Mamos pagalbos šauksmas: nesusikalbu su dukterimi

 (13)
Du vaikus auginanti mama Jovita portalo TavoVaikas.lt psichologijos konsultantų klausia patarimo dėl vyresniosios dukters. Moteris sako, jog visiškai nesusikalba su savo aštuonmete ir yra sutrikusi, kaip ją auklėti toliau.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Jovita klausia:

„Turiu dvi dukras, vienai - vieneri, kitai - 8 metai. Didesnioji dėl menkiausios priežasties, pasakymo (pvz., eiti ruošti pamokų) puola į ašaras. Jei darant namų darbus pataisau, jog kažką daro negerai, viskas, ji užsispiria ir nedaro nieko. Mokykloje tas pats. Ir taip kiekvieną dieną. Jau nebežinau, ką daryti. Esu pavargusi nuo kasdienio jos verkimo. Prašau patarimo, nes nebežinau, ką daryti su ja. Ji yra nuotaikos vaikas, taip ją įvertino ir mokytoja“.

Į klausimą atsako individualios psichologijos konsultantė Gabija Jurgelytė, www.ipi.lt.

Sveiki, Jovita,

Konsultavimas raštu visuomet yra ribotas. Ribotas tiek galimybe iš esmės suvokti kito žmogaus situaciją, tiek pastangomis kartu ieškoti išeities. Nes konsultavimas – tai bendradarbiavimas, abipusė pastanga, dialogas. Atsakymas į klausimą raštu kiekvieną kartą yra kompromisas, vienpusis pokalbis, kuriame neišvengiama rizika, jog ne viskas, ką parašysiu tiks, gal tik kai kas tiks, o gal iš viso atsakymas bus ne į temą. Pasitaiko ir taip... Tačiau kviečiu Jus į šį pokalbį, geriausią, kokį galiu pasiūlyti.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Įspūdingas video: Eglė nufilmavo 1,5 metų sūnų, atliekantį kone kaskadinius triukus
Žinomas medikas įspėja: moterys tuoj nebemokės gimdyti pačios

Individualioji psichologija sunkumų turintiems vaikams bei jų tėveliams pagalbos kelią bando nutiesti per netinkamų vaikų elgesio tikslų pažinimą ir koregavimą. Keturis netinkamus vaikų elgesio tikslus suformavo Rudolfas Dreikursas (lietuviškai yra jo knyga „Laimingi vaikai. Iššūkis vaikams"). Šie tikslai sunkėja, t.y. vaikas nepasiekęs pirmojo pereina prie antrojo, trečiojo, ketvirtojo.

DĖMESYS

Taigi pirmasis vaiko elgesio tikslas gerai pažįstamas daugeliui tėvelių yra dėmesys. Šio tikslo vaikas siekia, kai nepatenkinamas vienas iš bazinio poreikių priklausyti, jaustis susijusiu. Dėmesio vaikai gali siekti milijonais skirtingų būdų - tai ir mielos mergaitės, nešančios pradinių klasių mokytojai šimtąjį piešinį, ir paauglys, pavogęs pinigus iš tėčio kelnių kišenės, ir trimetis, krentantis ant grindų prekybos centre. Priemonės nėra svarbios, vaikų vaizduotė beribė, įrankių arsenalas visiems tikslams – taip pat.

Norėdami atpažinti vaiko elgesio tikslą pirmiausiai vadovaujamės savo jausmu. Dėmesio siekiantis elgesys suaugusiems paprastai kelia susierzinimą. Kitas signalas yra, kaip vaikas reaguoja į suaugusiojo įsikišimą: subarimą ar pagyrimą. Vaikas, kuris siekia dėmesio, paprastai jaučiasi to dėmesio gavęs, ir jo netinkamas elgesys baigiasi.

Ar tai tinka Jūsų dukrai? Ką reiškia „pavargau nuo jos verkimo“? Greičiausiai pavargote nuo jausmo, kuris Jums kyla jai verkiant, ar tas jausmas susierzinimas? Ar gali būti, kad ji nesijaučia priklausanti šeimai ir verkimas yra jos būdas „priversti“ Jus ją matyti, girdėti, rūpintis? Jeigu „taip“, paieškokite būdų parodyti dukrai dėmesį, kai ji daro kažką gero ir tinkamo, tarkim prisideda prie namų ruošos ar išsivalo dantis. Jeigu ne... žiūrim toliau.

JĖGA

Jeigu netinkamas vaiko elgesys nesibaigia po suaugusiojo dėmesio, o tik dar labiau suaktyvėja – į subarimus atsikirtinėjama, draudimai ignoruojami, o suaugusieji šalia jaučiasi įpykę, išprovokuoti - susiduriame su jėgos siekimu. Už šio tikslo paprastai slypi kompetencijos jausmo trūkumas. Vaikas stokoja tikėjimo tuo, kad gali sugeba, moka ar išmano.

Ar Jūsų dukters užsispyrimas ir nedarymas pamokų, kai Jūs ją pataisote, negali būti toks kovos būdas, provokacija? Ar kartais Jūs nesijaučiate tarsi ji „tyčia" norėtų išvesti Jus iš pusiausvyros. Jeigu toks jausmas pažįstamas, pirmiausia, ką turite daryti, tai neįsivelti į galios kovas, nepasiduoti kylančioms emocijoms, nekaltinti dėl jų savo dukros ir tiesiog atsitraukti. O tuo pačiu paieškoti kitų konstruktyvių būdu, kur ji galėtų pajusti savo galėjimą ir vystyti kompetencijos jausmą.

KERŠTAS

Kai vaikams nepavyksta pasiekti to, ko jie trokšta, kai nepaisant viso plataus priemonių arsenalo jie negauna dėmesio, ar visų pasigalynėjimų, jėgos vis tiek negana, jie gali įklimpti dar giliau. Pasak R. Dreikurso, trečiasis vaiko tikslas yra kerštas. Tai labai nusivylusių, įsitikinusių, kad pasaulis yra neteisingas, vaikų jausmas. Jis dažniau pasitaiko tarp išlepintų vaikų, kurie ateina į darželį ar mokyklą ir staiga susiduria su realybe, kurioje niekas aplink juos asmeniškai nešokinėja. Taip pat tarp vyresnėlių, kurie gimus jaunesniam broliukui ar sesutei labai daug ir staigiai prarado.

Kai vaikai siekia keršto, suaugę gali pasijusti įskaudinti vaiko elgesio, tarsi nujaustų jame slypintį piktybiškumą. Toks elgesys gali įžeisti ir sukelti norą bausti. Taip besielgiančiam vaikui trūksta svarbos, savo vertės pajautimo. Į suaugusiojo reakciją, tarkim bausmę, jis reaguos dar didesniu „nusidrąsinimu“ ir pasitvirtinimu apie savo menką vertę. Čia reiktų vengti bet kokio keršto ar kritikos ir ieškoti būdų vaiką padrąsinti.

Ar gali būti, kad Jūsų vyresnėlė gimus jaunesnei sesutei labai stipriai išgyveno. Nors amžiaus skirtumas nemažas, kiekvieno vaiko situacijos suvokimas yra absoliučiai individualus. Ar gali būti, kad ji staiga pasijuto viena, nes prarado visą dėmesį ir svarbą? Kokie jos santykiai su jaunesniąją sesute, ar rūpinasi, domisi ar nekreipia dėmesio, o gal netgi slapta skaudina?

PASIDAVIMAS

Tiek kerštaujančio vaiko situacijoje, tiek paskutiniojoje – bejėgiško vaiko situacijoje, labai siūlyčiau ieškoti pagalbos. Taigi ketvirtasis vaiko tikslas – tai pasidavimas. „Nieko neišėjo, nieko aš negaliu pasiekti, taigi atsiribosiu ir lauksiu kol visi paliks mane ramybėje". Vaikas yra netekęs drąsos bandyti ir klysti. Suaugę šalia šių vaikų jaučiasi sumišę ir bejėgiai. Jie tarsi užsikrečia vaiko bejėgiškumu. Todėl čia jau reikia išorinės pagalbos, kad pastiprintų visą šeimą. Kad padėtų atrasti kažkur tai pamestą drąsą ir tarpusavio pasitikėjimą. Nors vis dar nėra taip gerai, kaip galėtų, bet psichologo pagalba tampa vis labiau prieinama ir Lietuvoje – mokyklose, poliklinikose, psichologinėse-pedagoginėse tarnybose gali rasti nemokamą pagalbą.

Jovita, tikiuosi šiuose žodžiuose rasite kryptį, kuria galėsite eiti kartu su savo dukra. Norėtųsi tikėti, kad net ir būdama „nuotaikos vaikas", ji turi galimybes patirti visą nuotaikų spektrą, tad sėkmės Jums abiem eiti „vaivorykštės keliu".

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Knygą vaikams apie Žygimantą Augustą parašę autoriai: didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu jis tapo būdamas vos 9 metų

Žygimantas Augustas – vienas garsiausių Lietuvos valdovų, apie kurio galią ir valdymo laikotarpį kuriamos legendos, tačiau apie jo vaikystę ir ankstyvą pakėlimą į didžiuosius kunigaikščius beveik nekalbama.

Kaip lavinti vaiko dėmesį ir susikaupimą

Vieni vaikai gali daugybę laiko praleisti piešdami, kitiems vos ant lapo nubrėžus porą linijų norisi viską mesti ir imtis kitos veiklos.

Vaikas pirmokas, o į mokyklą eiti jau nebenori: psichologės komentaras (1)

Panašią situaciją yra patyrusios daugelis šeimų. Vieną dieną vaikas pareiškia, kad nenori eiti į mokyklą.

Vasaros galvosūkis tėvams – vaikų atostogos

Galvosūkis, neretai virstantis galvosopiu... Vaikų vasaros atostogos trunka kur kas ilgiau, nei dirbančių tėvų, tad klausimas, kaip užimti vaikus vasaros atostogų metu, vis dar labai aktualus.

Tėvai nepritaria, kad į mokyklą visi vaikai pradėtų eiti 6 metų (1)

Pasisakantieji už tai, kad vaikai Lietuvoje ir toliau mokyklą privalomai pradėtų lankyti nuo septynerių metų, taria „ne" privalomam mokyklos pradžios ankstinimui ir renka parašus po peticija, kurią inicijavo Vaiko psichologijos centras.

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.

Kad ekranai nepagrobtų iš mūsų vaikų, turime kai ką atminti

Televizorius, kompiuteris ir telefonas – tai geriausias daugelio vaikų laisvalaikio leidimo būdas. Vis dėlto kalbant apie šiuolaikines komunikacijos priemones, vaikams būtina nustatyti tam tikras taisykles.

Įvardijo didžiausias problemas, su kuriomis susiduria vaikus auginantys tėvai

Pertvarkant sveikatos priežiūros įstaigų tinklą ir naikinant pediatrijos skyrius sveikatos paslaugos tolsta nuo regionuose gyvenančių vaikų. Taip trečiadienį spaudos konferencijoje Seime pristatydama vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2017 metų veiklos ataskaitą sakė vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.

Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.

Kaip kiekvienas galime padėti smurtą ar patyčias patyrusiam vaikui

Lietuvoje kas penktas vaikas yra patyręs fizinį smurtą ar tapęs seksualinės prievartos auka, kas trečias - išgyvenęs tėvų skyrybas, daugiau nei pusė mokinių patiria patyčias. Tokios traumuojančios patirtys niekur nedingsta - randai lieka visam gyvenimui.

Vaikas nori vienos knygos, o mama siūlo kitą: kaip surasti aukso vidurį

Vaikų literatūra po truputį augina savo sparnus ir bando pakilti iš suaugusiųjų literatūros šešėlio. Šių metų Vilniaus knygų mugė parodė, kad daugėja vaikų literatūros autorių, jų knygų pristatymų, renginių.

Vaikų reitingavimas trukdo mokytis geriau

Tėvų ir pedagogų nuomonės, kaip vertinti moksleivių mokymosi rezultatus, išsiskiria ir sukelia nemažai aistrų.