Žaidžiame su mažyliais: keturi spalvoti eksperimentai namuose vaikams iki 3 metų

Tėvams, auginantiems mažus vaikus, kiekvienas jų raidos etapas yra svarbus bei įsimintinas. Norisi atpažinti vaiko emocijas, suvokti kaip jis susipažįsta su aplinką bei paskatinti tolimesnius žingeidumo etapus. Kūrybiniai eksperimentai - vienas iš būdų nuo pat ankstyvos vaikystės pradėti pažintį su plačiuoju spalvų pasauliu. Praktiniais patarimais dalinasi visuminio ugdymosi studijos “Family Lab Academy” Kaune kūrybinių veiklų vaikams mokytojos Digna Beržanskaitė ir Agnė Andriušaitienė. 

Spalvos yra viena iš svarbiausių priemonių, padedančių išreikšti emocijas, o ypač tas emocijas, kurias vaikams kartais dar būna sunku įvardinti. Tokiais atvejais padeda praktiniai žaidimai, kai kalbame apie emocijas neutraliai ir atsitraukę nuo situacijos”, – pataria D. Beržanskaitė. Vienas svarbus aspektas – tinkamai, pagal vaiko amžių, pasirinkti veiklas itin svarbu, kad jam būtų įdomu, suprantama ir vaikas galėtų pats pilnavertiškai įsitraukti į žaidimus. 


Digna Beržanskaitė
Digna Beržanskaitė
Asmeninio albumo nuotr.


Iki 1 metų. Kūdikiai aktyviai reaguoja į viską, kas juos supa, tai – garsai, spalvos, formos. Jiems norisi viską paimti, paliesti, pajausti. Ypač tuos dalykus, kurie atrodo sunkiai pasiekiami. Šiame amžiaus tarpsnyje tėvai vaikams turėtų siūlyti kuo įvairesnių ir įdomesnių veiklų, kurios skatintų vaiko išorinius ir vidinius pojūčius, padėtų vaikams nebijoti ir drąsiai tyrinėti aplinką. Šio amžiaus vaikams rekomenduojame žaidimą su spalvomis „Spalvų akvariumas“.


Jums reikės:


Skaidraus sandaraus maišelio. Puikiai tinka užspaudžiami šaldymui skirti maišeliai;


Skirtingų spalvų guašo;


Įvairių karoliukų, sagučių ar kitų smulkių, neaštrių detalių.


Skirtingų spalvų guašo įspauskite į maišelį, galite įpilti šiek tiek vandens ir jį uždarykite, maišelį priklijuokite vaikui pasiekiamoje ir nuolat matomoje vietoje arba padėkite ant stalo ar kito plokščio paviršiaus. Pradėkite žaidimus su vaiku nuo priminimo, kokios tai spalvos, klauskite ir leiskite mokytis pasakant, kur yra tam tikra spalva. Liesdami ir stumdydami spalvotą vandenį bei jame esančius objektus vaikai lengviau įsimins naujas spalvas, tyrinės skirtingas formas bei patys kurs savo piešinius.


1 – 1,5 metų. Vaikai jau ne tik vaikščioja, bet ir bėgioja. Aktyvius ir impulsyvius vaikus labai domina įvairios kliūtys: laiptai, kėdės, lovos, įvairūs palipimai. Šiame amžiaus tarpsnyje itin svarbi smulkioji motorika, kuri ryškiai dominuoja šiame mažylio pažinimo laikotarpyje. Mažiesiems tyrinėtojams vis didėja savarankiškumo poreikis, norisi kuo daugiau išbandyti patiems. “Šiame raidos etape tėvams rekomenduojame pradėti ugdyti mažųjų dėmesio sutelkimą, koncentraciją ir nebijoti improvizuoti, suteikti laisvės savo mažyliams”, – pastebi A. Andriušaitienė. Nustebsite, kokie išmanūs kūrybiniai sprendimai slypi jų mažose galvelėse.



Agnė Andriušaitienė
Agnė Andriušaitienė
Asmeninio albumo nuotr.


Su 1 – 1,5 metų atžalomis siūlome išbandyti eksperimentą su putomis ir maistiniais dažais.


Jums reikės:


Skutimosi putų;


Maistinių dažų;


Ausų krapštukų;


Lėkštės į kurią purkšite putas;


Balto popieriaus lapo.


Į lėkštę pripurkškite skutimosi putų ir pasiūlykite vaikams įlašinti skirtingų maistinių dažų. Siūlome naudoti kuo daugiau spalvų, o jas lašinant pasakokite vaikui, kokia tai spalva, kur ją galima pamatyti, klauskite, ką ši spalva primena. Įlašinus dažų duokite vaikui ausų krapštuką ir pasiūlykite visas spalvas sumaišyti taip, kaip nori jis. Leiskite rankai laisvai judėti ir improvizuoti. Sumaišius spalvas, įduokite tyrinėtojui baltą popieriaus lapą ir pamerkite lapą tiesiai į esantį turinį lėkštėje, taip sukursite atspaudą. Padėkite jį į atokią vietą ir leiskite išdžiūti. Vėliau kartu aptarkite savo kūrinį – ką jis primena, kokias formas jame mato vaikas, kaip susimaišė spalvos ir kokios naujos spalvos susikūrė.


1,5 – 2 metai. Šio amžiaus vaikų raida pasižymi sparčiu kalbos įgūdžių tobulėjimu. Nors atrodo, kad vaikai dar tik pradeda tarti pirmuosius žodžius ar trumpus sakinius, tačiau šiame amžiaus tarpsnyje jie labai daug klausosi ir įsimena. Todėl svarbu tėveliams drauge žaisti ir mokytis tiksliai įvardinti spalvas. Bendram žaidimui itin tinkami kamuoliukų baseinai, kurie, pasak Vaidos Tamulienės iš “Happy Bubbles”, visad tampa smagia vieta šeimos žaidimams ir kūrybai, kur mokomasi žaisti ir, svarbiausia, mėgaujamasi žaidimo procesu. Baseinas gali būti ir žaidimo, ir pokalbių, ir mokymosi vieta. Viena iš veiklų baseine – rasti didesnį kamuoliuką išimant ir dedant kamuoliukus vieną po kito į skirtingų spalvų dubenis ir juos rūšiuojant. Vaikai imdami kamuoliukus, juos mėtydami, ridendami, gaudydami vysto smulkiąją motoriką. Kad spalvų pavadinimai įsimintų lengviau, galima ieškoti sąsajų: geltona saulė, mėlynas dangus, žalia varlė, raudona žemuogė.


Žaidimui kamuoliukų baseine Jums reikės tik kūrybos ir vaizduotės:


Kelių pagrindinių spalvų dubenėliai;


Spalvoti kamuoliukai;


Vieno didesnio kamuoliuko.


2- 3 metai. Šio amžiaus vaikai dar labiau trokšta savarankiškumo, bet taip pat jiems svarbus ir suaugusiųjų, o labiausiai – tėvų – autoritetas. Šiame amžiaus tarpsnyje vaikai intensyviai kopijuoja suaugusiųjų elgesį, todėl šis raidos etapas yra labai palankus ne tik naujų žodžių, bet ir garsų, judesių mokymuisi. Tolimesnei ir gilesnei pažinčiai su spalvomis pasitelkite muziką, spalvas ir balionus.


Reikia:


Balionų;


Vandeniu atskiestų dažų;


Smailių ilgesnių pagaliukų;


Didelio storesnis kartono lapo arba stendo;


Apsauginės plėvelės grindims uždengti arba šią veiklą drąsiai atlikite lauke.


Balionus pripildykite dažais, ir sukabinkite ant kartono ar stendo, įsijunkite mėgiamą foninę muziką ir leiskite muzikos impulsams veikti jus ir jūsų vaiką. Po truputį sprogdindami balionus ant kartono iš balionuose esančių dažų sukursite savo unikalų paveikslą. Veiklos metu galite skaičiuoti susprogdintus bei dar likusius balionus, stebėti ar baliono spalva sutampa su viduje esančiais dažais, kokios formos atsiranda iš dažų susprogdinus balioną, ką jos primena?


Užsiimant šiomis veiklomis, patariame tėvams atkreipti dėmesį į vaikų poreikius. “Jei vaiko nedomina kuri nors pagal jo amžių rekomenduojama veikla, bandykite kitą siūlomą veiklą, kuri yra rekomenduojama kituose amžiaus etapuose. Nepamirškite, kad tai, ko norite jūs, nebūtinai norės ir jūsų mažieji. Bandykite jiems tiesiog pasiūlyti veiklą arba pradėkite patys ta veikla užsiimti ir tokiu būdu sudominti vaikus. Veiklos metu stenkitės stebėti vaikus iš šalies. Taip susipažinsite su juos labiausiai dominančiais dalykais ir lengviau atpažinsite jų poreikius”, – pataria pašnekovės.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis