Nustebsite, dėl kokių netikėčiausių priežasčių vaikai skambina į VAIKŲ LINIJĄ

Kai tėvai neranda laiko pakalbėti su savo vaikais, mažieji ieško būdų, kaip tai padaryti su kitais žmonėmis. Gerai, jei tas būdas – skambutis ar žinutė „Vaikų linijai“, kurioje dirba savanoriai, pasiruošę išklausyti kiekvieno mažo žmogaus bėdas. Kalbamės su VšĮ „Vaikų linija“ komunikacijos vadove Audre Bujokiene.

„VAIKŲ LINIJA“ Lietuvoje įkurta 1997 metais užsienio pavyzdžiu, tai nėra psichologinė pagalba, tai – emocinė parama. Praėjusiais metais savanoriai konsultantai atsiliepė į daugiau kaip 160 tūkstančių vaikų skambučių. „VAIKŲ LINIJA“ veikia trijuose miestuose, juose pasikeisdami budi apie 300 savanorių. „VAIKŲ LINIJA“ priklauso tarptautinei organizacijai „CHILD HELPLINE INTERNATIONAL“, kuri vienija viso pasaulio vaikų pagalbos linijas, jų yra apie 180.


Skambučių sulaukiame pačių įvairiausių, vaikai mėgsta išdykauti, bandyti konsultantus, tikrinti, kartais nori išlieti pyktį, išsikeikti, o kartais ilgai nedrįsta pradėti kalbėti ir tiesiog tyli. Prakalbinti vaiką ir pelnyti jo pasitikėjimą yra didžiausias visų mūsų konsultantų iššūkis. Jei tai pavyksta, vaikai su konsultantais pasidalija labai jautriais savo išgyvenimais, kurie kartais, deja, nevaikiški. Kai mokome savanorius, labiausiai pabrėžiame tai, kad kiekvienas vaiko skambutis turi būti priimamas rimtai. Galbūt šiandien jis skambina išdykaudamas su draugais, kada nors gali paskambinti, kai jam tikrai sunku ir kitur pagalbos neranda. Savanorio konsultanto užduotis – parodyti vaikui, kad yra žmonių, kuriems jis rūpi, kurie yra pasiruošę jį išklausyti ir palaikyti. Būna, kad vaikas kelis kartus skambina ir keikia konsultantą, o galiausiai, paskambinęs jau ketvirtą kartą, atsiprašo ir prisipažįsta, kad tikrai nori pasipasakoti, kas jį iš tiesų supykdė. Tai – savita konsultanto pergalė, kuriomis labai džiaugiasi mūsų savanoriai. Nėra paprasta tai padaryti – reikia laviruoti tarp noro išklausyti, savo vidinių nuostatų ir tam tikrų ribų nubrėžimo, tačiau kiekvienas savanoris, baigęs beveik pusės metų mokymus, kaip kalbėti su vaikais, vis dėlto atranda savų būdų, kaip pelnyti jų pasitikėjimą. Viena savanorė pasakojo, kad kalbėdama su jausmų kupinu vaiku jam tiesiai šviesiai pasakė: „Atsiprašau, matyt, vis nepataikau pasakyti taip, kaip tau norėtųsi.“ To pakako, kad vaikas nurimtų ir pasidalytų savo nevaikiškomis bėdomis. 


NUO MAŽIAUSIŲ IKI DIDŽIAUSIŲ


Dažniausiai „Vaikų linijai“ skambina 12–15 m. paaugliai. Tačiau mums skambina ir mažesni – 6–7 m. vaikai. Paskambinę mums neturi pasakyti nei savo amžiaus, nei vardo. Sunkumai, su kuriais dažniausiai susiduria vaikai ir dėl ko skambina „Vaikų linijai“, – daugybę metų panašūs. Didysis trejetas – tai santykiai su draugais, patyčios ir santykiai su tėvais. Vaikai mums skambina, kai jaučiasi labai vieniši, kai nesulaukia tėvų dėmesio arba sulaukia ne tokio, kokio norėtų, kai neturi su kuo pasidalyti savo išgyvenimais. Kartais paskambinę jie pasakoja, kad tėvai labai daug dirba, grįžę būna pavargę ir neturi laiko pasikalbėti, o jis ar ji nori papasakoti, kaip sekėsi mokykloje, kas nutiko per dieną ir pan. 


PAVOJINGAS VIRTUALUS PASAULIS


Vaikus ar paauglius kamuojančios problemos, jei laiku nesustabdomos, dažnai išplinta. Tarkime, jei vaikas patiria patyčių mokykloje, jos dažnai perkeliamos ir į virtualią erdvę. Patyčios virtualioje erdvėje dažnai skaudesnės – klasėje iš vaiko tyčiojasi 20 vaikų, o kokiame nors socialiniame tinkle gali prisidėti tūkstančiai. Dažnai vaikai nepasakoja tėvams apie patyčias ar kitokį skaudinantį elgesį internete, nes mano, kad tėvai jų nesupras, nemokės padėti, arba bijo, kad apribos galimybę naudotis telefonu ar kompiuteriu. Tuomet vaikas jaučiasi visiškai bejėgis ir vienišas. 


