Logopedė griauna pasenusius mitus: nereikia laukti iki 3 metų (1)

Visi tėvai nekantriai laukia, kada vaikas ištars savo pirmą žodį. Kartais tai nutinka gana anksti, tačiau po to mažylis labai ilgai dar šneka tik jam suprantama „sava" kalba. Kartais vaikas neprakalba ir sulaukęs pirmojo, ir antrojo gimtadienių. Laukti toliau ar ieškoti specialisto pagalbos? Šiuos ir kitus klausimus uždavėme socialinės raidos ir reabilitacijos centre AVEVITUS dirbančiai logopedei Ignei Jašinskytei.

Kada jau reikia sunerimti, kad vaikas nekalba ir kreiptis ieškoti pagalbos?

Kiekvienas vaiko amžiaus tarpsnis yra labai svarbus kalbos raidai. Ją stebėti reikėtų nuo kūdikystės: ar vaikas guguoja, čiauška, kiek yra garsų jo kalboje ir kokie jie. Svarbu pastebėti, kaip vaikas reaguoja į suaugusiojo kalbinimą, ar atsako užkalbintas, kaip jis reaguoja į žaislus. Vienas iš svarbiausių momentų kalbant apie mažus vaikus - kaip vaikas išreiškia savo poreikius, kokia yra vaiko-tėvų interakcija? Pavyzdžiui, vienerių metukų vaikas geba parodyti ko nori bedęs piršteliu, tai yra, vaikas suvokia, kad šiuo amžiaus tarpsniu pirštas jam yra priemonė pasakyti tai, ko jis nori.

Kitas svarbus kūdikių kalbos aspektas - ar vaikas vykdo jūsų žodines instrukcijas. Pavyzdžiui, paprašytas parodyti, kur yra mama, šuo, lempa, jis parodo tai savo pirštu ar kita kūno kalba. Sunerimti reikėtų, jei vaikas šiuos išvardytus periodus atitiko, o sukakus 2 metukams, įsivyravo tyla arba vaikas kalba savo kalba, nėra prasmingų žodžių.  

Dažnai girdžiu sakant, „palaukit, palaukit, ateis laikas ir vaikas prakalbs". Kartais nurodomas 3 metų atskaitos taškas, bet mano manymu, toks laukimas gali skaudžiai atsiliepti vaikui ir tėvams. Geriau anksčiau apsilankyti pas specialistus, kurie galėtų įvertinti vaiko kalbos vystymosi ypatumus.Logopedė Ignė Jašinskytė

Jeigu pirmaisiais gyvenimo metais atsiranda pirmieji 1-2-3 prasmingi žodžiai, vėliau jų bagažas turėtų gausėti, tėveliai turi stebėti, ar tai vyksta. Nuo 1,5 - 2 metų vaiko žodyne turėtų būti nuo 30 iki 100 žodžių. Jei 2 metukų vaikas tyli arba taria vos 1-2 prasmingus žodžius, laikas sunerimti.

Dažnai girdžiu sakant, „palaukit, palaukit, ateis laikas ir vaikas prakalbs". Kartais nurodomas 3 metų atskaitos taškas, bet mano manymu, toks laukimas gali skaudžiai atsiliepti vaikui ir tėvams. Geriau anksčiau apsilankyti pas specialistus, kurie galėtų įvertinti vaiko kalbos vystymosi ypatumus.

Dėl kokių priežasčių dažniausiai vėluoja kalbos raida?

Nustatyti jas yra labai sunku, ypač, jei su vaiku dirba tik logopedas. Jeigu dirba visa komanda - logopedas, psichologas, gydytojas pediatras (neurologas) ir kt., galimas tikslesnis priežasties įvertinimas. Dažnai įtakos vėluojančiai kalbos raidai turi nėštumo komplikacijos, gręsiantis persileidimas. Taip pat nėštumo laikotarpiu padidėjęs kraujospūdis, persirgtos ūmios ligos, stresiniai išgyvenimai (artimųjų netektys, skyrybos ir pan). Žinoma, negalima atmesti ir genetinio paveldimumo faktoriaus. Gimdymo metu įtakos naujagimiui turi deguonies stygius, galvos trauma. Lėtinti kalbos raidą gali pirmųjų gyvenimo metų neurologiniai susirgimai, taip pat apleista socialinė aplinka, kai su vaiku nebendraujama arba bendraujama mažai. Pavyzdžiui, jei vaikas nuo gimimo auga vaikų namuose, yra nemaža tikimybė, kad vėluos jo kalbos raida. Itin svarbu, ar vaikas turi gerą klausą ir regą.

