Penki lengvi būdai, kaip gauti svarbiojo vitamino D

Šiuolaikinė medicina patvirtina vis didesnę vitamino D svarbą visam žmogaus organizmui. Tai - daugiau nei vitaminas. Jo reikia augančio organizmo kaulams, širdies ir kraujagyslių, nervų sistemoms.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Tačiau saulėtų dienų stokojančiuose kraštuose, tarp jų - Lietuvoje, vitamino D trūksta devyniems iš dešimties gyventojų, įskaitant ir ikimokyklinio amžiaus vaikus. Jiems vitaminas D yra ypač svarbus.

„Pastaruoju metu vis dažniau kalbama, kad vitaminas D jau netgi nebe vitaminas, o hormonas, kuris veikia daugelį žmogaus organizmo funkcijų. Tvirtinama, kad jis netgi slopina vėžinių ląstelių susidarymą, be to, stiprina imuninę sistemą, atsparumą infekcijoms ir onkologinėms ligoms. Jis turi įtakos ir odos vystymuisi. Vitaminas D veikia mūsų genus - ląstelės branduolį. Naujesni tyrimai duoda pagrindo teigti, kad kuo didesnė šio hormono koncentracija kraujyje, tuo mažesnė tikimybė susirgti depresija", - teigia „Mažųjų ekspertų mokyklos" ambasadorius, vaikų gastroenterologas doc. Dr. Vaidotas Urbonas.

Kita „Mažųjų ekspertų mokyklos" ambasadorė, pediatrė, medicinos mokslų daktarė Odeta Kinčinienė pastebi, kad žiemą ir ankstyvą pavasarį saulės spindulių gauname ypač mažai, nes dienos tuo metu yra labai trumpos. Be to, mūsų mitybos įpročiai irgi nepadeda - nedaug vartojame vitamino D turinčių maisto produktų. „Vitamino D poreikis spartesnio augimo laikotarpiais yra dar didesnis. Be to, mes, lietuviai, esame aukštaūgiai - mums vitamino D reikia daugiau", - apie specifines mūsų šalies sąlygas sako dr. O. Kinčinienė.

Ypač svarbu pakankamai vitamino D gauti vaikams. Įprasta manyti, kad vasarą organizmas jo pasigamina pats, tačiau šiandien ši nuomonė vertinama kritiškai. Ne visos dienos būna saulėtos, o ir saulėtomis dienomis mes įpratome naudoti apsauginius kremus nuo saulės. Todėl mažesniam vaikui profilaktinę vitamino D dozę greičiausiai reikėtų duoti ir vasarą.

Penki vaikų gastroenterologo dr. V. Urbono ir pediatrės dr. O. Kinčinienės patarimai, kaip visais metų laikais gauti pakankamą vitamino D kiekį.

  1. Būti saulėje, kad kuo daugiau odos ploto būtų apšviesta

Žmogaus organizmas geba pats pasigaminti vitamino D iš saulės. Jei būnant saulėje atidengta ketvirtis visos vaiko odos, tai užtenka 5-8 minučių, kad pasigamintų 400 TV (tarptautinių vienetų) vitamino D - tai yra pusė rekomenduojamos profilaktinės paros dozės ikimokyklinio amžiaus vaikams. Žinoma, derėtų atkreipti dėmesį į metų laiką bei paros metą. Nuo to labai priklauso saugi vaiko buvimo saulėje trukmė.

  1. Du-tris kartus per savaitę valgyti žuvies ar jūros produktų

Riebioje žuvyje, pavyzdžiui lašišoje, silkėje yra daug vitamino D, taip pat polinesočiųjų riebalų rūgščių. Žuvį, jūros gėrybes reikėtų valgyti bent du-tris kartus per savaitę. Deja, dažnai vaikai žuvies ir jūros gėrybių atsisako, tuomet tėvai turi ieškoti kitų vitamino D formų.

  1. Gerti žuvų taukus arba kapsules

Jei vaikas atsisako žuvies ir jos produktų, su žuvų taukais jis gaus ne tik vitamino D, bet ir svarbių polinesočiųjų riebalų rūgščių.

  1. Vartoti vitaminą D lašų pavidalu, įsigijus vaistinėje

Kūdikiams iki vienerių metų nustatyta 600-800 TV profilaktinė paros dozė, atsižvelgiant į metų laiką. Ikimokyklinio amžiaus vaikams - 800 TV, suaugusiesiems - 1000 TV. Tai yra moksliškai pagrįstos rekomendacijos Šiaurės Europos šalims.

  1. Valgyti vitaminu D praturtintus produktus, kurių galima rasti parduotuvėse

Daugiausia mokslinių duomenų yra sukaupta apie vitamino D poveikį kalcio įsisavinimui, todėl labai svarbu, kad vitaminas D būtų gaunamas kartu su kalciu. Neatsitiktinai Vakarų šalyse vitamino D į pieno produktus dedama jau labai seniai. Vartojant vitaminu D praturtintus pieno produktus, vienu šūviu nušaunami du zuikiai - vienu metu gaunama piene esančio kalcio ir sykiu - šį kalcį padedančio įsisavinti vitamino.

„Jei valgysime daug kalcio ir fosforo turinčių produktų, tačiau mums trūks vitamino D, norimo efekto nepasieksime, o tik paskatiname aterosklerozės vystymąsi", - teigia dr. V. Urbonas. Anot gydytojo, vitaminu D praturtintų produktų perdozuoti neįmanoma. „Parduotuvių lentynose esančiuose produktuose vitamino D kiekis subalansuotas taip, kad perdozuoti neįmanoma", - teigia biomedicinos mokslų daktaras.

Žiniomis apie vitaminą D maiste, kaip formuoti teisingus mitybos įpročius, ką daryti, kai vaikas nevalgo gastroenterologas dr. V. Urbonas dalinsis ir konferencijoje „Atsakinga tėvystė", kuri vyks balandžio 2-3 dienomis Vilniuje, Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo". Daugiau informacijos apie renginį: www.atsakingatevyste.lt

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Kokių uogų ir nuo kada galima duoti kūdikiui (1)

Visose uogose yra įvairių vitaminų, ląstelienos, mineralinių ir kitų medžiagų, todėl tai puiki priemonė stiprinti vaiko sveikatą.

Klaida, kurią daro daugelis mažų vaikų tėvų: kineziterapeutės komentaras

Automobilinės kėdutės yra puikus išradimas – pagal Kelių eismo taisykles jos privalomos visiems vaikams nuo gimimo iki tol, kol jų ūgis pasiekia 135 cm.

Ar galima autizmą įtarti jau kūdikiui: naujausių tyrimų apžvalga (6)

Mokslas nenumaldomai žengia pirmyn, siekiama autizmą diagnozuoti kuo anksčiau, tačiau vis dar lieka nemažai neatsakytų klausimų.

Puola uodai: 9 priemonės, kurios saugo nuo šių bjaurybių (18)

Dėl plonytės odos uodai ypač mėgsta vaikus. Taip pat manoma, kad uodams labiau, negu įprastai patinka nėščiosios moterys, mat dėl nėštumo metu atsirandančių hormonų jos išskiria specifinio kvapo prakaitą.

Vaikas vežimėlyje: klaida, kuri gali brangiai kainuoti

Kūdikio vežimėlį stumdantys tėvai neretai daro vieną klaidą, kuri, pasirodo, nėra jau tokia nekalta, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

Tėvai aplaidžiai žiūri į šį medikų patarimą, o pasekmės gali būti skaudžios

Jau seniai tėvai įspėjami nevalyti vaikams ausų su higieniniais vatos pagaliukais, ir vis tik daugybė vaikų dėl šios priežasties atsiduria ligoninėse.

Mamų patirtys: kaip įpratinti vaiką išmiegoti visą naktį (2)

Juokaujama, kad tėvai, neseniai susilaukę vaiko, gimtadienio, Kalėdų ir visų kitų įmanomų švenčių proga dovanų prašo vieno – ramios nakties.

Ar galima išvengti autizmo (21)

Ar galima išvengti autizmo? Atsakymas į šį klausimą domina ne tik tėvus, bet ir medikus bei mokslininkus, kurie ieško sąsajų tarp ligų, vaistų vartojimo, gyvenimo būdo ir autizmo diagnozės.

Išsami vaikų baseinų Vilniuje apžvalga: kur eiti geriausia (1)

Dabar labai populiaru dar metukų nesulaukusius vaikučius vesti ne tik į muzikos mokyklėles, bet ir lankyti su jais mankštas baseine. Tinklaraštininkė Kristina apžvelgia baseinus kūdikiams Vilniuje.

Kas trukdo moterims ilgai žindyti (37)

Kol mama krūtimi maitina kūdikį, daugeliui klausimų dėl to nekyla, tačiau kodėl pakankamai neigiamai vertinamas mažamečių maitinimas krūtimi?

Jei mažylį vargina pilvo diegliai

Reta mama gali pasigirti pirmaisiais kūdikio auginimo mėnesiais išvengusi košmaro, pavadinto pilvo diegliai. Kai mažylis kartais net klykia iš skausmo, mama atsiduria beviltiškoje situacijoje. Kaip padėti kūdikiui išvengti pilvo skausmų?

Naujas tyrimas apie vaikų miegą ir liečiamus ekranus: rezultatai ne juokais gąsdina (7)

Pasak tyrėjų, vaikai, kurie leidžia laiką prie išmaniųjų telefonų ir planšetinių kompiuterių ekranų, miega mažiau nei tie vaikai, kurie šių įrenginių nenaudoja.

Nuo ko priklauso motinos pieno riebumas ir ar galima reguliuoti pieno sudėtį (1)

Žinome, kad taip, kaip kūdikis žinda, lemia pagaminamo pieno kiekį. Tačiau mažiau kalbama apie pieno sudėtį.

Klaidos, kurias daro mamos, augindamos mažus vaikus (4)

Svajojate būti tobula mama? To norėtų visos, tačiau tai vargu ar įmanoma.

Vaikas apsinuodijo: svarbu žinoti

Minint Apsinuodijimų prevencijos savaitę 2017 m. kovo 20 – 26 d., kurios šūkis: „Saugus namuose!“, Vilniaus visuomenės sveikatos biuras atkreipia dėmesį apsinuodijimų prevenciją tarp mažamečių vaikų.