Kaip auklėti 3-5 m. vaiką ir kokias jo savybes lavinti

Kaip vystosi trimečio-penkiamečio gebejimai, ką mėgsta žaisti šio amžiaus vaikai, kokias jų savybes lavinti?

3 m. - didysis lūžis


Vaikai iki 3 m. dažniausiai vieni su kitais nežaidžia, neturi bendros veiklos. 10 mėn. kūdikiai vieni kitiems yra tarsi žaislai. 1,5-2 m. vaikai prisibijo vieni kitų ir apskritai nepažįstamų žmonių. O štai apie trečiuosius gyvenimo metus vaikai pradeda vieni su kitais žaisti, ieškoti draugų. Jie „atranda" grupinius žaidimus, kurie kelia daug džiaugsmo. Tad nuo trejų metų amžiaus yra geras metas vaiką leisti į darželį.


Nelankantį darželio nuveskite pas pažįstamus, į smėlio dėžę, kad galėtų pabūti su bendraamžiais. Svarbu, kad mažylis pajaustų, ką reiškia dalytis žaislais, palaukti savo eilės. Jeigu matote, kad vaikas neduoda niekam pažaisti su savo žaisliuku, paskatinkite tai daryti, namuose su juo keiskitės daiktais. Šių įgūdžių reikia, kad vaikas išmoktų bendrauti su bendraamžiais, palauktų, patylėtų, kol kiti ką nors sako.


Pats!


Kai kurie vaikai nuo 2 m., kiti - nuo trejų labai nori būti savarankiški ir jų žodyne atsiranda žodis „ pats". Dažnai tėvai neįsiklauso į vaiko norą būti savarankiškam ir jį užgožia, taip atima galimybę įgauti naujų įgūdžių.


Šiuo metu vaikas gali keliolika kartų per dieną persirengti. Nereikia stebėtis, kad auga puošeiva, nes visi mes naujų dalykų mokomės juos kartodami, todėl ir vaikas tol rengiasi, kol pavyksta savarankiškai apsirengti ir nusirengti. Jeigu nenorite, kad vaikas vilktųsi išeiginiais drabužiais, sukelkite juos į viršutines lentynas, o apatinėse palikite kasdienių, kad galėtų lavinti įgūdžius.


Šiuo metu mažylis mokosi savarankiškai plautis rankas, tad nenustebkite, jeigu dažnai aptiksite vonioje sukiojantį čiaupą ir prisileidusį pilnas rankoves vandens. Vaikui, kuris bando pats plautis rankytes, tik šiek tiek padėkite, paaiškinkite, kaip veikia čiaupas, bet nedarykite šio darbo už jį. Taip pat tai metas, kai vaikas su didžiuliu entuziazmu pirmyn atgal trauko užtrauktuką ir bando įstatyti jį į vietą, kai bando pats apsiauti batukus, užsisegti sagutes. Kol kas ši veikla nepavyksta, tad galite jam padėti.


Žaidimai


Svarbiausia trimečio veikla yra žaidimai. Žaisdamas jis mokosi, lavina atmintį, vaizduotę, smulkiąją ir bendrąją motoriką, kalbos įgūdžius. Žaidimai vysto intelektą ir asmenybę, todėl vaikas žaidžia daug. Trimetis „atranda" vaidmeninius žaidimus: maitina lėlės, žaidžia šeimą.


Todėl tikslinga nupirkti žaislinę virtuvytę, įrankių dėžę, kad galėtų vaizduoti dirbančius suaugusiuosius. Šiame amžiuje ima vystytis atsakomybės jausmas - vaikai rūpinaisi lėlėmis, meškučiais, juos migdo, užkloja, pamaitina. Nederėtų pagal lytį skirstyti vaiko žaislų, nes tie, kurie atrodo mergaitiški, iš tiesų tinka bei yra įdomūs ir berniukams.

Jiems taip pat smagu užmigdyti lėlę, pasupti ją ar pavalgydinti. Žaisdami šeimą, berniukai mokosi ateityje būti rūpestingi tėčiai.


Trimečiai labai mėgsta mėgdžioti suaugusiuosius, todėl mergaitės pasidažo lūpas mamos lūpų dažais arba su jos aukštakulniais vaikštinėja po namus. Berniukai kartoja tėčio veiksmus.


Dažniausia tėvų klaida yra ta, kad jie nuperka vaikams žaislų, bet kartu nežaidžia. Tėvų užduotis - pamokyti vaidmeninių žaidimų, padėti sugalvoti siužetą, nes vaikas vienas pats kol kas nesugeba susigalvoti vis naujų žaidimų.


Spalvos


Trečiųjų metų pabaigoje vaikai jau pradeda skirti spalvas, daiktų dydį. Į trečiųjų metų pabaigą su vaikais galima pažaisti stalo žaidimus, tokius, kurių kauliukas yra su spalvomis, o lenta - su spalvotais langeliais. Šiuo metu labiau domina spalvoti paveikslėliai, knygutės, spalvinimo knygelės nei konstrukciniai žaidimai.


4-5 m.


Ketverių metų pradžioje vaikas pradeda vartoti simbolius. Mergaitė gali susigalvoti, kad baltas popieriaus lapelis yra lėlės maistas, o berniukas, suvėręs figūrėles ant virvės, kad tai yra važiuojantis traukinys. Ir patys vaikai jau kuria žaidimo situacijas.


Keturmetis toliau lavina rengimosi įgūdžius. Ketverių-penkerių metų vaikas jau gali pats apsirengti ir nusirengti megztinį, nusiplauti rankas, šukuotis, valytis dantukus, mokosi segti diržą, varstyti raištelius (dar nesiriša, tik varsto į skylutes). Kad visa tai pavyktų, turi būti gerai išlavėjusi smulkioji motorika (ši turėtų būti išlavinta iki 4 m. amžiaus, jeigu vaikas turėjo galimybę žaisti su žaisliukais, kuriuos reikia įstatyti į skylutę, suverti, įkišti).


Dažnai keturmetis nori išmoksti užsisegti sagą, bet iš pradžių jam reikalinga tėvų pagalba. Jeigu matote, kad vaikui nesiseka ši veikla, skirkite daugiau dėmesio jo smulkiajai motorikai: dėliokite smulkių detalių mozaikas, į skylutę kiškite degtukus, varstykite raištelius ir t. t. Susivarstyti batų raištelius sugeba maždaug 5,5 m. vaikas, o užsirišti juos gali apie septintuosius gyvenimo metus.


Piešimas ir karpymas


Ketverių-penkerių metų vaikas pradeda daug piešti. Jam patinka derinti spalvas. Puikiai tinka lavinamosios knygelės, kuriose yra tik kontūrai, ir mažyliui reikia išpiešti jų vidų. Tinka visi darbeliai, kai reikia lipdyti, verti karoliukus.

Keturmetis jau sugeba nupiešti sudėtingesnes geometrines figūras: kvadratą, trikampį. Šiek tiek vėliau jau pradeda piešti namą, automobilį, medį.


Kad lavintųsi visi vaikui reikiami įgūdžiai, reikalingos žirklės. Iš pradžių mažylis kirps juosteles, vėliau išmoks iškirpti skritulį arba kvadratą. Rekomenduojama tokia veikla, kad mažylis galėtų iškirpti ir priklijuoti iškirptą formą. Tinka visi smulkūs rankdarbiai. Jeigu vaikas turės tokius įgūdžius, mokykloje atliekant įvairius darbelius nepavargs pirštukai. Nemokantis kirpti labai negerai jaučiasi mokykloje, ypač jei kiti vaikai karpo ir klijuoja, o jam tai nepavyksta.


Raidės ir skaičiai


Keturmetis pradeda domėtis raidėmis ir skaičiais (yra vaikų, kurie susidomi ir anksčiau). Kai kurie ketverių-penkerių metų vaikai sugeba nupiešti raides, moka abėcėlę. Vaiko, kuris nesidomi raidėmis ir skaičiais, nereikia versti mokytis, tačiau galima skaičius įtraukti į žaidimus ir pasakyti, tarkim, „Tavo trys lėlytės yra gražios", einant per miestą nusistebėti, kaip gražiai raidė A atrodo iškaboje.


6-7 m.


Šio amžiaus vaikai jau turi turėti visus šiuos įgūdžius: mokėti kirpti, klijuoti, segti sagas, varstyti raištelius, lankstyti iš popieriaus. Turi būti savarankiški, mokėti apsirengti, pavalgyti.


Patarimai tėveliams


Kad vaikas gerai išlavintų ranką, rinkitės pieštukus - ne flomasterius, kuriais piešiant nereikia padėti pastangų.

Nupirkite įvairių priemonių, kad vaikas pajaustų, kiek spausti pieštuką, kreidelę, vaškines kreidutes. Kad suprastų, kaip atrodo nubrėžta stora ir plona linija.


Vaiko įgūdžiams lavinti tinka plastilinas. Jį galima padalyti į smulkius rutuliukus. Vaikas juos spaudžia ir išpiešia kontūrų vidų. Ne visas plastilinas gerai piešia, paprastai tinkamiausias pigiausias. Tai vienas puikiausių būdų piršteliams lavinti.


Nupirkite įvairaus popieriaus - storo, plono, didelį ir mažą lapą, kad vaikas galėtų planuoti darbus ir suprasti, ant kokio geriau piešti, o ant kokio lipdyti.


Galite parduotuvėje nupirkti rinkinį tortams gaminti, kad būtų volas tešlai volioti ir įrankis kremui spausti. Šie įrankiai irgi lavina pirštelius. Arba kartu su vaiku gaminkite virtuvėje. Nepamirškite, kad ir berniukams labai patinka ši veikla.

Ir, svarbiausia, žaiskite kartu su savo vaiku.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis