Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti

Ne vienus metus šeimas, mokyklas, vaikus bei paauglius konsultuojančios psichologės Asta Blandė ir Eglė Gudelienė kasdienių praktikų patirtimi dalijasi su skaitytojais ir pristato knygą apie svarbiausius vaikų gebėjimus, jų atskleidimą bei stiprinimą.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Leidyklos „Šviesa“ išleista knyga „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas?“ tęsia seriją tėvams „Tėvystės žemėlapis“. Šįkart psichologės ragina prisiminti, kad kiekvienas vaikas ar paauglys yra ypatingas, ir pataria, kaip lavinti dešimt svarbiausių gebėjimų.

Kaip teigia A. Blandė, parašyti knygą paskatino konkrečios, psichologų praktika grįstos informacijos stoka aktualiais vaikų auginimo klausimais: „Knygą rašėme turėdamos beveik dvidešimties metų psichologinio darbo patirtį ir matydamos dažniausiai tėvų ir vaikų patiriamus sunkumus. Ją kūrėme taip, kad tiek mažylius, tiek mokyklinio amžiaus vaikus auginantys tėvai ne tik galėtų geriau suvokti kiekvieno vaiko atsiskleidimo, gebėjimų bei ugdymo svarbą, bet ir lengvai atrastų jiems asmeniškai reikalingą informaciją.“

Tėvai pirmiausia rūpinasi fiziniais poreikiais

Pasak psichologės, augindami vaikus, tėvai dažnai rūpinasi, kad šie pagal savo amžių išmoktų praktiškų dalykų – kalbėti, užsirišti batus, o vėliau – skaityti, rašyti ir savarankiškai eiti į mokyklą. Tačiau jie vis mažiau dėmesio kreipia į vaiko pasitikėjimo savimi, jo pasiekimų ir galimybių pusiausvyrą.

„Neretai taip nutinka, kai tėvai fizinius vaiko poreikius iškelia aukščiau emocinių ir socialinių. Tai natūralu – juk jie greičiau pastebimi, labiau matomi ir paprasčiau išmatuojami. Vaikas skaityti arba moka, arba ne, o pamatuoti savarankiškumą, kūrybiškumą ar gebėjimą spręsti sunkumus nėra lengva. Ši užduotis nėra paprasta ir specialistui“, – pasakoja A. Blandė.

Knygoje A. Blandė ir E. Gudelienė primena tėvams apie nepaprastai svarbias pareigas ir pataria, kaip ir kur geriausia realizuoti savo talentus, nepermetant neįgyvendintų svajonių ant vaiko pečių. Pasak autorių, vaiko unikalumas atsiskleidžia tuomet, kai jam yra rodomas tinkamas pavyzdys ir suteikiama tam tikra atsakomybė. „Leiskite vaikui tyrinėti tiek save, tiek aplinką. Leiskite savarankiškai rinktis ir klysti – pamatysite ir nustebsite, kiek daug gali jūsų vaikas“, – sako A. Blandė.

Elgesio sunkumus dažnai lemia patys tėvai

Mažųjų elgesys dažnai yra svarbus rodiklis, parodantis, kaip jie jaučiasi, – galintys, siekiantys, ieškantys ar kaip tik abejingi ir pernelyg atsargūs. Todėl psichologės knygoje atskleidžia sunkumus, su kuriais susiduria ypač globojantys ar viską už vaiką darantys tėvai, vėliau nustembantys ir ieškantys vaiko nesavarankiškumo ar pernelyg mažos motyvacijos ko nors siekti priežasčių.

Leiskite vaikui tyrinėti tiek save, tiek aplinką. Leiskite savarankiškai rinktis ir klysti – pamatysite ir nustebsite, kiek daug gali jūsų vaikas.
Psichologė Asta BLANDĖ

„Tokiomis aplinkybėmis tėvų siunčiama žinutė yra labai aiški – tik mes galime, o tu – ne. Tada vaikas ir atiduoda kiek įmanoma daugiau savo sričių „galingiesiems“ ir savo jėgomis nebepasitiki. Toks auklėjimo būdas – ydingas“, – pasakoja A. Blandė.

