2 lietuviškos uogos, kurių nauda neįkainojama

 (9)
Medicinos mokslų daktaras doc. vaistininkas Juozas Vasiliauskas aptaria, kuo naudingos mums ir mūsų vaikams dvi itin populiarios uogos - juodieji serbentai ir avietės.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Juodasis serbentas: vitaminų šaltinis

„Vaistams" tinka ir laukinio, ir sukultūrinto juodojo serbento lapai bei vaisiai. Iš lapų gaminami nuovirai ir užpilai, iš uogų – nuovirai, sultys, uogienės, morsas.

Serbentų lapus reikia skinti, kai žydi, t. y. birželio–liepos mėnesiais. Juos džiovinti pavėsyje gerai vėdinamoje patalpoje ar džiovykloje esant 25–30 laipsnių temperatūrai. Gerai išdžiovinti lapai yra žalios spalvos ir kvapūs.

Uogos renkamos, kai prinoksta, o tai nutinka liepos–rugpjūčio mėnesiais. Skinamos be žiedynkočių rankomis ir džiovinamos specialioje džiovykloje esant 60–65 laipsnių temperatūrai. Tinkamai išdžiovinti serbentų vaisiai yra raukšlėti, nesulipę, rūgščiai saldaus skonio.

2 lietuviškos uogos, kurių nauda neįkainojama
© Vida Press

Serbentų lapai skatina šlapintis ir prakaituoti, taip pat gerina antinksčių veiklą. Nuovirų rekomenduojama vartoti esant inkstų ir šlapimo takų uždegimams, jie lengvina spazminį kosulį.

Serbentų uogos tonizuoja, valo kraują, šlapimą, skatina prakaituoti. Turi daug vitaminų, todėl rekomenduojamos vartoti sergant avitaminoze, mažakraujyste, išsekus po ligos, profilaktiškai nuo peršalimo ligų.

Avietė: peršalus

Močiučių vadinama uogų uoga. Paplitusios drėgnuosiuose miškuose, pamiškėse, auginamos soduose, tačiau daugiau gydomųjų galių turi laukinės avietės.

Avietės žydi birželio–liepos mėnesiais, uogas subrandina liepą–rugpjūtį, tada jas ir reikia rinkti. Uogos skinamos be žiedsosčio ir taurelės, t. y. nutraukiamos, lieka tik tuščias uogos „kibiriukas". Jas galima trumpai padžiovinti saulėje ir tada džiovinti džiovykloje paskleidus plonu sluoksniu esant 50–60 laipsnių temperatūrai. Tinkamai išdžiovintos uogos turi būti pilkai raudonos spalvos, kvapios, nesulipusios.

2 lietuviškos uogos, kurių nauda neįkainojama
© Vida Press

Aviečių lapus reikia skinti pasirinktinai, t. y. kad augalas neliktų „nuogas", be lapų. Lapus džiovinkite pavėsyje gerai vėdinamoje patalpoje arba specialioje džiovykloje esant 40–45 laipsnių temperatūrai.

Aviečių uogos skatina prakaituoti, šlapintis, mažina skausmą ir karščiavimą. Arbatas rekomenduojama gerti keliskart per dieną vos pajutus pirmuosius peršalimo požymius. Avietės turi antibakterinių savybių, slopina uždegimus. Tinka ir viduriuojant.

Aviečių lapų nuoviras padeda atsikosėti, o sergant angina juo rekomenduojama skalauti gerklę.

Birželio mėnesio (Nr. 6) TAVO VAIKO žurnale skaitykite:

Tendencija: motinystė „be saldiklių“

Greit pavargsta

Išnešioti, bet gimę laiku

Vaikui – vieni
Nestabdyk iniciatyvos

Vaikas - „pasaulio bamba“
Kas tuomet?

Išsamus žurnalo anonsas – ČIA.

Žurnalo prenumerata geriausiomis sąlygomis – ČIA.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.