„KĄ DARYTI?“ 


Kad taptum „Vaikų linijos“ savanoriu, nereikia psichologinio išsilavinimo. Atrinktus žmones kviečiame į specialius mokymus, kurie trunka apie pusmetį, suteikiame nemažai praktinių įgūdžių, supažindiname su dažniausiai pasitaikančiais vaikų sunkumais, mokome konsultantus aktyviai klausyti ir tinkamai reaguoti. Kai kuriems žmonėms būna labai sunku „persilaužti“, ypač nedalyti patarimų, susilaikyti nuo savo nuomonės ir nuostatų ir, svarbiausia, visada būti už vaiką. Paskambinę vaikai dažnai klausia konkrečiai – „Ką daryti?“ ir tikisi, kad konsultantas pateiks stebuklingą „receptą“. Bet geriausiai atsakymą į šį klausimą žino tik pats vaikas, todėl būtina kalbėtis ir aiškintis kartu su juo, kas vyksta, ką jis jaučia. Bandome aiškintis ir ieškoti, kas galėtų padėti vaikui iš jo aplinkos. O sudėtingais atvejais, jei vaikas sutinka, mes galime jo skambutį sujungti su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboje prie SADM veikiančios „Pagalbos vaikams linijos“ specialistais, jie vaikui gali organizuoti konkrečią pagalbą. Jeigu jaučiame, kad vaikui rimta grėsmė, galime sujungti su bendruoju pagalbos telefonu 112.


NEPRISIRIŠTI PRIE VAIKO


Tačiau konsultantas nėra psichologas, kiekvienas jų stengiasi savaip išklausyti ir palaikyti vaiką, todėl vaikai skatinami neprisirišti prie konkretaus žmogaus. Sulaukę palaikymo, išsikalbėję, pasidaliję sunkumais, vaikai ir paaugliai neretai po kurio laiko vėl paskambina ar parašo laišką, norėdami padėkoti konsultantams. „Man labai palengvėjo“, „Ačiū, kad išklausėte“, „Dabar žinosiu, kur galiu kreiptis pagalbos, kai bus labai sunku“ – tokie ir panašūs vaikų atsiliepimai labai džiugina budinčius savanorius konsultantus.


VIENIŠUMAS IR... LOKYS


Būna labai sudėtingų pokalbių, kai vaikai dalijasi itin skaudžiais išgyvenimais, sunkiais jausmais, mintimis apie savižudybę. Labai svarbu, kad po jų savanoriai konsultantai neliktų tik su savo mintimis, galėtų pasikalbėti su šalia esančiais kolegomis, savanorių koordinatoriumi. Kelis kartus per mėnesį vyksta atvejų analizės susitikimai, kai savanoriai konsultantai gali pasidalyti ir aptarti sudėtingus pokalbius ar laiškus, kurie niekaip „nepaleidžia“. Atmintyje išlieka ir labai nuoširdūs pokalbiai, kai galbūt vaikas neturi rimtų bėdų, o tiesiog nori pasipasakoti. Pati menu istoriją, kai pagal balsą mažas berniukas pasakojo man, kad jo balkone gyvena baisus baltas lokys. Kalbėdama toliau ėmiau suprasti, kad tas berniukas vienas namuose. Bekalbant iš jo balselio galima buvo pajusti, kaip dingsta nerimas ir įtampa, taip pat ir tas baltas lokys iš balkono.


„KAIP IŠSIKEPTI BLYNŲ?“


Pasitaiko vaikų, kurie skambina paklausti, kaip išsikepti blynų. Savanorio užduotis – ne pateikti konkretų receptą, bet kartu su vaiku aptarti galimus būdus, kur tokios informacijos galima surasti, ko paklausti. Dažnai net tie blynai, vaizdžiai tariant, gali būti tik pretekstas, kad vaikas išdrįstų paskambinti ir pakalbėti iš tiesų apie tai, kas jam kelia nerimą. Kai gauni daugiau, nei duodi Prieš maždaug 15 m. visi savanoriai būdavo studentai, dabar didesnė dalis jų – žmonės nuo 30 iki 50 m., kurie padarę karjeras, radę savo vietą gyvenime, turintys šeimas. Jie ateina pas mus norėdami padaryti kažką gero kitiems. Dažnai po mokymų jie prisipažįsta, kad ir patys daug gavo. Jų pačių vaikai dažnai įvertina teigiamus pokyčius: „Mama, kai pradėjai ten savanoriauti , su tavimi visai įdomu bendrauti, pasikeitei, nebemoralizuoji, išmokai klausytis.“ Įdomu tai, kad savanoriai ateina čia, norėdami gelbėti pasaulį ir padėti svetimiems vaikams, o patys įgauna tokių įgūdžių ir gebėjimų, kurie padeda jiems patiems bendrauti su savo artimaisiais, draugais, kolegomis. Savanoriai, baigę mokymus, įsipareigoja dirbti „Vaikų linijoje“ 300 valandų. Beje, tikrai ne visi gali teikti emocinę paramą, yra žmonių, kurie pradeda mokytis ir supranta, kad tai ne jiems – per sunku emociškai. 


Savanoriai sulaukia labai daug klausimų, susijusių su seksualumu, brendimu. Nors atrodo, kad šiais laikais tiek daug ranka pasiekiamos informacijos internete, paaugliams sunku suvokti, kaip ją atsirinkti, o tėvų klausti nedrąsu. Sprendžiant pagal tai, ko klausia paskambinusieji, mūsų paaugliams labai trūksta lytinio švietimo. 


„VAIKŲ LINIJA“ TEIKIA PAGALBĄ KELIAIS BŪDAIS:


Nemokamu tel.nr. 116 111 vaikai gali skambinti kasdien nuo 11 iki 23 val.


Taip pat nuo pirmadienio iki penktadienio 18–21 val. vaikai gali susirašinėti su konsultantais gyvai internetu www.vaikulinija.lt arba bet kuriuo metu parašyti laišką internetu.




Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis