Kreivi dantys: kada kreiptis pagalbos jau gali būti vėlu?

 (6)
Pradėjus kristi pieniniams dantukams ir ėmus dygti nuolatiniams, ne vienas tėtis ir mama sunerimsta: o kodėl jie tokie kreivi? Kreiptis į specialistą iš karto, ar palūkėti, gal išsitiesins savaime? Informacija apie tai, ką tėveliai turėtų žinoti apie vaiko veido ir žandikaulių sistemos vystymosi sutrikimus.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Ortodontinės anomalijos įvairiose pasaulio šalyse yra viena iš labiausiai paplitusių odontologinių patologijų rūšių ir įvairių autorių duomenimis apima iki 90 proc. populiacijos. Labai svarbu diagnozuoti veido ir žandikaulių sistemos vystymosi sutrikimus kuo ankstesniame amžiuje, kai jie dar gali būti koreguojami paprastomis priemonėmis. Uždelsus gali prireikti ortodontinio gydymo breketais ar net chirurginių operacijų.

 Apie vaikų veido ir žandikaulių sistemos vystymosi anomalijas kalbamės su Kauno klinikos „Bendrosios medicinos praktika" odontologijos skyriaus gydytoja ortodonte Daiva Arbačiauskiene.

Kada vaikams prireikia ortodontinio gydymo?

Ortodontinis gydymas reikalingas tais atvejais, kai gydytojas randa nors vieną iš šių veido ir žandikaulių sistemos vystymosi anomalijų:

- nėra vieno ar kelių nuolatinių dantų užuomazgų;

- yra papildomų dantų;

- netaisyklingai auga dantys ar visas veido skeletas. Tai pasireiškia vienu ar keliais požymiais: susigrūdę dantys, kreivai dygstantys dantys, atsikišę į priekį viršutiniai dantys, smakras pastumtas atgal, atsikišęs į priekį apatinis žandikaulis, apatiniai dantys uždengia viršutinius, viršutiniai dantys per daug uždengia apatinius, sukandus atsiranda tarpas tarp viršutinių ir apatinių priekinių dantų;

- veido asimetrija dėl į kairę ar į dešinę nukrypusio smakro, netaisyklinga kalba;

- yra netinkamų įpročių: lūpos prikandimas, piršto čiulpimas, netaisyklinga liežuvio padėtis.

TAIP PAT SKAITYKITE:
"Nebūsi geras - negausi per Kalėdas dovanų" - ar galime taip sakyti vaikams?
Lauros gardžių meduolių receptas ir kaip juos įdomiai supakuoti

Dėl kokių priežasčių atsiranda šios anomalijos?

Ortodontinių anomalijų išsivystymą gali įtakoti tokie faktoriai kaip per ilgai užsitęs žinduko naudojimas, dirbtinis maitinimas per čiulptuką su didele skylute, piršto čiulpimas, lūpos prikandimas, nagų kramtymas, nuolatinis kvėpavimas pro burną, netaisyklinga vaiko galvos padėtis miego metu (per aukšta pagalvė), ydinga laikysena.

Tėveliai turėtų žinoti, kad veido ir žandikaulių sistemos vystymosi anomalijos, sąlygotos žalingų įpročių, savaime išnykti gali tik tuo atveju, jei vaikas atpratinamas nuo žalingo įpročio iki trejų metų. Jei to padaryti nepavyko iki 4-5 metų, savaime sąkandis nesunormalės, sąkandžio anomalija progresuos ir stiprės.

Ar tiesa, kad veido ir žandikaulių sistemos vystymosi anomalijos gali daryti neigiamą poveikį vaiko sveikatai?

Taip, tai tiesa. Ortodontinės anomalijos ne tik sąlygoja psichologines vaikų ir paauglių problemas, bet ir didina dantų ėduonies bei periodonto ligų atsiradimo riziką, skatina netaisyklingą viršutinio ar apatinio žandikaulio vystymąsi ir augimą, gali sukelti kalbos, kramtymo bei rijimo funkcijų sutrikimus. Taip pat jos gali turėti neigiamos įtakos veido estetikai. Dėl netaisyklingos dantų padėties (jų atsikišimo) padidėja viršutinių priekinių dantų traumų rizika.

Ką patartumėte tėvams, kurie pastebėjo, jog vaikas turi ortodontinių problemų?

Rekomenduoju apsilankyti pas gydytoją ortodontą. Atlikęs išsamius klinikinius tyrimus ir susirinkęs pilną anamnezę, gydytojas parinks tinkamiausią gydymo planą.

Labai svarbu, kad vaikas būtų pirmą kartą konsultuojamas ortodonto apie 7 metus. Tai laikas, kai ankstyvas veido skeleto, dantų lankų augimo ir dantų padėčių skaičiaus įvertinimas duoda didesnes galimybes efektyvesniam ortodontiniam gydymui.

Ankstyvoje vaikystėje (maždaug iki 12 metų amžiaus) šiuos sutrikimus galima lengvai ištaisyti plokštelėmis ar funkciniais aparatais. Ankstyvas ortodontinis gydymas yra efektyvus, nes vaiko augimo piko metu galima lengviau koreguoti atsiradusias dantų ar žandikaulių anomalijas: plėsti viršutinį žandikaulį, keisti žandikaulių augimo kryptį, išlaikyti anksti prarastų pieninių dantų tarpus, kad išsaugoti vietas vėliau išdygsiantiems nuolatiniams dantims, sudaryti vietos įstrigusiems nuolatiniams dantims.

Tokio gydymo dėka sunkios ortodontinės anomalijos gali būti pilnai sukoreguotos arba jei liks nežymūs pakitimai, tai jų gydymas breketų sistema bus trumpesnis ir lengvesnis.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

Kaip vaikas jaučiasi mokykloje: 25 klausimai tėvams

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.

Iš kur atsiranda vaikai: kokio amžiaus vaikai jau turi žinoti atsakymą į šį klausimą (1)

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta klausimas, ar reikia pasakoti vaikams tiesą apie tai, iš kur gi jie atsiranda ? Jei reikia, tai kokio amžiaus vaikams?

Z kartos vaikams tėvai nori padėti, bet nežino, kaip tai padaryti

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams", skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Patarimai, kaip sumaniai ir neišlaidaujant atnaujinti vaiko garderobą

Prieš atnaujindami mokyklinį vaiko garderobą, pirmiausia peržvelkite drabužius, kuriuos jis jau turi. Išrūšiuokite - ką galite palikti, o ką reikėtų pakeisti ar papildyti.

Darius Savickas: „Dirbau darželio auklėtoju, dabar esu pirmokų mokytojas"

Šiemet rugsėjo pirmąją mokyklos slenkstį peržengė jaunas pradinių klasių mokytojas Darius Savickas. Pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių.

Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti

Ne vienus metus šeimas, mokyklas, vaikus bei paauglius konsultuojančios psichologės Asta Blandė ir Eglė Gudelienė kasdienių praktikų patirtimi dalijasi su skaitytojais ir pristato knygą apie svarbiausius vaikų gebėjimus, jų atskleidimą bei stiprinimą.

Vaikai ir pinigai: specialistės patarimai, kaip ugdyti finansinį raštingumą

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse.