Sutrikdytas miegas vaikams: žvilgsnis į cirkadinį ritmą ir jo įtaką žaismingai

Geras vaikų miegas kartais atrodo kaip mįslė, kurią sunku įminti. Bet kokia yra mūsų vaikų nakties istorija? Ir koks mūsų, kaip tėvų, vaidmuo turėtų būti? Pažvelkime į tai, kaip veikia jų cirkadinis ritmas ir kokie iššūkiai kyla kelyje į geresnį miegą.


Miegas vaikams: Naktinis šou su cirkadiniu ritmu

Vaikų organizmai turi savo paslaptingą naktinį šou, vadinamą cirkadiniu ritmu. Tai yra lyg žaidimas, kuriame svarbu pagauti tinkamą laiko momentą, kad organizmas pabustų su ryto šviesa arba nurimtų ir pasinertų į gilų miegą. Tai ne tik laikas eiti miegoti, tai yra laikas, kai kiekvienas vaiko organizme esantis elementas šoka į sceną, kad suvaidintų savo vaidmenį miego metu.


Melatoninas: „Miego burtininkas“

Melatoninas – kaip magiškas eliksyras, leidžiantis vaikams nusiraminus paleisti visus rūpesčius ir įsipatoginti į ramų miegą. Tai pagrindinis miego hormonas, kurį paskatina tamsa. Jis veikia kaip minkštas antklodės lietpaltis, apgaubiantis kūną ir siunčiantis signalus, kad laikas atsipalaiduoti ir nurimti. Melatonino gamyba didėja, kai saulė nusileidžia, todėl vakaras tampa tarsi skambutis miegui, o vaikai jausdami jo raminantį poveikį, ruošiasii leistis į miego patalus.


Kortizolis: „Dienos herojus“

Kortizolis – tai kaip ryškus saulės spindesys, padedantis vaikams būti aktyviems ir žvaliems dienos metu. Tai hormonas, kuris suteikia jiems energijos žaidimų metu. Tačiau per daug kortizolio gali sukelti miego sutrikimus vakare. Kai jo lygis lieka aukštas vakare, vaikai gali jaustis pernelyg įsiaudrinę arba pernelyg susijaudinę, sunkiau nurimti ir užmigti. Todėl svarbu rasti subalansuotą dienotvarkę ir prieš miegą pasirūpinti ramumu ir atsipalaidavimu, kad kortizolio lygis pamažu mažėtų ir vaikai galėtų lengviau nurimti.


Iššūkis: „Mėlynos šviesos monstras“

Visa tai būtų puiku, jei nebūtų vieno priešo – mėlynos šviesos. Ši šviesa sklinda iš televizorių, išmaniųjų telefonų ir kompiuterių ekranų, ir ji gali sukelti chaosą vaikų miego ritme, slopindama melatonino gamybą ir trukdydama jiems užmigti.

 

Kaip padėti vaikui rasti miego burtą?

Yra keletas paslapčių, kaip padėti vaikams miegoti geriau:

1.    Sukurkite miegamojo stebuklą: Padarykite miegamąją vietą patogią, raminančią ir tamsią, kad būtų lengviau sugauti miego burtą.

2.    Nustatykite stabilų miego tvarkaraštį: Vaikai mėgsta tvarką. Nustatykite jiems stabilų ėjimo miegoti ir kėlimosi laiką, kad jie galėtų lengviau reguliuoti savo cirkadinį ritmą.

3.    Ribokite mėlynos šviesos poveikį: Prieš miegą, 1-2 val., ribokite vaikų sąveiką su ekranais, kad sumažintumėte mėlynos šviesos poveikį ir leistumėte melatoninui natūraliai išsiskirti.

 

Suprasdami vaiko cirkadinį ritmą ir padėję jiems sukurti palankią miego aplinką, galite leisti jiems džiaugtis gilesniu ir atgaivinančiu miegu. Tegul Jūsų vaikai atranda savo miego burtą ir miega ramiai bei giliai, kad galėtų atsibusti puikios nuotaikos, fantastiškai pailsėję ir pasiruošę naujiems nuotykiams.

 

Sigita Žilinskienė

Gero miego ekspertė

www.miegopasaka.lt

sigita@miegopasaka.lt

+370 670 75503

 


Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis