Kaip ugdyti vaiko savarankiškumą

Šešerių metų vaikai paprastai keliauja į priešmokyklinę grupę, tačiau kai kurie tėvai nusprendžia, kad jiems jau laikas ir į mokyklą.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Tokio amžiuje vaikas jau gana savarankiškas, jis mokosi vis daugiau dalykų daryti pats. Pavyzdžiui, jau visai nesunki užduotis jam yra pusryčių gaminimas. Na, omletą su daržovėmis orkaitėje kažin ar iškeps, tačiau bent jau įsiberti į dubenėlį dribsnių ir užsipilti juos pienu atžala tikrai sugebės. Ir tai jam suteiks didelį malonumą.

Savarankiškumo lavinimas

Paprastai tėvai į augančio savo vaiko savarankiškumą reaguoja nevienareikšmiškai. Jie džiaugiasi, kad vaikas jau moka pats apsirengti, susitvarkyti žaislus, bet, pavyzdžiui, nerimauja, kai jis pareiškia, jog eis į gretimą kiemą žaisti su kitais vaikais, ir mamos pagalbos jam jau nebereikia. Mokėjimas pasirūpinti savimi – neatsiejama vaiko raidos dalis.

Kai vaikui sukanka 6 metai, jis jau turi daugiau gebėjimų, negu prieš metus ar dvejus. Dabar jis skiria jėgų ir įgytiems įgūdžiams patobulinti, ir išmokti naujų.

Tokio amžiaus vaikams svarbu ugdyti tokius savarankiškumo įgūdžius, kurie padeda pasirūpinti savimi: apsirengimas, nusiprausimas, susišukavimas, dantų išsivalymas (iki maždaug 9 metų dantų valymą turi prižiūrėti), rūbų pasiruošimas kitai dienai, pasirūpinimas savo daiktais ir pan. Taip pat svarbu ugdyti įsipareigojimus atlikti buities darbus, kokius jis pajėgia pagal amžių. Tai gali būti žaislų susitvarkymas, rūbų susidėjimas į spintą ir pan. Tokie įgūdžiai padeda sustiprinti vaiko atsakomybės jausmą ir savo darbo reikšmingumo suvokimą. Tokiu būdu vaikas ima suvokti, kad norint gyvenime pasiekti rezultato, reikia įdėti pastangų.

Patarimai tėvams

Stebėkite vaiko veiksmus, stenkitės išmokyti jį savikontrolės: ar tinkamai apsirengė, ar kruopščiai išsivalė dantis, ar gerai išsiplovė lėkštę. Nepalikite vaiko vieno, kol jis praktikuoja savo įgūdžius. Papasakokite, kodėl negalima pačiam įjungti viryklės arba pjauti peiliu produktų, kalbėkitės apie saugumą.

Leiskite jam suprasti, kad norint tapti tokiu pat savarankišku ir mokančiu savimi pasirūpinti, kaip suaugusieji, labai svarbu tvarkingumas ir pareigingumas. Leiskite vaikui padėti kitiems šioje veikloje ir skatinkite šį jo siekį.

Motyvuokite pagalbos kitiems žmonėms prasmę. Pavyzdžiui, padėkokite vaikui, kad jis pataisė jums šukuoseną: „Ačiū tau, nes buvau labai susivėlusi."

Ir toliau siekite, kad vaikas kiekvieną daiktą dėtų į vietą ir susitvarkytų žaislus. Priminkite jam apie jo pareigas. Sakykite, kad be jo pagalbos bute būtų ne taip tvarkinga, o štai su tokiu pagalbininku mamai daug lengviau. Jei prašymai ir priminimai nepadeda, primygtinai reikalaukite tokių jo veiksmų – taip išmokysite vaiką tvarkos ir savarankiškumo.

Išmokykite vaiką saugoti savo daiktus: taisyti sulaužytus žaislus, valyti rūbus, batus. Paaiškinkite, kad saugoti daiktus ir jais rūpintis reikia ne tik tam, kad būtum tvarkingas, bet ir todėl, kad taip jis išreikš pagarbą tėvams, kurie daug dirba tam, kad padovanotų jam vieną ar kitą daiktą.

Skatinkite vaiko siekį būti savarankišku. Girkite vaiką, kad ir ką jis bedarytų, ir kad ir kaip jam tai sektųsi.

Nereikia skubėti į pagalbą, jei atžalai kažkas nepavyksta. Suteikite jam galimybę bandyti tiek kartų, kiek reikės. Neraginkite, jei vaikas dar nesugeba kažko padaryti.

Būkite supratingi, jei vonios kambaryje kils chaosas dėl vaiko bandymo savarankiškai išsiplauti galvą. Tėvų kantrybės prireiks ir kai vaikas mokysis savarankiškai apsirengti. Nereikėtų isteriškai juoktis, pamačius dukterį su rožine palaidinuke, raudonu sijonu, džinsais ir paplūdimio šlepetėmis. Ateis laikas, ir perpras visas stiliaus taisykles.

Nepalikite vaiko vieno, kol jis praktikuoja savo įgūdžius. Griežtai nubrėžkite ribas, kad vaikas žinotų, ko negalima daryti. Papasakokite, kodėl negalima savarankiškai įjungti viryklės arba pjaustyti mėsos – pabrėžkite saugumą. Greičiausiai, draudimai jam nepatiks, bet su laiku vaikui teks susitaikyti su nustatytomis taisyklėmis.

Nesijaudinkite, jei vaikui kažkas dabar nepavyksta. Praeis visai nedaug laiko ir jo įgūdžiai pagerės. Jūs nespėsite nė apsidairyti, kaip jis jau skalbs, gamins vakarienę ir vairuos. O kol kas mėgaukitės tuo, kad jis – mažasis jūsų pagalbininkas.

Kai vaikui formuojasi rūpinimosi savimi įgūdžiai arba jie tobulinami, daug svarbiau jį girti, o ne peikti. Labai svarbu, kad sulaukęs kokių 6 m., vaikas pasikartotų įgytas žinias ir įgūdžius. Jei šiame amžiuje tik pradėsite mokyti jį savarankiškumo ir rūpinimosi savimi, didelė tikimybė, kad vaikui dar ilgai reikės jūsų pagalbos. Nereikia pulti vaikui padėti rengtis, jei jis jau sugeba pats apsimauti kelnes. Geriau pagirkite jį už pastangas ir pasufleruokite, kaip tai galima padaryti greičiau ir paprasčiau.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

25 klausimai, kuriuos verta užduoti vaikui

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Eksperimentas: kas nutinka, kai tėvai vaikams neduoda telefono ir kompiuterio

Kviečiame atlikti eksperimentą: šeimoje paskelbti „savaitę be ekranų (arba be telefonų)“. Jeigu abejojate, ar pavyks, pradėkite nuo mažiau - lai būna artimiausias savaitgalis visoje šeimoje be ekranų.

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.

Iš kur atsiranda vaikai: kokio amžiaus vaikai jau turi žinoti atsakymą į šį klausimą (1)

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta klausimas, ar reikia pasakoti vaikams tiesą apie tai, iš kur gi jie atsiranda ? Jei reikia, tai kokio amžiaus vaikams?

Z kartos vaikams tėvai nori padėti, bet nežino, kaip tai padaryti

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams", skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.