Vaida Kurpienė: koks gėrimas mažiems vaikams yra sveikiausias?

Maži vaikai yra ypač jautrūs aplinkos temperatūros pokyčiams, be to, daug lengviau nei suaugusieji netenka skysčių. Tai ypač aktualu vasarą, karštomis dienomis.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Vaida Kurpienė
Vaida Kurpienė
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Apie tai, į ką verta atkreipti dėmesį maitinant ir girdant vienerių–trejų metų vaikus vasarą, pasakoja sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.

Troškulys – dehidratacijos ženklas

Vaikai daug skysčių praranda ne tik prakaituodami, bet ir iškvėpdami orą. Jeigu mažylis kvėpuoja dažniau, yra neramus, o jo oda įšilusi, gali būti, kad jam trūksta skysčių.

Vaikams pirmąjį gyvenimo pusmetį nerekomenduojama papildomai duoti skysčių – kūdikiai iki pusės metų jų pakankamai gauna su motinos pienu.

Skysčių trūkumą kompensuoti patariama papildomu žindymu arba pieno mišinuko porcija. Karštomis dienomis maitinančios mamos taip pat turėti gerti daugiau skysčių. Mitybos specialistė įspėja, kad pastebimas vaiko troškulys gali būti nebe pirmasis dehidratacijos ženklas.

„Tuo metu, kai mažylis yra ištroškęs, jo organizmui jau kurį laiką trūksta skysčių. Todėl tėveliai turėtų užtikrinti pakankamą skysčių kiekį visos dienos metu. Griežtų normų, kiek skysčių per dieną reikia vaikui, nėra. Todėl svarbu stebėti vaiko elgseną, jauseną, ar nepakito šlapimo spalva. Tamsus šlapimas – skysčių trūkumo rodiklis", – pastebi V. Kurpienė.

Kai vaikai paauga ir geria papildomus skysčius, ne tik pieną, tėvai su savimi gali turėti buteliuką vandens, ypač, jei ketinama aktyviai leisti laiką lauke. Tokiu būdu, visuomet galėsite pasiūlyti vaikui atsigerti ir palaikyti skysčių balansą jo organizme.

Saldintų gėrimų pavojus

Vyresniems nei vienerių metų vaikams geriausias gėrimas yra vanduo. Saldinti gėrimai vaikams netinkami.

„Deja, papildomo cukraus yra ne tik gazuotuose gėrimuose, bet ir sultyse. Tokie skysčiai prastai malšina troškulį, didina nutukimo riziką, blogina apetitą. Sulčių vaikai neturėtų gurkšnoti nuolat, kadangi tai kenkia dantims. Jeigu mažylis nenoriai geria paprastą vandenį, įmaišykite į jį saldžių ir rūgščių vaisių ar uogų. Juose yra daug skysčių ir angliavandenių, kurie suteikia mažyliui daugiau energijos", – rekomenduoja mitybos specialistė.

Papildomo cukraus yra ne tik gazuotuose gėrimuose, bet ir sultyse. Tokie skysčiai prastai malšina troškulį, didina nutukimo riziką, blogina apetitą. Sulčių vaikai neturėtų gurkšnoti nuolat, kadangi tai kenkia dantims.
Vaida KURPIENĖ

Saldintuose gėrimuose esantis cukrus gali paveikti vandens įsisavinimą, o kai kurios sultys, pavyzdžiui, slyvų, kriaušių ar net obuolių, gali paskatinti skysčių šalinimą iš organizmo ar net viduriavimą.

Mitybos pokyčiai karštomis dienomis

Mitybos specialistė pastebi, kad maži vaikai gana intuityviai jaučia, kokių produktų jiems reikia bei tai parodo arba pasako.

„Su maisto produktais gaunamų kalorijų kiekis labiau priklauso nuo vaiko fizinio aktyvumo, nei nuo oro temperatūros. Karštą dieną vaikai nori daugiau angliavandenių, todėl galite duoti agurkų ir pomidorų – nulupkite daržovių odelę ir jas kuo smulkiau supjaustykite. Daržoves mažyliai turėtų valgyti bent du kartus per dieną, o vaisius iki dviejų kartų", – pataria V. Kurpienė.

Mitybos specialistė pabrėžia, kad svarbiausia nuo mažų dienų ugdyti teisingus mitybos įpročius, parūpinti šeimos stalui sveikų produktų ir leisti pačiam vaikui spręsti, kiek valgyti. V. Kurpienė rekomenduoja vengti po pagrindinio patiekalo duoti skanių užkandžių, ar skatinti vaiko elgesį maistu – vyresni nei dvejų metų vaikai jau pradeda suprasti už ką gaunamas atlygis, todėl gali nebenorėti pagrindinių patiekalų arba, norėdami įtikti, persivalgyti.

Projektas „Vaikas – ne suaugęs“ – tai gydytojų, dietologų ir mitybos specialistų patirtimi parengta informacija, kuri padės tinkamai maitinti savo mažylį. Projekto tikslas – pateikti svarbiausius patarimus apie 1-3 metų amžiaus vaikų mitybą, paneigti mitus ir papasakoti, kokias klaidas dažniausiai daro tėveliai bei kaip jų išvengti. Padėkime savo mažyliui išvengti suaugusiųjų pasaulio iššūkių ir sudarykime visas sąlygas jam augti sveikam ir laimingam!

