Kodėl vaikams būtinos sąmoningumo pamokos

„Sąmoningumo galima išmokti. Ir būtina mokytis“, - įsitikinusi mokyklos Užupyje „Apvalaus kvadrato mokykla“ vadovė Laura Tekorė. Atradusi savo sąmoningumo kelią, geriausią užsienio šalių praktiką ji nori įgyvendinti savo mokykloje. „Vakariečiai nebesvarsto, ar to reikia, jie ieško geriausių metodų, kurie labiausiai tiktų jų mokyklose. Kodėl to nepadarius ir mums?“ – sako naujos mokyklos įkūrėja.

Ar mes, suaugusieji, patys suprantame, kas tas sąmoningumas ir su kuo jis valgomas? 


Sakyčiau, mokomės suprasti. Aš pati sąmoningumą priimu kaip procesą, jis yra gyvenimo kelionės dalis. Atidumas sau pačiam: savo kūnui, protui, savo širdies troškimams. Atidumas savo aplinkai. Mokytis sąmoningumo nėra tas pats, kas išmokti daugybos lentelę: pradžioje nežinau nieko, išsiaiškinu, kaip veikia sistema, kokia logika, o tada mokausi dviem būdais – arba iškalu mintinai ir tiesiog žinau, arba suvokiu sistemą ir taip pat žinai teisingą atsakymą. Sąmoningumas gi, yra būsena, taigi, paprasta nebūna.


Sąmoningumo naudą pirmiausia turėtų suvokti tėvai. Kaip išaiškinti? Galiu pasidalinti savo patirtimi, kaip apie sąmoningumą kalbu su šešiamete savo dukra. Mudvi kalbamės apie tai, kiek daug savo dėmesio skiriame stebėdamos pasaulį ir jame būdamos. Paprastais žodžiais: girdi paukštį, lėktuvą, mašiną, muziką? Matai saulę, medį, namą, suknelę? O kur tame esi tu? Kas yra tas, kuris girdi, kuris mato? Kaip pamatyti ir išgirsti, kuris visa tai daro? Tereikia nukreipti savo žvilgsnio kryptį ir pažiūrėti į save, paklausyti savo kvėpavimo, savo širdies plakimo, pažiūrėti į savo rankas, į savo akis, pasisveikinti su savimi. Leisti sau jausti save, ne vien aplinką, girdėti save, ne vien pasaulį. Tai tikrai paprasti dalykai ir kai visa tai vyksta žaidimo forma, jie tampa tokiais pat atradimais, kaip delnu ropojanti boružė ar per ežerą šokuojantis akmenukas.


Ką tokios pamokos duoda vaikams? Kokias jų patirtis ir kokias savybes apsprendžia ateityje? 


Sąmoningumo ugdymo praktikos moko ne tik atidumo sau, bet ir atidumo savo artimui. Jeigu mokaisi matyti save, priimti save, save gerbti, natūraliai pradedi suprasti, kad kitas taip pat vertas būti priimtas ir gerbiamas. O toks suvokimas iškart mažina patyčių keliamus rūpesčius. Nes jų tiesiog mažėja. 


Dar vienas svarbus dalykas - emocijų valdymas. Kai sakome – valdymas, neretai suvokiame, kad tai – kontrolė. Tačiau sąmoningumo ugdymo pamokose mokomės ne kontroliuoti emocijas, o jas paleisti. Mokomės priimti save, žmogų, kuris jaučia įvairiausias emocijas, mokomės stebėti, kaip jos kyla kūne ir kas vyksta tuomet, kai jos slopinamos. Visi šie dalykai padeda geriau pažinti save, o kai geriau pažįsti, lengviau dalyvauji socialinėje erdvėje, lengviau pasirenki „kuo būsiu, kai užaugsiu“ ir tiesiog - lengviau gyveni. 


Ir todėl jūs savo mokykloje nusprendėte įvesti sąmoningumo pamokas? 