Jau kūdikystėje svarbu stebėti, kaip vaikas reaguoja į suaugusiojo kalbinimą, ar atsako užkalbintas, kaip jis reaguoja į žaislus.
Vida Press

Kokie garsai yra sunkiausi vaikui ir kokio amžiaus jis išmoksta juos tarti?

Dažniausiai vaikai netaria Š, Ž, Č ir R garsų.  Maždaug apie ketvirtuosius metus vaikai turėtų pradėti tarti Š,Ž,Č, o garsą R - sulaukę penkerių metų. Gana paplitęs yra netaisyklingas tarpdantinis garsų S, Z, C tarimas, kai juos tariant liežuvis kišamas tarp dantų. Kol vaikučiai maži, dauguma (tikrai ne visi) taip švepluoja, vėliau tai išaugama. Kai kuriems įprotis kišti liežuvį tarp dantų užsitęsia, tada S, Z, C, garsai tariami netaisyklingai. Jau 3 metų vaikučiui galima parodyti taisyklingą šių garsų tarimą ir visada priminti „slėpti liežuvėlį už dantukų", nes vėliau būna sunku atpratinti. 5 metų vaikas turėtų tarti taisyklingai visus kalbos garsus.

Tai galima sakyti, kad penkerių metų vaiko kalbos raida yra baigta?

Ne visai. 5 metų vaikas turi mokėti tarti visus kalbos garsus, tačiau ir toliau plečiasi jo žodynas, sudaromos naujos sąvokos.  Atėjęs į mokyklą vaikas turėtų tarti visus kalbos garsus, kalbėti gramatiškai taisyklingais sudėtiniais sakiniais, mokėti rišliai pasakoti, atpasakoti, apibūdinti. Taip pat turi būti susiformavę garsinės žodžio analizės ir sintezės įgūdžiai. Vaikas turėtų diferencijuoti optiškai panašias grafemas.

Ar tiesa, kad berniukai kalba ir vėliau, ir mažiau, negu mergaitės, todėl, jei augini berniuką, dėl jo nekalbėjimo nereikia per anksti jaudintis?

Negaliu nei paneigti, nei patvirtinti, nesu išanalizavusi visų esamų mokslinių tyrimų. Esu girdėjusi taip sakant, bet nemanyčiau, kad mamos, auginančios berniukus turėtų būti ramesnės dėl jų nekalbėjimo. Kiekvieno vaiko kalbos raida yra individuali. Manau, kad reikia ieškoti priežasčių, kodėl konkretus berniukas nekalba. Ar jo gera klausa, rega, ar išlavėjęs kalbos artikuliacinis aparatas, ar nėra anatominių pakitimų, ar tėvai pakankamai bendrauja su juo, ar sukurta palanki kalbinė aplinka? Tik apžvelgę visus faktorius, galėtume daryti išvadas. Nereikėtų žvelgti aplaidžiai vien todėl, kad tai yra berniukas. Iš savo asmeninės praktikos galiu pasakyti, kad berniukų, turinčių kalbos sutrikimų, kreipiasi daugiau negu mergaičių.

Dažniausiai vaikai netaria Š, Ž, Č ir R garsų.
Vida Press

Kaip atrodo logopedo užsiėmimai su vaikais?

Šiuolaikinio ir norinčio tobulėti logopedo kabinete priemonės naudojamos šiuolaikinės - naujausios informacinės technologijos, planšetiniai kompiuteriai, interaktyvios lentos, smėlio dėžės su švieselėmis, naujausi žaidimai. Priemonės yra smagios, linksmos, ir tai sustiprina vaiko norą mokytis, motyvuoja jį. Žinoma, logopedas turi senųjų priemonių, kurių kartais prireikia - tai zondai, antpirščiai ir pan. Jos padeda specialistui vaiko liežuvį nukreipti į atitinkamą padėtį, kuri būtina norint ištarti atitinkamą garsą. Užsiėmimas pas logopedą yra tarsi žaidimas, iš šalies žiūrint atrodo, kad čia tik žaidžiama. Tačiau per žaidimą mes tikslingai siekiame įvairių tikslų: žaidžiant su vaiku, aš vadovauju žaidimui ir žinau, kokį tikslą turiu pasiekti.

