3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų

 (1)
Augančiam vaikui sveika ir pilnavertė mityba yra būtina – tik subalansuotas maistas patenkina vaiko vitaminų bei mineralinių medžiagų poreikį.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vitaminų poreikis pirmaisiais trejais gyvenimo metais

Vitaminai dalyvauja daugelyje vaiko organizme vykstančiuose procesuose, pavyzdžiui, hormonų, fermentų ir kraujo kūnelių gamyboje. Net nedidelis vitaminų trūkumas gali būti iškart pastebimas ir turėti neigiamos įtakos vaiko sveikatai bei raidai – vaikas greitai pavargsta, dažnai serga, pablogėja apetitas, pasidaro sunku susikaupti. Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai – tai itin spartaus vystymosi metai. Sparčiai didėja vaiko kūno masė, ūgis, fizinis aktyvumas, vystosi smegenys. Augančiam mažylio organizmui itin svarbūs trys vitaminai – A, C ir D.

Vitaminas A

Vitaminas A padeda visavertiškai vystytis kaulų, smegenų ir regėjimo aparatui, skatina atsinaujinti odą ir gleivinę, stiprėja bendras organizmo atsparumas. Kai organizmui trūksta vitamino A, vaikui sausėja gleivinė, akys, kurios tampa jautrios šviesai, trinka rega, pleiskanoja oda, lūžinėja nagai ir plaukai, gali sulėtėti raida.

Vitamino A šaltinis

Natūralūs vitamino A šaltiniai yra žuvų taukai, kepenys, sviestas, pieno produktai, kiaušinio tryniai. Taip pat vitamino A organizmas gauna valgant visus raudonos, oranžinės ir tamsiai žalios spalvos vaisius bei daržoves. Tai: morkos, paprikos, moliūgai, salotos, brokoliai, špinatai, melionai, petražolės, abrikosai. Daržovėse ir vaisiuose nėra gryno vitamino A , tačiau yra beta karoteno, kuris organizme virsta vitaminu A. Kad taip įvyktų, minėtų daržovių salotas ar sultis reikėtų valgyti/gerti su lašeliu aliejaus, nes pats vitaminas A yra riebaluose tirpstantis vitaminas.

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų
© Vida Press

Receptas

Morkų salotos, kurioms prireiks 1 tarkuotos didelės morkos, pusės saujos didelių razinų, žiupsnio smulkintų mėgstamų riešutų (anakardžių, lazdyno), truputį medaus, alyvuogių aliejaus ir citrinos sulčių. Pastaruosius tris produktus išmaišyti ir užpilti ant morkų, sumaišytų su razinomis ir riešutais.

Vitaminas C

Vitaminui C būdingos antioksidantinės savybės, jis stiprina vaiko imunitetą. Taip didina atsparumą infekcijai, o susirgus vitaminas C padeda greičiau pasveikti. Kai trūksta vitamino C, pablogėja vaiko apetitas, jis dažniau peršala, ypač žiemą ir ankstyvą pavasarį, kai mažiau šviežių vaisų ir daržovių. Vitamino C stoka dažniau gali pasireikšti vaikui, kuris dėl alergijos negali valgyti citrusinių vaisių, tokiu atveju verta pasikonsultuoti su gydytoju dėl papildomo šio vitamino vartojimo profilaktikai. Svarbu žinoti, kad šis vitaminas labai neatsparus aukštai temperatūrai, deguonies poveikiui, ilgam laikymui, todėl daugiausiai jo yra šviežiuose vaisiuose ir daržovėse.

Vitamino C šaltinis

Daug vita­mino C yra juoduosiuose serbentuose, erškėtuogėse, šermukšniuo­se, šaltalankiuose, agrastuose, žemuogėse, apelsinuose, citrinose ir kituose citrusiniuose vaisiuose. Vitamino C gausu ir daržovėse: žaliojoje ir raudonojoje paprikoje, svogūnų laiškuose, brokoliuose, kopūstuose, petražo­lėse, krapuose, špinatuose, pomidoruose, bulvėse. Apie 40 proc. vitamino C suyra maistą verdant.

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų
© Vida Press

Receptas

Brokolių, pomidorų ir fetos salotos, kurioms prireiks: 1 brokolio, supjaustyto mažais žiedynėliais, 250 g vyšninių pomidoriukų, saujos sutrupinto fetos sūrio, 3 šaukštų alyvuogių aliejaus. Brokolio gabalėlius užpilti verdančiu vandeniu, nupilti ir sumaišyti su supjaustytais pomidoriukais bei trupinta feta. Pašlakstyti aliejumi.

Vitaminas D

Šis vitaminas palaiko kalcio kiekį kauluose, todėl labai reikalingas kiekvienam vaikučiui. Vitaminas D reikalingas rachito profilaktikai. Šio vitamino papildomai rekomenduojama duoti kiekvienam kūdikiui nuo pirmojo gyvenimo mėnesio. Vitaminas D padeda vystytis vaiko atramos aparatui, o jei šio vitamino gaunama per mažai, sutrinka kalcio ir fosforo apykaita, kaulai darosi minkšti, deformuojasi, gali išsivystyti rachitas. Kiti vitamino D stokos požymiai: vaikas tampa neramus, gausiau prakaituoja.

Vitamino D šaltinis

Vitaminas D gaminasi odoje, kai esame lauke, šviečiant saulei. Kitas būdas – gauti jo su maistu. Vitamino D yra riebiose žuvyse (lašišoje, silkėje), kiaušiniuose, fermentiniame sūryje ir mėsoje.

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų
© Vida Press

Receptas

Įdaryti kiaušiniai, kuriems prireiks: 3 virtų kiaušinių, 100 gramų fermentinio sūrio, 2 skiltelių česnako ir šaukšto graikiško jogurto (arba neriebios grietinės). Trynius išsukite su smulkiai tarkuotu sūriu bei česnaku, įdėkite šaukštą jogurto. Įdarą dėkite į perpjauto kiaušinio puseles.

Svarbu – nesugadinti produktų

Kad vaiko organizmas nepristigtų vitaminų, tėveliai turėtų rūpintis, kad vaikas pakankamai valgytų vaisių, daržovių, gertų jų šviežiai spaustų sulčių.

Daugelį patiekalų galima pagardinti daržovėmis, net makaronus, kuriuos paprastai mėgsta daugelis vaikų. Vietoj pomidorų padažo, kurį kai kurios šeimos valgo su makaronais, kruopų ar bulvių patiekalais, geriau patiekite troškintų daržovių. Jomis gardu įdaryti blynelius.

Vaikas turėtų mažiau smaguriauti, nevalgyti riebaus maisto, kuris trukdo įsisavinti vitaminus. Vaikai turėtų valgyti kuo daugiau termiškai neapdorotų daržovių ir vaisių. Jei iš jų gaminamas šiltas patiekalas, jas reikia šiek stambiau pjaustyti ir nepervirti, taip išsaugosite kuo daugiau vitaminų. Daugiau vitaminų išlieka maistą verdant garuose ar gaminant orkaitėje, o ne kepant keptuvėje.

Pieno mišinukas yra puikus vitaminų šaltinis, kuris gali būti duodamas kaip sveikas užkandis tarp pagrindinių patiekalų.

Projektas „Vaikas – ne suaugęs“ – tai gydytojų, dietologų ir mitybos specialistų patirtimi parengta informacija, kuri padės tinkamai maitinti savo mažylį. Projekto tikslas – pateikti svarbiausius patarimus apie 1-3 metų amžiaus vaikų mitybą, paneigti mitus ir papasakoti, kokias klaidas dažniausiai daro tėveliai bei kaip jų išvengti. Padėkime savo mažyliui išvengti suaugusiųjų pasaulio iššūkių ir sudarykime visas sąlygas jam augti sveikam ir laimingam!

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vaikas – ne suaugęs!

Dr. Vaidotas Urbonas: vaikus iki trejų metų maitinkite labai atsakingai (4)

Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai ir jų metu susiformuojantys mitybos įpročiai yra itin svarbūs tolimesniame jo gyvenime.

Gydytojas pataria, kodėl svarbu mažylį mokyti valgyti šaukšteliu (1)

Mokymasis valgyti savarankiškai yra ypatingai reikšmingas tolimesnei vaiko raidai ir mitybos įpročiams.

