Kai mamoms ne tas pats, ką valgo jų vaikai

Pastebima, kad šiuolaikinėje visuomenėje daugėja žmonių, kurie nebesivaiko mitybos madų, o iš tiesų domisi tuo, ką valgo.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Šie asmenys stengiasi skaityti etiketes, vengti netinkamų priedų, pirkti šviežias ir ekologiškas prekes, bando sudominti tuo ir artimiausius žmones, sutuoktinius, vaikus. Sveika mityba turi savo taisykles ir principus, tačiau tikrai ne kiekvienas juos žinome. Tai ką reikėtų valgyti, kad organizmas gautų naudingų medžiagų?

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, mūsų sveikata didžiąja dalimi priklauso nuo sveikos gyvensenos bei mitybos. Europos šalyse mitybos tyrimų duomenys atskleidžia, kad pastaraisiais dešimtmečiais gyventojų valgymo įpročiai blogėja. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad tinkamus valgymo įpročius atitinkanti paros maistinių medžiagų ir energijos norma, kuri gaunama su maistu, gali padėti išvengti lėtinių neinfekcinių ligų.

Pasak Lietuvos Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, žmogaus organizmui per parą reikia suvartoti 20-30 g skaidulinių medžiagų, o jų galima gauti valgant patiekalus iš pilno grūdo (rupių) miltų. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai primena, kad pilno grūdo miltai yra labai naudingas produktas, nes juose paliekamos sėlenos ir grūdų gemalai, kuriuose gausu skaidulų, B grupės vitaminų ir mikroelementų. Visi šie vitaminai bei mineralinės medžiagos yra labai naudingi mūsų sveikatai, o grūdiniai produktai - puikus jų šaltinis.

Kaip mūsų įpročiai keičia mitybą?

Dažnas iš mūsų namuose turi duonos, makaronų, pusryčių dribsnių, sausainių ar miltų. Dviejų mažamečių vaikų mama Lauryna, besirūpindama savo ir vaikų sveika mityba, pati kepa ir patiekia vaikams naminę duoną. „Juk duona žmogaus mityboje užima labai svarbią vietą. Pamenu, kai buvau dar maža, mama man kepdavo duoną iš rupių miltų. Iki šiol aš naudojuosi jos puikiu receptu ir perduodu tai savo vaikams.

Mūsų šeimoje duona yra vienas iš svarbiausių maisto produktų, iš kurio gauname energijos," – teigė mama. Lauryna atskleidė, kas jos naudojamame recepte padeda išgauti stabilią tekstūrą ir namus primenantį skonį – tai specialiai duonai skirti miltai. Ji naudoja specializuotus kvietinius pilno grūdo miltus, kuriuose gausu vitaminų ir mineralų, tai ypač svarbu Laurynai auginant vaikus.

VU Medicinos fakulteto prof. habil. dr. Rimanto Stuko teigimu, Lietuvos vaikų mitybos įpročiai nėra tinkami. Subalansuota vaikų mityba yra tokia, kai valgomi vaisiai ir daržovės, nemaltų grūdų patiekalai, daug augalinių baltymų turinčių pupelių ar kitų ankštinių kultūrų, liesos mėsos, žuvies, paukštienos, vartojama mažai cukraus ir druskos. Remiantis atliktų tyrimų duomenimis, Lietuvos gyventojams jau ne vienerius metus siūloma didinti grūdinių kultūrų bei vietinių daržovių ir vaisių vartojimą, gerti daugiau daržovių sulčių. „Minimalus daržovių dienos kiekis – 400 g, idealus – 600 g, o mes vidutiniškai suvalgome tik 312 g,"- sakė Rimantas Stukas.

Norisi gyventi sveikiau, pradėk nuo savęs

Mažamečių mama Lauryna domisi ne tik, ką valgo jos vaikai, bet stengiasi kartu aktyviai sportuoti: važinėjasi dviračiais, riedučiais, drauge žaidžia lauke. „Žinau, jog vaikai daro ne tai, kas jiems sakoma, o tai, kas rodoma, todėl pirma keičiu savo mitybos įpročius, sportuoju ir tokiu būdu rodau geresnį pavyzdį savo vaikams",- teigė Lauryna.

Norintiems gyventi sveikiau, specialistai pataria valgyti daugiau vaisių, daržovių, gerti skysčių, užsiimti fizine veikla. Taip pat stengtis vartoti kuo mažiau riebių, saldžių ir sūrių produktų bei saikingai gerti alkoholinius gėrimus. Pradėkite rūpintis savo ir vaikų sveikata nuo šiandien !

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Kas išduoda, kad vaikas galėjo patirti seksualinį smurtą?

Visuomenėje įprasta manyti, kad seksualinę prievartą vaikai patiria užpulti nepažįstamų žmonių. Tačiau tyrimai rodo, kad 90 proc. nukentėjusių vaikų buvo išnaudojami šeimos nario arba kito artimo žmogaus: kaimyno, mokytojo, trenerio ir pan.

R. Bogušienė: kokie pieno produktai sveikiausi vaikams, o kokių geriau atsisakyti

Apie pieno produktus vaikams kalbiname maisto technologę ir mitybos specialistę, VšĮ „Sveikatai palankus" direktorę ir dviejų vaikų mamą Ramintą Bogušienę.

Vasarą suaktyvėjo meningitą sukeliantys virusai

Šiltą vasarą suaktyvėja virusai, sukeliantys infekcinį nervų sistemos susirgimą - meningitą. Jis labiausiai pažeidžia minkštuosius smegenų dangalus. Kauno klinikinės ligoninės pediatrai naujus šios ligos atvejus registruoja kiekvieną savaitę.

Specialistė atskleidžia esminę taisyklę, kaip išsirinkti geriausią priemonę nuo saulės

Kas sveikiau – kai apsaugos nuo saulės filtrai atspindi ar kai sugeria saulės spindulius? O ar žinote, kodėl pamačius, kad kremo nuo saulės sudėtyje yra pažymėta „nano“, verta pagalvoti, ar jo tikrai norite? Ar apskritai esate tikri, kad rinkdamiesi kremą nuo saulės žinote visus svarbius kriterijus? Pagaliau, ar žinojote, kad telefone galite stebėti saulės indeksą ir pagal tai rinktis apsaugą?

3 saulės pavojai, kurie gali baigtis labai liūdnai

Vasarą norime mėgautis šiluma ir saulės dovanomis. Visgi būkime atidūs, ypač, jei auginame mažus vaikus – jų oda ir organizmas nėra pasiruošęs apsiginti nuo saulės keliamų pavojų.

Supimo liga: kodėl ji kamuoja ne visus ir kaip padėti vaikui

Yra vaikų, kurie vemia pavažiavę automobiliu vos kelis kilometrus. Kodėl taip nutinka ir kaip padėti vaikui?

Jei laikysitės šių patarimų, vaikas nejaus medikų ir ligoninės baimės

Auginantiems vaikus tėvams tenka susidurti su įvairiomis mažųjų baimėmis, viena jų – ligoninės ir medikų. Dr. Lina Jankauskaitė ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto studentė Kristina Ganzijeva dalijasi patarimais, kaip įveikti šią baimę.

Vaidotas Urbonas: vaikams baltymų reikia daugiau nei saugusiems

Tyrimai įrodė, iš kokių produktų gaunami baltymai naudingiausi sveikatai.

R. Bogušienė: kaip išsirinkti šviežiausias bei kokybiškiausias braškes

Prasidėjo braškių sezonas. Parduotuvių lentynos ir turgūs lūžta nuo braškių ir dažna mama ar močiutė neša namo raudonas gardžiai kvepiančias uogas.

Dvi dažniausios vasaros traumos: ko šiukštu nedaryti prasiskėlus galvą ar nusibrozdinus

Vasarą vaikai daug laiko leidžia lauke, tad natūralu, kad ir traumų tikimybė būna didesnė. Ką daryti ir ko nedaryti, jei vaikas prasiskėlė galvą ar nusibrozdino?

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.