Kada vaikams reikia vitaminų?

Vaikams, kaip ir suaugusiems, geriausias maistingųjų medžiagų ir vitaminų šaltinis yra maistas.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Deja, šiuolaikiniai mitybos įpročiai ne visada leidžia organizmui gauti pakankamą vitaminų ir mikroelementų kiekį. Pastebima, kad net sveikai besimaitinantiems vaikams dažnai nepakanka kalcio, geležies ar B grupės vitaminų. Vaikams maistinių medžiagų gali trūkti ir dėl alergijų konkretiems maisto produktams ar išskirtinių valgymo įpročių.

Dalis tėvų, besirūpinančių vaikų sveikata, maisto papildų duoda profilaktiškai. Visgi pirmiausia rekomenduojama stebėti vaiko savijautą ir bendrą organizmo būklę, o apie galimą maistingųjų medžiagų trūkumą pasikalbėti su šeimos gydytoju. Jeigu pastebite, kad jūsų vaikas nuolat jaučiasi pavargęs, yra nusilpęs, atrodo išblyškęs, dažniau serga kvėpavimo takų ligomis, jam skilinėja nagučiai ar atsiranda burnos ertmės opelių, tai pirmieji požymiai, kad mažyliui gali trūkti vitaminų ar mineralų.

„BENU vaistinės" duomenimis šių metų sausio–rugpjūčio mėnesiais maisto papildų, skirtų vaikams, buvo parduota net 35 proc. daugiau nei praėjusiais metais tuo pačiu metu. Multivitaminų kategorijos pardavimai augo 9 proc. Vaistininkės Audronės Levickienės teigimu, daugiausia nuperkama tokių vaikų imunitetą stiprinančių maisto papildų kaip kompleksiniai vitaminai su ežiuole, vitaminas C, probiotikai ar žuvų taukai.

„Jei tėveliai ateina į vaistines jau su atžalos kraujo tyrimų rezultatais, tuomet tiksliai žino, ko vaiko organizmui trūksta. Dažnai tai geležis ir vitaminas D, stiprinantis kaulus ir mažinantis vėžio bei cukrinio diabeto riziką. Vis dėlto, nusprendus mitybą papildyti vitaminais, reikia pasitarti su sveikatos specialistais – gydytojais arba vaistininkais, kad jie padėtų pasirinkti tinkamus vitaminus, nurodytų saugią jų vartojimo dozę", – teigia A. Levickienė.

Tėvai atidžiau turėtų stebėti vaikus, kurie nevalgo mėsos, pieno produktų, maitinasi tik augalinės kilmės maistu ar yra alergiški tam tikriems maisto produktams.

Suaugusiųjų maisto papildai vaikams netinka

Suaugusiųjų maisto papildai dažniausiai diferencijuojami pagal lytį bei tam tikras gyvenimo aplinkybes, tokias kaip nėštumas ar žindymas. Vaikų maisto papildai skirstomi pagal amžių. Nuo jo priklauso ir vitaminų forma: kūdikiams dažniausiai skiriami geriamieji lašiukai, vaikams iki trejų metų – sirupai, vyresniems – kramtomosios tabletės. Kai vaikai išmoksta saugiai ryti, galima duoti ir piliules ar tabletes.

Pasak vaistininkės A. Levickienės, maisto papildai skiriasi veikliųjų medžiagų kiekiu, o skirtingo amžiaus vaikams rekomenduojamos vitaminų ir maistinių medžiagų dienos normos skiriasi. Todėl labai svarbu, kad Jūsų vaikas gautų būtent jo amžiaus grupei pritaikytus vitaminus. Jeigu suaugęs žmogus išgers vaikiškų vitaminų, greičiausiai, nieko bloga nenutiks – jis tiesiog gaus nepakankamą kiekį medžiagų. Tačiau vaikams jų amžiui numatytų rekomenduojamų dienos normų negalima viršyti – dalies medžiagų perteklius gali būti kenksmingas. Dažniausi maisto papildų perdozavimo simptomai yra viduriavimas, odos bėrimai ir hiperaktyvumas.

„Svarbu atkreipti dėmesį, kad kai kurių mikroelementų perteklius gali būti pavojingas. Mažiesiems gana dažnai trūksta geležies, tačiau jos perdozavimas retais atvejais gali sukelti pavojų gyvybei. Atsargiai vartoti reikėtų ir kalį. Jo perteklius tiek pat pavojingas, kiek ir trūkumas, ir gali sukelti širdies veiklos pokyčius. Šių medžiagų nereikėtų duoti profilaktiškai", – įspėja specialistė.

Maisto papildai – ne saldainiai

Profilaktiškai vaikams geriausia duoti vitaminų kompleksus. Jų sudėtyje yra pagrindiniai vaiko organizmui reikalingi maistingųjų medžiagų komponentai, o geležies būna mažiau. Jeigu vienu metu ketinama duoti kelių rūšių vitaminų, patariama atkreipti dėmesį, ar jų sudėtinės dalys nesidubliuoja.

„Dalis žuvų taukų preparatų yra papildyti vitamino D. Todėl tėvai, kurie vienu metu ketina duoti ir žuvies taukų, ir šio vitamino, turėtų pasitikrinti, ar nebus viršyta dienos D vitamino norma, leistina vaikui", – pataria specialistė.

Pasak A. Levickienės, šiais laikais įtikinti vaikus gerti vitaminus nebėra sunku. Dauguma mažiesiems skirtų maisto papildų atrodo kaip guminukai ar sirupas, be to, yra įvairių skonių ir spalvų. Tokius vitaminus lengviau sugirdyti vaikams, jų vartojimą galima paversti žaidimu.

Tačiau vaistininkė pabrėžia: maisto papildai nėra saldainiai, todėl juos, kaip ir vaistus, reikia laikyti vaikams nepasiekiamoje vietoje ir visuomet stebėti, kokį jų kiekį iš tiesų suvartoja vaikas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.