Nes esame visiškai tikri, kad jos teikia naudos. Juk visi siekiame to paties – kad mūsų vaikai būtų laimingi. Esu įsitikinusi, kad sąmoningumas yra ypatingai svarbi laimės dedamoji. 


Laura Tekorė
Laura Tekorė
Linos Juškauskaitės nuotr.


Koks požiūris į sąmoningumo pamokas egzistuoja pasaulio mokyklose? 


Pasaulio mokyklose patirtis yra įvairialypė, kaip ir visas pasaulis. Jeigu orientuosimės į mums labiau suprantamą ir priimtiną Vakarų kultūrą ir Vakarų pasaulio mokyklas, matysime, kad sąmoningumo ugdymo praktikos šiuo metu yra tarsi prie starto linijos: daugybė kalbų, daug tyrimų bei eksperimentų ir valstybiniais mastais rengiamų programų. Daugybėje, ypač privačių mokyklų Europoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose tokios pamokos vyksta jau daug metų. Jungtinė Karalystė šių metų pradžioje paskelbė priėmusi sprendimą: 370 mokyklų visoje šalyje įvedamos privalomos sąmoningumo ugdymo pamokos. Tai, kad jas verta turėti, jau seniai aišku, buvo padaryta galybė tai patvirtinančių tyrimų, dabar gi siekiama išsiaiškinti, kokios sąmoningumo ugdymo praktikos duoda didžiausios naudos vaikams. Mokiniai išbandys jų daugybę: skirtingų atsipalaidavimo technikų, skirtingų kvėpavimo, emocijų valdymui naudingų pratimų. Šis projektas, kuriame dalyvauja moksleiviai nuo pradinių iki baigiamųjų klasių, baigsis 2021 metais. Tuomet bus nuspręsta, kokios konkrečios metodikos atkeliaus į kiekvieną Jungtinės Karalystės mokyklą. Taigi, jeigu dar prieš dešimtmetį buvo galima manyti, kad mokyklos, kuriose vyksta sąmoningumo ugdymo pamokos, yra ne visai tradicinės, tai, matyt, visai nedaug truks, kol tai taps norma kiekvienoje mokykloje. 


Supratome, kad nebūtina laukti, kol mūsų vaikai užaugs ir pradės darbuotis tokiose korporacijose kaip Google ar Apple, kad galėtų įgusti kasdien naudotis sąmoningumo praktikomis.


Kokie mokytojai jūsų mokykloje moko sąmoningumo?


Sąmoningumo pamokas ves pagrindinis klasės mokytojas, todėl jo paties asmenybė turi būti nepaprastai stipri, jis turi nuolat ugdyti savo paties sąmoningumą. Tai – svarbus kriterijus, renkantis mokyklos mokytojus. Tikiuosi, kad turėsime ir svečių - sąmoningumo mokytojų. Nuostabių mano bičiulių, kurie ugdo ir mano pačios asmenybę. 


Mūsų mokykloje bus jogos pamokos. Jas ves jogos mokytoja, pedagogė, daugiau nei aštuonerius metus praktikuojanti Mai Ram jogą. Ji sako, kad sąmonė turi būti išgryninta, o jogos pamokos kelia sąmoningumo lygį. Ir visai nesvarbu, ar mokyklą baigę vaikai praktikuos jogą, jie bus prisilietę prie meditacijos ir asanų. O dvasinės praktikos pradmenys padės jiems eiti savuoju keliu. 


Kas yra sąmoningas žmogus? Ar sąmoningumo išvis galima išmokti? 


Sąmoningumas yra lavinama savybė. Sutinku, vieni yra imlesni, pagaulesni, kitiems reikia daugiau susitelkimo. Tačiau, be jokios abejonės, kiekvienas mūsų esame sąmoningas tiek, kiek patys manome tai esant svarbu. Esu tuo tikra.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis