Pedagogės komentaras: kaip padėti vaikui pamėgti skaityti knygas

Visapusiško ugdymo mokyklos „Sokratus“ pedagogės Agneškos Vinslavos patarimai tėvams, kaip padėti vaikui pamėgti skaityti knygas.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Atrodo, kad dar visai neseniai geriausias laisvalaikio užsiėmimas buvo knygų skaitymas, tačiau sparčiai plintančios šiuolaikinės technologijos užgožė skaitymą. Dabar daugiausia laiko vaikai praleidžia žaisdami kompiuterinius žaidimus, bendraudami socialiniuose tinkluose, o ne skaitydami knygas.

Išmokti skaityti – tai vienas svarbiausių žingsnių pradedant eiti į mokyklą, tačiau reikia skatinti vaiką patį domėtis ir skaityti savarankiškai, tai yra nemenkas iššūkis mūsų dabartiniame pasaulyje.

Augindami vaikus tėvai ne tik stengiasi išmokyti juos vaikščioti, rašyti ir skaityti, bet ir orientuotis įvairiose gyvenimiškose situacijose, taip pat perduoda jiems savo gyvenimiškąją patirtį.

Vaikystėje įskiepyta meilė knygoms lydi kiekvieną žmogų visą gyvenimą. Laikas, kurį skiriame skaitymui, yra be galo vertinga investicija. Knyga žmogų moko vertinti įvairias iškilusias situacijas ir savo vaidmenį pasaulyje. Knyga moko mąstyti ir priimti sprendimus. Ji formuoja savitą, unikalią kiekvieno iš mūsų asmenybę.

Svarbiausia taisyklė – asmeninis tėvų pavyzdys

Nepakanka vien gerų tėvų norų ir ketinimų. Kad vaikas pradėtų skaityti, pirmiausia mes turime jam rodyti pavyzdį. Mes patys turime skaityti ir laikyti knygą rankose.

Reikia nuo pat mažų dienų vaikams skaityti knygas ir nesiliauti skaityti tada, kai jis jau išmoksta skaityti savarankiškai. Bendri skaitymai šeimoje – tai vertingiausia veikla, suartinanti visus šeimos narius. Skaityti vaikui knygą – tai ne tik tėvų pareiga, bet ir unikalus bendravimo būdas, kuris neturi pakaitalo.

Kai vaikas paauga, knygos turi būti kruopščiai atrenkamos pagal jo poreikius ir pomėgius, bet tai nereiškia, kad knyga turi būti paprasta ir lengva. Knygos sudėtingumas turi truputėlį viršyti vaiko lygį. Prieš pasiūlant vaikui perskaityti knygą, ją perskaitykite patys. Gali būti, kad vaikui iškils įvairių klausimų, į juos reikia būtinai atsakyti ir aptarti tai, kas perskaityta.

Tėvai, užduodami klausimą „Kaip priversti vaiką skaityti?“, iškart daro didelę klaidą. Priversti skaityti nesudominus vaiko knyga neįmanoma.

Negalima sakyti vaikams ir tokių frazių, kaip „skaityti yra sunku/neįdomu, bet labai reikia“. Jeigu versite vaikus per prievartą skaityti, tai turės atvirkštinį poveikį – vaikas galim ilgam imti nekęsti knygų. Vienintelė išeitis – sudominti vaiką įdomia knyga ir išmokyti jį pamėgti knygas.

Ar šiuolaikiniam vaikui reikia knygų?

Dažnai kyla klausimas, ar apskritai reikia šiandien raginti vaikus skaityti knygas? Juk egzistuoja informacinės technologijos, kur galima rasti daug informacijos, gal to pakanka?

Šiandien žmogui labai reikalingas skaitymas. Jis daug reikalingesnis nei kada nors anksčiau.

Pagrindinė skaitymo funkcija yra pažintinė. Skaitydamas vaikas pasineria į pasaulį, apie kurį jis anksčiau nieko nežinojo. Knyga išplečia pažinimo ribas. Knyga leidžia išgyventi tai, ko vaikas niekada neišvys ir nepatirs.

Knygos ne tik praplečia akiratį, bet ir ugdo, padeda vaikui lengviau integruotis į visuomenę, bendrauti, priimti vieną ar kitą sprendimą iškilus problemai. Jeigu knyga gera, ji padeda tėvams išaiškinti vaikui dalykus, kuriuos sunku suformuluoti žodžiu. Būtent knygose esančios istorijos su pavyzdžiais padeda vaikui išmokti elgesio taisyklių, kurių jis nenori girdėti iš tėvų.

Knygos ne tik praplečia akiratį, bet ir ugdo, padeda vaikui lengviau integruotis į visuomenę, bendrauti, priimti vieną ar kitą sprendimą iškilus problemai.
Agneška Vinslava

Skaitydamas knygas vaikas išmoksta ne tik rašyti, bet ir taisyklingai mąstyti. Kiekviena perskaityta knyga praturtina vaiko žodyną ir gebėjimą reikšti mintis.

Skaitant knygas atsiranda regimoji atmintis, kuri fiksuoja žodžių vaizdus. Skaitančiam vaikui rašant rašinėlį galvoje savaime iškyla vaizdai ir vaikas rašo taisyklingai. Tokiam vaikui nebūtina mokytis rašybos taisyklių, nes jis rašo be klaidų savaime.

Ar gali pažinimo ir auklėjamąją funkciją atlikti internetas ar televizija? Iš dalies gali, bet ne visai. Manau, kad jie niekada nepakeis knygų. Kad ir kokią tobulą televiziją ar internetinę erdvę pasirinksite (geros kokybės filmai, mokslo laidos ir pan.), tai niekada nepakeis knygos. Nuolatinė vaizdų kaita ir garsinis fonas nuvargina ir apsunkina vaiko smegenis, o knyga suteikia daug erdvės vaizduotei.

Informacija iš interneto ar televizijos jau yra paruošta, ji nelavina pažintinių smegenų funkcijų. Kaip sakoma, tokia informacija pro vieną ausį įeina, o pro kitą išeina.

Tai kaip vis dėlto padėti vaikui pamėgti skaityti knygas?

Štai keletas patarimų:

- Leiskite pačiam vaikui pasirinkti knygą, kurią jis norėtų skaityti.

- Aptarkite skaitomos knygos personažus ir įvykius.

- Jeigu vaikas skaitydamas jaučia, kad tai yra nuobodu, leiskite jam pailsėti ir neverskite skaityti toliau, nes ateityje vaikas galvos, kad skaityti tai labai nuobodu.

- Skaitykite laikraščius ar žurnalus kartu. Skirkite tam laiko vakare ar savaitgalį.

- Jeigu vaikas skaito prieš miegą, neliepkite jam iš karto eiti miegoti, o leiskite pabaigti skaityti.

- Visa šeima žaiskite stalo žaidimus, kur reikia skaityti.

- Spręskite visa šeima kryžiažodžius.

- Prieš miegą skaitykite mažyliui pasakas, o vaikui paaugus, tegul pasakas vaikas skaito pats, o jūs klausykite. Taip sustiprės tarpusavio ryšys bei bus didesnis noras skaityti.

- Knygų nebūtina pirkti, galima nueiti į biblioteką ir išsirinkti labiausiai patinkančią ir įdomią knygą.

- Aplinka skaitymui turi būti palanki - šviesi, jauki ir patogi, kad niekas netrukdytų ir būtų galima susikaupti.

- Stebėkite, kaip jūsų vaikas skaito. Jeigu yra galimybė, perskaitykite porą sakinių patys, kad vaikas lengviau suprastų skaitomą kūrinį.

- Sukurkite savo vaikui asmeninę knygą, kurioje jis bus pagrindinis herojus.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Vaikas ir vasaros atostogos: 5 dalykai, kurių nevalia pamiršti

Klausimas „Ką veikti?“ vasaros atostogų metu iš mokyklinio amžiaus vaikų išgirstamas dažnai.

Psichologė Asta Blandė pateikia auksinę formulę, kokios vasaros atostogos vaikui yra geriausios

Kaip suplanuoti vaiko veiklą per vasaros atostogas, kad šis laikas būtų malonus ir prasmingas?

Vilniaus pradinukams pailgintos dienos grupės nuo rudens nekainuos

Vilniaus pradinukams pailgintos dienos grupės nekainuos - savivaldybė išlaikys mokytojus ar iš šalies įdarbintus specialistus, kurie organizuos popamokines veiklas. Toks siūlymas po pateikimo svarstomas Vilniaus savivaldybėje, galutinį sprendimą liepos 25 dieną turėtų priimti miesto taryba.

Vaikai kviečiami atlikti saugumo testą internete

Vasara – nuostabus metas vaikams: jie palieka mokyklinius suolus ir vis daugiau laiko leidžia su draugais. Tiesa, tą jie daro be akylaus suaugusiųjų dėmesio ir sugalvoję įvairiausių užsiėmimų ar ieškodami nuotykių dažnai dar pasiduoda ir draugų įtakai.

Kodėl svarbu ugdyti vaikų pasitikėjimą savimi?

Pasitikėjimas – vienas iš svarbiausių gebėjimų šiandieniniame pasaulyje.

Jei nesiseka prakalbinti vaiką: efektyvūs patarimai tėvams, kurie padės pagerinti tarpusavio santykius

Ar esate išgyvenę tą jausmą, kuomet vaikas atsiriboja nuo jūsų tylos siena? O bet kokie bandymai pasikalbėti, sukelia tik dar didesnius pykčius arba užsidarymą savyje?

10 svarbiausių psichologės patarimų būsimų pirmokų tėvams

Vasara dar tik įpusėja, tačiau būsimųjų pirmokų tėvai jaučia nerimą – kas vaiko laukia rugsėjį?

Informatikos mokysis vaikai nuo pirmos klasės

Šiais metais 10 mokyklų pirmokai dalyvavo projekte „Informatika pradiniame ugdyme", kitais mokslo metais naujovė bus išbandoma dar 90 mokyklų.

Švietimo ekspertai: matematiką reikia ne kalti, o mokytis jos moderniais metodais

Tradicinės matematikos pamokos nebetinka šiuolaikiniams vaikams, teigia specialistai. Kai didžiąją dalį darbo už mus gali atlikti kompiuteriai, o beveik visą informaciją galima rasti internete, svarbiausiais gebėjimais tampa ne mintinai išmoktos formulės, o mokėjimas suprasti dalyko esmę, ją išdėstyti ir spręsti problemas bendradarbiaujant su kitais komandos nariais.

Psichologė: kas geriau vaikui vasarą – stovykla ar močiutė kaime (6)

Prasidėjus vasarai, aplink mirgėte mirga įvairiausių pasiūlymų vaikams rinktis stovyklas: ir pradinukams, ir paaugliams. Ar iš tiesų jos yra geriau, negu poilsis kaime pas močiutę? Ką daryti, jei vaikas sako nenorįs važiuoti į stovyklą?

Didžiulės permainos darželių ir mokyklų valgyklose: kas keičiasi iš esmės

Sveika mityba – iššūkis ne tik šeimoms, bet ir mokymo įstaigoms. Nuo sovietmečio įsigalėję prasti mitybos įpročiai, remiantis vien kalorijomis ir trimis maistinėmis medžiagomis – baltymais, riebalais ir angliavandeniais – nuvedė viešąjį maitinimą į aklavietę.

Psichologė Asta Blandė: „Kaip elgtumėtės, jei kažkas jums iš rankų išplėštų telefoną?"

Prasidėjo vasara, baigėsi pamokos, o atostogauti dar neišvykę tėvai paliks savo atžalas karaliauti namuose ir su draugais kieme.

Vaikystė tarp ekranų: nerimą keliantys naujausi tyrimai ir esminiai patarimai tėvams

Garsi klinikinės vaikų psichologijos specialistė, dr. Elizabeth Kilbey teikia pagalbą šimtams vaikų bei jų šeimos narių ir pastebi, kad vaikų „ekranų manija" – labiausiai aptariama šiuolaikinio vaikų auklėjimo tema.

Knygą vaikams apie Žygimantą Augustą parašę autoriai: didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu jis tapo būdamas vos 9 metų

Žygimantas Augustas – vienas garsiausių Lietuvos valdovų, apie kurio galią ir valdymo laikotarpį kuriamos legendos, tačiau apie jo vaikystę ir ankstyvą pakėlimą į didžiuosius kunigaikščius beveik nekalbama.

Kaip lavinti vaiko dėmesį ir susikaupimą

Vieni vaikai gali daugybę laiko praleisti piešdami, kitiems vos ant lapo nubrėžus porą linijų norisi viską mesti ir imtis kitos veiklos.