Kaip realybėje atrodo moksleivių mityba: mėsainis ar obuolys?

Prasidėjus mokslo metams visuomenės sveikatos specialistai ragina atkreipti dėmesį į moksleivių mitybą. Sugrįžę į mokyklas moksleiviai mokykloje gaminamus pietus iškeičia į picas, bandeles ar mėsainius. Medikai ragina moksleivių tėvus rūpintis, kad vaikai gautų visavertį maistą.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kokio maisto apskritai negali būti mokyklose?

Medikai ragina, jog ir pedagogai, ir tėvai nepamirštų, kad draudžiama vaikų maitinimui tiekti bet kokius riebaluose virtus, skrudintus ar spragintus gaminius. Taip pat gazuotus bei energinius gėrimus, sultinių koncentratus, mechaniškai atskirtą mėsą, maistą su genetiškai modifikuotais organizmais bei sintetiniais maisto priedais.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kaip laiku pastebėti vaikų skydliaukės ir kitas endokrinines ligas?
Egmontas ir Reda Bžeskai: laimingi, kaip niekad

Kasdieniame moksleivių racione visuomenės sveikatos specialistai rekomenduoja daržoves, vaisius, uogas, sultis (ypač šviežias), grūdinius ir ankštinius produktus. Taip pat pieną ir pieno produktus, kiaušinius, liesą mėsą, žuvį.

Kaip turi atrodyti moksleivio pietūs?

Pasak Šiaulių visuomenės sveikatos centro specialistės Jūratės Karalevičienės, mokyklose maitinimas turi būti organizuojamas pagal sveikos mitybos principus.

„Karštas pietų patiekalas turi būti iš daug baltymų ir angliavandenių turinčių produktų. Tai gali būti mėsa, paukštiena, žuvis, kiaušiniai, grūdiniai ir ankštiniai produktai, pienas bei jo produktai. Su karštu patiekalu reikia patiekti daržovių, vaisių arba jų salotų.

Verta atkreipti dėmesį ir į rūkytus mėsos gaminius. Jie gali būti tiekiami ne dažniau kaip kartą per savaitę, o ikimokyklinio ugdymo įstaigose rūkyti mėsos gaminiai vaikų maitinimui neturi būti tiekiami.

Rūkytų gaminių reikėtų vengti kasdienėje mityboje ne tik vaikams, dėl gaminimo technologijos bei sudėties jie priskiriami menkaverčių maisto produktų grupei", - pasakoja medikė.

Maistas turi būti gaminamas ir patiekiamas tą pačią dieną

Pirmenybė teikiama maistines savybes išsaugantiems patiekalų gamybos būdams: virimui vandenyje ar garuose, troškinimui.

Gaminant maistą neturi būti naudojami prieskonių mišiniai, kurių sudėtyje yra sintetinių maisto priedų. Taip pat reikia naudoti kuo mažiau druskos ir cukraus. Jei patiekalui gaminti naudojama malta mėsa ir virtuvėje yra sąlygos, ji turi būti malama patiekalo gaminimo dieną.

Kiekvieną dieną moksleiviai turi gauti daržovių, vaisių. Mokyklos administracija privalo sudaryti sąlygas kiekvienam vaikui pavalgyti šilto maisto prie tvarkingai serviruoto stalo ir, žinoma, neskubant.

Patiekalai neturi kartotis

"Rengiant valgiaraščius reikėtų nepamiršti, kad tas pats patiekalas neturi būti tiekiamas dažniau nei kartą per savaitę. Svarbu koreguoti valgiaraštį, jei pastebėjote, jog patiekalų vaikai nemėgsta, jų palieka nesuvalgę", - teigia visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja.

„Tikimės, jog šiais metais nesulauksime nusiskundimų, kad valgiaraščiuose keletą dienų iš eilės kartojasi nors ir skirtingų pavadinimų, bet labai panašios sudėties patiekalai, pavyzdžiui, vieną dieną patiekiamas karštas patiekalas su ryžiais ir mėsa, o kitą dieną patiekiama mėsiška ryžių sriuba. Todėl jau valgiaraščių sudarymo metu į tai reikia atkreipti dėmesį", - primena visuomenės sveikatos specialistė.

