3 saldūs pavojai vaikams, prieš kuriuos tėvai užmerkia akis

 (9)
„Mano vaikas – tikras smaližius", - draugei pasakoja trejų metų Kasparo mama. „Oho, - nusistebi pašnekovė, - mano Kotryna, kuriai irgi treji, saldainių dar nėra ragavusi".
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

3 saldūs pavojai vaikams:

Apetito žudikai

„Normalaus maisto“ nevalgo, o saldumynus – tik duok, - taip neretai skundžiasi mamos, sakydamos, kad jų atžalos nevalgo vieno ar kito maisto. Tuo tarpu paklausus, ar jų mažylis mėgsta saldumynus, teigiamai atsakys, turbūt, visos. Jei vaikas mažai suvalgo „normalaus maisto" arba visiškai jo atsisako, tėvai, bijodami, kad liks alkanas, skuba duoti saldų sausainį ar saldainį. Ne veltui sakoma, kad įpratimas – antras prigimimas. Taip pamažu vaikas įpranta prie saldaus skonio ir po kurio laiko nori valgyti tik saldų maistą. Pastebėję, kad vaikas kur kas geriau valgo saldžius patiekalus, tėvai nusileidžia ir papildomai ima saldinti viską, ką įmanoma – arbatas, sultis, košes, jogurtus.

Taip po kurio laiko atsiranda tikimybė, kad vaikas išvis nenorės valgyti mamos gamintų kotletų ar virtos sriubos. O kam? Juk mama neapsikentusi vis tiek duos varškės desertą, sūrelį ar lėkštę sausų dribsnių. Kas toliau? Ogi ratas užsidaro ir mama netrukus pasibeldžia į specialisto duris su skundu – „Mano vaikas nieko nevalgo".

Sugedę dantys

Pasaulio vaikų odontologų organizacijos rekomenduoja, kad jau metukų sulaukę mažyliai naktimis negertų saldžių gėrimų ir eitų miegoti su kruopščiai išvalytais dantukais. Deja, dažnai ir vyresni vaikai paskutinį kartą valgo lovoje, ir dantukai lieka nevalyti. Būna, vaikas net užmiega su saldžios arbatėlės pilnu buteliuku. Naktį išsiskiria gerokai mažiau seilių, kurios neutralizuoja dantų emalį gadinančias rūgštis, todėl dantukai gali žaibiškai sugesti.

Ankstyvą vaikų dantų ėduonį sukelia netinkama jų priežiūra ir besaikis angliavandenių naudojimas. Pavyzdžiui, suvalgius saldų sausainį, vaiko burnoje apie vieną valandą sparčiai gaminasi dantis gadinančios rūgštys. O jei po valandos vaikas suvalgys dar vieną? O po kitos valandos – ir dar vieną? Ne be reikalo mitybos specialistai rekomenduoja laikytis mitybos režimo: pusryčiai, pietūs, pavakariai, vakarienė, o tarp valgymų siūlo įpratinti vaikus gerti paprasto vandens.

Rekomenduojama pas vaikų odontologą apsilankyti pirmaisiais gyvenimo metais, net jei mažylis neturi dantukų problemų. Specialistai papasakos ir parodys, kaip ir kuo valyti dantukus

Nutukimas ir kitos sveikatos problemos

Vienas iš akivaizdžiausių saldumynų pavojų – gresiantis nutukimas ir jo nulemtos ligos. Tai ypač aktualu šeimoms, kuriose yra paveldimas polinkis tukti. Perdėtas smaližiavimas vaikystėje gali tapti rimtų ligų priežastimi - ateityje sukelti cukrinį diabetą, kraujagyslių ir širdies ligas.

Vaikų nutukimo problema aktuali ne tik JAV, kaip buvo manyta anksčiau, bet ir Europoje. Mitas ir tai, kad nutukimą dažniausiai sukelia per didelis riebalų vartojimas. Viena dažniausių nutukimo priežasčių – saldumynai.

Be to, saldumynai mažina apetitą, gali sutrikti medžiagų apykaita, atsirasti alergija. Polinkis nuo mažų dienų į saldumynus dažnai vaikams gali sukelti skrandžio veiklos sutrikimų: vargina rėmuo, šleikštulys, skausmai.

Pastebėję, kad vaiką labai traukia saldumynai, pasitarkite su gydytoju – gal jis rekomenduos ištirti, ar mažylis neserga cukriniu diabetu.

Paskutiniuoju metu mokslininkai vis dažniau kelia klausimą, ar per didelis cukraus vartojimas neturi įtakos vaikų hiperaktyvumui ir dėmesio sutrikimams. Šioje srityje atliekami moksliniai tyrimai.

3 saldūs pavojai vaikams, prieš kuriuos tėvai užmerkia akis
Ne draudimai, o kalbėjimasis su vaiku ir šeimos pavyzdys duoda realių rezultatų.
© Vida Press

Šeimos taisyklės

Žinodami visus saldumynų keliamus pavojus, sukurkite šeimos taisykles, kurių paprašykite laikytis vaikų ir laikykitės patys.

- Kuo vėliau supažindinsite vaiką su saldainiais, šokoladu ir kitais saldumynais, tuo geriau. Saldumynuose nėra naudingųjų medžiagų, todėl kūdikiams ir mažiems vaikams iki 3 metų jų apskritai nereikia duoti.

- Iš rafinuotų, pridedamų cukrų turime gauti ne daugiau kaip 10 proc. paros maisto davinio energijos (visi angliavandeniai turėtų sudaryti 45 - 60 proc. paros maisto davinio energinės vertės).

- Saldumynai prieš valgį yra griežtai draudžiami.

- Sveikos mitybos piramidėje saldumynai yra pačiame smaigalyje, vadinasi, kuo mažiau jų suvartosite, tuo geriau.

- Iki trejų metų vaikams neduokite saldžiųjų gazuotų gėrimų, atminkite, kad geriausiai troškulį malšina ir vaikams labiausiai tinka vanduo.

- Paaiškinkite vaikams saldumynų pavojus: saldumynai mažina apetitą, kelia nutukimo pavojų ir yra viena dažniausių vaikiško ėduonies priežasčių.

- Iki trejų metų dėl alergijos pavojaus vaikams nerekomenduojamas medus.

- Nesaldinkite papildomai arbatų, kompotų, nebarstykite cukraus ant košių ir jogurtų – visiškai pakanka šiuose produktuose esančio natūralaus cukraus.

- Saldumynais paaugusius vaikus turinti šeima lepinasi tik savaitgalį.

- Pasirūpinkite, kad namuose nebūtų nesveikų saldumynų.

- Vaiko mityba turi būti subalansuota.

- Pasirūpinkite, kad vaikas pakankamai judėtų.

- Pakeiskite saldumynus į sveikesnius: gaminkite šviežių vaisių kokteilių, valgykite džiovintus vaisius, vasarą gaminkite naminius ledus iš vaisių, uogų ir jogurto.

- Vaikai mokosi ne girdėdami, ką mes sakome, o matydami, ką mes darome. Būkime pavyzdžiu savo vaikams.

- Iki trejų metų vaikams saldumynai nebūtini. Vyresniam vaikui visiškai neuždrauskite saldumynų, antraip jis valgys juos vogčiomis, verčiau laikykitės nustatytų taisyklių visi drauge.

Projektas „Vaikas – ne suaugęs“ – tai gydytojų, dietologų ir mitybos specialistų patirtimi parengta informacija, kuri padės tinkamai maitinti savo mažylį. Projekto tikslas – pateikti svarbiausius patarimus apie 1-3 metų amžiaus vaikų mitybą, paneigti mitus ir papasakoti, kokias klaidas dažniausiai daro tėveliai bei kaip jų išvengti. Padėkime savo mažyliui išvengti suaugusiųjų pasaulio iššūkių ir sudarykime visas sąlygas jam augti sveikam ir laimingam!

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vaikas – ne suaugęs!

Dr. Vaidotas Urbonas: vaikus iki trejų metų maitinkite labai atsakingai (4)

Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai ir jų metu susiformuojantys mitybos įpročiai yra itin svarbūs tolimesniame jo gyvenime.

Gydytojas pataria, kodėl svarbu mažylį mokyti valgyti šaukšteliu (1)

Mokymasis valgyti savarankiškai yra ypatingai reikšmingas tolimesnei vaiko raidai ir mitybos įpročiams.

