Penki lengvi būdai, kaip gauti svarbiojo vitamino D

Šiuolaikinė medicina patvirtina vis didesnę vitamino D svarbą visam žmogaus organizmui. Tai - daugiau nei vitaminas. Jo reikia augančio organizmo kaulams, širdies ir kraujagyslių, nervų sistemoms.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Tačiau saulėtų dienų stokojančiuose kraštuose, tarp jų - Lietuvoje, vitamino D trūksta devyniems iš dešimties gyventojų, įskaitant ir ikimokyklinio amžiaus vaikus. Jiems vitaminas D yra ypač svarbus.

„Pastaruoju metu vis dažniau kalbama, kad vitaminas D jau netgi nebe vitaminas, o hormonas, kuris veikia daugelį žmogaus organizmo funkcijų. Tvirtinama, kad jis netgi slopina vėžinių ląstelių susidarymą, be to, stiprina imuninę sistemą, atsparumą infekcijoms ir onkologinėms ligoms. Jis turi įtakos ir odos vystymuisi. Vitaminas D veikia mūsų genus - ląstelės branduolį. Naujesni tyrimai duoda pagrindo teigti, kad kuo didesnė šio hormono koncentracija kraujyje, tuo mažesnė tikimybė susirgti depresija", - teigia „Mažųjų ekspertų mokyklos" ambasadorius, vaikų gastroenterologas doc. Dr. Vaidotas Urbonas.

Kita „Mažųjų ekspertų mokyklos" ambasadorė, pediatrė, medicinos mokslų daktarė Odeta Kinčinienė pastebi, kad žiemą ir ankstyvą pavasarį saulės spindulių gauname ypač mažai, nes dienos tuo metu yra labai trumpos. Be to, mūsų mitybos įpročiai irgi nepadeda - nedaug vartojame vitamino D turinčių maisto produktų. „Vitamino D poreikis spartesnio augimo laikotarpiais yra dar didesnis. Be to, mes, lietuviai, esame aukštaūgiai - mums vitamino D reikia daugiau", - apie specifines mūsų šalies sąlygas sako dr. O. Kinčinienė.

Ypač svarbu pakankamai vitamino D gauti vaikams. Įprasta manyti, kad vasarą organizmas jo pasigamina pats, tačiau šiandien ši nuomonė vertinama kritiškai. Ne visos dienos būna saulėtos, o ir saulėtomis dienomis mes įpratome naudoti apsauginius kremus nuo saulės. Todėl mažesniam vaikui profilaktinę vitamino D dozę greičiausiai reikėtų duoti ir vasarą.

Penki vaikų gastroenterologo dr. V. Urbono ir pediatrės dr. O. Kinčinienės patarimai, kaip visais metų laikais gauti pakankamą vitamino D kiekį.

  1. Būti saulėje, kad kuo daugiau odos ploto būtų apšviesta

Žmogaus organizmas geba pats pasigaminti vitamino D iš saulės. Jei būnant saulėje atidengta ketvirtis visos vaiko odos, tai užtenka 5-8 minučių, kad pasigamintų 400 TV (tarptautinių vienetų) vitamino D - tai yra pusė rekomenduojamos profilaktinės paros dozės ikimokyklinio amžiaus vaikams. Žinoma, derėtų atkreipti dėmesį į metų laiką bei paros metą. Nuo to labai priklauso saugi vaiko buvimo saulėje trukmė.

  1. Du-tris kartus per savaitę valgyti žuvies ar jūros produktų

Riebioje žuvyje, pavyzdžiui lašišoje, silkėje yra daug vitamino D, taip pat polinesočiųjų riebalų rūgščių. Žuvį, jūros gėrybes reikėtų valgyti bent du-tris kartus per savaitę. Deja, dažnai vaikai žuvies ir jūros gėrybių atsisako, tuomet tėvai turi ieškoti kitų vitamino D formų.

  1. Gerti žuvų taukus arba kapsules

Jei vaikas atsisako žuvies ir jos produktų, su žuvų taukais jis gaus ne tik vitamino D, bet ir svarbių polinesočiųjų riebalų rūgščių.

  1. Vartoti vitaminą D lašų pavidalu, įsigijus vaistinėje

Kūdikiams iki vienerių metų nustatyta 600-800 TV profilaktinė paros dozė, atsižvelgiant į metų laiką. Ikimokyklinio amžiaus vaikams - 800 TV, suaugusiesiems - 1000 TV. Tai yra moksliškai pagrįstos rekomendacijos Šiaurės Europos šalims.

  1. Valgyti vitaminu D praturtintus produktus, kurių galima rasti parduotuvėse

Daugiausia mokslinių duomenų yra sukaupta apie vitamino D poveikį kalcio įsisavinimui, todėl labai svarbu, kad vitaminas D būtų gaunamas kartu su kalciu. Neatsitiktinai Vakarų šalyse vitamino D į pieno produktus dedama jau labai seniai. Vartojant vitaminu D praturtintus pieno produktus, vienu šūviu nušaunami du zuikiai - vienu metu gaunama piene esančio kalcio ir sykiu - šį kalcį padedančio įsisavinti vitamino.

„Jei valgysime daug kalcio ir fosforo turinčių produktų, tačiau mums trūks vitamino D, norimo efekto nepasieksime, o tik paskatiname aterosklerozės vystymąsi", - teigia dr. V. Urbonas. Anot gydytojo, vitaminu D praturtintų produktų perdozuoti neįmanoma. „Parduotuvių lentynose esančiuose produktuose vitamino D kiekis subalansuotas taip, kad perdozuoti neįmanoma", - teigia biomedicinos mokslų daktaras.

Žiniomis apie vitaminą D maiste, kaip formuoti teisingus mitybos įpročius, ką daryti, kai vaikas nevalgo gastroenterologas dr. V. Urbonas dalinsis ir konferencijoje „Atsakinga tėvystė", kuri vyks balandžio 2-3 dienomis Vilniuje, Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo". Daugiau informacijos apie renginį: www.atsakingatevyste.lt

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaikas išmoko vaikščioti: kokios dažniausios traumos jo tyko

Laimingiausi tėvai yra tada, kol neserga vaikai, nesusižeidžia, nepatenka į ligoninę. Tačiau kartais dėl menko neapdairumo jie smarkiai susižaloja.

Pristatomos naujausios žindymo rekomendacijos Lietuvoje

Žindymo skatinimo komitetas parengė informacinį lankstinuką „Sėkmingo žindymo žingsneliai", kurį rekomenduoja įteikti kiekvienai iš gimdymo stacionaro išvykstančiai mamai.

Įvardijo, kokiais atvejais vaikams skubioji pagalba bus teikiama nedelsiant (3)

Nedelsiant, tą pačią minutę, vaikams pagalba turės būti teikiama, prasidėjus traukuliams, jei vaikas labai kraujuos, ar kitais atvejais, išvardytais naujoje skubiosios pagalbos teikimo tvarkoje, kuri įsigalios nuo liepos.

Žaidimai saulėje: 10 svarbiausių taisyklių, kaip pasirūpinti vaiko oda

Vasara dar tik prasideda, tačiau kaitri saulė mus džiugina jau visą mėnesį.

Nuo liepos 1-osios skiepų kalendorius pasipildo nauja nemokama vakcina kūdikiams ir vaikams (3)

Nuo liepos 1-osios nemokamai B tipo meningokokinės infekcijos vakcina bus skiepijami kūdikiai ir vaikai.

Kas nulemia, kokią kraujo grupę paveldės vaikas +LENTELĖ

Kraujo grupė ir rezus faktorius - nuo seno žinomi genetiniai požymiai. Jau vaisius juos turi ir jie išlieka nepakitę visą gyvenimą.

11 faktų apie vaisių, kurį valgyti sveika nors ir kiekvieną dieną

Pirkdami vaikams brangius egzotinius vaisius ir uogas dažnai nepelnytai nuvertiname lietuvišką sodo obuolį.

Žindymas ir vaiko dantų sveikata: gydytojo komentaras

Daugelis mamų nori kuo ilgiau žindyti savo kūdikius. Tačiau baimę kelia dantukų sveikata. Ar nepakenks naktinis žindymas kūdikio dantukams?

Interviu apie nevalgius vaikus su gydytoja, kuris pakeis požiūrį į šią problemą (2)

Tėvai neretai skundžiasi, kad jų vaikai praktiškai nieko nevalgo. Nenori pietų, pusryčių, vakarienės - nieko, kas vadinama sveiku maistu. Arba geria tik pieną ir nieko daugiau. Ką daryti, kad vaikas valgytų?

Svarbiausi patarimai, kaip tinkamai pasirūpinti vaiko oda saulėtą dieną

Atėjus šiltajam metų sezonui, viena iš svarbiausių tėvų užduočių – pasirūpinti vaiko odos apsauga nuo saulės. Pasidomėkime, kuo vaikų oda skiriasi nuo suaugusiųjų ir kokios apsaugos jai reikėtų.

Prieš duodami braškių vaikui, atminkite šį tą svarbaus

Prekybos vietose jau pasirodė pirmosios braškės. Jei ketinate jų pirkti vaikams, atminkite kelias svarbias taisykles.

Mama Viktorija dvynius nuo žūties išgelbėjusius medikus vadina angelais

Kauno klinikose vykusiame susitikime – šeimos su dvynukais ir gydytojai, padėję jiems išvysti pasaulį.

Naudingoji daržovė, kurią sveika valgyti ne tik vaikams

Šią daržovę dėl žalios spalvos mamos juokais vadina Šreko. Ji labai vertinga savo maistiniu požiūriu, todėl ją valgantys mažieji bus ir sveiki, ir stiprūs.

Kada prireikia cezario pjūvio operacijos

Operacija, kai pjaunama pilvo siena, gimdos sienelė ir išimamas vaisius bei placenta, vadinama cezario pjūviu.

TIESA IR MITAI apie geležies trūkumą +KONKURSAS ir net 10 dovanų! (REZULTATAI)

Kaip pastebėti, kad vaiko organizmui trūksta geležies? Ar kraujo tyrimas yra vienintelis diagnostikos būdas? Ką daryti, jei paaiškėja, kad geležies visgi trūksta?