Prisijunkite!

Prisijungę vartotojai gali:

  • dalyvauti konkursuose
  • skaityti straipsnius vėliau
  • gauti naujienų prenumeratą

Neturite paskyros?

Dietologė – apie pačias naujausias mitybos rekomendacijas

Ar vaikui į darželį ar mokyklą ruošiate užkandžių dėžutes? Koks turėtų būti jos turinys, kad ir mama būtų patenkinta, ir vaikas sotus bei sveikai užkandęs?

Gydytoja dietologė Lina Barauskienė
Mažylio receptai nuotr.
Po pokalbio su valgymo įpročių koregavimo centro „Valgymas.lt" vadove, gydytoja dietologe Lina Barauskiene galime pasakyti, kad išradingumo mamai čia tikrai reikia, bet užduotis - įveikiama. Straipsnyje rasite nemažai konkrečių patarimų, kokį maistą verta dėti į užkandžių dėžutes, kaip jį pateikti patraukliai. Kai kurie pasiūlymai nustebino net mus.

Kada galima kūdikiui pradėti duoti užkandžiauti?

Iš tiesų, pirmaisiais kūdikio gyvenimo metais užkandžiavimas ir valgymas yra tas pats. Vaiko skrandukas per mažas, kad vienu kartu pavalgytų tiek, kiek jam reikia, todėl valgo po nedaug ir dažnai. Tikrieji užkandžiavimai prasideda antraisiais vaiko gyvenimo metais, kai pradedame įvesti griežtesnį rėžimą, t. y. kai vaikas valgo pusryčius, pietus, vakarienę, o tarp jų jau atsiranda ir priešpiečiai, pavakariai, naktipiečiai. Nereikėtų daryti klaidos ir mažyliui duoti užkandžiauti nuolatos, nes tai -tiesus kelias į ligas: virškinimo sistemos, nutukimą, dantų ligas ir t.t.
Geriausias valgymų ir užkandžių skaičius - 4-6 kartai per dieną. Mažesni vaikai valgo po mažiau ir dažniau, vėliau rečiau. Bet net iki 18 metų vaikai turėtų valgyti ne mažiau kaip 4 kartus per dieną.

Kiek valandų po tikro maisto ir kiek laiko prieš jį galima vaikui siūlyti užkandžių?

Tarp užkandžių ir pagrindinių valgymų turėtų būti bent 2 valandų tarpas. Tarp didelių maitinimų - 5-6 valandos. Likus mažiau nei 1 valandai iki pietų ar vakarienės, jokių užkandžių mažyliams duoti negalima, nes sėdęs prie tikro maisto vaikas nebus toks alkanas, kad suvalgytų pietus ir pasisavintų visas naudingas medžiagas. Valgymo režimo laikytis labai svarbu. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad 5-6 kartus per dieną valgančio vaiko geresnis imunitetas, jie yra sveikesni, turi mažiau nutukimo problemų nei vaikai valgantys nuolat ar pvz., tik 3 kartus per dieną.

Koks maistas tinkamas užkandėlėms?

Ruošiant užkandžius vaikams, pagrindinė taisyklė - įvairumas. Pasidalinsiu naujausiomis britų mitybos rekomendacijomis 1-3 metų vaikams. Anot jų, labai svarbu įsiminti skaičius 5:5:3:2. Teigiama, kad mažylio racione kasdien turi vyrauti keturios grupės maisto produktų, iš viso - 15 porcijų. Pirmoji grupė - krakmolo turintys maisto produktai (grūdai, košės, bulvės, makaronai, duona, blynai), antroji - vaisiai ir daržovės, trečioji - baltymai (žuvis, mėsa, kiaušiniai, pupelės, žirniai) ir ketvirtoji - pieno produktai (pienas, jogurtai, sūriai, varškė). Anot D. Britanijos medikų, visi šių grupių produktai mažyliams labai svarbūs ir jų kasdien vaikai turėtų gauti aukščiau paminėtomis proporcijomis 5:5:3:2. T. y. krakmolo turinčių produktų mažyliai turėtų suvalgyti 5 kartus per dieną, tiek pat kartų gauti vaisių ir daržovių, pieno produktų vaikai turėtų gauti 3 kartus per dieną, o baltymų - 2. Iš viso 15 porcijų. Taigi, pvz., jei vaikas valgo 5 kartus per dieną, tai kaskart turi gauti krakmolingo maisto bei vaisių ar daržovių. Du kartus per dieną lėkštėje šalia krakmolingų produktų ir vaisių bei daržovių turėtų atsirasti mėsa ar žuvis, t. y. baltymai, kitus kartus turėtų užpildyti pieno produktai. Todėl labai svarbu tėveliams būti kūrybingiems ir vaiko dienos meniu taip dėlioti.

Dar viena svarbi taisyklė ruošiant maistą - nesugadinti gerų produktų. T. y. mėsos ir žuvies nevolioti džiūvėsiuose ar tešloje, stengtis, kad maistas išliktų kuo natūralesnis. Rinktis daugiau maistinių medžiagų išsaugantį gaminimo būdą: virimą, troškinimą, bet ne virimą riebaluose, gruzdinimą ar kepimą

Ar turėtų skirtis kūdikio, darželinuko ir mokyklinuko užkandėlės?

Užkandėlės paprastai skirtingo amžiaus vaikams turėtų skirtis tik kiekiu bei konsistencija. Kūdikis valgys į košeles sutrintą maistą, darželinukas - gabalėliais, telpančiais į ranką, mokyklinuko užkandžiai gali būti stambesni. Tačiau ruošiant maistą bet kokio amžiaus vaikams svarbu išlaikyti įvairumą, spalvas, žaismingumą ir, žinoma skonį.

Kas turėtų būti darželinuko ir mokinio užkandėlių dėžutėse, kai norisi sočiau nei įdėti tik vaisių?

Tėveliai turėtų atkreipti dėmesį į užkandėlių pakuotę. Svarbu vaiką sudominti, kad jis norėtų tą užkandėlę valgyti, o ne parsineštų atgal namo. Todėl atminkite, kad užkandėlių įpakavimas turi būti gražus, patogus, jokiu būdu nedėkite maisto į maišelį. Vaikas turi norėtu užkandžių dėžutę išsiimti, pasilyginti su draugu.

Įtraukite vaikus į užkandžių gamybą, iš vakaro kartu pasitarkite, ką mažylis valgys darželyje ar mokykloje. Galite kartu ir pagaminti. Visi užkandžiai vaikui turi būti patogūs pasiimti. Nereikia tikėtis, kad įdėjus apelsiną, vaikas ji pats nusilups ir suvalgys. Jeigu dedate kopūstą ar morką, jie turi būti paruošti taip, kad vaikui būtų patogu paimti į rankytę.

Dar viena svarbi taisyklė ruošiant maistą - nesugadinti gerų produktų. T. y. mėsos ir žuvies nevolioti džiūvėsiuose ar tešloje, stengtis, kad maistas išliktų kuo natūralesnis.Gydytoja dietologė Lina BARAUSKIENĖ

Ruošdami užkandžius vaikams pasitelkite fantaziją: sumuštiniai nebūtinai turi būti tradicinės formos. Atkreipkite dėmesį, ar užkandžių dėžutėje yra pakankamai spalvų. Ir atminkite, kad paruošti užkandžiai neturėtų kartotis bent savaitę. Tas pats maistas vaikams atsibosta labai greitai.

Štai keli pavyzdžiai, kas tiktų darželinuko užkandžių dėžutei:

- į lavašą galite susukti sūrį, lašišą, pasmeigti ant pagaliuko;

- svarbu atminti, kad vaikams reikėtų vengti įvairių padažų (pomidorų, majonezo), nebent patys gaminote namie. Pirktinius padažus galima pakeisti namie gamintomis užtepėlėmis, avokado ir jogurto pagrindu gamintu padažu, kad būtų galima padažyti mėsos gabaliuką. Avokadą galima tepti ir vietoj sviesto;

- namie gamintos picos - taip pat geras užkandis. Svarbu nedėti jokių pirktinių padažų, pagrindą pasigaminti patiems, jį gardinti įvairiais sūriais, namie ruoštu pomidorų padažu;

- į užkandžių dėžutę galite įdėti net ir namie gamintus bulvių traškučius. Plonai supjaustykite bulvę, iškepkite ją orkaitėje be jokių riebalų ir druskos, gausis puikus užkandis. Tereikia įdėti pastangų;

- spalvotas ir vaikams patiksiantis patiekalas - makaronai su žirneliais, morkytėms. Tokiu atveju makaronus rinkitės ne paprastus, tegul būna žvėreliai, kaspinėliai;

- ta pati duona gali būti patiekta netradiciškai: supjaustykite ją juostelėmis; paskrudinkite be riebalų ir druskos, šalia įdėkite daržovių;

- puikus užkandis - namie keptas pyragas;

- atsargiai darželinukams į užkandžių dėžutes dėkite riešutus ir džiovintus vaisius. Tai - puikus užkandis, bet darželinukui yra pavojus užspringti. Todėl geriau juos sumalkite ir įdėkite į jogurtą;

- užkandžių dėžutėms tinka varškės sūreliai, šokoladiniai keksiukai su burokėliais, cukinijos pagrindo keksiukai, morkų pyragaičiai. Bus įdomu tokius užkandžius valgyti ir vaikui, ir mama jausis rami, žinodama, kad vaiko užkandėlėje yra ir naudingų produktų;

- svarbu nepamiršti įdėti vaikams atsigerti, geriausia - vandens. Alternatyva - papildomai nesaldintas kompotas.

Kokios užkandėlės tinkamos vaikų šventėms?

Šventėms tinka viskas, ką išvardinau anksčiau kaip tinkamus užkandžius darželiui ir mokyklai. Nereikia kategoriškai atsisakyti tortų, skanėstų. Puiku, jeigu vaikai juos sies su šventėmis. Nederėtų daryti taip, kad vaikai gyvenime nežinos, kas yra mėsainiai, limonadai, bulvių traškučiai, o per šventę juos siūlysite maišais.

Vaisiai gali būti gražiai papjaustyti. Ant vaikų stalo visada mėgiami vieno kąsnio sumuštinukai, kurie gali pavirsti įvairiais gyvūnėliais ar augalais. Varškės sūrelių desertas. Riešutus atsargiai vaikams siūlykite ir per šventes, nes vaikai užkandžiaudami žais, lakstys. Dar vaikų šventėms labai tinka želė, nes yra ir spalvotas, ir baltymų turintis užkandis.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis

Prisijunkite!

Prisijungę vartotojai gali:

  • dalyvauti konkursuose
  • skaityti straipsnius vėliau
  • gauti naujienų prenumeratą

Neturite paskyros?