Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų

 (3)
Žmogaus raida vyksta visą jo gyvenimą. Svarbiausi raidos pamatai sudedami vaikystėje. Svarbiausia, kad kasdienė aplinka sudarytų sąlygas sėkmingai vaiko socialinei, emocinei, kalbinei, fizinei raidai.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vilniaus nevalstybinio SOS darželio auklėtoja Erika Bužauskaitė.

Fizinė raida

Fizinei raidai galime priskirti paprastuosius gyvenimo įgūdžius, kuriuos vaikas iki trejų metų mėgina įgyti: pats pavalgyti, nusiprausti, apsiauti, apsirengti. Taip pat mokosi savarankiškai judėti, prieiti prie žaislo, pasiimti, paskui jį padėti atgal.

Pedagogas gali padėti vaikui, skatindamas pasitikėjimą savimi ir leisdamas įgyti savarankiškumo. Neskubinti, neversti vaiko, o sulaukti momento, kai jis nori pabandyti pats. Būtinai leisti jam tai daryti, eksperimentuoti, juk žinojimas ir įgūdžiai gimsta tik bandymo keliu.

TAIP PAT SKAITYKITE:
10 daiktų, kurie naujagimiui nebūtini
Kiaušinių marginimas: ypatingas, bet nesudėtingas būdas

Pasak Jean Piaget, nuo gimimo iki 2 metų vaikas pažįsta pasaulį savo jutiminiais pojūčiais, ypač lietimo ir skonio. Siekiant kuo platesnio vaiko aplinkos pažinimo, galima aplinką sukurti naudojant skirtingus paviršius: įvairius audinius, medinius, plastmasinius, akmeninius, gofruoto kartono, stiklo paviršius. Galima pasigaminti knygas, kuriose ant kiekvieno lapo būtų priklijuoti skirtingo reljefo gabaliukai. Vartant, liečiant ir aptariant veiksmus ir pojūčius, lavinsis daugybė sričių: smulkioji motorika, jutiminiai įgūdžiai, įvardijant skirtumus ugdoma kalba, mąstymas ugdomas lyginant ir jaučiant skirtingus paviršius. Lytėjimo poreikiui patenkinti ir ugdyti labai tinkamos priemonės: dažai pirštukams, molis, smėlis. Piešiant pirštukais bus lavinama ne tik smulkioji motorika, bet ir spalvų skirtumų suvokimas, veiksmo ir pasekmės ryšys, taip pat pasitenkinimas išreiškiant save.

Froidas vaiko iki 1,5 metų raidai priskiria skonio pojūtį. Vaikai visko stengiasi paragauti ir taip susipažinti su juos supančiu pasauliu. Labai smagus žaidimas, kai galima visko paragauti. Pajusti skirtingus skonius ir išgirsti, kaip įvardijami pojūčiai, kaip vadinasi tai, ką ragaujame. Taip ugdomos daugybė sričių: valgymo taisyklės, kalba, pojūčių suvokimas ir įvardijimas, socialinis bendravimas mimika, gestais ar net žodžiais. Negalima pamiršti, kad vaikas mokosi per pavyzdį. Lopšelis mažiesiems tampa atradimo, naujų įgūdžių, mokymosi iš kitų vieta.

Pedagogas - tai daug kantrybės turintis patarėjas, kuris visada prireikus gali padėti. Labai svarbu padrąsinti vaiko norus, nesėkmės atveju nebarti, o pasidžiaugti, kad jis mėgino ir pasiūlyti, kaip tai galima padaryti lengviau. Taip pat neskubėti padaryti už vaiką to, ką jau jis moka pats. Vaikas iki trejų metų, pasak Froido, nori pats pasirūpinti sa­vimi: mokosi naudotis tualetu, valgyti, vaikščioti ir kalbėti arba priešingai - abejoja savo sugebėjimais Pedagogas ir mažylio tėvai turi siekti, kad vaikas gebėtų suprasti ir pasirūpinti šiais savo poreikiais. Tai vienas iš svarbiausių savarankiškumo žingsnių.

Vaiko judėjimas vystosi pamažu. Mažyliai, išmokę naują judesį, jį dar daug kartų kartoja. Smagi kasdieninė mankštelė, kurioje būtų kartojami seni jau mokami judesiai ir kas savaitę įvedamas vis naujas judesiukas, būtų labai naudinga. Judėjimas ypač ugdomas žaidimų metu. Žaidimas - bendra vaiko ir suaugusiojo komunikacinė veikla. Žaidime visuomet vyksta veiksmo, daikto ir žodžio sąveika. Tai ugdo ne tik judėjimą, bet ir kalbinius bei mąstymo įgūdžius.

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko.
Pedagogė Erika Bužauskaitė

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko. Tačiau išmokęs judėti vaikas tampa tyrinėtoju ir tiria visą savo erdvę liesdamas, belsdamas, judindamas, traukdamas, stumdamas, grauždamas. Pradėjęs vaikščioti vaikas gali jau daug ką pasiimti, pasiekti. Jam tampa įdomu viskas, ką šalia daro kiti,  jis nori viską išbandyti pats. Tad labai smagu ir lengva įtraukti tokį vaiką į veiklą. Pedagogas, pradėdamas daryti veiksmą ar žaisdamas pats, pritrauks dar kelias smalsias akytes, kurios įsijungs į tą veiklą ir mokysis kartu. Tuo tarpu drauge veikdami visada galite pabendrauti, pajusti vienas kitą. Galima tiesiog dėlioti kaštonus, akmenėlius - vaikai nesirūpina rezultatu, jiems patinka pats veiksmas, jo kartojimas. Vanduo grupėje labai ramina, o pilstymas jo suteikia labai daug gerų emocijų, nuramina, moko susitelkti į veiklą, ugdo rankyčių motoriką, veiksmo ir jo pasekmių numatymą.

Vaiko žaidimai gali būti įvairiausi: bėgimas ratu iki galvos apsvaigimo, nukritimo, žaisti akimis dairantis į visas puses. Daug žaidimų prasideda nuo netikėto efekto, atsitiktinio veiksmo. Treptelėjimas, stovint baloje, pliaukštelėjimas per vandenį, vandens ir smėlio pilstymas, smėlio bėrimas tarp pirštų, sviedinio spardymas. Labai smagu, kai pedagogas laiku pastebi tinkamą akimirką ir ja pasinaudoja.

Mažyliai supranta, kad patys gali veikti, keisti ir stengtis, mokytis daryti vienus ar kitus dalykus, išbandyti visus būdus. Ypač mėgiami ir teikiantys daug džiaugsmingų išgyvenimų žaidimai su kaladėlėmis ir „Lego" žaislais. Juos žaidžiant taip pat lavėja kūrybiškumas ir smulkioji motorika, jei kartu žaidžia keli vaikai, gerėja ir bendravimo įgūdžiai.

Trečiais gyvenimo metais vaikai pradeda žaisti su bendraamžiais, mokosi derinti veiksmus, laikytis tam tikros tvarkos, normų. Žaidimo varomoji jėga - nauji įspūdžiai. Pagal savo patyrimą vaikas į žaidimą pradeda įtraukti ir įvairias priemones. Pedagogo vaidmuo čia - skatinti žaidimą su naujomis priemonėmis, žaislais-pakaitalais, skatinti pamėgdžioti, tapti kažkuo, elgtis įsivaizduojamose situacijose. Labai svarbus uždavinys yra skatinti vaikus pasitelkti drąsą rizikuoti, siekti patirti sėkmę, pajusti, kad svarbiausia - pats žaidimo procesas, o ne jo rezultatas.

Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų
© Shutterstock nuotr.
Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Numerologė: kuo ypatingi vaikai, gimę bet kurio mėnesio 6, 15, 24 dienomis (2)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas.

Rečiausi Lietuvoje girdėti vardai: nuo Mėnulės iki Leopardo (23)

TavoVaikas.lt portale publikuotas straipsnis apie retus vaikų vardus sulaukė didelio atgarsio. Tęsiame temą.

Kūdikio lavinimas: 45 žaidimų idėjos nuo gimimo iki vienerių metų

Senesnės kartos atstovai pasijuoks, kad „nereikia kūdikio paversti profesoriumi, kai paaugs, tada ir prasidės tikrasis ugdymas". Tačiau šiuolaikiniai tėveliai visai kitaip vertina kūdikio gebėjimus ir stengiasi jam suteikti kuo daugiau informacijos, žaidimų bei veiklų, kurios būtų ne tik smagios, bet ir naudingos vystymuisi. Ir tai pradeda daryti nuo pirmųjų mažylio mėnesių šiame pasaulyje.

Ieškau vaikui vardo, kurio neturėtų niekas kitas (51)

Ieškote savo vaikui vienintelio ir išskirtinio vardo? Vartote senus vardynus ar stengiatės sukurti naują, negirdėt garsų derinį? Neskubėkite. Visada verta pagalvoti, kaip jausis jūsų vaikas, augdamas su vieninteliu tokiu vardu pasaulyje.

Psichologė Ramunė Murauskienė: „Visos mamos yra geros, tik kartais joms tai reikia priminti“ (3)

Motinystė atneša be galo daug pokyčių gyvenime, suteikia moteriai grožio ir laimės, tačiau taip pat dovanoja iššūkių.

Skaitytoja: bijau kiekvienos naujos dienos ir atsipučiu tik vaikui užmigus. (8)

Metukų sulaukusį sūnų auginanti mama klausia specialisto patarimo dėl didelio berniuko aktyvumo. Ar verta sunerimti, jei toks mažas vaikas nemoka eiti, o tik bėga ir bėga? Jam jau teko siūti ir lūpą, ir kaktą, o kiek guzų ir mėlynių būta - nesuskaičiuosi.

Numerologė: kuo ypatingi vaikai, gimę bet kurio mėnesio 5, 14, 23 dienomis (3)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas.

Jis sako NE: kaip gyventi su dvimečiu

Pamenate, buvo tokia komedija su Jimu Carrey „Jis sako „Taip!"? Smagus filmas buvo. O dabar, beveik dešimčiai metų praėjus, auginu dvimetį ir kasdien dalyvauju dramoje „Jis sako „Ne!".

Svarbūs mažylių pasiekimų etapai, kurie tėvams dažnai praslysta pro akis

Pirmieji vaiko gyvenimo metai, kuomet sparčiai formuojasi mažylio asmenybė, tėvams būna patys įsimintiniausi.

Numerologė: kuo ypatingi vaikai, gimę bet kurio mėnesio 4, 13, 22 ir 31 dienomis (5)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas.

Numerologė: kuo ypatingi vaikai, gimę bet kurio mėnesio 3, 12, 21 ir 30 dienomis (1)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas.

Psichologė Goda Bačienė: „Jausmais reikia dalintis“

Jausmus pažinti dažnai būna sunku ir suaugusiems, ką jau kalbėti apie vaikus. Juk pirmuosius jausmus jie patiria nė nežinodami, kaip juos įvardinti.

Numerologė: kuo ypatingi vaikai, gimę bet kurio mėnesio 2, 11, 20 ir 29 dienomis (6)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas. Šįkart jos įžvalgos apie vaikus, vadinamuosius „dvejetukus“, kurie gimė bet kurio mėnesio 2, 11, 20 ir 29 dienomis.

Kuo ypatingi vaikai, gimę mėnesio 1, 10, 19 ir 28 dienomis: numerologės komentaras (4)

Numerologė Julija Kubiliūtė dalijasi su mumis savo žiniomis apie tai, kokią užkoduotą informaciją apie save atsineša tam tikrą mėnesio dieną gimdamas vaikas. Šįkart jos įžvalgos apie vaikus, vadinamuosius „vienetukus“, kurie gimė bet kurio mėnesio 1, 10, 19 ir 28 dienomis.

Jaunos mamos išpažintis: gimus vaikui mane ištiko šokas (31)

Auginu metinuką. Tikriausiai tai pasako daug. Kad esu neišsimiegojusi, užtinusiais paakiais, kad niekam neturiu laiko, o mano pokalbių temos – tik apie kakučius ir košytes.