Psichologė: leiskite vaikui išplauti indus – net jei po to teks perplauti

Vaikai mokosi liesdami, ragaudami, jausdami, užuosdami ir klausydamiesi. Ar visas šias paslaptis vaikai gali įminti virtuvėje, kalbame su knygos "Samčio burtai" konsultante, vaikų raidos psichologe Gintare Pupinyte.

Ko vaikus lavina kulinariniai eksperimentai virtuvėje?

Vaikai – tikri tyrinėtojai, jiems įdomu atrasti, kaip sudėjus kelis ingredientus galima gauti kažką visiškai naujo. Šis procesas yra labai svarbus vaiko pažinimo gebėjimų vystymuisi. Jis ne tik padeda sąvokų formavimuisi – pvz. sunkus, lengvas, birus, kietas, minkštas – bet ir moko suprasti, kad jos keičia būvį. Žiūrint plačiau – tai bendravimo, bendradarbiavimo įgūdžius lavinanti veikla, kartu lavinama smulkioji motorika (pvz. pjaustant obuoliukus, veriant), stambioji motorika (maišant tešlą, minkant, kočiojant). Visa tai vyksta natūraliai, tad užtenka tiesiog mėgautis maisto gaminimu kartu, o vaiko raida gerės savaime.

Nuo kokio amžiaus mažylius jau galime įleisti į virtuvę gaminti patiekalus su minimalia tėvelių pagalba?

Tai labai priklauso nuo vaiko būdo. Dažnai vaikai, stebėdami tėvų veiksmus, ima juos mėgdžioti, perkelia tai į laisvą žaidimą. Manau, kad geriausia pradėti tada, kai vaikas išreiškia norą. Dažniausiai, mažieji stebi. Vėliau galima duoti maišyti, vaikui koordinuojant judesius (o juk tai labai motyvuoja), galima duoti vis daugiau darbų. Taip pat svarbu sukurti saugią vaikui aplinką, patraukti pavojingus įrankius, kad nereiktų temdyti vaiko smalsumo nuolatiniais „negalima", „atsargiai". Tas pats pasakytina apie rūbus – perrenkite ar uždėkite prijuostę, kad vaikas nebijotų išsitepti. .

Nuo kada jauniesiems virtuvės šefams ne per anksti eksperimentuoti ir ruošti maistą vieniems?

Ruošti maistą be priežiūros siūlyčiau mokyklinio amžiaus vaikams, tačiau svarbu iki tol nenumalšinti vaiko noro gaminti. Juk vaikams taip norisi pamaloninti tėvelius, tad jei jau vaikas išreiškia norą kažką jums paruošti – paprašykite sumuštinių.

Maisto ruoša yra viena, bet virtuvėje yra ir daug kitos (kartais ne pačios maloniausios) veiklos (pvz. indų plovimas, šluostymas, stalo padengimas, nurinkimas) – kaip sudominti mažuosius mums padėti?

O vaikams kartais tokie darbai netgi labai patinka. Dažnai vaikai jau 3-4 metų patys prašosi padėti. Tėvams neleidžiant, jie perkelia savo susidomėjimą kitur ir, kai jūs jau būsite pasiruošęs leisti dirbti tokius darbus, vaikas gali būti tam apatiškas. Siūlyčiau leisti plauti indus, net jei po to paslapčia ir teks perplauti. Vaikas jausis prisidėjęs prie jūsų šeimos ruošos darbų.

Mažyliai virtuvėje – ką visgi labiau reikėtų skatinti užsiimti šia veikla: pačius vaikus ar labiau tėvelius, nerimaujančius, kad vaikai virtuvėje padarys baisią netvarką, neduok dieve – susižeis ar maisto gamyba užtruks trigubai ilgiau?

Labai geras klausimas. Garsi psichologė Virginia Satir yra atlikusi eksperimentą – ji stebėjo žmones, plaunančius indus, ir nustatė, kad yra 250 teisingų būdų juos išplauti. Sakyčiau didelė tikimybė, kad jūsų vaikas plaus kitaip nei Jūs pats.

Be to, labai svarbu tėvams leisti vaikui klysti. Iš pradžių vaikų indeliai nėra dūžtantys, tad vaikui kažką išpylus, duokite skudurėlį ir paprašykite išvalyti arba išvalykite kartu. Taip vaikas išmoks, kad pasaulis yra saugus – net jei kas nepavyksta, verta mokytis toliau, o pasekmes galima sutvarkyti.

Daugybė atliktų tyrimų rodo, kad ne prievartinė edukacija lavina vaiką, o teigiamos emocijos – jos tarsi sujungia visas vaiko galimybes ir motyvuoja išmokti kažko sudėtingesnio.Psichologė Gintarė PUPINYTĖ

Paaugus greičiausiai bus, kad ir koks dūžtantis daiktas nukris – o ar yra užaugęs žmogus, kuris niekada nesudaužė puodelio? Taip vaikas pajunta atsakomybę, supranta, kas yra svoris, kaip imti yra pavojinga, kaip koordinuoti judesius, eiti tiesiai ir nešti puodelį, lėkštutę.

Tėvelių užduotis – pasitikėti vaiku, jo raida ir kontroliuoti vaikui iš tiesų nesaugius daiktus (virdulius, puodus su karštu turiniu, aštrius daiktus, neleisti artėti prie orkaitės). Tai gera vieta pasipraktikuoti su vaiku (ypač dvimečiu), kad „ne“ yra skirtas mamai saugoti vaiką nuo pavojaus pasaulyje ir kartu nesugadinti šio žodžio svorio reikalaujant, kad neišsiteptų gaminant, neišmurzintų stalo.

Jei reikėtų išskirti pagrindinę priežastį, kodėl verta išbandyti kulinarinę veiklą virtuvėje su savo vaikais, kokia ji būtų?

Maisto gamyba kartu su tėveliais, seneliais, kitais artimais vaikui žmonėmis ir mažyliais – tai gali būti labai kokybiškai praleistas laikas. Patikėkite, kuo daugiau kokybiško laiko leisite su vaiku ir sukursite bendrus pomėgius, tuo mažiau reikės kreiptis pas psichologus paauglystėje.

Tik, žinoma, kaip ir su bet kokia veikla – perspausti nederėtų. Daugybė atliktų tyrimų rodo, kad ne prievartinė edukacija lavina vaiką, o teigiamos emocijos – jos tarsi sujungia visas vaiko galimybes ir motyvuoja išmokti kažko sudėtingesnio. Perdėtas mokymas gali atimti iš vaiko tą tikrąjį džiaugsmą, kuris ir suteikia smalsumą stebėti, įsidėmėti, suprasti sekas, bendravimą, taisykles. O tai yra labai labai daug.

Jūsų dėmesiui – kelios vaizdo pamokėlės, kuriose penkiamečiai vaikai vieni gamina nesudėtingus patiekalus.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis