Norint numesti svorio po gimdymo badauti nereikia

Vaikas auga lyg ant mielių. Vyras iš paskutinių stengiasi padėti namuose. Atrodo, viskas einasi, lyg sviestu patepta. Bet yra vienas „bet". Tai prieškambaryje kabantis veidrodis, į kurį pažvelgus kaskart sudiegia: „Kada gi pagaliau dings priaugti kilogramai?" Kaip taisyklingai maitintis po gimdymo, ką daryti su papildomais kilogramais, klausiame gydytojos dietologės Aušros Jauniškytės.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Jei palygintume paprastos ir ką tik pagimdžiusios moters, savo pienuku mažylį maitinančios mamos, valgiaraščius, jie daug kuo skirtųsi? 

Maitinanti mama gali valgyti tai, ką valgė besilaukdama. Tik reikia šiek tiek padidinti maisto raciono energinę vertę: paprastai per dieną žmogui reikia maždaug 2000 kilokalorijų, o nėščiosios poreikiai padidėja iki 2300 kcal, žindyvės - iki 2500 kcal. Pvz., pieno galima gerti iki keturių stiklinių per dieną. Juk pienas ir jo produktai yra lengviausiai įsisavinamas kalcio šaltinis, kurio dabar reikia ne tik mamai, bet ir kūdikiui. Tačiau jei pieno moteris nemėgsta, reikėtų suvalgyti 30-40 g daugiau mėsos. Kad būtų aiškiau, galiu pasakyti, kad tai du, maždaug pusės delno dydžio gabalėliai mėsos. Taip pat būtina gerti šviežių daržovių ar vaisių sulčių. Savo pienuku atžalėlę maitinanti moteris turėtų suvartoti apie tris litrus skysčių per parą.

Ką valgyti mamai, norinčiai apsaugoti kūdikį nuo alerginių ligų?

Alergija dažniausiai sergama, jei tėvai ir seneliai yra alergiški. Tačiau net 15 procentų kūdikių alergiją įgyja net jei niekas šeimoje jos neturi. Siekdamos išvengti šios ligos, besilaukiančios ir žindančios moterys turėtų nepiktnaudžiauti citrusiniais vaisiais, saldumynais. Taip pat po labai nedaug galima valgyti ir braškių, žemuogių, riešutų, chalvos, šokolado. Beje, kad netrūktų kalcio, dažnai moterims patariama vartoti kuo daugiau pieno produktų, tačiau persistengus kūdikis gali tapti jautrus ir karvės pienui.

Kokių produktų patartumėte vengti, kad kūdikiui nepūstų pilvuko? 

Kūdikių pilvo dieglius gali sukelti karvės, ožkos pienas, šokoladas, šokoladiniai saldainiai ar pyragaičiai, kofeino turintys gėrimai, sultys, kviečių, kukurūzų, avižų produktai, įvairūs riešutai, grybai, svogūnai, žalieji pipirai, visų rūšių kopūstai, pupos, žirniai, česnakai. Jei jūsų kūdikėlis kenčia nuo pilvo dieglių, šių produktų reikia visai atsisakyti. Jei tokios bėdos nėra, galite paskanauti, bet nedaug. 

O kokie produktai skatina pieno gamybą?

Valgis laktacijos neskatina. Todėl jei valgysite daug ir riebaus maisto, pieno tikrai nepadaugės - tik priaugsite svorio. Močiutės ir mamos dažnai siūlo gerti kmynų ar pienu balintos arbatos, valgyti chalvos. Vienos moterys sako, kad joms tai padėjo, kitos - kad ne. Liaudiškos priemonės neretai tikrai būna veiksmingos, tačiau šiuo atveju medicininių įrodymų, kad chalva ir kmynai paskatintų pieno gamybą, nėra. Beje, nepamirškite, kad chalva gali alergizuoti kūdikį. 

Kokių produktų galėtų nebūti pagimdžiusios mamytės šaldytuve? 

Sveikiausias yra troškintas ir šviežias maistas. Todėl siūlyčiau nevalgyti rūkytų gaminių ir ant grotelių kepto maisto, kurie turi kancerogeninių medžiagų bei dirgina skrandį. Jei labai norisi, geriau pirkti vytintų maisto produktų.

- Nevalgykite žalios ar nepakankamai termiškai apdorotos mėsos.

- Venkite žalių kiaušinių, žalios žuvies, pvz., sušio, patiekalų.

- Nepirkite konservuotų maisto produktų ir pusgaminių jau vien dėl to, kad juose daug druskos ir riebalų.

- Nevalgykite apipelijusių maisto produktų, net jei nuvalius pelėsį atrodo visiškai geri.

- Venkite gausiai tręšiamų ar auginamų netoli gatvės vaisių ir daržovių.

- Taip pat nėščiosioms patariama vengti tuno ir kitų riebių žuvų, pvz., lašišos, nes taukuose neretai būna per daug gyvsidabrio, švino ir kitų sunkiųjų metalų. 

- Negerkite limonado, pakeliuose parduodamų sulčių, nes šiuose gėrimuose daug sintetinių maisto priedų (dažiklių, saldiklių, konservantų, emulsiklių).

- Negerkite nepasterizuoto pieno, o jei pieno atsivežate, pvz., iš kaimo, būtinai pavirinkite.

Na, ir bene pats svarbiausias daugumai moterų klausimas - kaip pagimdžius atsikratyti antsvorio?

Svarbiausia tiek per nėštumą, tiek per žindymą yra visavertė mityba. Nereikia pamiršti, kad apetitą didina nuovargis, todėl kiek įmanoma daugiau ilsėkitės, miegokite, eikite pasivaikščioti, reguliariai sverkitės. Nepamirškite, kad stresas apsunkina gyvenimą, todėl nesilaikykite drastiškų dietų, nes gali dingti pienas. Jei pagimdžius svoris nekrinta taip greitai, kaip norėtųsi, neskubėkite. Antsvorio geriausia atsikratyti nustojus žindyti kūdikį. Tačiau jei manote, kad be dietos neapsieisite, atkreipkite dėmesį į kelis dalykus: 

- Nevalgykite visko, kas papuola po ranka, ypač saldumynų. Galvokite, ką valgote.

- Rinkitės kuo liesesnius produktus, pvz., riebi ir liesa varškė kalorijų gausa skiriasi net šešis kartus.

- Miltiniai produktai (duona, batonas, pyragas, sausainiai) ir saldainiai yra gana kaloringi, todėl valgykite jų po nedaug. Tik nepamirškite, kad jei labai norisi, saldumynų atsisakyti nereikia - juk geriau suvalgyti keletą saldainių, negu kankintis ir vieną dieną neištvėrus iš karto sukirsti pusę torto.

- Mažiausiai kalorijų turi žalios arba virtos daržovės be krakmolo, nesaldūs vaisiai.

- Maistą stenkitės gaminti namuose. Nepamirškite, kad geriau troškinti, o ne kepti patiekalai. 

- Nebadaukite - jei vieną dieną gersite tik vandenį, kitą dieną net lengvi užkandžiai sugrąžins visą svorį.

Ką daryti toms moterims, kurios, žindydamos kūdikį, neturi galimybių sportuoti ir jaudinasi, kad antsvorio liks?

Baimintis nevertėtų. Juk sportuojame tam, kad būtų geresnė savijauta. Jei labai bijote, kad buvęs svoris niekada nebegrįš - stebėkite save. Paprastai buvusias formas moterys atgauna praėjus pusei metų po gimdymo. Jei taip neatsitiko, pažiūrėkite, kiek kilogramų numetate per mėnesį. Žindanti mamytė kas mėnesį turi prarasti maždaug po 2 kg. Jei buvote priaugusi daugiau, nei būtina, nereikalingi kilogramai tirps ilgiau. O jei vis dėlto matysite, kad pačioms sulieknėti per sunku ar žindant svoris visai nekrito, kreipkitės į specialistus.

Naujai iškepta mama ne visada spėja ir vaikutį prižiūrėti, ir namus pasitvarkyti, ir pietų išsivirti. Grįžta vyras iš darbo, paima mažiuką ant rankų, tada nusilaksčiusi mamytė ir pavalgo. Ar labai pavojinga valgyti vakare?

Svarbiausia - kiek suvalgei per visą dieną. Todėl jei mamos pasijunta alkanos vėlai vakare, pavalgyti, žinoma, gali. Tik geriau, jei tai bus vaisius, jogurtas ar kitas koks pieno produktas.

Tiesa ar mitas?

Nėščiosios ir žindyvės turėtų dažnai valgyti subproduktų (liežuvio, širdelių, kepenėlių).

Ir taip, ir ne. Subproduktai nėra būtini, tačiau tikrai turi geležies, baltymų, B grupės vitaminų, cinko. Todėl kepenėlių, širdžių ar liežuvio galima valgyti kartą per savaitę ar dvi.

Kalakutiena yra vertingesnė už vištieną.

Mitas. Ir kalakutienos, ir vištienos vertė vienoda.

Sveikiau yra gerti ožkos, o ne karvės pieną. 
Mitas.
Kuris - ožkos ar karvės pienas yra vertingesnis, nėra nustatyta.

Kai kurių maisto produktų kalorijų lentelė

Javainių šaukštas (9 g) 29 kcal
Bananas vidutinio dydžio (150 g) 135 kcal
Viena rupių miltų bandelė (105 g) 250 kcal
Kalakuto krūtinėlė (120 g) 158 kcal
Skrudintos duonos riekė (20 g) 52 kcal
Fermentinio sūrio griežinėlis (20 g) 65 kcal
Jogurto indelis (175 g) 75 kcal
Virtas kiaušinis (60 g) 60-80 kcal
Liesa varškė (250 g) 170 kcal
Virtas kumpis (30 g) 38 kcal
Žalia morka (60 g) 21 kcal
Vištos krūtinėlė (125 g) 128 kcal
Pomidoras vidutinio dydžio (80 g) 14 kcal
Kininė salota (200 g) 28 kcal
Greipfrutas 250 g ( 1 vnt.) 125 kcal

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mamos kertelė

Mamos laikas sau: gudrybės, kad kūdikis būtų ramus

Mamos laikas sau: gudrybės, kad kūdikis būtų ramus
Iki pirmojo vaikelio gimimo mažai tėvų suvokia, kaip keisis jų kasdienybė, poilsio režimas ir tai, kad rasti laisvą minutėlę sau bus labai sunku.

Mamos ir tėčiai Vilniuje kviečiami nemokamai pasisemti žinių

Mamos ir tėčiai Vilniuje kviečiami nemokamai pasisemti žinių
Vilniaus visuomenės sveikatos biuras vykdo programą, skirtą nėščiųjų ir pagimdžiusių moterų švietimui bei sveikatinimui. Būsimos ir esamos mamos konsultuojamos aktualiais klausimais. Į paskaitas kviečiamos šeimos, besilaukiančios arba auginančios vaikučius.

Po gimdymo siaubingai slenka plaukai: ką daryti? (9)

Po gimdymo siaubingai slenka plaukai: ką daryti?
Praėjus keliems mėnesiams po gimdymo kuokštais slenkantys plaukai kankina ne vieną mamą. Ką daryti?

Moters kūnas po gimdymo: kas labiausiai neramina pagimdžiusias moteris (3)

Moters kūnas po gimdymo: kas labiausiai neramina pagimdžiusias moteris
Kiekviena moteris po gimdymo pastebi tam tikrus savo kūno pokyčius, kurie nors ir nėra malonūs, dažniausiai yra laikini.

Atsistatymui po gimdymo vien laiko neužtenka (1)

Atsistatymui po gimdymo vien laiko neužtenka
Nėštumas, gimdymas, o vėliau ir vaiko žindymas bei priežiūra iš moters pareikalauja daug fizinių ir psichologinių jėgų.

