Kaip užauginti laimingą vaiką: 5 klausimai psichologei

Prasidedant naujiems mokslo metams neretai susimąstome, kaip turėtume bendrauti su savo atžalomis. Visi tėvai nori, kad jų vaikams puikiai sektųsi mokykloje, tačiau kaip suderinti mokslą, pramogas ir vaikystę? Pokalbis su šeimos psichologe.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

VšĮ „Šeimų universitetas" organizuoja saviugdos užsiėmimus, kurių metu tėvai dalinasi sukaupta patirtimi, kaip tinkamai bendrauti su vaikais ir kaip išvengti nemalonių situacijų kasdieniniame gyvenime. Patarimų, aktualių mokslo metus pradėsiančių vaikų tėvams, klausėme šeimos psichologės Giedrės Gutautės - Klimienės.

- Kiekvienas tėvelis nori, kad jų vaikui puikiai sektųsi mokslai. Kiek tėvai turėtų spausti vaiką?

Labai svarbu, kad vaikas išmoktų mokytis. Į šį procesą reikia įdėti labai daug jautrumo ir supratimo. Kiekvienas vaikas turi priprasti prie tam tikros rutinos - grįžta iš mokyklos, pavalgo, eina ruošti namų darbų. Vaikas turi žinoti, kokia yra jo darbotvarkė. Tėvams labai svarbu suprasti, kad vaikų gyvenime poilsis ir žaidimai yra nemažiau svarbūs kaip ir mokslas.

TAIP PAT SKAITYKITE:
20 patarimų, kaip kalbėti su vaikais, kad mus išgirstų
Laura Imbrasienė - apie nėštumą ir karjerą televizijoje

Pasitaiko daug situacijų, kai tėvai būna tiek susirūpinę savo atžalos mokslo pasiekimais, tiek įsijautę į šį procesą, kad pamiršta patį vaiką, jo jausmus, norus ir interesus. Atrodo, kad jo gyvenime lieka tik pamokų ruošimas. Tad mokslas jūsų atžalai tampa siaubingu baubu. Vaikas tam priešinasi, maištauja, nes jis jaučiasi, kad jo niekas nemato ir nevertina.

- Minėjote, kad visame procese labai svarbu nepamiršti ir vaiko vaikystės, žaidimų. Kiek turi būti „vaikystės" ir pramogų besimokančio vaiko gyvenime?

Labai svarbu, kad visame mokslo ir rutinos įdiegimo procese dalyvautų pats vaikas. Jis turi prisidėti prie tam tikrų taisyklių kūrimo. Kai vaikas pats sprendžia, jis gali prisiimti daugiau atsakomybės už šiuos sprendimus, nes pats prisideda prie taisyklių kūrimo. Vaikas lengviau prisitaiko prie situacijos ir lengviau pripranta prie kasdieninių darbų, kartu jam būna lengviau realizuoti save.

Dažnai tenka susidurti su situacijomis, kai tėvai tiek įsijaučia į „taisyklių kūrėjų" vaidmenį, kad pamiršta vaiką, jo norus ir vaikišką gyvenimą. Nederėtų kurti taisyklių nebendraujant su pačiu vaiku, visuomet reikia palikti laisvės ir jūsų atžalai.

- Kokie turėtų būti vaiko santykiai su klasiokais? Dažnai tėvai bando nuspręsti už vaiką su kuo jam derėtų bendrauti. Kas tokioje situacijoje yra geriausia pačiam vaikui?

Vaikai mokosi kurti santykius. Su bendraamžiais santykius kurti jie pradeda darželyje, vėliau mokykloje. Kartais tai sekasi sunkiau, kartais - lengviau. Negalima sakyti, jog santykiai turi būti kažkokie, kaskart jie susiformuoja daugiau ar mažiau autentiški. Ir čia negali būti didelės kontrolės - „su tuo bendrauk, o su tuo ne". Tokia kontrolė - blogas sprendimas, iš vaiko vėl atimama galimybė pačiam spręsti ir pajusti tą žmogiškąjį ryšį ir išmokti pačiam atsirinkti.

Svarbu, kad vaikai visuomet galėtų pasikonsultuoti su tėvais, pasitarti dėl įvairių bendravimo situacijų. Būna, kad vaikas nežino, kaip elgtis - draugas gali juo manipuliuoti ir panašiai. Todėl vaikas visada turi turėti ramstį, kas jam galėtų patarti, kaip elgtis, jam tuomet būtų daug lengviau viską suprasti.

Draudimai neleisti bendrauti tikrai nėra sprendimai tokioje situacijoje. Kartu su vaiku pažiūrėkite į įvairias situacijas - kodėl draugas jam tinka ir patinka, arba kodėl vaikui sunku su juo bendrauti.

- Kaip tėvai turėtų elgtis su „sunkiais vaikais"? Ar nėra per daug dramatizuojami vaiko nepaklusnumai ir nedrausmingumas?

Nėra „sunkių vaikų". Etiketės niekada neduoda nieko gero. Bet svarbiausias dalykas, kad tokių vaikų negalima laikyti „sunkiais". Kai vaikas gauna tokią etiketę ir tampa visų priešu - jis tampa dar „sunkesniu" vaiku dėl to, nes tai vienintelis būdas jam kovoti už savo teisę būti šioje žemėje.

Prisiminkite, kad pagrindiniai vaiko pamatai yra namai, namų aplinka. Tėvai padeda tą vaiko pamatą, nuo tėvų labai daug kas priklauso. Labai svarbu, kad tėvai sukurtų tinkamą atmosferą namuose, kur vaikas jaustųsi suprastas, priimtas ir saugus. Kurdami teisingą vaiko pamatą tėvai kuria ir tam tikrą vaiko elgesio modelį išorinėje aplinkoje. Jeigu vaikas jaučiasi ramus, palaikomas, priimtas ir gerbiamas - jis natūraliai nekovoja ir toje išorinėje aplinkoje, ir nėra toks piktas, nėra toks prieštaraujantis.

Žinoma, nesėkmės gali būti susijusios su tam tikrais sunkumais kažką išmokti ar susikaupti. Svarbu, kad tėvai į tai reaguotų jautriai, kad jie priimtų vaiko sunkumus ir jo nesmerktų. Tėvai turi džiaugtis kiekvienu mažu vaiko pasiekimu, tai leis vaikui patikėti, kad jis gali būti sėkmingas.

Tėvai dažnai daro klaidą - jie tiki, kad vaikas turi kažką daryti būtent taip, kaip pasakyta, o jeigu nesigauna - tada vaikui atsiranda didelė įtampa, kad jis neatitinka lūkesčių. Vaikas prarandą motyvą siekti tikslų, praranda norą tobulėti.

- Tėvai turėtų ne tik išklausyti, bet ir įsiklausyti?

Tėvai turi daug labiau suprasti vaiką, jo būsenas, jausmus ir emocijas. Tėvai turi būti atrama, patarėjai savo atžalai, nes tada vaikas bus daug labiau pasitikintis savimi.

Kaip mylėti savo vaiką, puoselėti tarpusavio santykius bei prasmingai praleisti laisvalaikį, kalbama ir Šeimų universiteto (www.seimu.lt) susitikimuose. Saviugdos programa tėvams nekainuoja.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Ko galime pasimokyti iš islandų ugdydami vaikus

Kai kalba pakrypsta apie vaikų ugdymą, dažnai pasitelkiamas Šiaurės Europos šalių pavyzdys.

Suaugusiųjų pagalba vaikui, kuriant santykius su draugais

Straipsnio autorė, visapusiško ugdymo mokyklos "Sokratus" psichologė Ramunė Narkevičiūtė, apžvelgia suaugusiųjų pagalbą vaikui, kuriant santykius su draugais pradinėse klasėse.

Neformalaus vaikų švietimo krepšelio naujienos: į būrelius galės ateiti daugiau vaikų

Švietimo ir mokslo ministerija informuoja, kad nuo sausio mėnesio skyrus papildomų lėšų neformaliojo švietimo krepšeliui, daugiau vaikų galės ateiti į būrelius.

Patarimai, kaip su vaiku kalbėtis apie narkotikus

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento paruošta informacija tėvams, kaip apie narkotikus kalbėti su vaikais.

Įspūdžiai po vizito Islandijos mokyklose: ko galėtume pasimokyti (1)

„Vaikystės sodo“ psichologė Kotryna Lapinskė lankėsi Islandijos mokyklose ir sutiko pasidalinti savo įspūdžiais apie šios šalies mokytojų darbą su nepaklusniu vaikų elgesiu.

Visi vaikai skirtingi: 9 žingsniai, kaip mokyti priešmokyklinuką

Kalbėdami apie šiuolaikinį švietimą ekspertai išskiria būtinybę atsižvelgti į skirtingus kiekvieno vaiko ugdymo poreikius, asmenybę, mokymosi stilių ir kitas aplinkybes.

Rasa: visa šeima laukėme gimstant mažylio, bet...

Persileidimą patyrusi moteris klausia specialisto patarimo, kaip apie nelaimingą įvykį pranešti sūnui, kuris labai laukė gimstant broliuko ar sesutės.

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.