Kūdikių gestų kalbos specialistė Julija Šimkė neabejoja ankstyvojo muzikinio lavinimo nauda

„Kurianti mama“ rubrikoje pristatome veiklias ir kūrybiškas mamas, kurias imtis naujos veiklos paskatino motinystė. Šiandien kviečiame susipažinti su Julija Šimke, kuri į muzikinius užsiėmimus kviečia nėščiąsias ir mamas su kūdikiais, taip pat moko kūdikių gestų kalbos.

Susipažinkime, Julija.


Esu Julija Šimkė. Auginu 1 metų 6 mėnesių sūnų, gyvenu Vilniuje. Mano profesija – muzikos ir specialiojo ugdymo pedagogė. Šiuo metu studijuoju VDU specialiosios pedagogikos magistrantūros antrame kurse, kuruoju puslapį “Upės Teka”, vedu muzikinius - kūdikių gestų kalbos užsiėmimus “Dainuojančios rankutės”, padedu vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių bei savanoriauju “Vaikų linijoje”. Uch, kai viską parašiau, labai daug pasirodė, nors kasdieniame gyvenime viską suderinu ir taip artima tampa. 


Julija Šimkė
Julija Šimkė

Puslapis “Upės Teka” ir “Dainuojančios rankutės” atsirado tik prieš kelis mėnesius, nors galvoje sukosi jau ilgiau kaip metus. Labiausiai norėjau pasidalinti muzikiniu bagažu su nėščiosiomis. Pati augindama vaikutį ir studijuodama atradau kūdikių gestų kalbą. Artimieji paskatino pasidalinti šia žinia ir su kitais tėveliais, taip žingsnis po žingsnio viskas įsibėgėjo. Tarsi nuo savo ankstesnio pedagoginio kelio labai nenukrypau, tik klientai - patys mažiausi (iki 2 metų). 


Papasakokite apie užsiėmimus nėščiosioms ir šeimoms su kūdikiais: kas veikiama jų metu ir kokia to nauda?


Užsiėmimuose nėščiosioms mokomės dainuoti lopšines, kūdikių gestų kalbos pagrindų, dar negirdėtų žaidinimų, pirštukų dainelių ir smagių muzikinių veiklų, kurias galima veikti ne tik nėštumo metu, bet jau gimus kūdikiui. Laukimo laikotarpiu išmoktų dainelių pamiršti neleidžia įrašai ir dalomoji medžiaga, metodinės rekomendacijos. Muzikavimas nėštumo metu veikia raminančiai, dainuojant stiprinami balso aparato raumenys, tad ir vėliau, jau gimus kūdikiui, turimi teisingi kvėpavimo ir dainavimo įgūdžiai padeda muzikuoti lengvai, nevarginant balso. Yra teigiama, kad kūdikis nėštumo metu girdėtas melodijas, mamos dainuotas dainas atsimena. Mano pačios sūnus į kai kurias mano nėštumo metu dainuotas ar klausytas dainas taip pat reaguoja kitaip, daugiau įsiklauso.


„Dainuojančios rankutės” (grupės 3 -12 mėn. ir 1-2 m. vaikams) – tai muzikiniai užsiėmimai, kurių metu mamos/ tėčio ar kito lydinčio asmens ir vaiko ryšys stiprėja, jie mokosi kūdikių gestų kalbos, kuri padeda lengviau suprasti vaiko poreikius, susikalbėti su vaiku iki jam pradedant kalbėti žodžiais. Kalbėjimas, dainavimas gestais lavina vaiko smulkiąją motoriką, gerina vaiko kūno kalbos skaitymą bei stiprina ryšį tarp suaugusiojo ir vaiko. Manau, kad didžiausia nauda yra santykių kūrimas. Jie kuriami mokantis dainelių, rodant ir dainuojant gestais, žaidžiant. Visuomet skatinu mamas / tėčius dainuoti, nepaisant jų muzikinio pasirengimo. Dainavimas, muzikavimas mus veikia raminančiai, tad atliekant dainas kartu su vaiku galime nusiraminti, o jei reikia, džiaugsmingai ir aktyviai veikti. Visą išmoktą repertuarą rekomenduoju atlikti namuose, rutininėse veiklose, taip kuriama saugi, žinoma vaikui dienotvarkė, kuri padeda tiek vaikui, tiek tėvams išvengti stresinių situacijų. O visas muzikinis žodynas, klausytos melodijos plečia ne tik vaiko, bet ir tėvų akiratį. 


Asmeninio albumo nuotr.


Gestų kalba kūdikiams: kas tai yra ir kodėl jos reikia?


Kūdikių gestų kalba – tai alternatyvus bendravimo būdas su kūdikiu ar vaiku (dažniausiai iki 3 metų arba kol vaiko sakytinė kalba tiek išsivysto, jog jis gali save ir savo poreikius išreikšti). Ją galima naudoti visose situacijose, kur galime matyti vienas kitą. Labiausiai gelbėja, kai reikia skubiai sužinoti ir atliepti vaiko poreikius: kelionėje, sergant, kur nors skubant. Ji gali padėti ir ikimokyklinio ugdymo įstaigose, tapti tam tikra papildoma ugdomąja veikla. Šis bendravimo būdas gali itin gelbėti laikotarpiu, kai vaikas dar aiškiai nekalba sakytine kalba (dėl amžiaus, raidos ypatumų), bet jau aiškiai žino, ko nori. Jam parodžius gestą, suaugusiajam nebereikia spėlioti, kokio žaislo, maisto reikia vaikui, ar kur skauda. Taip pat tai gali pagyvinti ir paįvairinti kasdienes veiklas, kuomet dainuojant, skanduojant yra rodomi gestai, mokomasi naujų.  


Kūdikių gestų kalbos išmokstama labai įvairiai, priklauso nuo kiekvieno vaiko, nuo suaugusiųjų, kurie rodo: kaip dažnai, ar visi aplinkiniai, ar tik vienas naudoja, kokiame kontekste ir kaip jie rodomi. Rekomenduojama pradėti rodyti, kai kūdikiui jau yra 6 mėn. Kartais vaikai atsako po 2 mėn., kartais užtrunka ilgiau. Svarbu tinkamas suaugusiojo “mokymas”, gestų rodymas kontekste, žodyno plėtimas, teigiamas ir nuoširdus noras “kalbėti” kūdikių gestais. 


Kiek man yra tekę domėtis moksliniais tyrimais apie vaikus, kurie savo aplinkoje matė kūdikių gestus, kalbėjo jais, neigiamo poveikio nebuvo pastebėta. Atvirkščiai, nauda didelė – dažniausiai minimas didesnis emocinis raštingumas, gilesnis ir tikslesnis savo poreikių išreiškimas. 



Kaip jums sekasi suderinti veiklą su motinyste?


Derinti veiklą ir motinystę man yra tas pats, kaip mokėti žongliruoti keliais kamuoliukais: nuolat turiu derinti, kaip suspėti nuvažiuoti, pasimokyti, praleisti kokybiškai laiką su šeima. Nors kartais būna įtemptų akimirkų, kai planai nuolat keičiasi, griūva, bet kai matau muzikuojančius vaikus, jų tėvelius, o namuose pasitinka mylinčios rankutės – tai viską atperka ir vėl atrandu jėgų džiaugtis tuo, ką darau.


Skaitytojoms labiausiai norisi palinkėti meilės ir laiko sau! Man pačiai labai sunku save palepinti ar skirti laiko tik sau, nes vis norisi dalintis, džiuginti šeimą. Tačiau kai pati nuvargstu, sudėtinga tampa ir šalia esantiems. Tikriausiai visad norisi linkėti kitiems to, ko pačiam kartais stinga.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis