Kaip imunitetą stiprina paukščių saldainiai?

 (1)
Pavasarį, kai esame išsiilgę šviežių daržovių ir vaisių, mitybą galime praturtinti daigintomis sėklomis, kurios patiekalams suteikia puikaus skonio, be to, praturtina mūsų maistą vitaminais, mikroelementais bei kitomis organizmui būtinomis medžiagomis. Daigintose sėklose gausu vitamino E, C ir kitų antioksidantų, B grupės vitaminų, omega-3 riebalų rūgščių, todėl labai sveika, jei jų valgo visa šeima.
© Olgos Posaškovos

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sėklos daiginamos vaikų darželyje ant palangės

Vilniuje esančio Augueko namų vaikų darželis "Dūzginėlis" vadovė Ingrida Lauciuvienė sako, kad jų darželyje sėklos daiginamos ir valgomos jau ne vienerius metus. "Pirmą kartą idėją parsivežiau po apsilankymo Berlyno Žaliojoje savaitėje. Pasaulinėje maisto mugėje gražiai dėžutėse supakuotų daigų buvo galima įsigyti pačių įvairiausių rūšių. Kai Lietuvoje lankėsi gydytoja Viktorija Boutenko, jos pavyzdžiu ėmėme plaktis rytais žaliuosius kokteilius, todėl šaltuoju metų laiku pritrūkę žalėsių, ėmėmės daigintis sėklas: grikius, liucernas, saulėgrąžas, ožrages, ridikus, dobilus.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kaip po gimdymo atsikratyti nereikalingų kilogramų?
Dvi gimdas turinti lietuvė: savo istorija noriu padrąsinti kitas mamas

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Į žalius kokteilius dedame daigus, kurie turi žalius lapelius. Juos daiginame net ir grupėse ant palangių, nedidelėse daigyklose. O štai didesnius kiekius želmenų darželio krautuvėlėje daiginame padėkluose, žemėse. Žinių sėmėmės gyvo maisto konferencijoje, kurią organizuoja Ann Wigmore fondas. JAV lietuvės Loretos Vainius mokymuose pasisėmėme žinių, kaip užsiauginti žirnių, saulėgrąžų, kviečių, grikių želmenis. Tik čia labai svarbu pasirinkti tinkamą žemę, sėklas, tada laiku suvartoti, kol lapai nepradėję skilinėti", - pasakoja sveiką gyvenimo būdą propaguojančio vaikų darželio įkūrėja.

Dygstančiose sėklose vitaminų ir mineralų dvigubai daugiau nei nedaigintose

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Drumstienė sako, kad vykstant biocheminiams ir fioziologiniams procesams, dygstančiose sėklos suaktyvėja visi gyvybiniai procesai, todėl vitaminų C ir E kiekis jose gali padidėti kelis kartus, o krakmolas ir kiti polisacharidai skyla į lengvai virškinamus angliavandenius. Sunkiai virškinami baltymai daigintuose grūduose taip pat suskyla ir tampa lengvai virškinami bei greičiau įsisavinami.

Dygstančios sėklos yra puikus mineralų šaltinis. Pavyzdžiui, daigintose liucernose daug seleno, kalcio, kalio ir magnio, o lęšių sėklose - geležies. Vertingos daigintos sėklos ir dėl nesočiųjų riebalų rūgščių, kurių ypač gausu kelias dienas daigintuose linuose, saulėgrąžose, aguonose.

Daiginimui tinka beveik visų augalų sėklos, tačiau dažniausiai tam naudojami kviečiai, miežiai žirniai, lęšiai, avinžirniai, saulėgrąžos, linų sėmenys, grikiai, avižos, rugiai, sojos. Taip pat gali būti daiginama liucernos, dobilai, pupos, ridikėliai", - pabrėžia A.Drumstienė.

VMVT Maisto skyriaus specialistė pataria pirkti maistui daiginti skirtas sėklas. Svarbu, kad jos nebūtų apdorotos termiškai, nes dėl to gali būti praradusios daigumą. Be to, maistui daiginti netinka sėklos, paruoštos sėjai dirvoje. Jos būna beicuotos, apdorotos įvairiais herbicidais, skirtais apsaugoti sėklas ir padidinti jų daigumą dirvožemyje, todėl gali pakenkti sveikatai.

Prieš daiginant, sėklas būtina labai gerai keletą kartų nuplauti tekančiu vandeniu. Tada rekomenduojama jas bent keletą valandų pamirkyti, periodiškai keičiant vandenį. Daiginant taip pat reikėtų kartas nuo karto sėklas perplauti, kad būtų pašalinti nešvarumai, suskilusios sėklų dalys, įsimaišiusios luobelės ir žmonių sveikatai pavojų keliantys mikroorganizmai, bakterijos.

Kaip išmokyti vaikus valgyti sveiką maistą?

Tradiciškai manoma, kad sveikuoliški patiekalai vaikams bus neskanūs, todėl net neverta to išmėginti namuose patiems. Tokiam požiūriui nepritarianti Ingrida Lauciuvienė sako, kad sėklas į vaikų darželio valgiaraščius jie yra įtraukę įvairiausiais pavidalais: "Kartais žaliais daigeliais tiesiog skaniname mūsų keptą duonelę, ant kurios tepamės užtepėlę ir dedame daigų. Kai kurias plakame į kokteilius kartu su vaisiais. Dar beriame į salotas, į sriubas. Net skaniukus vietoj saldainių gaminamės".

Svarbiausia, informaciją apie daigintas sėklas pateikti vaikams patraukliu būdu. Pavyzdžiui, kartą Danutė atvažiavo ir vaikams sako: „Kas norite paukščių saldainių?" Visi apspito ir sulapnojo šermukšnių uogas vienu ypu. O jos juk karčios!
Ingrida Lauciuvienė

Sveikos gyvensenos ekspertė Ingrida Lauciuvienė mano, kad pirmas žingsnis supažindinant vaiką su sveiku maistu ir daigintomis sėklomis - tėvų pavyzdys. „Sėklos maistui mūsų darželyje atsirado po Žolinčių akademijos vadovės Danutės Kunčienės paskaitų. Beje, ji mokė ne tik auklėtojas, virėjas, bet ir vaikus. Po Danutės pamokų vaikai pamėgo sėklas. Svarbiausia, informaciją apie jas pateikti atraktyviu būdu. Pavyzdžiui, kartą Danutė atvažiavo ir vaikams sako: „Kas norite paukščių saldainių?" Visi apspito ir sulapnojo šermukšnių uogas vienu ypu. O jos juk karčios!

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Kitas aspektas - kai patys vaikai daigina, sodina, augina, laukia derliaus, tada jie labai noriai ir ragauja. Jie kartu dalyvauja ir maisto gaminimo pamokose. Todėl natūraliai viską išbando. Mūsų imuninės sistemos varomoji jėga yra fermentai. Jei maiste nėra fermentų, organizmas ima eikvoti savus. O svarbiausias fermentų šaltinis - žalias neapdorotas maistas. Ir beje, vaikai jį mėgsta. Tik dar turime rodyti ir patys savo pavyzdį. Tai yra valgyti tą patį", - sako pašnekovė.

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Parduodamų daigintų sėklų ir želmenų kokybė yra tikrinama

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Drumstienė sako, kad sudaigintos sėklos vartojamos visos: sėklos, lukštai, daigeliai, šaknelės. Pašalinami tik labai kieti avižų, grikių, saulėgrąžų lukštai. Liucernų, garstyčių, kviečių daiguose prie šaknų atsiranda šakniaplaukiai. Tai natūrali augalo dalis, nors kartais klaidingai supainiojama su pelėsiu.

Didesni daigintų sėklų kiekiai gali būti laikomi uždaruose induose šaldytuve keletą dienų, tačiau prieš vartojant maistui jas reikėtų dar kartą perplauti tekančiu vandeniu.

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Beje, sėklas galima ne tik namuose daiginti, bet ir įsigyti jau sudaigintų prekybos centruose arba turgavietėse. Nusipirkus sudaigintų grūdų ar sėklų, prieš vartojimą jas taip pat būtina labai gerai nuplauti šiltu tekančiu vandeniu.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo "TAVO VAIKAS" prenumeratą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Jei laikysitės šių patarimų, vaikas nejaus medikų ir ligoninės baimės

Auginantiems vaikus tėvams tenka susidurti su įvairiomis mažųjų baimėmis, viena jų – ligoninės ir medikų. Dr. Lina Jankauskaitė ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto studentė Kristina Ganzijeva dalijasi patarimais, kaip įveikti šią baimę.

Vaidotas Urbonas: vaikams baltymų reikia daugiau nei saugusiems

Tyrimai įrodė, iš kokių produktų gaunami baltymai naudingiausi sveikatai.

R. Bogušienė: kaip išsirinkti šviežiausias bei kokybiškiausias braškes

Prasidėjo braškių sezonas. Parduotuvių lentynos ir turgūs lūžta nuo braškių ir dažna mama ar močiutė neša namo raudonas gardžiai kvepiančias uogas.

Dvi dažniausios vasaros traumos: ko šiukštu nedaryti prasiskėlus galvą ar nusibrozdinus

Vasarą vaikai daug laiko leidžia lauke, tad natūralu, kad ir traumų tikimybė būna didesnė. Ką daryti ir ko nedaryti, jei vaikas prasiskėlė galvą ar nusibrozdino?

Ekspertai baigė vertinti mokyklų ir darželių maistą: rezultatai stebina

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) bei Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) baigė vizitus ugdymo įstaigose - mokyklose ir darželiuose, kur mobili ekspertų komanda apsilankydavo netikėtai ir vertindavo vaikams tiekiamo maisto kokybę.

Siūloma uždrausti „vaikišką šampaną“ ir kitas alkoholį imituojančias prekes vaikams

Reaguojant į nevyriausybinių organizacijų siūlymus siūloma atsisakyti viešoje prekyboje vaikams skirtų prekių, kurios imituoja suaugusiųjų elgesį vartojant alkoholį, iš kurių populiariausi yra vaisvandeniai, parduodami putojantį vyną imituojančiose pakuotėse.

Kaip prižiūrėti vaikų smėlio dėžę, kad ji netaptų ligų šaltiniu

Šiltuoju metų laiku vaikų smėlio dėžės tampa tikromis statybų aikštelėmis – statomos pilys, kasamos duobės, rausiami tuneliai.

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė: valgyti avižas reikėtų bent dukart per savaitę

Kadaise laikytos antrarūšėmis ir bevertėmis, šiandien avižos pripažįstamos kaip viena naudingiausių grūdinių kultūrų.

3 dažniausios odos ligos, kai išberia: kaip jas atpažinti ir padėti vaikui (1)

Spuogeliai, nuolatinis niežulys ir raudonis. Šios odos problemos vargina daugelį iš mūsų.

Lietuvos vaikai suvartoja keturiskart daugiau cukraus už normą: kur ir kiek jo pridėta

Lietuvos gyventojai kasdieną gauna vidutiniškai 22 proc. daugiau cukraus, nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Vaikai suvartoja dar daugiau - kai kurių tyrimų duomenimis, net keturis kartus daugiau nei norma.

Važiuojant supa ir pykina: kaip padėti vaikui

Šylant orams vis dažniau savo vaikus sodinsime į automobilius ir vyksime poilsiauti. Deja, kai kurie tėvai jau žino, kad kelionės ne visada būna malonios.

Gydytoja Evelina Nevardauskaitė-Rudzikienė – apie natūralias gydymo priemones susirgus vaikui

Šiais laikais pasaulyje populiarėjanti sveikos gyvensenos ir natūralumo tendencija tampa aktuali ir gydant vaikus.

Indrė Kavaliauskaitė Morkūnienė atskleidė, kaip savo vaikus gydo be vaistų

Šiais laikais apie vaikų priežiūrą tėvai gali rasti gausybę informacijos – kaip gydyti, kokius metodus taikyti ir kaip išvengti ligų.

Ledų sezonas: kokių ir kiek per dieną sveika valgyti vaikui

Kas pasaulyje skaniausia? Uždavus šį klausimą vaikui, visai tikėtina, kad dėl prizinės vietos rungsis ir ledai. Kokie ledai tinkamiausi vaikui ir kada geriau jų neduoti?

Vaiką atakuoja alergija: svarbu žinoti

Kaip sužinoti, ar mažylis tikrai alergiškas?