Rugilė: papasakosiu, kaip be pagražinimų atrodo tikroji motinystė (170)

Rugilė: papasakosiu, kaip be pagražinimų atrodo tikroji motinystė
Rugilė nevynioja žodžių į vatą – iš pradžių, gimus vaikeliui, ji save laikė negera mama ir netgi, kaip pati sako, nejautė meilės savo sūnui. Tai ją labai gąsdino. Bet... Atradus priežastis situacija ėmė keistis.

5 skirtingi psichologiniai motinų tipai (3)

5 skirtingi psichologiniai motinų tipai
Kokių būna mamų? „Pačių įvairiausių", – šypsodamasi sako psichologė.

Psichologė: kas dažniausiai išprovokuoja pykčius po gimdymo

Psichologė: kas dažniausiai išprovokuoja pykčius po gimdymo
Gimus kūdikiui, natūraliai namie atsiranda daugiau veiklos: mažyliu reikia rūpintis ne tik dieną, bet ir naktį. Dažniausiai trūkstant poilsio ima trūkti ir kantrybės, todėl net ir smulkmenos išprovokuoja tėvelių tarpusavio pykčius ir ginčus.

13 psichologės patarimų, kad poros santykiai po vaiko gimimo sustiprėtų

13 psichologės patarimų, kad poros santykiai po vaiko gimimo sustiprėtų
Vaiko gimimas – didžiausias stebuklas ir džiaugsmas kiekvienai porai. Tai ne tik įprasmintos meilės simbolis, tačiau ir naujas gyvenimo etapas tiek vyrui, tiek moteriai. Nors daugelis kūdikio atėjimą į šį pasaulį sieja tik su labai švelniais, romantiškais ir pakiliais jausmais, tačiau visuomenėje vis dažniau girdime ir kitas sąvokas: depresija po gimdymo ar šeimos krizė.

Psichologė: gimus vaikui, vyro ir moters laukia šie santykių išbandymai (30)

Psichologė: gimus vaikui, vyro ir moters laukia šie santykių išbandymai
Trečias šeimos narys – nauji iššūkiai, atradimai ir išbandymai kiekvienai porai. Vienus vaiko gimimas sustiprina ir į jų santykius atneša dar daugiau meilės, supratingumo bei rūpestingumo, kitus, deja, ištinka krizė.

Gydytojų ištarta frazė įžeidžia ne vieną nėščiąją (40)

Gydytojų ištarta frazė įžeidžia ne vieną nėščiąją
Gegužė - mėnuo, kai tradiciškai labiau prisimename motinystę ir moteriškumą.

Vaikiškos mados šventė Kaune

Vaikiškos mados šventė Kaune
Savaitgalį stilingiausi kauniečiai rinkosi apžiūrėti naujausios OVS kids parduotuvės prekybos ir pramogų centre „Akropolis“ Kaune.

Kaip iš tiesų jaučiasi abortą patyrusi moteris (21)

Kaip iš tiesų jaučiasi abortą patyrusi moteris
Abortas – tai nepageidaujamo nėštumo nutraukimas. Sužinojusios, kad pastojo, nors nenorėjo ir nesitikėjo, moterys sutrinka, todėl kartais nusprendžia negimdyti ir pasidaryti abortą. Šis žingsnis gyvenime yra rizikingas tiek mediciniškai, tiek psichologiškai, nes turi gana rimtų ir sunkių pasekmių.

Kaip sustabdyti plaukų slinkimą (2)

Kaip sustabdyti plaukų slinkimą
Plaukų slinkimo problema aktuali visais metų laikais ir daugeliui moterų, tačiau paūmėja ji nėštumo metu ir po gimdymo. Ką turime žinoti apie plaukų slinkimą ir pagalbą sau tokiu atveju?

Po gimdymo vyras pasikeitė ir atšalo: psichologės komentaras (44)

Po gimdymo vyras pasikeitė ir atšalo: psichologės komentaras
Psichologė Karolina Gurskienė sulaukė jaunos mamos klausimo: po gimdymo vyras pasikeitė neatpažįstamai. Moterį baugina tokie pokyčiai ir atšalimas.