Agnė Grigaliūnienė: abu nėštumai buvo labai skirtingi

Verslininkė, dainininkė, TV laidų ir renginių vedėja, rugpjūtį antrą kartą mama tapusi Agnė Grigaliūnienė neslepia, kad moteris yra jei ne šeimos galva, tai jos „kaklas". Būtent moteris turi apgalvoti ir pasirūpinti, kad šeimos mityba būtų visavertė ir racionali. Didelė atsakomybė suplanuoti maisto racioną ir, jei reikia, jį papildyti vitaminais, kad šeima būtų sveika ir laiminga. Juo labiau, kad nuo rugpjūčio mėnesio Agnė rūpinasi ne tik vyru Simu bei dešimties metų sūnumi Gabrieliumi, bet ir į šeimą atėjusia dukrele - Jone-Adele.
Agnė Grigaliūnienė
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Du nėštumai: 18 mėnesių ypatingos mitybos

Agnė mielai prisimena abu savo nėštumus. Ji sutinka, kad nėščiųjų mityba - ypatinga, individuali, reikalaujanti daugiau dėmesio. Juk neveltui liaudis sako: nėštukių apetitas nenuspėjamas. Tai jos nori kažko rūgštaus, tai saldaus. Agnė Grigaliūnienė, vos prieš mėnesį pagimdžiusi antrą vaikelį, kad abu nėštumai buvo labai skirtingi:

„Man atrodo, su pirmu vaikeliu, Gabrielium, viskas buvo daug paprasčiau - norai buvo „sveikesni". Pusę metų valgiau šaltibarščius! Kartais net be bulvių - taip smarkiai norėjosi kefyro su daržovėmis. Tačiau antrasis nėštumas - didesnis visom prasmėm. Ir ne tik todėl, kad esu vyresnė. Norėjosi absoliučiai visko. Ir netgi saldumynų, kuriais niekad nepiktaudžiauju".

- Dirbdama televizijoje esate sakiusi, kad niekad netapsite salotos lapo įkaite, pernelyg savęs nevaržysite.

- Taip, tai tiesa. Niekada gyvenime nesiskundžiau apetitu... Visuomet man viskas skanu. Tik antrojo nėštumo metu atsirado nauja keistenybė racione - labai užsinorėjau saldžių produktų. Todėl praėjusi vasara paženklinta blyneliais su varške ir visais įmanomais saldžiais priedais. Žinoma, tai iškart jaučiasi - keičiasi moters savijauta ir svoris.

- Nesaikingas cukraus naudojimas - vienas iš nacionalinių lietuvių mitybos ypatumų. O ar jūs, ruošdamasi laidoms, domėjotės, kokių medžiagų jūsų pačios racione galėtų trūkti?

- Aišku, kad specialistų patarimai niekad nekenkia. Bet, kiek prisimenu mūsų šeimos tradicijas, taisyklės būtų labai paprastos: kuo daugiau ląstelienos turinčių grikių, žirnių, pupelių, daržovių. Ir kuo mažiau cukraus. Saldumynai - tik ypatingom progom. Pavyzdžiui, per vaikų atostogas. Manau, kad po bandymų sumažinti tabako vartojimą reikėtų taip pat skelbti karą ir cukrui.

O apskritai stengiuosi laikytis esminių mitybos specialistų patarimų: valgyti lengvą, neriebų maistą ir daug daržovių, vaisių.

Agnė Grigaliūnienė: abu nėštumai buvo labai skirtingi
© Asmeninio archyvo nuotr.

- Pasak profesoriaus Rimanto Stuko, tik kiek daugiau nei trečdalis lietuvių valgo šviežių daržovių kasdien. Visi kiti - per mažai.

- Ta proga pasidžiaugsiu mūsų lėtaeige sulčiaspaude. Prisigalvojame pačių įvairiausių receptų. Nuo paprastų sulčių iki salierų kokteilio su vynuogėm. Kelionės į šiltuosius kraštus metu atradome ir arbūzų sultis. Taip pat mėgstame rūgščių obuolių sultis, kuriose mažiaus cukraus.

- Mitybos specialistai, be jau minėto daržovių stygiaus, dažniausiai įvardija dar kelis lietuvių mitybos trūkumus: per mažai riebiųjų Atlanto žuvų, per daug gyvulinių riebalų (pvz., kiaulienos). Ar jums taip pat tai būdinga?

- Nesame dideli kiaulienos mėgėjai. Tiesiog šeimos yra linkusios smarkiai pamėgti kažkokį vieną produktą. Tarkime, mėsos troškinį. Ir "užstringa" ties juo, kol jau visai pabosta. Mūsų šeima kartais labai nori vieno armėno gaminamų chinkalių (koldūnų su aviena). Tai ir užsisakome pilną šaldiklį. Tai paskui prašo kone kasdien išvirti... O kai valgai tokį mėsos patiekalą, ne paslaptis, ir grietinės nepagaili... Tad ir mes ne šventieji.

Mitybos specialistų rekomenduojamų šaltųjų vandenų žuvų (lašišos, skumbrės , kuriose gausu Omega 3 ir kitų nepakeičiamų nesočiųjų rūgščių), valgome nelabai daug. Reiktų susimąstyti, kodėl daugelis esame tokie mėsėdžiai. Pripažįstu, ir man ne visada pavyksta gražią teoriją įgyvendinti praktikoje, bet reikia to siekti, reikia atkreipti į tai dėmesį. Namuose valgyti visko po truputį: ir daržovių, ir mėsytės, ir žuvytės. Ir baltymų, ir angliavandenių. Stengtis, kad kuri nors viena dalis nebūtų ženkliai didesnė už kitas. Tokiu būdu, apsipirkinėdama parduotuvėje, visad galiu planuoti maisto racioną kone savaitę į priekį.

- Besilaukiančios moterys, maži vaikai ir žuvų taukai - daugeliu atvejų neatskiriami dalykai. Šeimos gydytojai, ko gero, 99 proc. atvejų paklausia, ar vartojate Omega 3, ar jūsų vaikučiai geria žuvų taukus.

- Taip. Vos gimęs vaikelis jau gauna vitamino D lašiukų, kad galėtų normaliai vystytis jo kaulai, kad būtų kompensuotas saulės trūkumas. Paskui prasideda žuvų taukai. Iš pradžių, kol esame maži, geriam šaukštais. Paskui, jau paaugus, nesunkiai praryjame kapsules. Pamenu, mūsų vaikystės laikais tekdavo vartoti tuos senoviškus, skystus. Labai jų nenorėdavau. Gerai, kad dabar sukuriami įvairių skonių, gerokai patrauklesni žuvų taukai. Jais jau lengviau vaikus privilioti ir po šaukštą įsiūlyti. Turbūt tai geriausia išeitis siekiant subalansuoti mitybą tiems, kurie yra mėsėdžiai ir nepadaugina žuvies ar jūros gėrybių.

- Tai galima teigti, kad jūsų šeimos mityba pakankamai įvairi, kad ją praturtinti papildais - vitaminais, žuvies taukais - reikia labai retai? Dažniau artėjant šaltam sezonui?

- Gydytojas, kuris mane globojo antrojo nėštumo metu, labai įdėmiai klausinėjo, koks mūsų maisto racionas. Kadangi maitinamės tikrai įvairiai, o vasarą netrūko vaisių ir daržovių, gydytojas man rekomendavo tik specifinius nėščiosioms būtinus papildus (pvz., folio rūgštis, padedanti apsaugoti kūdikį nuo nervų sistemos ligų ir pan.). Jokių kitų korekcijų jis nesiūlė. O dabar, rudenį, pirmiausia galvoju apie vaikų sveikatą. Juk mamos visad baiminasi, kad, atšalus orams, vaikai nepradėtų sirguliuoti. Tai čia nieko naujo nesugalvosi: multivitaminai ir žuvų taukai.

- Turbūt sunkiausi būna pirmieji metai darželyje, kai vaikai turi prisitaikyti, silpsta imunitetas. Ar jūsų Gabrielius dažnai sirgdavo, patekęs tarp daugybės vaikų?

- Ne, bet jis turėjo kitų problemų. Kabindavosi disbakteriozės ir kiti panašūs dalykai. Keletą metų vargome su aukšta temperatūra, stiprinomės „gerosiomis bakterijomis", o paskui išaugome iš ligų.

- Mityba ir gyvenimo būdas (sportas) ir lemia savijautą. Kiek laiko skiriate treniruotėms, mankštoms?

- Vasarą sportavau iki 7-ojo nėštumo mėnesio! Paskui jau net medikai pradėjo stabdyti. O prieš nėštumą taip pat mankštinausi dvejus metus. Treneris Paulius Velaikis mane labai sudomino daugiafunkcinėmis kryžminėmis treniruotėmis. Jos labai patogios dirbančiam žmogui, nes trunka trumpiau, jose nėra izoliuotų pratimų vienai raumenų grupei. Atsisakyta bet kokio tradicinio treniruoklio, žmogus viską daro savo svoriu.

- Esate iš garsios Lietuvos inteligentų šeimos. Mama - buvusi operos solistė. Tėtis - gerbiamas Lietuvos kolekcininkas. Gal genai ir lemia aukštą jūsų mitybos kultūrą?

- Aš nežinau, iš kur mano mama sovietiniais laikais žinojo sveiko ir kokybiško maisto gamybos taisykles, nes nebuvo didelio produktų pasirinkimo. Matyt tokia mūsų šeimos kultūra. Mama niekad nesugadindavo maisto, ji nesumaldavo visko lėkštėje. Jei ruošdavo tėčio sumedžiotą žvėrieną, tai taip ir sudėdavo: gabaliukas mėsos šalia slyvos ir virtos bulvytės. Jokios makalynės! Jokių karbonadų, užpiltų padažais. Net Jonas Mekas ("Laiškai iš niekur") yra rašęs apie keistus lietuvių mitybos ypatumus: kai valgau viščiuką, tai ir noriu jį matyti, o ne kelis sluoksnius užpiltinių, sūrių ir kitų priedų!

Turbūt tie elegantiškos mitybos įpročiai atėjo iš mamos. Jokių makalynių, viskas harmoninga.

- Ar, kai rengėte diskusijų laidas televizijoje, ką nors naujo sužinojote apie sveiką mitybą?

- Rengėme daugybę laidų apie dietas, veganus ir valgančius bet ką. Buvo kartą sveikas linksmas ūkininkas, valgantis aukščiausios kokybės maistą, kurį pats užsiaugina. Iš jo sveikos odos ir linksmo juoko buvo galima spręsti, kad jis valgo subalansuotą maistą - nuo grikių iki daržovių ar kiaulienos. Vis dėlto turime įsiklausyti į save ir suprasti, kokioje klimato zonoje gyvename. Ji ir lemia mūsų mitybos ypatumus ir energijos poreikius. Turime įvertinti, kiek kalorijų kasdien sudeginame darbe. Juk negali lyginti žemę ariančio ūkininko ir mokytojo. Atsižvelgdami į tai, ir turime susidaryti sau tinkamą racioną. Bet žinote ką pastebėjau! Tegul neįsižeidžia veganai ar žaliavalgiai: mano akimis, jie ne tokie energingi, kaip žmonės, valgantys įvairų, visavertį maistą. Kai žmogus renkasi siauresnį racioną, jis tampa anemiškas, nes organizmui trūksta būtinų medžiagų. Man vis tiek tas ūkininkas arčiau širdies, nes jis laikosi balanso.

- Kai kurie skeptikai netiki, kad maisto kokybė lemia jų gyvenimo kokybę, nes "šiandien juk nieko neskauda". Todėl netiki nei mitybos piramidėmis, nei subalansuoti mitybą galinčiais padėti papildais.

- Mama man sako, kad reikia kažkuo tikėti, tuomet paprasčiau gyventi. Tarkime, aš tikiu, kad kuo geresnius produktus naudoju maistui, tuo mažiau jį reikia apdoroti. Mažiau reikia prieskonių, druskos, kurios irgi negalima vartoti per daug. Aš noriu tikėti, kad ant troškintos mėsos užpildama labai kokybiško augalinio aliejaus, užuot vartodama gyvulinius riebalus, tikrai labai praturtinu maisto racioną. Juk ir pagal šeimos narių savijautą matai, ar tinkamą maistą vartoji. Tiesiog gerai miegi, jautiesi neapsunkęs.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Veidai

S. Paltanavičius: mūsų didžioji klaida – manyti, kad vaikus auklėti ir ugdyti turime ne mes, o kažkas kitas

Viešojoje erdvėje netyla diskusijos apie partizanų vaidmenį pokario laikotarpiu, apie valstybės simbolius ir jų vietą, apie emigraciją ir tėvynės meilę. Ginčai, nuomonės, pranešimai – visa tai veikia kiekvieną šeimą, kurios namuose bent kartais įjungiamas televizorius ar radijas.

Kristina Savickytė - Damanskienė turi tris patarimus visiems tėvams

Suaugusiųjų elgesys su vaiku didžiąja dalimi formuoja vaiko požiūrį į save ir aplinką, o vaikystės patirtys turi didelės įtakos jau suaugusio žmogaus gyvenimo kokybei.

Aktorė ir režisierė Ieva Jackevičiūtė apie motinystę: reikia įsiklausyti į savo prigimtį

Ieva Jackevičiūtė prieš šešerius metus buvo visur: vedė TV laidas, dalyvavo šokio projektuose, vaidino ir šoko didžiosiose Lietuvos teatro scenose, užsiėmė edukologine veikla. Šiandien, augindama 5,5 m. dukrą ir 2,5 m. sūnų, Ieva dalinasi savo motinystės patirtimi ir išgyvenimais, padėjusiais atrasti balansą tarp profesinės savirealizacijos ir namų gerovės.

Po motinystės atostogų į TV eterį grįžta Jurgita Jurkutė-Širvaitė

Viena ryškiausių ir mylimiausių televizijos laidų vedėjų Jurgita Jurkutė-Širvaitė kurį laiką buvo pasitraukusi iš viešumos.

Atvirai apie nevaisingumą prabilusios Gintarės namuose aidi vaikiškas juokas (1)

Knygos apie nevaisingumą „Kai atgimsta viltis" autorė komunikacijos specialistė Gintarė Jankauskienė (32 m.) su vyru Kęstučiu (39 m.) iš Vilniaus sutrikusio vystymosi kūdikių namų pasiėmė globoti mažąją Vytautę (1 m. 2 mėn.).

Mirandą Kerr prajuokino jos sūnaus klausimas

Garsusis „Victoria's Secret“ angelas Miranda Kerr ir „Snapchat“ įkūrėjas Evanas Spiegelis netrukus taps tėvais.

Neeilinis 35 savaičių nėščiosios poelgis

Buvusi Olimpinių žaidynių čempionė plaukikė Libby Trickett (33) šį savaitgalį nustebino visus neįprastu rekordu, kurį pasiekė iki gimdymo likus mėnesiui.

Dainininkė Gintarė Karaliūnaitė pirmą kartą atvirai prabilo apie tai, ką patyrė (1)

Dainininkė G. Karaliūnaitė pirmą kartą atvirai: apie subyrėjusią trečią santuoką, patirtą smurtą ir kūdikio netektį.

Rimantė Kulvinskytė: kaip jūs nepradedate smaugti tokių tėvų? (1)

Maistas gali būti ir priešas, ir draugas. Tačiau kaip rasti teisingos mitybos raktą, kai yra ne tik priešprieša tarp veganų, vegetarų ir visavalgių, tačiau jų pateikiamos teisingos mitybos taisyklės prieštarauja viena kitai?

4 vaikų tėtis Nikas Vujičius pasidalijo įspūdingomis savo dvynukių nuotraukomis

Nikas Vujičičius su žmona Kanae augina keturis vaikus. Prieš mėnesį gimusioms dvynukėms šeima surengė pirmąją fotosesiją.

Atviras interviu su socialine globėja, kurios širdyje yra vietos nepagimdytiems vaikams (8)

Laikinoji socialinė globėja Almeda (27 m.) ir jos vyras Ernestas Tričius (30 m.) augina 9 mėnesių sūnų Polą ir 3 mėnesių globotinį Dominyką. Juos abu žindo savo pienuku.

Eglė Straleckaitė: „Dabar svarbiausia – neužbučiuoti"

Šokėja ir šokių mokytoja Eglė Straleckaitė–Daugėlė (25 m.) su vyru verslininku Justinu Daugėla (28 m.) augina dukrytę Vakarę. Atvirai – apie gimdymą ir žindymą bei motinystės pirmuosius žingsnius.

Vaikai, kurie užaugo su TAVO VAIKO žurnalu: kai svajonės pildosi

Viena populiariausių TAVO VAIKO žurnalo rubrikų - „Redakcijos kūdikis“. Visus metus redakcija stebi ir aprašo kūdikio vystymąsi nuo gimimo iki metų.

Svarbi detalė, kodėl princesė Charlotte darželį pradeda lankyti būtent dabar

Dveji su puse metų. Toks amžius pasirodė idealus pradėti lankyti vaikų darželį Didžiosios Britanijos princesei Charlotte.

Giedrės gyvenimą pakeitęs gimdymas įkvėpė imtis naujos veiklos Lietuvoje

Su dviejų vaikų mama Giedre Šopaite – Šilinskiene susipažinau „Reach for change" organizuotoje konferencijoje „Kurkime geresnį pasaulį vaikams". Iš visų pranešėjų jos pasakojimas įstrigo labiausiai – buvo asmeniškiausias ir jautriausias.