Kur mokykloje atsigerti vandens?

Mokyklose taip pat turi būti sudarytos higieniškos sąlygos visiems nemokamai atsigerti geriamojo vandens. Rekomenduotina, kad vanduo būtų kambario temperatūros, nes geriamas iš čiaupo vanduo gali būti per šaltas!

Vanduo turi būti pilstomas iš geriamajam vandeniui skirtų indų, talpų, automatų - į individualias ar vienkartines stiklines. Rekomenduojama sudaryti galimybę vaikams gauti ir karšto virinto geriamojo vandens, tai suteiktų galimybę karšto gėrimo, pavyzdžiui, arbatos, pasiruošti patiems.

Gėrimai ir maisto produktai, pagaminti iš arba kurių sudėtyje yra kavamedžio pupelių, kavos ar jų ekstrakto, cikorijos, gilių ar grūdų gėrimai arba kavos pakaitalai, yra neleistini. Reikėtų siūlyti įvairių rūšių arbatos, nepamirštant ir arbatos su pienu. Be to, turi būti sudaryta galimybė atsigerti nesaldintos arbatos.

Ant stalo neturi būti indelio su druska

J. Karalevičienė pažymi, kad augančiam organizmui daug angliavandenių turintys produktai svarbūs kaip energijos šaltinis ir jų vengti nereikia, skirtingai nei dietų besilaikantiems suaugusiems žmonėms, kurių medžiagų apykaita lėtesnė.

Medikai primena, kad valgymo metu ant stalų neturi būti padėta druskos, pipirų, garstyčių ar įvairių padažų, kuriuose gausu sintetinių priedų.

Mokyklos valgykloje ar kitoje patalpoje, kurioje maitinami vaikai, matomoje vietoje turi būti skelbiami einamosios dienos valgiaraščiai, o ikimokyklinėse įstaigose - tos dienos valgiaraščiai skelbiami vaikų priėmimo - nusirengimo patalpoje.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Ko galime pasimokyti iš islandų ugdydami vaikus

Kai kalba pakrypsta apie vaikų ugdymą, dažnai pasitelkiamas Šiaurės Europos šalių pavyzdys.

Suaugusiųjų pagalba vaikui, kuriant santykius su draugais

Straipsnio autorė, visapusiško ugdymo mokyklos "Sokratus" psichologė Ramunė Narkevičiūtė, apžvelgia suaugusiųjų pagalbą vaikui, kuriant santykius su draugais pradinėse klasėse.

Neformalaus vaikų švietimo krepšelio naujienos: į būrelius galės ateiti daugiau vaikų

Švietimo ir mokslo ministerija informuoja, kad nuo sausio mėnesio skyrus papildomų lėšų neformaliojo švietimo krepšeliui, daugiau vaikų galės ateiti į būrelius.

Patarimai, kaip su vaiku kalbėtis apie narkotikus

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento paruošta informacija tėvams, kaip apie narkotikus kalbėti su vaikais.

Įspūdžiai po vizito Islandijos mokyklose: ko galėtume pasimokyti (1)

„Vaikystės sodo“ psichologė Kotryna Lapinskė lankėsi Islandijos mokyklose ir sutiko pasidalinti savo įspūdžiais apie šios šalies mokytojų darbą su nepaklusniu vaikų elgesiu.

Visi vaikai skirtingi: 9 žingsniai, kaip mokyti priešmokyklinuką

Kalbėdami apie šiuolaikinį švietimą ekspertai išskiria būtinybę atsižvelgti į skirtingus kiekvieno vaiko ugdymo poreikius, asmenybę, mokymosi stilių ir kitas aplinkybes.

Rasa: visa šeima laukėme gimstant mažylio, bet...

Persileidimą patyrusi moteris klausia specialisto patarimo, kaip apie nelaimingą įvykį pranešti sūnui, kuris labai laukė gimstant broliuko ar sesutės.

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.