Edukologė: kaip nepražiopsoti ir lavinti vaiko gabumus

 (2)
Rugsėjis jau praėjo. Atrodo viskas jau nusistovėjo, vaikai ir tėvai įsivažiuoja į pastovų gyvenimo ritmą, kurį buvo pamiršę atostogaudami ir susiduria su nauju iššūkiu. Būreliais. Kaip rasti tą tinkamą sprendimą kiek, kokių ir ar iš vis jų reikia?
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Žydra Mikalauskė, edukologė, vaikų užimtumo centro „Nežiniuko Akademija“ steigėja ir mokytoja.

Psichologų teigimu, papildomas vaikų lavinimas yra labai svarbus. Papildoma veikla suteikia galimybes atsiskleisti vaikų gabumams, leidžia pagilinti ir praktiškai panaudoti žinias.

Popamokinė veikla yra neatsiejama asmenybės ugdymo dalis, stiprinanti savarankiškumą, kūrybiškumą, iniciatyvumą, pilietiškumą, lavinanti vaizduotę, komunikabilumą.

Pastaruoju metu atkreipiamas dėmesys į vaikų ir paauglių užimtumo stygių bei iš to kylančias paauglių nusikalstamumo problemas. Popamokinė veikla atlieka prevencines funkcijas, tokias kaip: nusikalstamos veiklos, priklausomybių nuo narkotinių medžiagų, alkoholio vartojimo, rūkymo mažinimą.

Norint užkirsti kelią netinkamam vaiko elgesiui ateityje, skatinkite vaikus aktyviai lankyti įvairius būrelius. Tai ypač aktualu ankstyvajame amžiuje, kol vaikas turi aktyvų poreikį save pažinti, atrasti įvairius potyrius. Būreliai, papildoma veikla atlieka ir kitą funkciją – jie leidžia vaikui susipažinti su įvairiomis profesijomis. Kaip vaikui žinoti, kokį gyvenimo kelią pasirinkti, jei jis nėra išbandęs?

Apie ką svajoja vaikai?

Šešiametis Karolis: "Aš būsiu krepšininkas. Mano tėčiui labai patinka krepšinis, mes kartu žiūrim. Krepšininkai mėto kamuolį ir laimi varžybas. Jie labai aukšti ir stiprūs". Tačiau paaiškėjo, kad berniukas net nėra bandęs pats mesti kamuolio į krepšį. Kai paprašėme sporto mokytojos darželyje pamokyti jį krepšinio pradmenų, Karolis atsisakė būti krepšininku.

Visai kitokia situacija su devynmetę Auguste. Mergaitė lanko muzikos mokyklą, po pamokų vieną kartą per savaitę eina į šachmatų būrelį, du vakarus lanko šokių pamokas ir dar du kartus baseiną.

Kaip žinia, vien mokymasis muzikos mokykloje reikalauja daug pastangų, laiko ir darbo, o kur dar tokia gausybė būrelių... Kai paklausiau Augustės, kodėl ji lanko tiek būrelių, ji teigė pati to norinti: „Šachmatai padeda susikaupti ir labai smagu, kai laimiu prieš senelį. Šokiai yra muzika, o aš noriu savo gyvenimą sieti su muzika. Aš būsiu dainininkė, todėl reikia mokėti gražiai šokti. O baseinas reikalingas dėl taisyklingos laikysenos." Toks išsamus mergaitės pasakojimas tiesiog pribloškė.

Tėvai paaiškino, kad Augustės polinkį į muziką jie pastebėjo dar tada, kai mergytei buvo 2 metukai. Todėl leido ją į muzikinius užsiėmimus, o Augustė džiaugiasi tuo iki šiol. Tėvai teigė visą laiką leidę mergaitei rinktis, ko ji nori, ir ji visada nuspręsdavo taip, kaip iš tiesų jai geriausiai.

Tačiau šalia stovėjęs dvylikametis Benas liūdai klausėsi šios istorijos ir vėliau guodėsi, kad jo tėvai neleido į sporto būrelius. Vaikas labai norėjo žaisti futbolą: „Tai mano aistra, kai tik turiu laisvo laiko, žaidžiu futbolą su draugais. Tačiau to laiko mažai, nes turiu lankyti muzikos mokyklą. Groti pianinu man nepatinka, tačiau juo groja visa mūsų šeima, ir tėvai sakė, kad ir aš privalau mokėti. Mokydamasis groti užtrunku daug laiko, pavargstu. Man tai nepatinka".

Kaip matome, ne visi tėvai priima tinkamus sprendimus vaikų atžvilgiu. Papildoma veikla vaikams yra svarbi, ji padeda atrasti save, bet kaip atrasti save, jei tau neleidžia?

Edukologė: kaip nepražiopsoti ir lavinti vaiko gabumus
Tam, kad ugdytumėte visus vaiko gabumus nebūtina leisti į visus būrelius, kai kurias sritis galite lavinti ir namuose.
© Vida Press

Tėvų ir vaiko norai

Prieš renkant būrelį vaikui, svarbu atsižvelgti ne į savo, o į vaiko norus bei apskaičiuoti galimybes. Juk tam, kad vaikas atrastų savąjį aš nebūtina iš karto užrašyti į 5 būrelius. Galima pateikti vaikams sąrašą būrelių ir leisti rinkti, kurį pirmąjį jis norėtų išbandyti.

Taip pat nepamirškite, jog pirmieji sunkumai prasideda 2-3 mėnesį. Jei tuo metu vaikas atsisako toliau lankyti būrelį, išsiaiškinkite priežastis, neleiskite mesti pradėtos veiklos, jei tai daroma tik dėl to, kad pasunkėjo užduotys, nes taip vaikas neišsiugdys valios, o ir suprasti, ar tai tikrai ne jam, per tiek laiko neįmanoma.

Svarbu, kad norimą būrelį vaikas palankytų bent pusmetį, tada jau bus galima susidaryti tikrąją nuomonę apie tai, koks darbas lauktų pasirinkus šią „profesiją". Jei po pusmečio vaikui būrelis patiko, bet jis nori dar vieno, galite bandyti ir kitą būrelį. Tik įvertinkite tiek vaiko, tiek ir savo galimybes. Ar tikrai turėsite laiko visur vežioti? Ar vaikas turės laiko žaidimams, poilsiui, namų darbų ruošimui? Jei jūs neturėsite laiko, jausitės pavargę po darbo, pyksite ant vaiko, kad jis neskuba ar kažką daro ne taip, tai net ir pats įdomiausias būrelis gali tapti kančia.

Taip būna ir vaikams – kai jie jaučia nuovargį, nenori lankyti net ir to užsiėmimo, kuris jam teiktų džiaugsmo ir būtų naudingas ateityje. Tad rinkdamiesi būrelius, gerai pasvarstykite visus už ir prieš.

Edukologė: kaip nepražiopsoti ir lavinti vaiko gabumus
Prieš renkant būrelį vaikui svarbu atsižvelgti ne į savo, o į vaiko norus.
© Vida Press

Kaip atpažinti vaiko gabumus

Reiktų žinoti, jog vaiko gabumai pradeda ryškėti 2-3 metais. Visi vaikai skirtingai reaguoja į tuos pačius dalykus. Jei duosite vaikams mašinėlę, vienas su ja važinės, kitas kalbėsis lyg su draugu, trečias apžiūrės ir įvertins jos stilių, o ketvirtas tiesiog išardys.

Kam gabus vaikas, nustatyti paprasta. Dažnai vienas vaikas turi kelis gabumus.Pvz., vaikas mėgsta muziką ir yra be galo pastabus bei judrus. Tai rodo potraukį į muziką, o pastabumas, noras sužinoti daugiau rodo jo polinkį tapti mokslininku, na, o judrumas būdingas sportininkams. Visai nesvarbu, kad tai visai skirtingos sritys, bet jūsų vaikas visa tai gali. Ir iki to amžiaus, kai jis pats pasirinks, kas jam labiausiai prie širdies, jūs turite lavinti viską. Gal leisti į būrelius, o gal papildomai padirbėti namuose.

Tam, kad ugdytumėte visus vaiko gabumus, nebūtina leisti į visus būrelius, kai kurias sritis galite lavinti ir namuose. Svarbu nenuvertinti vieno ar kito vaiko gabumo, arba norėti iš vaiko to, ko jūs pats siekėte vaikystėje. Gera yra bet kuri profesija ir bet koks pasirinkimas yra vykęs, jei tai darai turėdamas talentą.

Tėčiai dažnai yra linkę kritikuoti berniukus: „Tu per daug maivaisi, tai mergaitiška". O galbūt tai vaiko gabumai? Gal užaugęs jis galėtų tapti puikiu aktoriumi? O gal jo nekritikuojant, nežlugdant vaiko sugebėjimų jis taps garsiu komiku?

Tam, kad vaikui būtų lengviau pasirinkti profesiją, tėvai turi išspręsti keturis uždavinius:

  1. Išmokyti vaiką optimistiškai, su viltimi ir pasitikėjimu žvelgti į savo profesinę ateitį.

  2. Sudaryti sąlygas, kad vaikas galėtų besąlygiškai pasitikėti artimaisiais, jausti jų paramą. Vaiką reikia palaikyti nerodant savo nusivylimo, jei jam nepasisekė. Juk pasiseks kitą kartą.

  3. Padėti vaikui pamažu suvokti, jog už savo ateitį atsakingas jis pats. Jis pats turi priimti sprendimus, pasirinkti būrelius, žaidimus ir pan. Nereikalaukite iš vaiko, kuo jis turi tapti, nekiškite savo nuomonės. Nenusivilkite jo pasirinkimu, o leiskite jam išbandyti kuo daugiau. Kuo daugiau vaikas galės išbandyti, tuo tiksliau jis žinos, kuo nori tapti.

  4. Svarbiausia – suvaldykite save: nemenkinkite jokių profesijų atstovų, ypač vaikui girdint. Nes tokie pasakymai „Ai, tas menininkas..."., „ Na, žinai, jis tik statybininkas, o štai čia tai jau gydytojas" formuoja vaiko požiūrį į profesijas.

Priimdami bet kokį sprendimą, susijusį su vaiko papildoma veikla, ateitimi, norais ir gebėjimais, pagalvokite, šito norite jūs ar jūsų vaikas? Tai ne tik padės vaikui įsitvirtinti gyvenime, pasitikėti savimi ir jumis, bet ir sutvirtins jūsų tarpusavio santykius.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Iki kokio amžiaus vaikai tiki Kalėdų seneliu: psichologės komentaras (4)

Toks laikas anksčiau ar vėliau ateina: kad ir kaip norėtume tikėti pasakomis ir stebuklais, vieną dieną suprantame, kad Kalėdų stebuklą po egle sukuria ne mistinio senelio, o tėčio ir mamos rankos. Kaip reaguoti tėvams, kurių vaikas ima abejoti Kalėdų senelio egzistavimu? Pasidalinti savo mintimis ir patarimais paprašėme psichologės.

Vaikas nenori mokytis: ką svarbu žinoti tėvams

Trijų vaikų mama sunerimusi dėl vyriausios dukters elgesio. Moteriai atrodo, kad aštuonmetė kelia daugiausia rūpesčių.

Psichologė – apie tėvų klaidas, kurias darome išleidę vaiką į mokyklą (2)

Pirmoką sūnų auginanti mama klausia specialistės patarimo, kaip motyvuoti vaiką mokytis. Mamai atrodo, kad sūnus visiškai neklauso jos ir nedaro, ko prašomas.

Z kartos vaikus keičia alfa vaikai: kokie jų išskirtiniai bruožai (21)

„Alfa kartos vaikai nesimokys, jeigu nematys prasmės", - naująją kartą apibūdina VGTU inžinerijos licėjaus mokytoja Rūta Filončikienė.

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

25 klausimai, kuriuos verta užduoti vaikui

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Eksperimentas: kas nutinka, kai tėvai vaikams neduoda telefono ir kompiuterio

Kviečiame atlikti eksperimentą: šeimoje paskelbti „savaitę be ekranų (arba be telefonų)“. Jeigu abejojate, ar pavyks, pradėkite nuo mažiau - lai būna artimiausias savaitgalis visoje šeimoje be ekranų.

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.

Iš kur atsiranda vaikai: kokio amžiaus vaikai jau turi žinoti atsakymą į šį klausimą (1)

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta klausimas, ar reikia pasakoti vaikams tiesą apie tai, iš kur gi jie atsiranda ? Jei reikia, tai kokio amžiaus vaikams?

Z kartos vaikams tėvai nori padėti, bet nežino, kaip tai padaryti

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams", skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.