Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų

 (3)
Žmogaus raida vyksta visą jo gyvenimą. Svarbiausi raidos pamatai sudedami vaikystėje. Svarbiausia, kad kasdienė aplinka sudarytų sąlygas sėkmingai vaiko socialinei, emocinei, kalbinei, fizinei raidai.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vilniaus nevalstybinio SOS darželio auklėtoja Erika Bužauskaitė.

Fizinė raida

Fizinei raidai galime priskirti paprastuosius gyvenimo įgūdžius, kuriuos vaikas iki trejų metų mėgina įgyti: pats pavalgyti, nusiprausti, apsiauti, apsirengti. Taip pat mokosi savarankiškai judėti, prieiti prie žaislo, pasiimti, paskui jį padėti atgal.

Pedagogas gali padėti vaikui, skatindamas pasitikėjimą savimi ir leisdamas įgyti savarankiškumo. Neskubinti, neversti vaiko, o sulaukti momento, kai jis nori pabandyti pats. Būtinai leisti jam tai daryti, eksperimentuoti, juk žinojimas ir įgūdžiai gimsta tik bandymo keliu.

TAIP PAT SKAITYKITE:
10 daiktų, kurie naujagimiui nebūtini
Kiaušinių marginimas: ypatingas, bet nesudėtingas būdas

Pasak Jean Piaget, nuo gimimo iki 2 metų vaikas pažįsta pasaulį savo jutiminiais pojūčiais, ypač lietimo ir skonio. Siekiant kuo platesnio vaiko aplinkos pažinimo, galima aplinką sukurti naudojant skirtingus paviršius: įvairius audinius, medinius, plastmasinius, akmeninius, gofruoto kartono, stiklo paviršius. Galima pasigaminti knygas, kuriose ant kiekvieno lapo būtų priklijuoti skirtingo reljefo gabaliukai. Vartant, liečiant ir aptariant veiksmus ir pojūčius, lavinsis daugybė sričių: smulkioji motorika, jutiminiai įgūdžiai, įvardijant skirtumus ugdoma kalba, mąstymas ugdomas lyginant ir jaučiant skirtingus paviršius. Lytėjimo poreikiui patenkinti ir ugdyti labai tinkamos priemonės: dažai pirštukams, molis, smėlis. Piešiant pirštukais bus lavinama ne tik smulkioji motorika, bet ir spalvų skirtumų suvokimas, veiksmo ir pasekmės ryšys, taip pat pasitenkinimas išreiškiant save.

Froidas vaiko iki 1,5 metų raidai priskiria skonio pojūtį. Vaikai visko stengiasi paragauti ir taip susipažinti su juos supančiu pasauliu. Labai smagus žaidimas, kai galima visko paragauti. Pajusti skirtingus skonius ir išgirsti, kaip įvardijami pojūčiai, kaip vadinasi tai, ką ragaujame. Taip ugdomos daugybė sričių: valgymo taisyklės, kalba, pojūčių suvokimas ir įvardijimas, socialinis bendravimas mimika, gestais ar net žodžiais. Negalima pamiršti, kad vaikas mokosi per pavyzdį. Lopšelis mažiesiems tampa atradimo, naujų įgūdžių, mokymosi iš kitų vieta.

Pedagogas - tai daug kantrybės turintis patarėjas, kuris visada prireikus gali padėti. Labai svarbu padrąsinti vaiko norus, nesėkmės atveju nebarti, o pasidžiaugti, kad jis mėgino ir pasiūlyti, kaip tai galima padaryti lengviau. Taip pat neskubėti padaryti už vaiką to, ką jau jis moka pats. Vaikas iki trejų metų, pasak Froido, nori pats pasirūpinti sa­vimi: mokosi naudotis tualetu, valgyti, vaikščioti ir kalbėti arba priešingai - abejoja savo sugebėjimais Pedagogas ir mažylio tėvai turi siekti, kad vaikas gebėtų suprasti ir pasirūpinti šiais savo poreikiais. Tai vienas iš svarbiausių savarankiškumo žingsnių.

Vaiko judėjimas vystosi pamažu. Mažyliai, išmokę naują judesį, jį dar daug kartų kartoja. Smagi kasdieninė mankštelė, kurioje būtų kartojami seni jau mokami judesiai ir kas savaitę įvedamas vis naujas judesiukas, būtų labai naudinga. Judėjimas ypač ugdomas žaidimų metu. Žaidimas - bendra vaiko ir suaugusiojo komunikacinė veikla. Žaidime visuomet vyksta veiksmo, daikto ir žodžio sąveika. Tai ugdo ne tik judėjimą, bet ir kalbinius bei mąstymo įgūdžius.

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko.
Pedagogė Erika Bužauskaitė

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko. Tačiau išmokęs judėti vaikas tampa tyrinėtoju ir tiria visą savo erdvę liesdamas, belsdamas, judindamas, traukdamas, stumdamas, grauždamas. Pradėjęs vaikščioti vaikas gali jau daug ką pasiimti, pasiekti. Jam tampa įdomu viskas, ką šalia daro kiti,  jis nori viską išbandyti pats. Tad labai smagu ir lengva įtraukti tokį vaiką į veiklą. Pedagogas, pradėdamas daryti veiksmą ar žaisdamas pats, pritrauks dar kelias smalsias akytes, kurios įsijungs į tą veiklą ir mokysis kartu. Tuo tarpu drauge veikdami visada galite pabendrauti, pajusti vienas kitą. Galima tiesiog dėlioti kaštonus, akmenėlius - vaikai nesirūpina rezultatu, jiems patinka pats veiksmas, jo kartojimas. Vanduo grupėje labai ramina, o pilstymas jo suteikia labai daug gerų emocijų, nuramina, moko susitelkti į veiklą, ugdo rankyčių motoriką, veiksmo ir jo pasekmių numatymą.

Vaiko žaidimai gali būti įvairiausi: bėgimas ratu iki galvos apsvaigimo, nukritimo, žaisti akimis dairantis į visas puses. Daug žaidimų prasideda nuo netikėto efekto, atsitiktinio veiksmo. Treptelėjimas, stovint baloje, pliaukštelėjimas per vandenį, vandens ir smėlio pilstymas, smėlio bėrimas tarp pirštų, sviedinio spardymas. Labai smagu, kai pedagogas laiku pastebi tinkamą akimirką ir ja pasinaudoja.

Mažyliai supranta, kad patys gali veikti, keisti ir stengtis, mokytis daryti vienus ar kitus dalykus, išbandyti visus būdus. Ypač mėgiami ir teikiantys daug džiaugsmingų išgyvenimų žaidimai su kaladėlėmis ir „Lego" žaislais. Juos žaidžiant taip pat lavėja kūrybiškumas ir smulkioji motorika, jei kartu žaidžia keli vaikai, gerėja ir bendravimo įgūdžiai.

Trečiais gyvenimo metais vaikai pradeda žaisti su bendraamžiais, mokosi derinti veiksmus, laikytis tam tikros tvarkos, normų. Žaidimo varomoji jėga - nauji įspūdžiai. Pagal savo patyrimą vaikas į žaidimą pradeda įtraukti ir įvairias priemones. Pedagogo vaidmuo čia - skatinti žaidimą su naujomis priemonėmis, žaislais-pakaitalais, skatinti pamėgdžioti, tapti kažkuo, elgtis įsivaizduojamose situacijose. Labai svarbus uždavinys yra skatinti vaikus pasitelkti drąsą rizikuoti, siekti patirti sėkmę, pajusti, kad svarbiausia - pats žaidimo procesas, o ne jo rezultatas.

Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų
© Shutterstock nuotr.
Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Pasitikinčių savimi ir rūpestingų vaikų auginimo paslaptys

Dažnai girdime, kad laikai pasikeitė ir vertybės jaunimui jau turi visai kitokią reikšmę. Mums pasakojama apie siaubus, kai paaugliai pasineria į prastą elgesį, vedantį juos iš jiems numatyto šviesaus kelio.

Skaitytojos patirtis: kaip užauginti sveikus ir laimingus vaikus

Vienas pirmųjų dalykų, kurį sužinojau studijuodama mediciną, kad medicina – tai labiau menas nei mokslas. Ta pati taisyklė galioja ir auginant vaikus. Savo patirtimi dalijasi skaitytoja Inga.

Vaikų krikštynos – už ar prieš? (105)

Šį kartą mamų apklausa virto kone diskusija – vienos savo vaikus krikštijo, nes taip reikia, kitos tokią nuomonę nuneigė, trečios paliko galimybę apsispręsti pačiam vaikui, o ketvirtos.... Paskaitykit patys!

Jeigu tėvai laikytųsi šių taisyklių, jų vaikai būtų laimingiausi pasaulyje (1)

Pagrindinės klaidos, kurias tėvai daro auklėdami vaikus, būdingos daugeliui šeimai. Neklystančių tėvų nebūna, bet pripažinti, kad klystame ir atsiprašyti savo vaikų mokame ne kiekvienas.

Barniai ir įtampa šeimoje dažnai kyla dėl vienos dažnos klaidos (14)

Prieš kelerius metus atlikta šeimų apklausa nustebino pačius jos sumanytojus. Pasirodo, daugiausia konfliktų šeimoje kyla dėl skirtingo požiūrio į vaikų auklėjimą. Išklausykime dvi mamas.

Paklusniausias vaikas pagal horoskopą (8)

Ką sako žvaigždės apie mažylio charakterį ir temperamentą? Pasiskaitykite, kad žinotumėte, kaip elgtis ateityje, jei jūsų Liūtukas ar Ožiaragis įsismarkautų.

Kaip užauginti laimingą vaiką: patarimai tėvams (8)

Kas yra vaiko socialiniai emociniai įgūdžiai ir kaip juos galima ugdyti? Šį skaitytojos atsiųstą klausimą pateikėmė Individualiosios psichologijos instituto atstovams.

Nervų karas atėjus paimti vaiko iš darželio: ką daryti? (3)

Dažniausiai sulaukiame klausimų apie vaiko pratinimą prie darželio – kaip tą padaryti kuo švelniau ir neskausmingiau. Tačiau sulaukiame ir priešingų klausimų: ką daryti su vaiku, kuris iš darželio nenori eiti namo?

Sparčiai populiarėjanti pramoga kūdikiams: daugiau naudos ar žalos (5)

Šiais laikais kvietimą į teatrą ar festivalį gali gauti net ir naujagimis. Kuriami spektakliai patiems mažiausiems – sulaukusiems vos 3 mėn. Įdomu, paklausa lėmė pasiūlą ar pasiūla – paklausą?

Rūta Lapė: vaikų auginimo teorijų gausybė – kaip jose nepasiklysti?

Dviejų sūnų mama, žurnalistė Rūta Lapė – apie vaikų auginimo teorijų gausybę ir bandymą nepasiklysti jose.

Kaip auklėti vaikus pagal prieraišiąją tėvystę (4)

Pastaruoju metu daug kalbama apie tai, kad tėvai su vaikais praleidžia nepakankamai laiko – vidurkis esą vos 7 minutės per dieną.

100 procentų pozityvo: ką moterims duoda motinystė

Ką jums davė motinystė ir tėvystė? Šį klausimą uždavėme TAVO VAIKO feisbuko paskyroje. Dalijamės gražiausiais atsakymais, kurie, tikimės, įkvėps ir jus.

Kaip vaiką paruošti darželiui, kad adaptacija būtų lengva: interviu su specialiste (3)

Diena, kai vaikas pradės lankyti darželį, gali būti lengva ir be streso tiek jam, tiek jums – tėvams, tereikia tam tinkamai pasiruošti.

7 frazės, kurių verčiau nesakykite pagimdžiusiai moteriai (16)

Yra tam tikrų dalykų, kuriuos geriau nutylėti, kalbant su neseniai mamyte tapusia drauge ar giminaite. Kokių frazių geriau vengti?

AVINAS ir jo santykiai su kitais Zodiako ženklais

Astrologė Rita Vainauskienė pasakoja apie vaiką, kuris gimė po Avino ženklu. Kokie bruožai būdingi šiam vaikui, ir kaip jam sekasi sutarti su tėvais, kurių Zodiako ženklai kitokie, negu jo.