Klaidos, kurias daro tėvai rinkdami būrelį vaikui

Siekdami padėti vaikui tapti sėkminga asmenybe, tėvai vis dažniau susižavi užklasinėmis veiklomis. Šiais laikais pasirinkimų labai daug - nuo baleto pamokų iki ledo ritulio užsiėmimų.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip pasirinkti tinkamą būrelį bei kokius pagrindinius kriterijus jis turi atitikti, siekiant visapusiškos naudos savo atžalai? Į šiuos klausimus atsako psichologas, neformaliojo ugdymo specialistas, konferencijos "Atsakinga tėvystė" lektorius Tomas Rakovas.

Kokią naudą neformalusis ugdymas suteikia vaiko asmenybės formavimuisi?

Neformalusis ugdymas (dalyvavimas įvairių sričių būrelių ar jaunimo organizacijų veikloje) padeda vaikams ugdyti vertingus gyvenimiškus įgūdžius – jie mokosi bendrauti, veikti drauge su kitais, būti savarankiškais bei geriau pažinti save. Šie įgūdžiai vėliau pravers kitose gyvenimo srityse – mokykloje, namuose.

Tėvams svarbu suprasti, kad dalyvavimas būrelio veikloje vaikams yra daug daugiau, negu tik konkrečios veiklos įgūdžių lavinimas ar mokymasis. Atėję į būrelį vaikai patenka į naują, dar nepažįstamą aplinką, susitinka su naujais žmonėmis, mokosi laikytis čia galiojančių taisyklių, bendrauti su aplinkiniais, pasitikėti ir veikti prižiūrint ir padedant suaugusiems. Visa tai ir yra socialinis patyrimas, kurį vadiname neformaliuoju ugdymu.

Kaip parinkti tinkamą užklasinę veiklą savo vaikui?

Tėvams pirmiausia reikėtų atsižvelgti į savo vaiko pomėgius ar polinkius. Veikla turi sudominti patį vaiką. Iš pradžių verta aplankyti kelis, skirtingo pobūdžio užsiėmimus, leisti vaikui pastebėti, pažiūrėti kaip viskas vyksta.

Jaunesniems vaikams gali būti vertinga naujoje veikloje dalyvauti ne vienam, bet su bendraamžiu draugu, broliu, sese. Tuomet vaikas jausis saugiau, bus lengviau atsiskirti nuo tėvų.

Kokias pagrindines klaidas daro tėvai, rinkdami vaikui būrelį?

Renkasi veiklą pagal savo, o ne vaiko pomėgius ir norus

Pavyzdžiui, mama vaikystėje labai norėjo lankyti baletą, tad dabar dukrą būtinai nori leisti į šias pamokas. Šitaip tėvai per savo vaikus tarsi įgyvendina savo pačių neįgyvendintas svajones.

Atveda vaikus per anksti

Pastebime, kad tėvai ieško ugdymo veiklų vis jaunesnio amžiaus vaikams. Pavyzdžiui, nori jau 4-5 metų vaiką siųsti į savaitės trukmės stovyklą arba ieško būrelio trejų metų vaikams. Prieš renkantis užsiėmimus, reikėtų įvertinti, ar vaikas bus pasiruošęs juose dalyvauti. Čia svarbu atsižvelgti ir į vaiko fizinę ir kalbos raidą, gebėjimą bendrauti su bendraamžiais, atsiskirti nuo tėvų ilgesniam laikui. Reiktų rinktis užsiėmimus, kurie yra skirti būtent tokio amžiaus vaikams.

Nepaleidžia vaikų dalyvauti savarankiškai

Didelė jaunesnių vaikų tėvų klaida – veržtis į užsiėmimus drauge su vaikais. Tokiu būdu vaikams tampa dar sunkiau atsiskirti nuo tėvų, suaugusieji blaško ne tik savo vaikų, bet ir kitų vaikų dėmesį, trukdo užsiėmimui. Visuomet reikėtų pasitarti su būrelio vadovu. Taip, yra užsiėmimų, skirtų tėveliams drauge su vaikais – juose ir reikėtų dalyvauti drauge.

Tėvai viską atlieka už vaiką

Baigėsi dailės užsiėmimas, ateina penkiamečio mama, išplauna vaiko teptukus, sudeda darbelius ir priemones į kuprinę, o vaikas tuo tarpu bėga žaisti su kitais. Mamai, žinoma, šitaip greičiau, tačiau vaikui bus sunkiau tapti savarankišku ir atsakingu.

Kokie svarbiausi kriterijai, į kuriuos privalu atkreipti dėmesį renkantis neformalaus ugdymo užsiėmimus?

Renkant vaikui užklasinę veiklą, svarbu atsižvelgti į jo charakterio ypatumus bei gebėjimus. Matant, jog vaikas yra itin aktyvus, patartina leisti į sporto užsiėmimus, išmėginti šokius. Tuo tarpu ramesnio būdo vaikams patartina lankyti dailę, fotografijos, siuvinėjimo būrelį.

Reiktų atsisakyti stereotipinio mąstymo, esą viena veikla skirta tik berniukams, o kita – tik mergaitėms. Renkantis užsiėmimą, svarbu kreipti dėmesį į vaiką kaip į individą, o ne tam tikros lyties atstovą.Taip pat svarbu jausti iniciatyvą bei savanoriškumą veikti užsiėmimuose iš paties vaiko. Tai turėtų būti pagrindinė būrelio pasirinkimo sąlyga.

Balandžio 2-3 dienomis Vilniuje, parodų ir kongresų centre „Litexpo“, vyks jau antrą kartą organizuojama konferencija "ATSAKINGA TĖVYSTĖ". Šiais metais konferencijoje auklėjimo ir mokymo profesionalai pranešimus skaitys „nepatogiomis", tačiau labai aktualiomis temomis apie vaikus ir paauglius. Daugiau informacijos rasite čia.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Suaugusiųjų pagalba vaikui, kuriant santykius su draugais

Straipsnio autorė, visapusiško ugdymo mokyklos "Sokratus" psichologė Ramunė Narkevičiūtė, apžvelgia suaugusiųjų pagalbą vaikui, kuriant santykius su draugais pradinėse klasėse.

Neformalaus vaikų švietimo krepšelio naujienos: į būrelius galės ateiti daugiau vaikų

Švietimo ir mokslo ministerija informuoja, kad nuo sausio mėnesio skyrus papildomų lėšų neformaliojo švietimo krepšeliui, daugiau vaikų galės ateiti į būrelius.

Patarimai, kaip su vaiku kalbėtis apie narkotikus

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento paruošta informacija tėvams, kaip apie narkotikus kalbėti su vaikais.

Įspūdžiai po vizito Islandijos mokyklose: ko galėtume pasimokyti (1)

„Vaikystės sodo“ psichologė Kotryna Lapinskė lankėsi Islandijos mokyklose ir sutiko pasidalinti savo įspūdžiais apie šios šalies mokytojų darbą su nepaklusniu vaikų elgesiu.

Visi vaikai skirtingi: 9 žingsniai, kaip mokyti priešmokyklinuką

Kalbėdami apie šiuolaikinį švietimą ekspertai išskiria būtinybę atsižvelgti į skirtingus kiekvieno vaiko ugdymo poreikius, asmenybę, mokymosi stilių ir kitas aplinkybes.

Rasa: visa šeima laukėme gimstant mažylio, bet...

Persileidimą patyrusi moteris klausia specialisto patarimo, kaip apie nelaimingą įvykį pranešti sūnui, kuris labai laukė gimstant broliuko ar sesutės.

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.