Šiuolaikinio ir norinčio tobulėti logopedo kabinete priemonės naudojamos šiuolaikinės - naujausios informacinės technologijos, planšetiniai kompiuteriai, interaktyvios lentos, smėlio dėžės su švieselėmis, naujausi žaidimai. Priemonės yra smagios, linksmos, ir tai sustiprina vaiko norą mokytis, motyvuoja jį.AVEVITUS logopedė Ignė Jašinskytė

Užsiėmimai labai skiriasi, kai dirbi su vaiku, kuris tik švepluoja ir su vaiku, kuris turi raidos sutrikimą. Pirmu atveju kartais prireikia mažos pagalbos, ir vaikas prakalba, antruoju atveju logopedui labai svarbu dirbti su komanda, nes dažnai esant raidos sutrikimui, būna ne tik kalbos problemų, bet ir smulkiosios, bendrosios motorikos bei psichologinių sunkumų. Džiaugiuosi, kad AVEVITUS centre vaikas gali gauti kompleksinę pagalbą - ergoterapeuto, kineziterapeuto, logopedo, psichologo ir kitų specialistų.

Kaip manote, ar mūsų tėvai pakankamai sąmoningi ir laiku kreipiasi pagalbos dėl vaiko kalbos. Aš esu girdėjusi tokį pasakymą „Ai, darželyje yra specialistų, tegul tvarko, jei reikia...".

Tikrai  ne visuose vaikų darželiuose yra logopedas, o jei ir yra, jis be galo apkrautas darbu, nes kalbos sutrikimų turinčių vaikų dabar yra labai daug. Logopedas dėl didelio darbo krūvio negali nuolat stebėti vaikų kalbos raidos. Auklėtojai irgi ne visada pastebi vaiką, turintį kalbos sutrikimą. Visų svarbiausi vaikui yra tėvai, jie yra arčiausiai vaiko, pirmieji turi pastebėti sunkumus, ieškoti pagalbos ir patys papildomai dirbti su vaiku. Net ir vaikui lankant logopedo užsiėmimus,  visada kviečiame tėvelius į pokalbius, duodam užduotėlių į namus, skatiname tėvus domėtis ir dirbti su vaiku. Laikas greitai bėga, ir tie vaikai, kurių kalba atitinka amžių, sparčiai plečia žodyną, gerėja jų akademinės žinios, kurios bus svarbios mokykloje, todėl tėvai turėtų stengtis padėti vaikui, turinčiam kalbos raidos sutrikimų. Atkreipkite dėmesį, kiek ir kaip komunikuoja jūsų vaikas, ir jei kyla bent menkiausia abejonė, pasikonsultuokite su specialistu.

**

Socialinės raidos ir reabilitacijos centras AVEVITUS – tai pelno nesiekiantis daugiafunkcinis raidos ir terapijų centras neįgaliems, specialiųjų poreikių vaikams. Čia vaikams teikiamos kompleksinės raidos specialistų paslaugos, vaikai mokomi pažinti ir valdyti negalią, apsitarnauti, orientuotis ir judėti aplinkoje, gerinamas jų smulkiosios motorikos, kognityvinės ir fizinės raidos formavimasis, vaikai įgyja teigiamų emocijų ir pasitikėjimo savimi. AVEVITUS centre specialiųjų poreikių vaikams atliekamas vaiko raidos ir intelektinių gebėjimų įvertinimas, su jais dirba logopedas, ergoterapeutas, kineziterapeutas, vaikų masažistas, psichologas, specialusis pedagogas, muzikos ir šokio-judesio terapeutas, dailės ir teatro terapeutas. Centras kviečia šeimas š.m. gegužės 8 d. į atvirų durų dieną, kurios metu bus galima iš arčiau susipažinti su centro veikla ir siūlomomis paslaugomis.

Užsakymo nr.: PT_67586710

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis