Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų

 (3)
Žmogaus raida vyksta visą jo gyvenimą. Svarbiausi raidos pamatai sudedami vaikystėje. Svarbiausia, kad kasdienė aplinka sudarytų sąlygas sėkmingai vaiko socialinei, emocinei, kalbinei, fizinei raidai.
© Shutterstock nuotr.

Vilniaus nevalstybinio SOS darželio auklėtoja Erika Bužauskaitė.

Fizinė raida

Fizinei raidai galime priskirti paprastuosius gyvenimo įgūdžius, kuriuos vaikas iki trejų metų mėgina įgyti: pats pavalgyti, nusiprausti, apsiauti, apsirengti. Taip pat mokosi savarankiškai judėti, prieiti prie žaislo, pasiimti, paskui jį padėti atgal.

Pedagogas gali padėti vaikui, skatindamas pasitikėjimą savimi ir leisdamas įgyti savarankiškumo. Neskubinti, neversti vaiko, o sulaukti momento, kai jis nori pabandyti pats. Būtinai leisti jam tai daryti, eksperimentuoti, juk žinojimas ir įgūdžiai gimsta tik bandymo keliu.

TAIP PAT SKAITYKITE:
10 daiktų, kurie naujagimiui nebūtini
Kiaušinių marginimas: ypatingas, bet nesudėtingas būdas

Pasak Jean Piaget, nuo gimimo iki 2 metų vaikas pažįsta pasaulį savo jutiminiais pojūčiais, ypač lietimo ir skonio. Siekiant kuo platesnio vaiko aplinkos pažinimo, galima aplinką sukurti naudojant skirtingus paviršius: įvairius audinius, medinius, plastmasinius, akmeninius, gofruoto kartono, stiklo paviršius. Galima pasigaminti knygas, kuriose ant kiekvieno lapo būtų priklijuoti skirtingo reljefo gabaliukai. Vartant, liečiant ir aptariant veiksmus ir pojūčius, lavinsis daugybė sričių: smulkioji motorika, jutiminiai įgūdžiai, įvardijant skirtumus ugdoma kalba, mąstymas ugdomas lyginant ir jaučiant skirtingus paviršius. Lytėjimo poreikiui patenkinti ir ugdyti labai tinkamos priemonės: dažai pirštukams, molis, smėlis. Piešiant pirštukais bus lavinama ne tik smulkioji motorika, bet ir spalvų skirtumų suvokimas, veiksmo ir pasekmės ryšys, taip pat pasitenkinimas išreiškiant save.

Froidas vaiko iki 1,5 metų raidai priskiria skonio pojūtį. Vaikai visko stengiasi paragauti ir taip susipažinti su juos supančiu pasauliu. Labai smagus žaidimas, kai galima visko paragauti. Pajusti skirtingus skonius ir išgirsti, kaip įvardijami pojūčiai, kaip vadinasi tai, ką ragaujame. Taip ugdomos daugybė sričių: valgymo taisyklės, kalba, pojūčių suvokimas ir įvardijimas, socialinis bendravimas mimika, gestais ar net žodžiais. Negalima pamiršti, kad vaikas mokosi per pavyzdį. Lopšelis mažiesiems tampa atradimo, naujų įgūdžių, mokymosi iš kitų vieta.

Pedagogas - tai daug kantrybės turintis patarėjas, kuris visada prireikus gali padėti. Labai svarbu padrąsinti vaiko norus, nesėkmės atveju nebarti, o pasidžiaugti, kad jis mėgino ir pasiūlyti, kaip tai galima padaryti lengviau. Taip pat neskubėti padaryti už vaiką to, ką jau jis moka pats. Vaikas iki trejų metų, pasak Froido, nori pats pasirūpinti sa­vimi: mokosi naudotis tualetu, valgyti, vaikščioti ir kalbėti arba priešingai - abejoja savo sugebėjimais Pedagogas ir mažylio tėvai turi siekti, kad vaikas gebėtų suprasti ir pasirūpinti šiais savo poreikiais. Tai vienas iš svarbiausių savarankiškumo žingsnių.

Vaiko judėjimas vystosi pamažu. Mažyliai, išmokę naują judesį, jį dar daug kartų kartoja. Smagi kasdieninė mankštelė, kurioje būtų kartojami seni jau mokami judesiai ir kas savaitę įvedamas vis naujas judesiukas, būtų labai naudinga. Judėjimas ypač ugdomas žaidimų metu. Žaidimas - bendra vaiko ir suaugusiojo komunikacinė veikla. Žaidime visuomet vyksta veiksmo, daikto ir žodžio sąveika. Tai ugdo ne tik judėjimą, bet ir kalbinius bei mąstymo įgūdžius.

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko.
Pedagogė Erika Bužauskaitė

Vaikams iki trejų metų žaidimas tuo pačiu yra ir „darbas". Vaikas mokosi svarbiausių žmoniškųjų sugebėjimų - vaikščioti, kalbėti, mąstyti, o tai reikalauja daug jėgų ir laiko. Tačiau išmokęs judėti vaikas tampa tyrinėtoju ir tiria visą savo erdvę liesdamas, belsdamas, judindamas, traukdamas, stumdamas, grauždamas. Pradėjęs vaikščioti vaikas gali jau daug ką pasiimti, pasiekti. Jam tampa įdomu viskas, ką šalia daro kiti,  jis nori viską išbandyti pats. Tad labai smagu ir lengva įtraukti tokį vaiką į veiklą. Pedagogas, pradėdamas daryti veiksmą ar žaisdamas pats, pritrauks dar kelias smalsias akytes, kurios įsijungs į tą veiklą ir mokysis kartu. Tuo tarpu drauge veikdami visada galite pabendrauti, pajusti vienas kitą. Galima tiesiog dėlioti kaštonus, akmenėlius - vaikai nesirūpina rezultatu, jiems patinka pats veiksmas, jo kartojimas. Vanduo grupėje labai ramina, o pilstymas jo suteikia labai daug gerų emocijų, nuramina, moko susitelkti į veiklą, ugdo rankyčių motoriką, veiksmo ir jo pasekmių numatymą.

Vaiko žaidimai gali būti įvairiausi: bėgimas ratu iki galvos apsvaigimo, nukritimo, žaisti akimis dairantis į visas puses. Daug žaidimų prasideda nuo netikėto efekto, atsitiktinio veiksmo. Treptelėjimas, stovint baloje, pliaukštelėjimas per vandenį, vandens ir smėlio pilstymas, smėlio bėrimas tarp pirštų, sviedinio spardymas. Labai smagu, kai pedagogas laiku pastebi tinkamą akimirką ir ja pasinaudoja.

Mažyliai supranta, kad patys gali veikti, keisti ir stengtis, mokytis daryti vienus ar kitus dalykus, išbandyti visus būdus. Ypač mėgiami ir teikiantys daug džiaugsmingų išgyvenimų žaidimai su kaladėlėmis ir „Lego" žaislais. Juos žaidžiant taip pat lavėja kūrybiškumas ir smulkioji motorika, jei kartu žaidžia keli vaikai, gerėja ir bendravimo įgūdžiai.

Trečiais gyvenimo metais vaikai pradeda žaisti su bendraamžiais, mokosi derinti veiksmus, laikytis tam tikros tvarkos, normų. Žaidimo varomoji jėga - nauji įspūdžiai. Pagal savo patyrimą vaikas į žaidimą pradeda įtraukti ir įvairias priemones. Pedagogo vaidmuo čia - skatinti žaidimą su naujomis priemonėmis, žaislais-pakaitalais, skatinti pamėgdžioti, tapti kažkuo, elgtis įsivaizduojamose situacijose. Labai svarbus uždavinys yra skatinti vaikus pasitelkti drąsą rizikuoti, siekti patirti sėkmę, pajusti, kad svarbiausia - pats žaidimo procesas, o ne jo rezultatas.

Pedagogė pataria, kaip ugdyti ir lavinti vaikus iki 3 metų
© Shutterstock nuotr.
Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

AVINAS ir jo santykiai su kitais Zodiako ženklais

Astrologė Rita Vainauskienė pasakoja apie vaiką, kuris gimė po Avino ženklu. Kokie bruožai būdingi šiam vaikui, ir kaip jam sekasi sutarti su tėvais, kurių Zodiako ženklai kitokie, negu jo.

Vaikų mada Lietuvoje: ar suderinamas stilius ir patogumas

Kas svarbiau renkantis vaikiškus drabužius: mada ar patogumas? O gal galima suderinti abu?

5 skirtingi mamų tipai: kokia esate jūs

Visos mes esame skirtingos: vienos - griežtesnės, kitos - atlaidesnės. Vienos labiau atsipalaidavusios, kitos - įsitempusios. Sužinokite, į kokius penkis tipus skirstomos jaunos mamos, ir kokiam priklausote jūs.

Būtina sąlyga, kad vaikas užaugtų laimingas

Kada atsiranda meilės jausmas, kaip jį puoselėti ir perduoti savo vaikams, konsultuoja vaiko ir šeimos psichologas Andrius Atas.

Kaip per 15 minučių atgrasinti žmogų nuo noro turėti vaikų (9)

Tinklaraščio „Mama su šypsena kišenėje“ autorė Neringa augina penkis vaikus. Savo dienos nutikimus ji suguldo į smagų dienoraštį. Jūsų dėmesiui - mintys apie vieną (ne)eilinę jos šeimos dieną.

Ar vaikų turinčiai moteriai susirasti darbą išties sunkiau (9)

Dažnai mamos Lietuvoje susiduria su tokiu reiškiniu: kuo ilgesnė pastraipa apie šeimos sudėtį gyvenimo aprašyme (CV), tuo mažiau galimybių susikurti patikimos, veiklios moters įvaizdį, kai darbas darbą veja. Kaip pakeisti šį stereotipą, teiraujamės įvaizdžio konsultantės.

Be kokio daikto mamos negali apsieiti augindamos vaiką (1)

Štai tokį klausimą uždavėme TAVO VAIKO socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje.

Jei nenorite kaprizų ir agresijos, nerenkite vaikų šios spalvos rūbais (1)

Spalvų terapija - tai vienas iš būdų, kuriuo galima koreguoti vaiko psichoemocinę būseną spalvų pagalba.

Psichologė: tėveliai, neatimkite iš vaiko močiutės (143)

Turbūt daugelis mūsų iki šiol atsimename nerūpestingas vaikystės akimirkas, praleistas su močiute. To paties linkėtume ir savo vaikams. Deja, neretai močiutės ir vaikaičių ryšį apkartina suaugusiųjų santykiai – ir pirmiausia svarbiausių šeimos moterų.

Kaip išlikti įsimylėjusiems, kai susilauki vaikų

„Dabar svarbiausia – vaikas, o romantika palauks“, – kartais sako vaikų susilaukę tėvai. Siūlome patarimus, kuriems nereikia didelių investicijų ar daug laiko. Laikantis jų, poros tarpusavio santykiai tikrai pagerės.

15 laimingos šeimos taisyklių

Klysti yra žmogiška, atsiprašyti – taip pat. Jūsų dėmesiui – 15 patarimų mamoms ir tėčiams, kurie padės jiems būti geresniais tėvais.

Gydytojai pateikė naujausias rekomendacijas, kiek leisti vaikams būti prie ekranų (5)

Amerikos pediatrų akademija neseniai išleido naujas rekomendacijas, kuriomis siekiama, kad ekranus dievinantys vaikai augtų kaip įmanoma laimingesni ir sveikesni.

Efektyvūs būdai, kaip sutvardyti savo emocijas ir neišsilieti vaikų akivaizdoje

Stresinėse auklėjimo situacijose visi tėvai daro klaidų, retkarčiais praranda savitvardą ir pasako bei padaro dalykus, kurių nenorėjo daryti. Tai žmogiška, tačiau svarbu iš tų klaidų pasimokyti. Kaip susivaldyti ir būti geru pavyzdžiu vaikui bei drauge išsaugoti ramius nervus? Ką daryti, kai jaučiate, kad tuoj „neteksite proto“?

Ar atspėsite, kiek vaikų turintys tėvai jaučiasi laimingiausi? (17)

Australijos Edith Cowan universiteto mokslininkės atlikto tyrimo duomenimis, didžiausią pasitenkinimą gyvenimu jaučia didelių šeimų tėvai.

Jokiu būdu nedėkite šių nuotraukų į feisbuką (23)

Auginantys vaikus tėvai neretai publikuoja vaikų nuotraukas socialiniuose tinkluose, net negalvodami, ar to iš tiesų reikia.