Kad vaikiškos pasakos nevirstų košmarais

Kaip atsirinkti tinkamas pasakas vaikui? Apie tai pasakoja VšĮ „Pilni namai“ edukologė Greta Kacinauskaitė - Ivanauskienė.

Ar jau turite TAVO VAIKO programėlę savo išmaniajame telefone? Parsisiųskite ją ir skaitykite mus dar patogiau: „iPhone“, „Android“.

„Raudonkepuraitė“, „Vilkas ir septyni ožiukai“, „Snieguolė ir 7 nykštukai“, „Miegančioji gražuolė“, „Mėlynbarzdis“ , „Trys paršiukai“, „Pelenė“ - tai itin populiarios pasakos, su kuriomis vaikai susipažįsta dar vaikystėje. Jos turtingos įsimintinais ir atpažįstamais personažais, tačiau siužeto linijos toli gražu nevaikiškos. Kai kuriose pasakose apstu muštynių, mirčių ir patyčių. Ar tikrai tokios pasakos tinkamos vaikų ugdymui ir, kaip atsirinkti tinkamą pasaką?

Viena iš esminių pasakos funkcijų yra ugdyti. Vaikai lengvai gali įsijausti į pasakas, personažus, todėl tinkamai parinkta pasaka, gali būti puiki priemonė ugdyti moralę, koreguoti netinkamą elgesį, formuoti socialinius gebėjimus. Vis dėl to, pasakų atranka darželiuose ir mokyklose nėra dažnas reiškinys, todėl turime, ką turime. Ugdytojas ima į rankas pasaką iš pasakų rinkinio ir skaito. Skaito su visais vaizdingais aprašymais, kaip vilkas praryja močiutę ir Raudonkepuraitę, o vėliau jam prapjaunamas pilvas. Ar numanote, kaip visa tai įsivaizduoja keturmetis? Kokie jausmai jam kyla? Vargu, ar moralas pasieks vaiko ausį, jei jis patirs išgąstį, baimę, nerimą.

Baisūs siužetai ne tik gali gąsdinti vaiką, tačiau sekant tokias pasakas yra akcentuojamas netinkamas, nekonstruktyvus elgesys. Apie nekonstruktyvų ir netinkamą elgesį galima kalbėti, analizuoti jam pasireiškus realybėje. O štai pasakas, kuriose yra smurto ar patyčių motyvų, vertėtų padėti į šalį dėl to, kad tai yra netinkamo pavyzdžio šaltinis. Šį pavyzdį vaikas gali suinterpretuoti neteisingai ir jo pasisemti. Dėl šios priežasties verta ignoruoti netinkamą elgesį, tai reiškia - atsisakyti populiariųjų pasakų.

Dar daugiau klausimų kelia populiariųjų pasakų moralai. Pavyzdžiui, jei nedirbsi darbo atsakingai, ar tikrai tave užgrius negandos, kaip atsitiko dvejiems paršiukams iš pasakos "Trys paršiukai"? Arba jei būsi geras ir nuolankus net ir tave žeminantiems žmonėms, ar tikrai tau nusišypsos laimė, kaip tai nutiko Pelenei? Šios pasakos byloja apie senąją moralės sistemą - jei nedarysi gerai, nebūsi geras, tai tave kažkas kažkaip nubaus. Vadinasi, moralizavimas šiose pasakose yra grįstas baime. Vargu, ar teisinga reikalauti iš vaiko gražaus ir gero elgesio jį bauginant. Moralės normos, gražus elgesys, gerumas turi būti ugdomas vaikui keliant teigiamus jausmus.

Kita vertus, populiariosios pasakos nėra blogos, jos yra mūsų kultūros ir istorijos dalis, jose daug simbolinių prasmių, informacijos apie senąją moralę ir ugdymą ja. Šios pasakos tiesiog nėra tinkamos darželinio bei pradinių klasių amžiaus vaikų ugdymui. Tuomet kyla klausimas, kokios pasakos yra tinkamos?

Pagrindinė taisyklė, kuria derėtų vadovautis yra "skirtingos pasakos - skirtingiems ugdymo tikslams". Minėtosios pasakos labiausiai tinka kultūros mokymui, senosios moralės analizei mokykliniame amžiuje. Mažesnio amžiaus vaikams reikalingos kruopščiai antrinktos pasakos, kuriomis nebauginama, negriaunama, o kuriomis yra kuriama. Kuriamas geru pavyzdžiu grįstas elgesys, pasitikėjimas aplinka ir savimi.

Renkant pasaką vaikui svarbu ją perskaityti pačiam ir įsitikinti turinio tinkamumu, ar pastarasis atitinka vaiko raidą, ar yra aktualus. Būtina pergalvoti, ar pasaka išpildys Jūsų keliamus ugdymo tikslus. Jei tikslų nekeliate ir/ar nežinote pasakos, geriau jos nesekite vaikui, nes galite pridaryti daugiau bėdos nei naudos.

Taigi, svarbu galvoti, kokią informaciją, kada ir kaip pateikti vaikui. Netgi tuomet, kai tai yra paprasčiausios vaikiškos pasakos. Svarbu jas patiems skaityti ir pergalvoti, kad vaikiškos pasakos netaptų košmarais.

Edukologė Greta Kacinauskaitė - Ivanauskienė

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis