Raida: labai svarbu, kaip kūdikis suvokia savo pirštus (+testas)

Neuromokslininkai teigia, kad geriau nei IQ testai vaiko intelektą nusako tai, kaip jis suvokia savo pirštus. Taigi kaip vaikai ima suvokti savo pirštus nuo pačios savo gyvenimo pradžios?

1. Jau maždaug trijų mėnesių kūdikis pradeda suvokti, kam reikalinga rankytė: ja galima siekti žaislo, jį sugriebti, o tada bandyti įsidėti į burną. Tuo metu aktualus grėblinis griebimas, tačiau plaštakos ir atskirų pirštukų funkcijos tokio amžiaus kūdikis dar tikrai nesuvokia.


2. Šiek tiek ūgtelėjus atsiranda poreikis sugriebti smulkesnius dalykus, pavyzdžiui, pakelti ant grindų gulintį trupiniuką ir jį paragauti – išauga rodomojo piršto svarba.


3. Iš pradžių visiškai nesvarbu, į ranką šaukštą arba šakutę kūdikis ima taisyklingai (trimis pirštais) ar ne, svarbiausia, kad suvoktų, koks tai daiktas. Vertinant kūdikio, jo rankyčių raidą, svarbiausia yra tai, kad jis supranta rankytės paskirtį, siekia daikto, ima jį.


4. Dešimties mėnesių kūdikis jau išskiria rodomąjį pirštą, t. y. gali jį atkišti tarsi rodydamas juo į kažką.


5. Iki metų vaikutis išskiria jau tris pagrindinius pirštukus: nykštį, rodomąjį ir didįjį.


6. Tikras gebėjimas atskirti vieną pirštuką nuo kito (pavyzdžiui, mes, suaugusieji, gebame užlenkti pirštus taip, kad tik vienas kuris liktų ištiestas, t. y. atskirti vieną nuo kitų.) atsiranda tik sulaukus maždaug trejų metų. Trimetukas gebės paeiliui pabarbenti pirštukais į stalą imituodamas lietutį.


7. Nuo devynių - dešimties mėnesių iki metų turi išsivystyti pincetinis ėmimas – dviem pirštukais.


8 Metų amžiaus vaikučiai daiktais rankytėmis manipuliuoja jau kur kas sudėtingiau nei kūdikiai: ne tik deda juos į burnytę, bet ir stuksena, brėžia, mėto ir t. t. Visiškai nesvarbu, kaip jie tai daro, svarbu, kad suvokia, jog galima daryti dar ir šitaip, kad, pavyzdžiui, kaladėles galima įdėti, išimti, paimti iš visų pusių, nuimti nuo skirtingo aukščio paviršių, sugriauti, išversti, nustumti ir t. t.


9. Dvejų trejų metų amžiaus vaikai atlieka dar sudėtingesnius pirštukų judesius, tampa akivaizdu, kad šaukštą ar pieštuką jie pradeda laikyti jau gerokai taisyklingiau. Svarbiausia – kad taisyklingai pieštuką imtų trimetukas. Tai itin svarbi ne tik smulkiosios motorikos, bet ir kalbos raidos riba: kuo daugiau pirštukai „dirba“ ir manipuliuoja, tuo labiau vystosi ir kalbiniai įgūdžiai.


10. Iki trejų metų svarbiausia, kad vaikas nebijotų manipuliuoti daiktais taip, kaip jam patogu, nes svarbiausia – kad jis apskritai suvokia, kaip pieštuką paimti. Jeigu jam patogu jį griebti visu delnu – tegul griebia taip, jei dviem pirštais – tegul ima jį kaip tik taip.


O rankos ir plaštakos funkcija ištreniruojama tik sulaukus septynerių metų.


Linksmas testas


Jau su dvimetuku galima atlikti pirštelių suvokimo testą. Ant kiekvieno pirštuko užmaukite po žiedą ar plonesnę plaukų gumytę (trumputę) ir stebėkite, kaip mažyliui sekasi žiedus ar gumeles nuo kiekvieno pirštuko nusiimti. Nupirkite žaismingus antpirščius, pavyzdžiui, su žvėrelias ar kitokiomis figūrėlėmis, kurie skirti žaisti pirštukų teatrą ar pan. Paraginkite vaikutį juos užsidėti ant pirštukų.


Dvejų metukų užsidės ant trijų pagrindinių pirštų, o trejų metų – ant visų pirštukų. Ir su vaikais, ir su suaugusiaisiais galima atlikti dar ir tokį suvokimo testą. Paprašykite, kad užsimerktų, ir palieskite užsimerkusiojo pirštus. Vaikas turi pasakyti, kurį pirštą liečiate.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis