Pedagogas: tai, kaip vaikas jaučiasi mokykloje, lemia jo tolesnę motyvaciją mokytis bei akademinius laimėjimus

Nauji draugai, nauja vieta, naujas mokytojas. Su tokiais iššūkiais susiduria kiekvienas vaikas, atėjęs į pirmą klasę. Kaip jam galima padėti, pasakoja visapusiško ugdymo mokyklos „Sokratus“ pedagogas Justas Dalinkevičius.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę


Kyla natūralus klausimas, ar reikia pirmokui padėti adaptuotis ir ruoštis pamokoms?

Visų pirma, tai gana individualu: jei vaikas smalsus, nėra nerimastingas, nematyti frustracijos apraiškų, susidoroti su iššūkiais gali pats, pavyzdžiui, atsiminti, ką reikia atlikti namuose, ką atsinešti. Taip vaikui natūraliai formuosis atsakomybės įgūdis.

Tikėtis, kad iš karto viskas pavyks, yra naivu. Tai gerai žinomas pirmokų adaptacinis periodas, per kurį jie išmoksta taisykles, susipažįsta su dienotvarke, dienos veiklomis, o laikui bėgant gali atsiminti ir visas pateiktąsias užduotis bei pareigas. Tuo pačiu laiku vyksta ir vaiko emocinės būsenos kaita: būtina stebėti, domėtis, kaip jaučiasi mokinys, kaip jis išgyvena įvairias situacijas, konfliktus, neaiškumus. Bandyti pasiūlyti būdų, kaip iškilusias problemas galima spręsti.

Tai, kaip vaikas jaučiasi mokykloje, lemia jo tolesnę motyvaciją mokytis bei akademinius laimėjimus. Gera praktika – skatinti išsikalbėti, ką jaučia pats vaikas, ir ne tik tėvams, bet ir mokytojai(ui), klasės draugams.

Svarbiausia parodyti, kad suaugusiesiems svarbu, kaip vaikas gyvena mokykloje, kaip jis jaučiasi. Pavyzdžiui, galima klausti tokių klausimų: „kaip šiandien jauteisi?", „kas įvyko šiandien?", „kas šiandien įstrigo, įsiminė?". Reikėtų vengti klausimų, kurių atsakymai būtų „taip/ne", „gerai/blogai". Pratinkime vaikus prie atvirųjų klausimų – leiskime pažinti pasaulį, tada savaime didės ir motyvacija bei savarankiškumas.

Per mokslo metus kylančias problemas mokytojas galėtų aptarti kartu su tėvais, taip pat ir su kitais vaikais. Reikia mokinius pratinti kalbėti, džiaugtis, aiškintis įvairius dalykus. Vaikas gali būti paskatintas atsinešti laisvalaikio veiklos rezultatų, parodyti, ką nuveikė, kokiame turnyre ar koncerte dalyvavo. Tai pagyvina klasės gyvenimą ir padeda burti draugišką, empatišką, vieni kitus palaikančią klasės bendruomenę. Pirmokams svarbu, kad jie būtų išgirsti, nes yra jau pakankamai subrendę dalintis savo patirtimi, gyvenimiškomis situacijomis.

Už namų darbų ruošą pirmokui daug svarbiau sugerti kuo daugiau patirčių iš jį supančios aplinkos, gamtos. Gera praktika yra išeiti į parką, tyrinėti medžius, aiškintis, kokie gyvūnai gyvena netoli namų ar visoje Lietuvoje. Gerai yra dalintis tuo, ką pats pirmokas atranda: papasakoti tai klasės draugams ir kartu išgirsti, ką kiti pasakys apie papasakotas istorijas. Taip vaikai reflektuoja vieni kitų patirtis.

Kitas svarbus popamokinės veiklos akcentas – skaitymas. Pratinkite vaikus prie knygų, garsiai skaitykite jiems knygas – tiek mokytojai, tiek ir tėvai. Tai ypač padeda turtinti vaiko žodyną, lavinti jo vaizduotę, didina jo akademinius laimėjimus.

Jei vaikas labai priešinasi knygoms, galite ieškoti kompromisų, pavyzdžiui, pažiūrėti pagal knygą pastatytą filmą, paskaityti knygą ir tada juos lyginti, aptarti.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Tėvai nepritaria, kad į mokyklą visi vaikai pradėtų eiti 6 metų

Pasisakantieji už tai, kad vaikai Lietuvoje ir toliau mokyklą privalomai pradėtų lankyti nuo septynerių metų, taria „ne" privalomam mokyklos pradžios ankstinimui ir renka parašus po peticija, kurią inicijavo Vaiko psichologijos centras.

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.

Kad ekranai nepagrobtų iš mūsų vaikų, turime kai ką atminti

Televizorius, kompiuteris ir telefonas – tai geriausias daugelio vaikų laisvalaikio leidimo būdas. Vis dėlto kalbant apie šiuolaikines komunikacijos priemones, vaikams būtina nustatyti tam tikras taisykles.

Įvardijo didžiausias problemas, su kuriomis susiduria vaikus auginantys tėvai

Pertvarkant sveikatos priežiūros įstaigų tinklą ir naikinant pediatrijos skyrius sveikatos paslaugos tolsta nuo regionuose gyvenančių vaikų. Taip trečiadienį spaudos konferencijoje Seime pristatydama vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2017 metų veiklos ataskaitą sakė vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.

Kaip auklėti vaiką, kad jis nebijotų klysti ir mokytis iš savo klaidų

Klaidos... Kartais jos slegia, kartais – įkvepia.

Kaip kiekvienas galime padėti smurtą ar patyčias patyrusiam vaikui

Lietuvoje kas penktas vaikas yra patyręs fizinį smurtą ar tapęs seksualinės prievartos auka, kas trečias - išgyvenęs tėvų skyrybas, daugiau nei pusė mokinių patiria patyčias. Tokios traumuojančios patirtys niekur nedingsta - randai lieka visam gyvenimui.

Vaikas nori vienos knygos, o mama siūlo kitą: kaip surasti aukso vidurį

Vaikų literatūra po truputį augina savo sparnus ir bando pakilti iš suaugusiųjų literatūros šešėlio. Šių metų Vilniaus knygų mugė parodė, kad daugėja vaikų literatūros autorių, jų knygų pristatymų, renginių.

Vaikų reitingavimas trukdo mokytis geriau

Tėvų ir pedagogų nuomonės, kaip vertinti moksleivių mokymosi rezultatus, išsiskiria ir sukelia nemažai aistrų.

Kaip tėvams atpažinti, kad jų vaikas patiria patyčias, ir kaip suteikti pirmąją pagalbą

Vis dar tenka nugirsti komentarų: „Ir kiek gi galima kalbėti apie tas patyčias". Atsakymas labai paprastas, kol problema paplitusi – tol reikia apie ją kalbėti, analizuoti ir edukuoti.

Ar pirmokui tikrai reikalingas telefonas: pedagogo komentaras

Vaikui pradėjus lankyti mokyklą, ne vienai šeimai iškyla dilema: pirkti jam telefoną ar nepirkti? Ar tikrai jis būtinas, jei iki mokyklos automobiliu atveža tėtis, o po mokyklos saugiai pasiima mama?

Priklausomas nuo ekranų vaikas: psichologas įspėja tėvus

Išgirdus frazę „priklausomas", daugeliui mūsų prieš akis iškyla suaugusi, vienokių ar kitokių žalingų įpročių turinti persona.

Prasidėjo registracija į Vilniaus mokyklas: ar yra naujovių?

Kovo 1-ąją prasideda elektroninė registracija į sostinės mokyklas naujiems mokslo metams.