Kai mamoms ne tas pats, ką valgo jų vaikai

Pastebima, kad šiuolaikinėje visuomenėje daugėja žmonių, kurie nebesivaiko mitybos madų, o iš tiesų domisi tuo, ką valgo.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šie asmenys stengiasi skaityti etiketes, vengti netinkamų priedų, pirkti šviežias ir ekologiškas prekes, bando sudominti tuo ir artimiausius žmones, sutuoktinius, vaikus. Sveika mityba turi savo taisykles ir principus, tačiau tikrai ne kiekvienas juos žinome. Tai ką reikėtų valgyti, kad organizmas gautų naudingų medžiagų?

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, mūsų sveikata didžiąja dalimi priklauso nuo sveikos gyvensenos bei mitybos. Europos šalyse mitybos tyrimų duomenys atskleidžia, kad pastaraisiais dešimtmečiais gyventojų valgymo įpročiai blogėja. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad tinkamus valgymo įpročius atitinkanti paros maistinių medžiagų ir energijos norma, kuri gaunama su maistu, gali padėti išvengti lėtinių neinfekcinių ligų.

Pasak Lietuvos Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, žmogaus organizmui per parą reikia suvartoti 20-30 g skaidulinių medžiagų, o jų galima gauti valgant patiekalus iš pilno grūdo (rupių) miltų. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai primena, kad pilno grūdo miltai yra labai naudingas produktas, nes juose paliekamos sėlenos ir grūdų gemalai, kuriuose gausu skaidulų, B grupės vitaminų ir mikroelementų. Visi šie vitaminai bei mineralinės medžiagos yra labai naudingi mūsų sveikatai, o grūdiniai produktai - puikus jų šaltinis.

Kaip mūsų įpročiai keičia mitybą?

Dažnas iš mūsų namuose turi duonos, makaronų, pusryčių dribsnių, sausainių ar miltų. Dviejų mažamečių vaikų mama Lauryna, besirūpindama savo ir vaikų sveika mityba, pati kepa ir patiekia vaikams naminę duoną. „Juk duona žmogaus mityboje užima labai svarbią vietą. Pamenu, kai buvau dar maža, mama man kepdavo duoną iš rupių miltų. Iki šiol aš naudojuosi jos puikiu receptu ir perduodu tai savo vaikams.

Mūsų šeimoje duona yra vienas iš svarbiausių maisto produktų, iš kurio gauname energijos," – teigė mama. Lauryna atskleidė, kas jos naudojamame recepte padeda išgauti stabilią tekstūrą ir namus primenantį skonį – tai specialiai duonai skirti miltai. Ji naudoja specializuotus kvietinius pilno grūdo miltus, kuriuose gausu vitaminų ir mineralų, tai ypač svarbu Laurynai auginant vaikus.

VU Medicinos fakulteto prof. habil. dr. Rimanto Stuko teigimu, Lietuvos vaikų mitybos įpročiai nėra tinkami. Subalansuota vaikų mityba yra tokia, kai valgomi vaisiai ir daržovės, nemaltų grūdų patiekalai, daug augalinių baltymų turinčių pupelių ar kitų ankštinių kultūrų, liesos mėsos, žuvies, paukštienos, vartojama mažai cukraus ir druskos. Remiantis atliktų tyrimų duomenimis, Lietuvos gyventojams jau ne vienerius metus siūloma didinti grūdinių kultūrų bei vietinių daržovių ir vaisių vartojimą, gerti daugiau daržovių sulčių. „Minimalus daržovių dienos kiekis – 400 g, idealus – 600 g, o mes vidutiniškai suvalgome tik 312 g,"- sakė Rimantas Stukas.

Norisi gyventi sveikiau, pradėk nuo savęs

Mažamečių mama Lauryna domisi ne tik, ką valgo jos vaikai, bet stengiasi kartu aktyviai sportuoti: važinėjasi dviračiais, riedučiais, drauge žaidžia lauke. „Žinau, jog vaikai daro ne tai, kas jiems sakoma, o tai, kas rodoma, todėl pirma keičiu savo mitybos įpročius, sportuoju ir tokiu būdu rodau geresnį pavyzdį savo vaikams",- teigė Lauryna.

Norintiems gyventi sveikiau, specialistai pataria valgyti daugiau vaisių, daržovių, gerti skysčių, užsiimti fizine veikla. Taip pat stengtis vartoti kuo mažiau riebių, saldžių ir sūrių produktų bei saikingai gerti alkoholinius gėrimus. Pradėkite rūpintis savo ir vaikų sveikata nuo šiandien !

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.

Vaikų chirurgai: gali būti, kad ateityje apendicitui gydyti užteks tabletės

Vaikų chirurgai, susirinkę Vaikų ligoninėje organizuotoje konferencijoje, aptarė vaikų ūminių chirurginių ligų diagnostiką, gydymą ir perspektyvas.