Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti

Ne vienus metus šeimas, mokyklas, vaikus bei paauglius konsultuojančios psichologės Asta Blandė ir Eglė Gudelienė kasdienių praktikų patirtimi dalijasi su skaitytojais ir pristato knygą apie svarbiausius vaikų gebėjimus, jų atskleidimą bei stiprinimą.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Leidyklos „Šviesa“ išleista knyga „Ypatingas vaikas: vienas ar kiekvienas?“ tęsia seriją tėvams „Tėvystės žemėlapis“. Šįkart psichologės ragina prisiminti, kad kiekvienas vaikas ar paauglys yra ypatingas, ir pataria, kaip lavinti dešimt svarbiausių gebėjimų.

Kaip teigia A. Blandė, parašyti knygą paskatino konkrečios, psichologų praktika grįstos informacijos stoka aktualiais vaikų auginimo klausimais: „Knygą rašėme turėdamos beveik dvidešimties metų psichologinio darbo patirtį ir matydamos dažniausiai tėvų ir vaikų patiriamus sunkumus. Ją kūrėme taip, kad tiek mažylius, tiek mokyklinio amžiaus vaikus auginantys tėvai ne tik galėtų geriau suvokti kiekvieno vaiko atsiskleidimo, gebėjimų bei ugdymo svarbą, bet ir lengvai atrastų jiems asmeniškai reikalingą informaciją.“

Tėvai pirmiausia rūpinasi fiziniais poreikiais

Pasak psichologės, augindami vaikus, tėvai dažnai rūpinasi, kad šie pagal savo amžių išmoktų praktiškų dalykų – kalbėti, užsirišti batus, o vėliau – skaityti, rašyti ir savarankiškai eiti į mokyklą. Tačiau jie vis mažiau dėmesio kreipia į vaiko pasitikėjimo savimi, jo pasiekimų ir galimybių pusiausvyrą.

„Neretai taip nutinka, kai tėvai fizinius vaiko poreikius iškelia aukščiau emocinių ir socialinių. Tai natūralu – juk jie greičiau pastebimi, labiau matomi ir paprasčiau išmatuojami. Vaikas skaityti arba moka, arba ne, o pamatuoti savarankiškumą, kūrybiškumą ar gebėjimą spręsti sunkumus nėra lengva. Ši užduotis nėra paprasta ir specialistui“, – pasakoja A. Blandė.

Knygoje A. Blandė ir E. Gudelienė primena tėvams apie nepaprastai svarbias pareigas ir pataria, kaip ir kur geriausia realizuoti savo talentus, nepermetant neįgyvendintų svajonių ant vaiko pečių. Pasak autorių, vaiko unikalumas atsiskleidžia tuomet, kai jam yra rodomas tinkamas pavyzdys ir suteikiama tam tikra atsakomybė. „Leiskite vaikui tyrinėti tiek save, tiek aplinką. Leiskite savarankiškai rinktis ir klysti – pamatysite ir nustebsite, kiek daug gali jūsų vaikas“, – sako A. Blandė.

Elgesio sunkumus dažnai lemia patys tėvai

Mažųjų elgesys dažnai yra svarbus rodiklis, parodantis, kaip jie jaučiasi, – galintys, siekiantys, ieškantys ar kaip tik abejingi ir pernelyg atsargūs. Todėl psichologės knygoje atskleidžia sunkumus, su kuriais susiduria ypač globojantys ar viską už vaiką darantys tėvai, vėliau nustembantys ir ieškantys vaiko nesavarankiškumo ar pernelyg mažos motyvacijos ko nors siekti priežasčių.

Leiskite vaikui tyrinėti tiek save, tiek aplinką. Leiskite savarankiškai rinktis ir klysti – pamatysite ir nustebsite, kiek daug gali jūsų vaikas.
Psichologė Asta BLANDĖ

„Tokiomis aplinkybėmis tėvų siunčiama žinutė yra labai aiški – tik mes galime, o tu – ne. Tada vaikas ir atiduoda kiek įmanoma daugiau savo sričių „galingiesiems“ ir savo jėgomis nebepasitiki. Toks auklėjimo būdas – ydingas“, – pasakoja A. Blandė.

Svarbus tėvų gyvenimo pavyzdys

Daugeliui tėvų renkantis knygas apie vaikų auklėjimą ir ugdymą kyla klausimas, kaip išugdyti tuos vaiko gebėjimus, kurių neturi pats suaugęs žmogus. Knygoje psichologės, savo praktikoje dažnai girdinčios šį klausimą, pateikia labai aiškų atsakymą.

„Jei norite išugdyti tai, ko patys neturite, – to nepadarysite, nes tai neįmanoma. Keistai atrodo tie tėvai, kurie įsakmiu tonu arba net rėkdami reikalauja, kad vaikas tinkamai valdytų savo pyktį. Vaikui neįdiegsite to, ko patys stokojate savyje. Kai jūsų sode ims kvepėti uogomis, vaikas patikės, kad ir jis jas gali auginti. Ši knyga – pirmas žingsnis link savęs įsivertinimo“, – tvirtina A. Blandė.

Siekia padrąsinti ir įkvėpti tėvus

Antroje knygų serijos „Tėvystės žemėlapis“ knygoje psichologės rekomenduoja tėvams nepamiršti būti šalia savo vaikų, kalbėtis ir klausytis jų, pažinti save, savo vidinį pasaulį, kartu mokytis ir augti. „Nenorime skaitytojo paversti robotu, kuris aklai vykdo mūsų parašytas rekomendacijas. Norime paskatinti pokyčius, bet tik tuomet, jei jų reikia. Tačiau nepamirškite svarbiausio – vaiką auklėti reikia drąsiai, su meile ir pagarba – neužgniaužkite vaiko kūrybiškumo savo kritika“, – pataria psichologė.

A. Blandė su leidykla „Šviesa“ šį rudenį taip pat pristatė nemokamą „Z kartos testą tėvams“, padedantį įvertinti tėvų daromą įtaką vaiko pasiekimams mokykloje. Psichologė pagal testo atsakymus parengė individualizuotus patarimus, skatinančius nepasimesti ir neperlenkti lazdos, bet stengtis geriau suprasti kiekvieno vaiko mokymosi poreikius. Testą galima atlikti svetainėje www.zkartostestas.lt.

Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti
Psichologė Asta Blandė - viena iš knygos autorių.
© Asmeninio albumo nuotr.

Asta Blandė – psichologė, pradėjusi savo darbo praktiką mokykloje, papildžiusi ją vadovavimu organizacijoms, teikiančioms emocinę paramą vaikams ir paaugliams, nuolat kurianti tėvams ir ugdymo įstaigose dirbantiems specialistams kvalifikacijos tobulinimo programas ir kasdien padedanti šeimoms, mažiems ir dideliems pažinti, atrasti save ir keistis.

Eglė Gudelienė – daugiau nei dešimties metų patirtį turinti psichologė ir edukologė, vaikų ir jaunimo psichologų asociacijos valdybos narė, Kauno psichologų metodinio būrelio narė, per ilgą darbo patirtį organizavusi įvairias temines akcijas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Informatikos mokysis vaikai nuo pirmos klasės

Šiais metais 10 mokyklų pirmokai dalyvavo projekte „Informatika pradiniame ugdyme", kitais mokslo metais naujovė bus išbandoma dar 90 mokyklų.

Švietimo ekspertai: matematiką reikia ne kalti, o mokytis jos moderniais metodais

Tradicinės matematikos pamokos nebetinka šiuolaikiniams vaikams, teigia specialistai. Kai didžiąją dalį darbo už mus gali atlikti kompiuteriai, o beveik visą informaciją galima rasti internete, svarbiausiais gebėjimais tampa ne mintinai išmoktos formulės, o mokėjimas suprasti dalyko esmę, ją išdėstyti ir spręsti problemas bendradarbiaujant su kitais komandos nariais.

Psichologė: kas geriau vaikui vasarą – stovykla ar močiutė kaime (4)

Prasidėjus vasarai, aplink mirgėte mirga įvairiausių pasiūlymų vaikams rinktis stovyklas: ir pradinukams, ir paaugliams. Ar iš tiesų jos yra geriau, negu poilsis kaime pas močiutę? Ką daryti, jei vaikas sako nenorįs važiuoti į stovyklą?

Didžiulės permainos darželių ir mokyklų valgyklose: kas keičiasi iš esmės

Sveika mityba – iššūkis ne tik šeimoms, bet ir mokymo įstaigoms. Nuo sovietmečio įsigalėję prasti mitybos įpročiai, remiantis vien kalorijomis ir trimis maistinėmis medžiagomis – baltymais, riebalais ir angliavandeniais – nuvedė viešąjį maitinimą į aklavietę.

Psichologė Asta Blandė: „Kaip elgtumėtės, jei kažkas jums iš rankų išplėštų telefoną?"

Prasidėjo vasara, baigėsi pamokos, o atostogauti dar neišvykę tėvai paliks savo atžalas karaliauti namuose ir su draugais kieme.

Vaikystė tarp ekranų: nerimą keliantys naujausi tyrimai ir esminiai patarimai tėvams

Garsi klinikinės vaikų psichologijos specialistė, dr. Elizabeth Kilbey teikia pagalbą šimtams vaikų bei jų šeimos narių ir pastebi, kad vaikų „ekranų manija" – labiausiai aptariama šiuolaikinio vaikų auklėjimo tema.

Knygą vaikams apie Žygimantą Augustą parašę autoriai: didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu jis tapo būdamas vos 9 metų

Žygimantas Augustas – vienas garsiausių Lietuvos valdovų, apie kurio galią ir valdymo laikotarpį kuriamos legendos, tačiau apie jo vaikystę ir ankstyvą pakėlimą į didžiuosius kunigaikščius beveik nekalbama.

Kaip lavinti vaiko dėmesį ir susikaupimą

Vieni vaikai gali daugybę laiko praleisti piešdami, kitiems vos ant lapo nubrėžus porą linijų norisi viską mesti ir imtis kitos veiklos.

Vaikas pirmokas, o į mokyklą eiti jau nebenori: psichologės komentaras (1)

Panašią situaciją yra patyrusios daugelis šeimų. Vieną dieną vaikas pareiškia, kad nenori eiti į mokyklą.

Vasaros galvosūkis tėvams – vaikų atostogos

Galvosūkis, neretai virstantis galvosopiu... Vaikų vasaros atostogos trunka kur kas ilgiau, nei dirbančių tėvų, tad klausimas, kaip užimti vaikus vasaros atostogų metu, vis dar labai aktualus.

Tėvai nepritaria, kad į mokyklą visi vaikai pradėtų eiti 6 metų (1)

Pasisakantieji už tai, kad vaikai Lietuvoje ir toliau mokyklą privalomai pradėtų lankyti nuo septynerių metų, taria „ne" privalomam mokyklos pradžios ankstinimui ir renka parašus po peticija, kurią inicijavo Vaiko psichologijos centras.

Vaikų vasaros stovyklos įkandamos toli gražu ne visoms šeimoms

Dirbantys tėvai gali bent savaitei išleisti vaiką į vasaros poilsio stovyklą. Tačiau jei stovykla negauna valstybės paramos ir tenka mokėti visą kainą, vaikų vasaros poilsis tampa prieinamas tik kiek didesnes nei vidutines pajamas turinčioms šeimoms.

Specialistai sunerimę: vis daugiau mokinių nemoka tinkamai laikyti rašymo priemonės (2)

Išmaniųjų technologijų naudojimas lėtina vaikų smulkiosios motorikos vystymąsi, įspėja Didžiosios Britanijos medikai.

Vaikas skundžiasi, kad pedagogė ant jo rėkia: kaip elgtis tėvams (1)

Pirmokę dukterį auginanti mama klausia specialisto patarimo: ką daryti, jei mokytoja pasitaikė itin valdingo būdo ir mergaitė ne kartą skundėsi, kad ją mokytoja aprėkė.

Priešmokyklinis ugdymas – penkerių metų vaikams (2)

Siekiant, kad daugiau 4-6 metų vaikų lankytų švietimo įstaigas, daugiau penkiamečių dalyvautų priešmokyklinio, o šešiamečių - pradinio ugdymo programoje, įteisintas mokymosi ankstinimas.