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vaikas – ne suaugęs!

Dr. Vaidotas Urbonas: vaikus iki trejų metų maitinkite labai atsakingai (4)

Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai ir jų metu susiformuojantys mitybos įpročiai yra itin svarbūs tolimesniame jo gyvenime.

Gydytojas pataria, kodėl svarbu mažylį mokyti valgyti šaukšteliu (1)

Mokymasis valgyti savarankiškai yra ypatingai reikšmingas tolimesnei vaiko raidai ir mitybos įpročiams.

Agnė Gilytė: vaikas nuo mažų dienų turi suprasti maisto skonį

Viena populiariausių stilisčių Lietuvoje, bestseleriu tapusios knygos „Spintologija" autorė ir dviejų berniukų mama Agnė Gilytė savo energija ir charizma stebina kasdien. Veikli moteris pripažįsta, maistas jos šeimos gyvenime yra labai svarbus. Todėl šį kartą Agnė sutiko su mūsų skaitytojais pasidalinti savo patirtimi maitinant vaikus bei laimingo gyvenimo paslaptimis.

Gydytoja dietologė: kaip išmokyti vaikus valgyti tai, kas sveika, o ne tai, ko norisi (1)

Sveikatos specialistai tvirtina, kad norint užtikrinti sveiką mažylių augimą, teisingi mitybos įpročiai yra ypač svarbūs.

Indrė Stonkuvienė: tėvų misija – padėti vaikui išsiugdyti savo skonį (6)

Energinga aktorė, televizijos laidų vedėja ir stiliaus patarimų komandos „Style Support" įkūrėja Indrė Stonkuvienė savo nuoširdumu užburia kiekvieną.

Vaikų dietologė: kaip nepadaryti klaidų maitinant mažus vaikus?

Kad vaikas augtų sveikas, o jo organizmas gautų visas reikiamas medžiagas, tinkama mažylių mityba yra labai svarbi. Dietologai pastebi, kad tėvai Lietuvoje pastaruoju metu skiria vis daugiau dėmesio savo mažamečių vaikų racionui, tačiau taip pat atkreipia dėmesį, kad kartais maitinant vaikus daroma klaidų. Apie dažniausiai pasitaikančias klaidas ir kaip jų išvengti pasakoja gydytoja vaikų dietologė Daiva Čižauskaitė.

Vaida Kurpienė: koks gėrimas mažiems vaikams yra sveikiausias?

Maži vaikai yra ypač jautrūs aplinkos temperatūros pokyčiams, be to, daug lengviau nei suaugusieji netenka skysčių. Tai ypač aktualu vasarą, karštomis dienomis.

Dr. Vaidotas Urbonas: koks maistas sustiprina imunitetą (3)

Kaip maitinti vaikus, kad nenusilptų jų imunitetas? Į šį klausimą atsako gydytojas, vaikų gastroenterologas dr. Vaidotas Urbonas.

Gydytojas: kaip maitinti vaikus, kad jie nepriaugtų antsvorio (12)

Su antsvorio ir nutukimo problema Lietuvoje kasmet vis dažniau susiduria ne tik suaugusieji, bet ir vaikai.

Gydytoja rekomenduoja: nuo alergijų vaikus apsaugos trys mitybos taisyklės (1)

Netinkamai maitinami mažamečiai vaikai ne tik negauna visų jiems reikiamų maisto medžiagų, bet kartais susiduria ir su odos bėrimu, niežuliu ar pilvo pūtimu.

Gydytoja dietologė įvardija produktus, kurių negalima duoti vaikams iki 3 metų (10)

Kasdien sukate galvą, ką pagaminti savo mažyliui, kad jis gautų visas reikalingas medžiagas ir vitaminus, lakstote po namus su šaukštu košės, taip tikėdamiesi, kad vaikas gaus reikiamas kalorijas ir energiją?

Gydytojai perspėja: 1-3 metų vaikų mitybos įpročiai yra labai svarbūs

Gydytojų teigimu, 1-3 metų vaikai yra stumte stumiami į pasaulį, kuriame vyrauja netinkami mitybos įpročiai.

3 saldūs pavojai vaikams, prieš kuriuos tėvai užmerkia akis (9)

„Mano vaikas – tikras smaližius", - draugei pasakoja trejų metų Kasparo mama. „Oho, - nusistebi pašnekovė, - mano Kotryna, kuriai irgi treji, saldainių dar nėra ragavusi".

3 svarbiausi vitaminai vaikui: ką valgyti, kad jų netrūktų (1)

Augančiam vaikui sveika ir pilnavertė mityba yra būtina – tik subalansuotas maistas patenkina vaiko vitaminų bei mineralinių medžiagų poreikį.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurios atgraso vaiką nuo sveiko maisto

„Nemanipuliuokite maistu – nenaudokite jo baudimui ar apdovanojimui“, – sako psichologė Karolina Gurskienė ir aptaria vaikų iki 3 metų mitybos psichologinius aspektus.