Svarbus tėvų gyvenimo pavyzdys

Daugeliui tėvų renkantis knygas apie vaikų auklėjimą ir ugdymą kyla klausimas, kaip išugdyti tuos vaiko gebėjimus, kurių neturi pats suaugęs žmogus. Knygoje psichologės, savo praktikoje dažnai girdinčios šį klausimą, pateikia labai aiškų atsakymą.

„Jei norite išugdyti tai, ko patys neturite, – to nepadarysite, nes tai neįmanoma. Keistai atrodo tie tėvai, kurie įsakmiu tonu arba net rėkdami reikalauja, kad vaikas tinkamai valdytų savo pyktį. Vaikui neįdiegsite to, ko patys stokojate savyje. Kai jūsų sode ims kvepėti uogomis, vaikas patikės, kad ir jis jas gali auginti. Ši knyga – pirmas žingsnis link savęs įsivertinimo“, – tvirtina A. Blandė.

Siekia padrąsinti ir įkvėpti tėvus

Antroje knygų serijos „Tėvystės žemėlapis“ knygoje psichologės rekomenduoja tėvams nepamiršti būti šalia savo vaikų, kalbėtis ir klausytis jų, pažinti save, savo vidinį pasaulį, kartu mokytis ir augti. „Nenorime skaitytojo paversti robotu, kuris aklai vykdo mūsų parašytas rekomendacijas. Norime paskatinti pokyčius, bet tik tuomet, jei jų reikia. Tačiau nepamirškite svarbiausio – vaiką auklėti reikia drąsiai, su meile ir pagarba – neužgniaužkite vaiko kūrybiškumo savo kritika“, – pataria psichologė.

A. Blandė su leidykla „Šviesa“ šį rudenį taip pat pristatė nemokamą „Z kartos testą tėvams“, padedantį įvertinti tėvų daromą įtaką vaiko pasiekimams mokykloje. Psichologė pagal testo atsakymus parengė individualizuotus patarimus, skatinančius nepasimesti ir neperlenkti lazdos, bet stengtis geriau suprasti kiekvieno vaiko mokymosi poreikius. Testą galima atlikti svetainėje www.zkartostestas.lt.

Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti
Psichologė Asta Blandė - viena iš knygos autorių.
© Asmeninio albumo nuotr.

Asta Blandė – psichologė, pradėjusi savo darbo praktiką mokykloje, papildžiusi ją vadovavimu organizacijoms, teikiančioms emocinę paramą vaikams ir paaugliams, nuolat kurianti tėvams ir ugdymo įstaigose dirbantiems specialistams kvalifikacijos tobulinimo programas ir kasdien padedanti šeimoms, mažiems ir dideliems pažinti, atrasti save ir keistis.

Eglė Gudelienė – daugiau nei dešimties metų patirtį turinti psichologė ir edukologė, vaikų ir jaunimo psichologų asociacijos valdybos narė, Kauno psichologų metodinio būrelio narė, per ilgą darbo patirtį organizavusi įvairias temines akcijas.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Visi vaikai skirtingi: 9 žingsniai, kaip mokyti priešmokyklinuką

Kalbėdami apie šiuolaikinį švietimą ekspertai išskiria būtinybę atsižvelgti į skirtingus kiekvieno vaiko ugdymo poreikius, asmenybę, mokymosi stilių ir kitas aplinkybes.

Rasa: visa šeima laukėme gimstant mažylio, bet...

Persileidimą patyrusi moteris klausia specialisto patarimo, kaip apie nelaimingą įvykį pranešti sūnui, kuris labai laukė gimstant broliuko ar sesutės.

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

25 klausimai, kuriuos verta užduoti vaikui

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Eksperimentas: kas nutinka, kai tėvai vaikams neduoda telefono ir kompiuterio

Kviečiame atlikti eksperimentą: šeimoje paskelbti „savaitę be ekranų (arba be telefonų)“. Jeigu abejojate, ar pavyks, pradėkite nuo mažiau - lai būna artimiausias savaitgalis visoje šeimoje be ekranų.

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.