TESTAS: pasitikrinkite, ar tinkamai auklėjate vaikus

 (1)
Vienaip ar kitaip, tačiau visi tėvai moko savo vaikus, diegia jiems saugumo įgūdžius. Ir vis dėlto... ar labai efektyvios jūsų pamokos? Tai priklauso nuo to, ką jūs pabrėžiate, kai auklėjate - mokote - saugote savo vaiką.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šis testas padės jums susigaudyti, kokias mintis įsimena mažasis žmogutissaugumo pamokų.

Mažylis sukiojasi ant sofos, atsidurdamas vis arčiau ir arčiau krašto. Jūs:

A. Budriai jį stebite, kad laiku pastvertumėt.

B. Sakote: „Čia kraštas, nukrisi, negalima... "

C. Sakote: „Čia kraštas, nušliaužti reikia va taip..."

TAIP PAT SKAITYKITE:
Žindyvė pieną "gausina" gerdama alų: gydytojo komentaras
Interviu su lietuve, žinančia, kaip iš kūdikio išauginti genijų

Jūs ką tik įjungėte orkaitę, kad iškeptumėte vištą, o jūsų mažylis pribėgo ir, nepaisydamas draudimų, atkakliai prie orkaitės lenda. Geriausia padaryti taip:

A. Neprileisti, pagrūmoti pirštu, idealiausia - išprašyti iš virtuvės.

B. Paaiškinti, kad tai pavojinga, pasakyti: „Oi, karšta!"

C. Pasakyti: „Negalima!" Ir privesti dar arčiau, - tegu pajunta, kaip karšta.

Vaikas įprato, vos tik nusisukate, kuo greičiau nuropoti tolyn, ir jūs jau gerokai pavargote, gaudydama ir stabdydama savo žvitrųjį mažylį. Ką ketinate daryti šį kartą?

A. Uždrausti.

B. Pasivyti ir sustabdyti.

C. Pasislėpti.

„Mama, dabar aš tave pasupsiu!" - sako mažylis. Jūs sėdatės ant sūpynių, mažylis atsistoja priešais jus ir stengiasi sūpynes išjudinti. Jūs sakote:

A. „Atsargiai, sūpynės tave užgaus!"

B. „Atsistok va taip..." - ir jį pastatote.

C. Paklausiate: „Kaip reikia atsistoti, kad sūpynės tau netrinkteltų?"

Jūs su vaiku vaikštinėjote po parką ir atsisėdote ant kelmelio pailsėti. Vaikas pašmirinėjo aplinkui ir atnešė jums nurautą šungrybį. Jūsų instinktyvus noras:

A. Atimti šungrybį ir išmesti.

B. Tuoj pat jam nuplauti rankas.

C. Pasakyti: „Atsargiai!" ir bematant sukurti pasaką apie klastingą šungrybį (o paskui nuplauti rankas).

Močiutė papasakojo vaikui, kad esąs toks naminukas, ir (o to visiškai nesitikėjote) vaikas sunerimo, jis vis grįžta ir grįžta prie tos temos... Ką jūs darote?

A. Įtikinėjate, kad naminukų pasaulyje nebūna, vadinasi, bijoti nėra ko.

B. Apeinate su juo savo namus, apžiūrėdami visus kampelius, ir akivaizdžiai įrodote, kad neminukų nėra.

C. Pasikalbėję apie pasakas ir pasakų veikėjus, pastatote nakčiai dubenėlį pieno - naminukui.

Judu einate šaligatviu ir prisiartinate prie namo, nuo kurio stogo nukaręs storas varveklis. Ką jūs darote?

A. Aplenkiate varveklį?

B. Parodote vaikui tą varveklį ir jį aplenkiate?

C. Parodote vaikui varveklį ir klausiate, kaip judviem geriau praeiti.

Jūsų vaikas nepasiprašęs nuėjo pažaisti į gretimą kiemą, kur jūs netrukus tą prapuolėlį ir pasigavote, jūs klausiate, kodėl jis taip pasielgė, o jisai sako susitikęs Snieguolę, kuri paprašė, kad jis padėtų jai surasti Senelį šaltį, ką tuoj pat jam pasakote?

