Klaidos, kurias daro tėvai rinkdami būrelį vaikui

Siekdami padėti vaikui tapti sėkminga asmenybe, tėvai vis dažniau susižavi užklasinėmis veiklomis. Šiais laikais pasirinkimų labai daug - nuo baleto pamokų iki ledo ritulio užsiėmimų.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Kaip pasirinkti tinkamą būrelį bei kokius pagrindinius kriterijus jis turi atitikti, siekiant visapusiškos naudos savo atžalai? Į šiuos klausimus atsako psichologas, neformaliojo ugdymo specialistas, konferencijos "Atsakinga tėvystė" lektorius Tomas Rakovas.

Kokią naudą neformalusis ugdymas suteikia vaiko asmenybės formavimuisi?

Neformalusis ugdymas (dalyvavimas įvairių sričių būrelių ar jaunimo organizacijų veikloje) padeda vaikams ugdyti vertingus gyvenimiškus įgūdžius – jie mokosi bendrauti, veikti drauge su kitais, būti savarankiškais bei geriau pažinti save. Šie įgūdžiai vėliau pravers kitose gyvenimo srityse – mokykloje, namuose.

Tėvams svarbu suprasti, kad dalyvavimas būrelio veikloje vaikams yra daug daugiau, negu tik konkrečios veiklos įgūdžių lavinimas ar mokymasis. Atėję į būrelį vaikai patenka į naują, dar nepažįstamą aplinką, susitinka su naujais žmonėmis, mokosi laikytis čia galiojančių taisyklių, bendrauti su aplinkiniais, pasitikėti ir veikti prižiūrint ir padedant suaugusiems. Visa tai ir yra socialinis patyrimas, kurį vadiname neformaliuoju ugdymu.

Kaip parinkti tinkamą užklasinę veiklą savo vaikui?

Tėvams pirmiausia reikėtų atsižvelgti į savo vaiko pomėgius ar polinkius. Veikla turi sudominti patį vaiką. Iš pradžių verta aplankyti kelis, skirtingo pobūdžio užsiėmimus, leisti vaikui pastebėti, pažiūrėti kaip viskas vyksta.

Jaunesniems vaikams gali būti vertinga naujoje veikloje dalyvauti ne vienam, bet su bendraamžiu draugu, broliu, sese. Tuomet vaikas jausis saugiau, bus lengviau atsiskirti nuo tėvų.

Kokias pagrindines klaidas daro tėvai, rinkdami vaikui būrelį?

Renkasi veiklą pagal savo, o ne vaiko pomėgius ir norus

Pavyzdžiui, mama vaikystėje labai norėjo lankyti baletą, tad dabar dukrą būtinai nori leisti į šias pamokas. Šitaip tėvai per savo vaikus tarsi įgyvendina savo pačių neįgyvendintas svajones.

Atveda vaikus per anksti

Pastebime, kad tėvai ieško ugdymo veiklų vis jaunesnio amžiaus vaikams. Pavyzdžiui, nori jau 4-5 metų vaiką siųsti į savaitės trukmės stovyklą arba ieško būrelio trejų metų vaikams. Prieš renkantis užsiėmimus, reikėtų įvertinti, ar vaikas bus pasiruošęs juose dalyvauti. Čia svarbu atsižvelgti ir į vaiko fizinę ir kalbos raidą, gebėjimą bendrauti su bendraamžiais, atsiskirti nuo tėvų ilgesniam laikui. Reiktų rinktis užsiėmimus, kurie yra skirti būtent tokio amžiaus vaikams.

Nepaleidžia vaikų dalyvauti savarankiškai

Didelė jaunesnių vaikų tėvų klaida – veržtis į užsiėmimus drauge su vaikais. Tokiu būdu vaikams tampa dar sunkiau atsiskirti nuo tėvų, suaugusieji blaško ne tik savo vaikų, bet ir kitų vaikų dėmesį, trukdo užsiėmimui. Visuomet reikėtų pasitarti su būrelio vadovu. Taip, yra užsiėmimų, skirtų tėveliams drauge su vaikais – juose ir reikėtų dalyvauti drauge.

Tėvai viską atlieka už vaiką

Baigėsi dailės užsiėmimas, ateina penkiamečio mama, išplauna vaiko teptukus, sudeda darbelius ir priemones į kuprinę, o vaikas tuo tarpu bėga žaisti su kitais. Mamai, žinoma, šitaip greičiau, tačiau vaikui bus sunkiau tapti savarankišku ir atsakingu.

Kokie svarbiausi kriterijai, į kuriuos privalu atkreipti dėmesį renkantis neformalaus ugdymo užsiėmimus?

Renkant vaikui užklasinę veiklą, svarbu atsižvelgti į jo charakterio ypatumus bei gebėjimus. Matant, jog vaikas yra itin aktyvus, patartina leisti į sporto užsiėmimus, išmėginti šokius. Tuo tarpu ramesnio būdo vaikams patartina lankyti dailę, fotografijos, siuvinėjimo būrelį.

Reiktų atsisakyti stereotipinio mąstymo, esą viena veikla skirta tik berniukams, o kita – tik mergaitėms. Renkantis užsiėmimą, svarbu kreipti dėmesį į vaiką kaip į individą, o ne tam tikros lyties atstovą.Taip pat svarbu jausti iniciatyvą bei savanoriškumą veikti užsiėmimuose iš paties vaiko. Tai turėtų būti pagrindinė būrelio pasirinkimo sąlyga.

Balandžio 2-3 dienomis Vilniuje, parodų ir kongresų centre „Litexpo“, vyks jau antrą kartą organizuojama konferencija "ATSAKINGA TĖVYSTĖ". Šiais metais konferencijoje auklėjimo ir mokymo profesionalai pranešimus skaitys „nepatogiomis", tačiau labai aktualiomis temomis apie vaikus ir paauglius. Daugiau informacijos rasite čia.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (1)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (14)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

Kaip vaikas jaučiasi mokykloje: 25 klausimai tėvams

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.

Iš kur atsiranda vaikai: kokio amžiaus vaikai jau turi žinoti atsakymą į šį klausimą (1)

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta klausimas, ar reikia pasakoti vaikams tiesą apie tai, iš kur gi jie atsiranda ? Jei reikia, tai kokio amžiaus vaikams?

Z kartos vaikams tėvai nori padėti, bet nežino, kaip tai padaryti

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams", skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Patarimai, kaip sumaniai ir neišlaidaujant atnaujinti vaiko garderobą

Prieš atnaujindami mokyklinį vaiko garderobą, pirmiausia peržvelkite drabužius, kuriuos jis jau turi. Išrūšiuokite - ką galite palikti, o ką reikėtų pakeisti ar papildyti.

Darius Savickas: „Dirbau darželio auklėtoju, dabar esu pirmokų mokytojas"

Šiemet rugsėjo pirmąją mokyklos slenkstį peržengė jaunas pradinių klasių mokytojas Darius Savickas. Pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių.

Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti

Ne vienus metus šeimas, mokyklas, vaikus bei paauglius konsultuojančios psichologės Asta Blandė ir Eglė Gudelienė kasdienių praktikų patirtimi dalijasi su skaitytojais ir pristato knygą apie svarbiausius vaikų gebėjimus, jų atskleidimą bei stiprinimą.