Agnė Gilytė: vaikas nuo mažų dienų turi suprasti maisto skonį

Viena populiariausių stilisčių Lietuvoje, bestseleriu tapusios knygos „Spintologija" autorė ir dviejų berniukų mama Agnė Gilytė savo energija ir charizma stebina kasdien. Veikli moteris pripažįsta, maistas jos šeimos gyvenime yra labai svarbus. Todėl šį kartą Agnė sutiko su mūsų skaitytojais pasidalinti savo patirtimi maitinant vaikus bei laimingo gyvenimo paslaptimis.

Gydytoja dietologė: kaip išmokyti vaikus valgyti tai, kas sveika, o ne tai, ko norisi (1)

Sveikatos specialistai tvirtina, kad norint užtikrinti sveiką mažylių augimą, teisingi mitybos įpročiai yra ypač svarbūs.

Indrė Stonkuvienė: tėvų misija – padėti vaikui išsiugdyti savo skonį (6)

Energinga aktorė, televizijos laidų vedėja ir stiliaus patarimų komandos „Style Support" įkūrėja Indrė Stonkuvienė savo nuoširdumu užburia kiekvieną.

Vaikų dietologė: kaip nepadaryti klaidų maitinant mažus vaikus?

Kad vaikas augtų sveikas, o jo organizmas gautų visas reikiamas medžiagas, tinkama mažylių mityba yra labai svarbi. Dietologai pastebi, kad tėvai Lietuvoje pastaruoju metu skiria vis daugiau dėmesio savo mažamečių vaikų racionui, tačiau taip pat atkreipia dėmesį, kad kartais maitinant vaikus daroma klaidų. Apie dažniausiai pasitaikančias klaidas ir kaip jų išvengti pasakoja gydytoja vaikų dietologė Daiva Čižauskaitė.

Vaida Kurpienė: koks gėrimas mažiems vaikams yra sveikiausias?

Maži vaikai yra ypač jautrūs aplinkos temperatūros pokyčiams, be to, daug lengviau nei suaugusieji netenka skysčių. Tai ypač aktualu vasarą, karštomis dienomis.

Dr. Vaidotas Urbonas: koks maistas sustiprina imunitetą (3)

Kaip maitinti vaikus, kad nenusilptų jų imunitetas? Į šį klausimą atsako gydytojas, vaikų gastroenterologas dr. Vaidotas Urbonas.

Gydytojas: kaip maitinti vaikus, kad jie nepriaugtų antsvorio (12)

Su antsvorio ir nutukimo problema Lietuvoje kasmet vis dažniau susiduria ne tik suaugusieji, bet ir vaikai.

Gydytoja rekomenduoja: nuo alergijų vaikus apsaugos trys mitybos taisyklės (1)

Netinkamai maitinami mažamečiai vaikai ne tik negauna visų jiems reikiamų maisto medžiagų, bet kartais susiduria ir su odos bėrimu, niežuliu ar pilvo pūtimu.

Gydytoja dietologė įvardija produktus, kurių negalima duoti vaikams iki 3 metų (10)

Kasdien sukate galvą, ką pagaminti savo mažyliui, kad jis gautų visas reikalingas medžiagas ir vitaminus, lakstote po namus su šaukštu košės, taip tikėdamiesi, kad vaikas gaus reikiamas kalorijas ir energiją?

Gydytojai perspėja: 1-3 metų vaikų mitybos įpročiai yra labai svarbūs

Gydytojų teigimu, 1-3 metų vaikai yra stumte stumiami į pasaulį, kuriame vyrauja netinkami mitybos įpročiai.

3 saldūs pavojai vaikams, prieš kuriuos tėvai užmerkia akis (9)

„Mano vaikas – tikras smaližius", - draugei pasakoja trejų metų Kasparo mama. „Oho, - nusistebi pašnekovė, - mano Kotryna, kuriai irgi treji, saldainių dar nėra ragavusi".

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų (1)

Augančiam vaikui sveika ir pilnavertė mityba yra būtina – tik subalansuotas maistas patenkina vaiko vitaminų bei mineralinių medžiagų poreikį.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurios atgraso vaiką nuo sveiko maisto

„Nemanipuliuokite maistu – nenaudokite jo baudimui ar apdovanojimui“, – sako psichologė Karolina Gurskienė ir aptaria vaikų iki 3 metų mitybos psichologinius aspektus.