Dietologė: ką valgyti, kad vaikas geriau išlaikytų egzaminus

Laikant egzaminus mintys apie sveiką mitybą abituriento ar studento galvoje sukasi retai, bet apie tai gali pagalvoti tėvai, mat tinkamas mitybos režimas gali padėti pasiekti kur kas geresnių mokymosi rezultatų.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Griežtas mitybos režimas – streso priešnuodis

Jei sunku susikaupti mokantis, gali būti, kad dėl to kaltos visai ne nuobodžios knygos. Maistas turi didžiulės įtakos protiniams gebėjimams, todėl viena dieta mokslus gali apsunkinti, kita – palengvinti. Smegenys sunaudoja net penktadalį visos žmogaus energijos. Būtent todėl egzaminų laikotarpiu būtina pasirūpinti, kad šios energijos nepritrūktų.

Gydytoja dietologė Daiva Pipiraitė įspėja, kad egzaminų laikotarpiu lengva nuklysti į kraštutinumus – kimšti viską iš eilės arba pamiršti pavalgyti visai. „Stresas skirtingai veikia mitybos įpročius, tačiau abu kraštutinumai tik apsunkins protinę veiklą.

Stenkitės laikytis tinkamo mitybos režimo: valgyti reguliariai ir subalansuotą maistą. Jokiu būdu nesiteisinkite, kad dabar jums sunkus metas, todėl galite išklysti iš sveikos mitybos kelio“, – pataria gydytoja.

Anot jos, tinkamas mitybos režimas gali padėti sumažinti įtampą – jausmas, kad kontroliuojate padėtį bent mitybos srityje, gali kiek palengvinti stresą.

Kokį maistą rinktis?

D. Pipiraitė tikina, kad mityba egzaminų metu nebūtinai turi labai skirtis nuo įprastos – svarbiausia, kad ji būtų subalansuota ir gautumėte visų organizmui būtinų medžiagų.

„Iš visiems puikiai žinomos sveikos mitybos piramidės puikiai matyti, kad svarbiausia mitybos taisyklė – maisto įvairovė. Organizmui, nors ir skirtingais kiekiais, reikia ir grūdinių produktų, ir mėsos, ir žuvies, ir daržovių. To nederėtų pamiršti ir per įtemptą sesiją“, – sako dietologė.

Ji pataria šia įvairove vadovautis ruošiant kiekvieną valgį, pavyzdžiui, žuvis, daržovės ir ryžiai atstovauja trims skirtingoms maisto produktų grupėms.

Papildomo dėmesio galite skirti produktams, kuriuose yra daugiau energijos teikiančių ir atminties procesus veikiančių medžiagų. Norint paspartinti energijos gamybos reakcijas, svarbu gauti pakankamai B grupės vitaminų. Pavyzdžiui, vitaminas B12 padeda raudoniesiems kraujo kūneliams pernešti deguonį į ląsteles, o vitaminas B6 svarbus nervų sistemos veiklai. B grupės vitaminų yra kiaušiniuose, mėsoje, pieno produktuose, kepenėlėse, mielėse.

Nervų sistemos veiklai ir atminčiai gerinti taip pat būtinos ir omega-3 riebalų rūgštys. Jų galite gauti iš riešutų, riebios žuvies, linų sėmenų aliejaus. O štai tinkamas cinko kiekis svarbus ne tik atminčiai, bet ir imunitetui palaikyti. Jo galite gauti iš veršienos, lapinių daržovių, jautienos, jūros gėrybių.

3 dietologės patarimai besimokantiems

Nepraleiskite valgymų. Mokydamiesi pamirštate pavalgyti? Negaunant energijos tik didėja protinis nuovargis, todėl net ir didžiulės pastangos gali būti bevertės. Itin svarbu pavalgyti pusryčius. Pusryčiaujant reikėtų vengti pernelyg daug cukraus turinčių produktų. Naudinga pusryčiams rinktis košes, kiaušinius.

Nepasikliaukite tik užkandžiavimu. Taupydami laiką atsisakėte pietų ir neatsitraukdami nuo knygų nuolat užkandžiaujate? Užkandžiai gali trumpam numalšinti alkį, tačiau iš jų naudos maža, ypač jei užkandžiams pasirenkami saldainiai, sausainiai ar bulvių traškučiai. Reguliarūs valgymai turėtų sumažinti užkandžiavimo poreikį. Tačiau jei vis tik jaučiate poreikį nuolat ką nors kramtyti, šalia pasidėkite lėkštę morkų ar šiaudeliais supjaustytų agurkų, suvalgykite saują riešutų.

Nepiktnaudžiaukite saldumynais. Įtemptai protiškai dirbant, itin norisi cukraus. Tačiau juo piktnaudžiauti nederėtų. „Saldumynai neturėtų tapti paguoda pavargus nuo mokslų“, – sako D. Pipiraitė ir pataria palepinti save vienu kitu gabalėliu šokolado, tačiau nesukrimsti iškart visos plytelės.

Egzaminų periodu gali būti naudingi ir maisto papildai, tačiau jie turėtų būti derinami su tinkama mityba.

„Nieko nebus, jei maisto papildais bandysite užmaskuoti prastus mitybos įpročius: protiniams gebėjimams gerinti svarbių medžiagų pirmiausia turite gauti iš maisto, o papildai tėra papildoma priemonė. Be to, reikėtų prisiminti, kad jei papildus pradėsite gerti tik dieną prieš egzaminus, jokio stebuklingo poveikio nesulauksite“, – sako „Camelia“ vaistininkė Silvija Zubernienė.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mokslai ir laisvalaikis

Vaikų maitinamasis ugdymo įstaigose: ką vertėtų keisti

Sveikatai palankaus maisto technologė ir mitybos specialistė, VšĮ „Sveikatai palankus“ įkūrėja Raminta Bogušienė lankydamasi Lietuvos mokyklose stebėjo vaikų maitinimo situaciją ir pateikia savo įžvalgas.

10 finansų taisyklių vaikams, kurių gali išmokyti tėvai

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos 2016 m. atliktas tarptautinis tyrimas atskleidė bauginančią situaciją – Lietuvos moksleivių finansinio raštingumo lygis yra rekordiškai prastas. Šalies penkiolikmečiai savo žiniomis gerokai nusileidžia bendraamžiams kitose šalyse.

Psichologo patarimai, kaip suvaldyti jaudulį prieš egzaminus ir po jų

Artėjant brandos egzaminų karštinei moksleiviai ieško būdų, kaip pasiekti maksimalių rezultatų ir įstoti į norimą specialybę, tačiau šiam tikslui pasiekti nepakanka vien įgytų žinių. Labai svarbu gebėti suvaldyti įtampą ir jaudulį – pasak psichologų, tai lemia kone pusę egzamino sėkmės.

7 priežastys, kodėl auginti paauglį yra labai smagu (2)

Neretai paauglystė yra piešiama tamsiomis spalvomis, ir jos tėvai laukia su tam tikru nerimu. Jūsų dėmesiui - 7 priežastys, kodėl auginti paauglį yra ne našta, o džiaugsmas.

Tėvai sprendžia vaikų namų darbus? Tai – meškos paslauga (1)

Be abejonės, visi tėvai nori, kad jų vaikams mokykloje sektųsi puikiai, tad dėl geresnių rezultatų jie pasiryžę padaryti viską. Vis dėlto kai kurie tėveliai persistengia. Psichologai įspėja, kad vaikui mokantis tėvų pagalba ir palaikymas yra būtini, tačiau svarbu tai daryti tinkamai – neperžengiant ribos ir neatliekant mokinio užduočių už jį.

Interviu su M. Kyllonen: ko galime pasimokyti iš suomių švietimo?

Būdama pačioje Europos šiaurėje, neturėdama ypatingų gamtos išteklių ar gausios sunkiosios pramonės, prieš keturiasdešimt metų Suomija iškėlė sau tikslą būti labiausiai kvalifikuotų žmonių šalimi.

Save žaloti linkusiems ar bandžiusiems žudytis vaikams – neatidėliotina pagalba

Į Vaikų ligoninės Priėmimo-skubios pagalbos skyrių Santariškėse su švyturėliais atlekiančios greitosios kartais atveža ne tik sunkias traumas buityje, lauke ar avarijose patyrusius, bet ir žudytis ar žalotis bandžiusius vaikus ar paauglius.

Kad vaikas nepradėtų rūkyti, svarbu žinoti (5)

Vaikas gali rūkyti dėl daugelio priežasčių – dėl noro būti suaugusiam, noro įsilieti į kompaniją, atkreipti į save dėmesį.

J. Bortkevičienė: į pirmąją vaiko meilę reikia žiūrėti rimtai

Pastebėję vaikams užgimusius pirmuosius romantiškus jausmus suaugusieji dažniausiai reaguoja su šypsena. Tik vieni stengiasi to savo atžaloms neparodyti, o kiti, būna, net ir prie kitų žmonių, regis, švelniai pasišaipo, kad štai mūsų mažylis jau ir antrą pusę susirado.

Klastinga jaunų mergaičių liga, kurios gydymas gali užtrukti ilgai (1)

Nervinė anoreksija – valgymo sutrikimas. Prasideda pereinant iš vaikystės į paauglystę ir pasireiškia valgio ar valgymo apribojimu (kraštutiniais atvejais – visišku atsisakymu valgyti), siekiant kūno svorio sumažėjimo ir lieknos figūros.

A. Landsbergienė: vaiko problemas turi spręsti vaikas (248)

Ką daro šiuolaikiniai tėvai, pamatę, kad jų vaikai susiduria su sunkumais? Nemaža dalis jų skuba vilktis „supermeno" ar „supermamos" kostiumą ir kuo greičiau visas kliūtis pašalinti atžalai iš kelio.

Nieko gero, jei vaikas nereaguoja į skyrybas: du pavojingiausi kraštutinumai (11)

Kokios skyrybų situacijos vaikams yra sudėtingiausios ir kodėl? Kokie požymiai rodo, kad vaikas nepajėgia pats susidoroti su sunkumais? Jei tėvams išsiskyrus atžala nekelia problemų šeimoje ar mokykloje, teisinga daryti išvadą, kad viskas gerai?

Psichologė: kodėl svarbu vaikui turėti patinkančią veiklą po pamokų (1)

Tai, kad aplinka, kurioje atsiduria vaikas, formuoja jo asmenybę – nenuginčijama tiesa. Šeima, artimieji, draugai, mokykla, laisvalaikis – visa tai daro įtaką tam, koks vaikas auga, koks požiūris, savybės, vertybės užsimezga ir puoselėjamos tolimesnį gyvenimą.

Ko nežinome (o reikėtų) apie savo paauglius (2)

Konfliktai su paaugliais, nusivylimas jų elgesiu ir komunikacija su tėvais – ne vienos šeimos kasdienybė. Tačiau ar žinote, kad tam tikras paauglio elgesys yra nulemtas jo psichologinės raidos ypatumų, o ne noro specialiai konfliktuoti su gimdytojais?

4 svarbios taisyklės, jei auginate dukteris (6)

Kaip padėti bręstančiai mergaitei augti sveikai ir gražiai, kad ji mylėtų savo kūną tokį, koks jis yra.