Mityba nėštumo metu: ką ir kaip valgyti

Nėštumas – ypatingas laikotarpis kiekvienai moteriai, kurio metu reikia itin rūpintis savo sveikata. Šiuo laikotarpiu būtina galvoti ne tik apie tai, kad kūdikis sklandžiai vystytųsi, tačiau ir apie savo savijautą. Nėštumo metu gydytojai rekomenduoja moterims itin atidžiai rinktis, ką valgyti, ir pakeisti visus neteisingus mitybos įpročius.

Pirma taisyklė – visavertis maistas

Jei iki šiol nesekėte, kiek ir kokių maisto medžiagų suvartojate per dieną, dabar pats metas pradėti tai daryti. Nėščiajai kasdien būtina gauti apie 1200 mg kalcio (100 g varškės arba 200 g jogurto jūsų organizmą juo aprūpins). Jos dietoje svarbų vaidmenį atlieka baltymai, tai pagrindinė statybinė medžiaga augančiam ir besivystančiam vaisiui. Ypač reikalingi ir lengvai pasisavinami gyvulinės kilmės bei žuvies baltymai. Beje, nepamirškite vaisių ir daržovių – jų valgykite kuo daugiau. Atsiminkite taisyklę – už du valgyti jums tikrai nereikia (savo valgiaraštį padidinkite vos 200–300 kalorijų, kas yra vos nedidelis javainis ar bananas).

Jei turite galimybę, rinkitės Lietuvoje užaugintus vaisius ir daržoves. Teisingai daro tos nėščiosios, kurios dar vasarą šaldymo kameras užpildo šiomis gėrybėmis. Iš kitų šalių atvežtus vaisius, uogas ir daržoves rinkitės ekologiškus, juos ne tik labai gerai plaukite, tačiau ir nulupkite.

Stenkitės, kad maistas, kurį valgote, būtų kuo įvairesnis. Rinkitės tiek baltos, tiek raudonos mėsos ar žuvies patiekalus. Tegul jūsų organizmas, o kartu ir įsčiose augantis vaikelis, gauna kuo įvairesnio maisto.

Antra taisyklė – šių produktų privalu atsisakyti

Nors nėščios moters organizmui palanku gauti kuo įvairesnio maisto, tačiau galioja ir dar viena taisyklė – tam tikrų produktų tiesiog būtina atsisakyti. Kokių? Geriau nenaudokite jau paruoštų pirktinių padažų, ypač majonezinių. Rūkyti mėsos gaminiai (dešros, kumpiai, vyniotiniai, paštetas) taip pat netinka, nes juose visuomet yra per daug riebalų ir druskos, taip pat įvairių nepageidautinų priedų bei mažaverčių sudedamųjų dalių. Venkite žalios žuvies ir vėžiagyvių, austrių, jūros moliuskų. Jei esate didelė sušių gerbėja, nuo jų taip pat geriau susilaikykite, nes jų gamyboje naudojama žalia žuvis, kurioje gali būti ligų sukėlėjų (toksoplazmų ir listerijų bakterijų). Virkite kiaušinius, kol jų trynys ir baltymas taps kieti. Ne iki galo išvirtuose kiaušiniuose gali likti salmoneliozės bakterijų. Venkite patiekalų, kuriuose naudojamas žalias kiaušinis.

Nerekomenduojama ir žalia, pusžalė mėsa bei paukštiena. Jose gali būti bakterijų, kurios pavojingos negimusiam vaikui, pavyzdžiui, toksoplazmozės. ;Įrodyta, kad šia liga užsikrečiama, kai valgome termiškai neapdorotą mėsą, pavyzdžiui: pusiau iškeptą didkepsnį, totorišką bifšteksą, žalios mėsos karpačio.

Produktai, kuriuose yra nepasterizuoto pieno, nėščiai moteriai taip pat nerekomenduojami. Atsisakykite brandintų, žalio pieno sūrių, pavyzdžiui: brie ir camambert tipo, rikotos, pelėsinių, minkštų ožkos sūrių. Jie taip pat gali būti listeriozės šaltinis.

Vyresnio amžiaus žmonės pasakys, kad seniau nėščiosios viską valgė ir gėrė tik iš karvės pamelžtą pieną, tačiau nieko joms nenutikdavo. Tiesa ta, kad minėtomis bakterijomis jūs nebūtinai užsikrėsite, tačiau tokia tikimybė išlieka. O to pasekmė – tiek nėštumo komplikacijos (pavyzdžiui, priešlaikinis gimdymas), tiek kūdikio vystymosi sutrikimai.

Trečia taisyklė – planuokite savo valgymus

Jeigu valgysite kas 2–3 valandas, nespėsite išalkti, todėl nepatirsite apsivalgymo priepuolių, kurie dažnai baigiasi labai greitai augančiu svoriu, nedarbingumu ar bloga savijauta. Suvalgiusi sočius pusryčius, vėliau pasimėgaukite sveiku vaisių užkandžiu, pietums nebūtina valgyti tradicinio sriubos ir antrojo patiekalo derinio, užteks ir vieno iš jų. Labai svarbu visą dieną po truputį užkandžiauti, kad, grįžus vakare į namus, neprisikimštumėte. Vakarienę reikia planuoti maždaug 2–3 valandos iki miego, tai padės išvengti pilvo pūtimo, rėmens skausmų ar blogos savijautos miego metu.

Ketvirta taisyklė – vanduo, vanduo ir dar kartelį vanduo

Kasdien išgerti pakankamai vandens rekomenduojama visiems žmonėms, nes tai vienas iš sveikos mitybos prioritetų. Pakankamas vandens kiekis nėščios moters organizme leidžia išlaikyti raumenų tonusą, lygią ir gražią, be raukšlių odą. Todėl nėščioji turi per dieną išgerti ne mažiau nei 1,5 litro vandens. Saldūs skysčiai ir kava apykaitos metu reikalauja vandens, todėl į būtinųjų suvartoti skysčių kiekį tikrai neįeina. Jei daug gersite šių gėrimų, tai turite kompensuoti papildomu vandens kiekiu.

Penkta taisyklė – kai kurie produktai gali pagerinti jūsų hemoglobiną

Tam tikrų medžiagų poreikis nėštumo metu akivaizdžiai išauga. Šiuo laikotarpiu moterims reikia dvigubai daugiau geležies ir folio rūgšties. Jei jūsų kraujo tyrimai rodo, kad hemoglobinas yra žemiau ribos, jį galima padidinti valgant tinkamus maisto produktus. Vienas geriausių geležies šaltinių – raudona mėsa, jos nėščios moters valgiaraštyje turėtų būti bent du kartus per savaitę. Nepamirškite ir augalinių geležies šaltinių: ankštinių augalų (pupelių, avinžirnių, šparaginių pupelių), grikių, špinatų, burokėlių, žemuogių, džiovintų vaisių. Jei jūsų hemoglobinas žemas, tai ženklas, kad, galbūt, vartojate per daug pieno produktų, todėl pabandykite sumažinti jų kiekius.

Folio rūgštis – taip pat labai svarbus mikroelementas nėščiai moteriai, kurio poreikis besilaukiant vaikelio labai išauga. Lietuvoje gydytojai rekomenduoja folio rūgšties preparatą moterims pradėti vartoti dar tik planuojant nėštumą (tai sumažina vaisiaus apsigimimų, persileidimų ir priešlaikinio gimdymo rizikas). Šiuo mikroelementu papildyti organizmą galima ir su maistu (jo yra bulvėse, špinatuose, pomidoruose, apelsinuose, žemuogėse).

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis