Montessori darželiuose gerbiami vaikai

 (4)
Vilniuje įsikūrusio Montessori centro direktorė Vida Gasparkaitė siūlo neskubėti ir, prieš užrašant savo vaikutį į Montessori darželį, išsamiau susipažinti su auklėjimo principais. Ne vienam tėveliui iš pradžių būna labai keista, kodėl darželio grupėse vaikai tokie tylūs, kodėl lentynos nelūžta nuo žaislų, kodėl trimečiams leidžiama pjaustyti daržoves aštriais peiliais, kodėl vietoj stebuklinių pasakų vaikučiams skaitomos zoologijos ir biologijos knygos ir mokoma, rodos, visai neįdomių dalykų – nusiplauti rankas, gerbti draugą, skaičiuoti.
© Shutterstock nuotr.

Kertiniai M. Montessori pedagogikos principai yra šie: tyla, tvarka, dėmesio sutelkimas,orumas, pasirinkimas, kartojimas, žaislai, apdovanojimai ir bausmės.

Orumas ir pagarba

Ar reikalaudami iš vaiko pagarbos sau patys elgiamės su juo taip pat garbingai? Jei susimąstytume, suprastume, kad vaikui meluojame dažniau, nei manome. Kad ir slapti tėvelių pasitarimai kita kalba,pažadai dėl pažadų (jei būsi geras, tada...), gąsdinimai nebūtais dalykais (raganomis, ligomis) ir pan. Nors akimirką susimąstykime, koks būtų mūsų gyvenimas, jei su mumis taip elgtųsi vadovas, vyras, geriausia draugė. M. Montessori gerbia vaiką taip pat kaip ir suaugusįjį, ugdo orią asmenybę. 

Kodėl Montessori darželyje vaikams neskaitoma pasakų

Vaikas iki penkerių metų pasakų išmonę priima už gryną pinigą ir tiki viskuo, kas jam sakoma. Kažin kas dedasi mažiuko galvelėje,kai jam pasakojame, kaip medžiotojas peiliu perrėžia vilkui pilvą ir iš jo išlipa senelė arba kaip gaidelis išmuša vištytei abi akeles? Šiame darželyje skaitomos kitokios – pasaulio pažinimo knygos apie augalus, gyvūnus, atvirai kalbama apie vaikučio vystymąsi mamos pilvelyje. Tam net yra paruoštos specialios kortelės su spalvotomis nuotraukomis. Pasakojama, kaip maistas pasiekia skrandį, ir tam naudojami dideli plakatai, kuriuos nevienas mūsų pirmą kartą pamatė per anatomiją šeštoje klasėje.Vaikams tai kur kas įdomiau nei sunkiai suvokiamo slibino medžioklė. 

Ugdant orią asmenybę labai svarbu sakyti tiesą, todėl jau trimetis vaikas Montessori darželyje žino, kad Kalėdų Senelio nėra. Manote, kad vaikučiai dėl to labai kremtasi? Anaiptol. Savo rankomis kurdami tėveliams dovanas bei patys vaidindami Kalėdų Senelį supranta, kad ši šventė kur kas prasmingesnė nei paslapties saugojimas apie dovanų dalintoją Senelį.

Apdovanojimai ir bausmės

Ar žinote, kodėl šiame darželyje auklėtojos nešaukia ir nebaudžia? Todėl, kad su vaikais visai nesunku susitarti. Iš šalies žiūrint atrodo, kad suaugusieji beveik nesikiša į vaikų žaidimus, bendravimą, tačiau taip nėra. Yra taisyklių, kurių nevalia laužyti: negalima mušti draugo, lakstyti po grupę, rėkauti ir trukdyti kitiems. Štai kartą į darželį atėjo berniukas ir vos įžengęs pro duris ėmė spjaudytis. Auklėtoja nebarė,tiesiog paaiškino, kad spjaudyti jis gali kiek tik nori, tačiau į dubenėlį, kriauklę ar tualetą. Žinoma, vaikui greitai atsibodo spjaudyti į indą... Jei koks šaunuolis įsivaizduoja, kad nustebins draugus riebiu keiksmažodžiu, auklėtoja reaguoja ramiai.„Tokio žodžio lietuvių kalbos žodyne nėra“, – sako ji ir atneša storą knygą, kurioje surašyti visi mūsų kalbos žodžiai.
Darželyje visi lygūs, nesvarbu, kokiu drabužiu vilki, kokių gražių segtukų į plaukus įsisegei ar kokį brangų laikrodį ant rankos nešioji. Tokių dalykų niekas nepastebi.Svarbiau yra pats žmogus, o ne jo daiktai. Čia nerenka gražiausio piešinio, negiria sumaniausio vaiko. Visi piešiniai įdomūs, visi gali išmokti skaičiuoti, pažinti raides, laikytis etiketo. 

Pasirinkimas ir kartojimas

Ar žinote, kodėl visi vaikai šiame darželyje savarankiški? Ogi todėl, kad čia niekas neskuba nuvalyti trimečiui nosies ar užrišti batų, niekas neatima aštraus peilio, kai mažylis nori supjaustyti morkas. Neveltui į vieną grupę eina vaikai nuo trejų iki šešerių metų.Mažieji stebi, kaip didieji elgiasi prie stalo, mokosi, semiasi patirties. Ne iš karto paklūsta piršteliai, kai trimetis ar keturmetis lepūnėlis mėgina atsirišti batus. Tačiau kartodamas tą patį veiksmą įgunda. Iš šono gana pavojingai atrodo ir karšta laidynė mažylio rankose. Auklėtoja negąsdina ir nemoralizuoja. Parodo, kaip paprasta atlikti kurį nors veiksmą ir būtinai pakartoja: „Tu gali.“

Montessori darželiuose gerbiami vaikai
M. Montessori pedagogikos darželiuose vaiką gerbia taip pat, kaip ir suaugusįjį, ugdo orią asmenybę.
© Shutterstock nuotr.

Kiekvieną rytą darželyje vaikas pats pasirenka, ką veiks: skaičiuos, pieš ar dirbs buities darbus. Auklėtoja tikrai nerikiuoja ir nenurodinėja:dabar visi darysim tą, o dabar tą. Juk ir mes, suaugusieji, vieną rytą prabundam norėdami pasimankštinti, kartais nesinori nieko daryti, o kartais atsiranda polėkis kurti. Suteikdami vaikui laisvę rinktis gerbiame jį.

Tyla

Ar žinote, kad vaikai mėgsta... tylą? Pasak M. Montessori, tyla harmonizuoja,ramina, skatina. Iš įvairių šeimų atėję naujokai būna skirtingo temperamento: vieni labai uždari, kiti, priešingai, –be galo triukšmingi. Tačiau pakliuvę į „tylą“ iškart nurimsta, stebi ir natūraliai prisitaiko. Darželyje ir vaikai, irauklėtojos šneka ramiai, išklauso vienas kitą. Triukšminga vaikystė nieko bendra neturi su laiminga vaikyste. Nebūtinai rėkaujantis vaikas yra laimingas ir laisvas, o ramus – užguitas ar prislėgtas. Tėveliai kartais nesupranta, kaip vaikai darželyje„išsilieja“ nedūkdami, kur jie „deda“ energiją. M.Montessori sakė, kad judesys ir protas turi veikti kartu. Tik pagalvokite: įjungti laidynę, padėti ją ant padėkliuko,pasilenkti paimti nosinę, ištiesti ją ant lentos, vėl paimti laidynę, lyginti, vėl pasilenkti padėti, sulankstyti nosinę,pasilenkti padėti ją ant lentynėlės, tuomet imti kitą... Vaikai nuolat juda. Ir mąsto. Jei suaugusieji atliktų tiek judesių ir dar turėtų derinti juos su nuolatiniu darbo apmąstymu, baigiantis dienai „kristų iš nuovargio“.

Etiketas

Ar žinote,kad Montessori darželyje prašoma, jog tėveliai palydėtų atžalėlę tik iki vartelių. Vaikas privalo pats atsidaryti duris, kultūringai jas uždaryti, būti mandagus, sveikintis su kitais, nueiti į savo grupę, nusirengti, gražiai susidėti daiktus. Jei suaugęs žmogus nemoka grakščiai vaikščioti, būti pasitempęs, estetiškai valgyti, tyliai ir mandagiai kalbėti, auklėjimo spragų reikia ieškoti vaikystėje. Šiame darželyje svarbu viskas: ne tik ką,bet ir kaip vaikas sako, ne tik ką, bet ir kaip jis valgo. Beje, jau nuo trejų metų vaikai valgo su visais stalo įrankiais, patys serviruoja stalą, įsideda į lėkšteles maisto. 

Etiketo laikomasi net ir tualete. Prieš įeidamas į jį vaikas apverčia kortelę, reiškiančią, kad šiuo metu „kabinetas“ užimtas.Nepamiršta nuleisti vandens ir nusiplauti rankų. Daug svarbiau, nekiek unitazų įrengta vienoje grupėje, o kaip kultūringai vienu tualetu moka naudotis penkiolika vaikų.

Hiperaktyvus?

Ar žinote, kad nėra hiperaktyvių vaikų? Bent jau taip tvirtina M.Montessori pedagogikos specialistė Vida Gasparkaitė. Pagalvokite,kodėl niekas netriukšmauja šalia naujagimio lovelės, kodėl išgirdę rėkiančius tėvus ar labai garsią muziką vaikai užsikemša ausis. Kuo priešingesnė žmogaus prigimčiai aplinka,tuo daugiau sudirgusių vaikų. Prieš leisdami vaiką į darželį tėvai baiminasi: „Mano vaikas labai aktyvus, o pas jus čia taip tylu... Jis viską čia sulaužys.“ Iš tiesų kurį laiką būna visko. Kartais trimetis pirmomis dienomis grūmoja: „Aš jus papjausiu, darželį susprogdinsiu...“, tačiau supratęs, kad niekam neįdomu, ką jis kalba, nurimsta, stebi, ką veikia kiti, ir imasi kur kas įdomesnės veiklos nei šūkauti ir gąsdinti. O ir grupės vaikai paprašo nenuoramos netrukdyti jiems dirbti.

Žaislai

Ar tik nemanote, kad vaikai jausis nuskriausti neturėdami šimto pliušinių meškučių ar kelių dešimčių lėlių? Montessori darželyje nerasite įprastinių žaislų, tačiau lentynose puikuojasi gausybė lavinamųjų priemonių. Montessori teigia, kad suaugusieji žaislus sugalvojo tam, jog vaikai juos paliktų ramybėje. Turbūt pastebėjote, kad jūsų atžala mieliau padeda jums virtuvėje nei mėgina lėlėms papjaustyti plastmasinės dešros. Ir nieko keista –vaikas dirba rimtą darbą ir jaučiasi svarbus.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Psichologė: kaip pagerinti santykius su anyta (18)

Su vyro mama ir savo vaikų močiute norėtųsi bendrauti tarsi su vyresne drauge, su kuria mielai išgertum kavos, pasijuoktum iš mažylių išdaigų, o ašaringą minutę - ir pasiguostum. Tačiau neretai būna, marčios ir anytos santykiai nesiklosto. Vienam mūšiui nurimus netrukus įsiplieskia kitas, tad karas trunka dešimtmečius. Kaip pasiekti paliaubas? Konsultuoja psichologė Edita Kuogienė.

Žindymas didesniojo vaiko akivaizdoje (4)

Vaikelio besilaukianti mama teiraujasi specialisto nuomonės apie žindymą vyresnio vaiko akivaizdoje: ar nieko tokio, jei penkiametis sūnus matys, kaip ji krūtimi maitina naujagimę?

Tėvų elgesys, kuris sužeidžia vaiko širdį ne mažiau kaip diržas (96)

Pažvelgti į savo elgesį su vaikais iš šalies visada yra protingas siūlymas. Kiek kartų sakote saviškiams NE, kiek kartų pagiriate, o kiek kartų priekaištaujate?

Pedagogė – apie dienotvarkę ir vaikų savarankiškumą

Ikimokyklinukus auginantys tėvai žino, koks įtemptas gali būti šaltas žiemos rytas, kai į visus įprastus ryto ritualus – apsirengimą, pusryčius, dantų išsivalymą – vaikas reaguoja piktu, dažnai ašaromis palydimu „Ne"!

Lietuviai sukūrė filmuką, padėsiantį vaikus pripratinti prie darželio (5)

Vienas didžiausių iššūkių tėvams, auginantiems vaikus, yra sėkminga ir greita vaiko adaptacija darželyje. Lietuvių skaitmeninės reklamos specialistai, pasitardami su vaikų psichologais, sukūrė animacinį filmuką vaikams, padėsiantį pasiruošti ir lengviau įveikti šį gyvenimo etapą.

Kaip nulipdyti tobulą senį besmegenį

Galvojate,kad tai labai paprasta? Ne visai, gerbiamieji.

Juozas: padėkite – nesutariu su mylimosios vaikais (4)

Naujus santykius su išsiskyrusia bei vaikų turinčia moterimi kuriantis vyras klausia specialisto patarimo – kaip užmegzti santykius su mylimosios dukterimi, kuri savo elgesiu rodo, kad ant jo pyksta.

Prof. Libertas Klimka – apie Naujųjų metų sutikimo tradicijas

Šiais laikais Naujuosius metus pasitinkame triukšmingais šūksniais ir gausiais petardų ir fejerverkų sprogimais. O kaip Naujuosius metus pasitikdavo mūsų kaimo senoliai? Kokie būdavo šios šventės papročiai? Apie tai mums pasakoja etnologas ir Lietuvos edukologijos universiteto profesorius Libertas Klimka.

Taisyklė, kurios turi laikytis vaikų darželius lankančių vaikų tėvai (5)

Nėra visiems darželiams privalomos bendros metodinės rekomendacijos, kuri nurodytų, leisti ar ne vaikams neštis žaislų iš namų, todėl kiek darželių, tiek ir tvarkų, tačiau dauguma ikimokyklinio ugdymo pedagogų laikosi griežtos nuomonės: namų daiktai darželyje trukdo. Kodėl?

Ir vėl kalba vaikai: ar ištversite nesusijuokę? (26)

Augdami vaikai paberia išminties perlų, todėl visada kviečiame tėvus užsirašyti jų auksines mintis. Jūsų dėmesiui – linksmos mažylių kalbelės, kuriomis pasidalijo mūsų skaitytojai.

12 išmintingų patarimų, kaip užauginti laimingus vaikus

Auginti vaikus yra vienas prasmingiausių, džiaugsmingiausių, bet kartu ir sunkiausių dalykų.

Dešimt pedagogo J. Korczako priesakų tėvams (12)

Januszas Korczakas (tikrasis vardas Henrykas Goldszmitas, gyveno 1878-1942 metais) buvo garsus lenkų pedagogas, rašytojas, gydytojas ir visuomenės veikėjas.

Kodėl žydų vaikai tampa genijais: septynios auklėjimo taisyklės (146)

Žydų meilė savo vaikams neturi ribų. Tokio mažųjų kulto, regis, nėra jokioje kitoje tautoje. Psichologai gali kalbėti tiek apie tokio elgesio pliusus, tiek apie minusus, tačiau žydų vaikai meilės stygiaus neabejotinai nejaučia, rašo vospitaj.com.

Keturios auklėjimo klaidos, kurios gali sulaužyti jūsų vaiką (10)

Laimingas, savimi pasitikintis vaikas – kiekvienos šeimos siekiamybė. Apžvelkime keturias dažniausiai pasitaikančias klaidas, kurias daro tėvai auklėdami vaikus.

5 būdai, kaip prasmingai praleisti šventinį laiką su vaikais

Kai gruodis tampa nesibaigiančiu dovanų pirkimo, pyragų kepimo, giminių lankymo ir renginių maratonu, metų gale sunku išvengti nuovargio, o blizgiame šurmulyje lengva pamesti prasmę.