A. Pasėdėk ir pagalvok; o į kiemą daugiau visai neisi - iki pat vasaros.

B. Snieguolę? Pavasarį? Kodėl tu mane apgaudinėji?

C. Tai buvo persirengusi Žiežula Pagiežula, kadangi Snieguolė niekada nepasišauks vaiko, neperspėjusi mamos.

Vaikas drožia skardžio link - pasižiūrėti, kas tenai, apačioje, o į jūsų pastangas jį sustabdyti visiškai nereaguoja. Jūs darote didžiulį šuolį ir spėjate vaiką pagauti. O paskui?

A. Pasisodinate šalia savęs, paaiškinate, kaip tai pavojinga, ir pareikalaujate jūsų aiškinimą pakartoti.

B. Pagrūmojate, kad apsaugojimui prie kojos pririšite virvę.

C. Nubaudžiate.

Ant žemės guli kažkoks ilgas laidas. Jūs žinote, kad juo srovė neteka ir todėl jis nepavojingas, tačiau vis dėlto:

A. Papasakojate vaikui, kodėl negalima užminti ant nukritusio laido.

B. Parodote, kad gulintį ant žemės laidą reikia apeiti.

C. Paklausiate, kodėl negalima užminti nukritusio laido ir kaip pasielgti yra teisinga.

Vaikas atbėgo iš lauko šiek tiek kažko išsigandęs. Jūs išsiaiškinate, ko jis išsigando, ir:

A. Pasakote, kad gali pabūti namie.

B. Paaiškinate, kad nieko baisaus čia nėra.

C. Išeinate drauge su juo į lauką ir drauge aptariate, ar vertėjo taip bijotis.

REZULTATAI

Jeigu dauguma atsakymų A.

Žinoma, jūs stengiatės apsaugoti vaiką nuo pavojų. Tačiau, deja, jūsų pastangos yra labiau draudžiamojo pobūdžio. Jūsų atžala puikiai žino, ko daryti negalima, bet menkai nutuokia, ką daryti galima arba ką reikia padaryti, kad būtų ir galima, ir nepavojinga. Jūsų „negalima" kaip tvora atitveria dukrą ar sūnų, tačiau pagalvokite, kas bus, kai jie išeis iš to sandariai apsaugoto ploto? Kai nebus jūsų po ranka, ar jie sugebės rasti išeitį iš sudėtingos (pavojingos) situacijos?

Tegu vaikui lieka maždaug griežtų, geležinių, šimtaprocentinių draudimų kaip „nesisėsk į svetimą mašiną", „niekada neatidaryk durų svetimiems žmonėms" ir panašių - pačių svarbiausių, o tie dalykai, kuriuos išspręsti jis gali pats, naudodamasis savo patirtimi, tegu būna jo „ieškojimų zona" (žinoma, jums budriai ir nepastebimai/neįkyriai kontroliuojant).

Jeigu dauguma atsakymų B.

Jūs - išprusę tėvai, gerbiantys savo vaiką kaip asmenybę. Mokate ne tik apsaugoti ir paliepti, mokate ir ugdyti intelektą: užuot kamanodavę, dažnai vaikui aiškinate, kodėl negalima, žodžiu, papildote jo pasaulėvaizdį ir padedate jame susiorientuoti.

Jūsų traktavime trūksta tik vieno dalyko: augantis žmogus turi turėti ne tik neigiamą, bet ir teigiamą veiksmų algoritmą. Jeigu nors pusę „negalima, nes..." pakeistumėte į „reikia taip... " ir parodytumėte, kaip elgtis galima, tai pagreitėtų naudingų įgijimo procesas, be to, pagerėtų jūsų santykiai su vaiku. Juk „taip" visada malonesnis už „ne".

Jeigu dauguma atsakymų C.

Turite neįkainojamą įprotį: užuot tenkinęsi paliepimais, neigimais ir sudėtingais, vaikui dažnai nesuprantamais paaiškinimais, jūs nuo mažens diegiate jam teisingo, saugaus elgesio modelį. Tai - viena geriausių garantijų, kad jums nesant vaikui viskas eisis gerai. Ir bus galima pasikliauti ne tik aukle ar močiute, bet ir jo paties asmenine savimone. Kasdien, kas savaitę jo žinių apie pasaulį taupyklėje prisidės naujas punktas, tas punktas pateks į reikalingą „lentynėlę" galvoje, ir vaikas lengvai išsitrauks jį iš ten - pačią reikalingiausią akimirką.

www.psichologijosnamai.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vystymasis

Šitų 11 frazių pagimdžiusi mama tikrai nenori girdėti (1)

Susilaukus vaiko, tampa šiek tiek sunkiau išlaikyti tokius pat gerus santykius, kaip ir iki gimdymo, su vaikų neturinčiomis draugėmis. Pateikiame 11 frazių, kurios labiausiai erzina jaunas mamas, ir kurios gana dažnai (ir visai nepiktybiškai) išsprūsta dar negimdžiusioms draugėms.

Tiesa ir mitai apie vaiko kalbą: kuo tikėti, o ką praleisti pro ausis

Kūdikis mokosi kalbėti dar būdamas mamos pilvelyje. O jos balsą atpažįsta vos gimęs. Su mažyliu negalima kalbėti „vaikų" kalba. Ar šie ne vieną kartų girdėti teiginiai teisingi? Konsultuoja logopedė metodininkė Ingrida Liaudeneckienė.

Kaip greitai ir lengvai atsisveikinti su sauskelnėmis

Kada ir kaip lengviausia pripratinti mažylį prie naktipuodžio?

Vaiko pirmieji žingsniai: ko svarbu nepamiršti

Pirmieji vaiko žingsniai - vienas svarbiausių įvykių pirmaisiais gyvenimo metais. Kada jis turėtų pradėti vaikščioti ir kaip jam padėti? Konsultuoja gydytoja Rūta Maciulevičienė.

Pirmieji vaiko metai: kas labiausiai neramina tėvus

Prireikia laiko, kol imame suprasti savo kūdikio elgesį. Kodėl jis verkia, kodėl mažai miega? Tad nenuostabu, kad pirmi mėnesiai dažnai kelia nerimą.

Vaikas čiulpia pirštą: drausti ar nekreipti dėmesio

Čiulpti pirštą vaikas išmoksta dar mamos įsčiose. Vos gimusio, paguldyto ant mamos krūtinės pirštelis neretai taip pat nukeliauja į burnytę.

Sugalvojo, kaip mažų vaikų miego rutiną paversti linksmu ir maloniu procesu

Namuose, kuriuose gyvena vaikai, kas minutę gimsta po istoriją. Jos būna įvairaus žanro: dažnai – detektyvai ar melodramos, dar dažniau – komedijos ar trileriai.

Atvirai apie tai, kas yra sunkiausia būnant mama (2)

Šį klausimą uždavę portalo TavoVaikas.lt bičiulėms, sulaukėme daugiau kaip pustrečio šimto atsakymų. Ačiū visoms už išsakytas mintis!

Kaip pastebėti, kad atsilieka vaiko kalbos raida ir jam reikia pagalbos

Kada turi pradėti kalbėti ir kaip vaikas mokosi kalbos? Kada sunerimti ir kreiptis į logopedą?

Pats nereikalingiausias daiktas auginant vaikus yra... (1)

Šiuo metu prekybos centrai ir elektroninės parduotuvės siūlo daugybę daiktų, skirtų padėti auginti vaikus.

Kaip vaiko kalbos raidai gali padėti tėvai: interviu su logopede

Šakių rajono savivaldybės Pedagoginės psichologinės tarnybos logopedė Diana Jazukevičienė, pastebėjusi tėvų poreikį ieškoti informacijos internete, sukūrė specialų puslapį, kuriame nemokamai dalijasi patarimais bei lavinančiomis užduotimis.

Vaikas miega su tėvais vienoje lovoje: psichologės komentaras (2)

Į šeimą atkeliavę maži žmogučiai užvaldo ne tik tėvų protą, mintis, jausmus, bet neretai užkariauja ir tėvų lovas. O kai kurie jų tėvų miegamuosiuose lieka ilgam.

Įvardijo, kiek didės vaiko pinigai nuo kitų metų

Vaiko pinigai nuo kitų metų padidės bent nuo 30 eurų iki 50 eurų už vaiką, teigia socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis.

Gimus vaikui nebemyliu vyro: erzina viskas, ką jis daro ar sako psichologės komentaras (1)

„Kodėl gimus vaikui mūsų santykiai pasikeitė ir, deja, ne į gerąją pusę"? Šis klausimas, ko gero, kyla kone visoms jaunoms šeimoms. Į jį atsakyti paprašėme šeimos ir vaikų psichologės Linos Gudaitės.

Vaikas su ašaromis eina į darželį: psichologės patarimai šeimai (4)

Beveik dviejų metų dukrytę auginanti šeima, pradėjusi leisti mažylę į darželį, susidūrė su adaptacijos, ligų ir pertraukų problemomis. Ką susirūpinusiai mamai patars specialistė?