Agnė Gilytė: vaikas nuo mažų dienų turi suprasti maisto skonį

Viena populiariausių stilisčių Lietuvoje, bestseleriu tapusios knygos „Spintologija" autorė ir dviejų berniukų mama Agnė Gilytė savo energija ir charizma stebina kasdien. Veikli moteris pripažįsta, maistas jos šeimos gyvenime yra labai svarbus. Todėl šį kartą Agnė sutiko su mūsų skaitytojais pasidalinti savo patirtimi maitinant vaikus bei laimingo gyvenimo paslaptimis.

Gydytoja dietologė: kaip išmokyti vaikus valgyti tai, kas sveika, o ne tai, ko norisi (1)

Sveikatos specialistai tvirtina, kad norint užtikrinti sveiką mažylių augimą, teisingi mitybos įpročiai yra ypač svarbūs.

Indrė Stonkuvienė: tėvų misija – padėti vaikui išsiugdyti savo skonį (6)

Energinga aktorė, televizijos laidų vedėja ir stiliaus patarimų komandos „Style Support" įkūrėja Indrė Stonkuvienė savo nuoširdumu užburia kiekvieną.

Vaikų dietologė: kaip nepadaryti klaidų maitinant mažus vaikus?

Kad vaikas augtų sveikas, o jo organizmas gautų visas reikiamas medžiagas, tinkama mažylių mityba yra labai svarbi. Dietologai pastebi, kad tėvai Lietuvoje pastaruoju metu skiria vis daugiau dėmesio savo mažamečių vaikų racionui, tačiau taip pat atkreipia dėmesį, kad kartais maitinant vaikus daroma klaidų. Apie dažniausiai pasitaikančias klaidas ir kaip jų išvengti pasakoja gydytoja vaikų dietologė Daiva Čižauskaitė.

Vaida Kurpienė: koks gėrimas mažiems vaikams yra sveikiausias?

Maži vaikai yra ypač jautrūs aplinkos temperatūros pokyčiams, be to, daug lengviau nei suaugusieji netenka skysčių. Tai ypač aktualu vasarą, karštomis dienomis.

Dr. Vaidotas Urbonas: koks maistas sustiprina imunitetą (3)

Kaip maitinti vaikus, kad nenusilptų jų imunitetas? Į šį klausimą atsako gydytojas, vaikų gastroenterologas dr. Vaidotas Urbonas.

Gydytojas: kaip maitinti vaikus, kad jie nepriaugtų antsvorio (12)

Su antsvorio ir nutukimo problema Lietuvoje kasmet vis dažniau susiduria ne tik suaugusieji, bet ir vaikai.

Gydytoja rekomenduoja: nuo alergijų vaikus apsaugos trys mitybos taisyklės (1)

Netinkamai maitinami mažamečiai vaikai ne tik negauna visų jiems reikiamų maisto medžiagų, bet kartais susiduria ir su odos bėrimu, niežuliu ar pilvo pūtimu.

Gydytoja dietologė įvardija produktus, kurių negalima duoti vaikams iki 3 metų (10)

Kasdien sukate galvą, ką pagaminti savo mažyliui, kad jis gautų visas reikalingas medžiagas ir vitaminus, lakstote po namus su šaukštu košės, taip tikėdamiesi, kad vaikas gaus reikiamas kalorijas ir energiją?

Gydytojai perspėja: 1-3 metų vaikų mitybos įpročiai yra labai svarbūs

Gydytojų teigimu, 1-3 metų vaikai yra stumte stumiami į pasaulį, kuriame vyrauja netinkami mitybos įpročiai.

3 saldūs pavojai vaikams, prieš kuriuos tėvai užmerkia akis (9)

„Mano vaikas – tikras smaližius", - draugei pasakoja trejų metų Kasparo mama. „Oho, - nusistebi pašnekovė, - mano Kotryna, kuriai irgi treji, saldainių dar nėra ragavusi".

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų (1)

Augančiam vaikui sveika ir pilnavertė mityba yra būtina – tik subalansuotas maistas patenkina vaiko vitaminų bei mineralinių medžiagų poreikį.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurios atgraso vaiką nuo sveiko maisto

„Nemanipuliuokite maistu – nenaudokite jo baudimui ar apdovanojimui“, – sako psichologė Karolina Gurskienė ir aptaria vaikų iki 3 metų mitybos psichologinius aspektus.