Kaip imunitetą stiprina paukščių saldainiai?

 (1)
Pavasarį, kai esame išsiilgę šviežių daržovių ir vaisių, mitybą galime praturtinti daigintomis sėklomis, kurios patiekalams suteikia puikaus skonio, be to, praturtina mūsų maistą vitaminais, mikroelementais bei kitomis organizmui būtinomis medžiagomis. Daigintose sėklose gausu vitamino E, C ir kitų antioksidantų, B grupės vitaminų, omega-3 riebalų rūgščių, todėl labai sveika, jei jų valgo visa šeima.
© Olgos Posaškovos

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Sėklos daiginamos vaikų darželyje ant palangės

Vilniuje esančio Augueko namų vaikų darželis "Dūzginėlis" vadovė Ingrida Lauciuvienė sako, kad jų darželyje sėklos daiginamos ir valgomos jau ne vienerius metus. "Pirmą kartą idėją parsivežiau po apsilankymo Berlyno Žaliojoje savaitėje. Pasaulinėje maisto mugėje gražiai dėžutėse supakuotų daigų buvo galima įsigyti pačių įvairiausių rūšių. Kai Lietuvoje lankėsi gydytoja Viktorija Boutenko, jos pavyzdžiu ėmėme plaktis rytais žaliuosius kokteilius, todėl šaltuoju metų laiku pritrūkę žalėsių, ėmėmės daigintis sėklas: grikius, liucernas, saulėgrąžas, ožrages, ridikus, dobilus.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kaip po gimdymo atsikratyti nereikalingų kilogramų?
Dvi gimdas turinti lietuvė: savo istorija noriu padrąsinti kitas mamas

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Į žalius kokteilius dedame daigus, kurie turi žalius lapelius. Juos daiginame net ir grupėse ant palangių, nedidelėse daigyklose. O štai didesnius kiekius želmenų darželio krautuvėlėje daiginame padėkluose, žemėse. Žinių sėmėmės gyvo maisto konferencijoje, kurią organizuoja Ann Wigmore fondas. JAV lietuvės Loretos Vainius mokymuose pasisėmėme žinių, kaip užsiauginti žirnių, saulėgrąžų, kviečių, grikių želmenis. Tik čia labai svarbu pasirinkti tinkamą žemę, sėklas, tada laiku suvartoti, kol lapai nepradėję skilinėti", - pasakoja sveiką gyvenimo būdą propaguojančio vaikų darželio įkūrėja.

Dygstančiose sėklose vitaminų ir mineralų dvigubai daugiau nei nedaigintose

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Drumstienė sako, kad vykstant biocheminiams ir fioziologiniams procesams, dygstančiose sėklos suaktyvėja visi gyvybiniai procesai, todėl vitaminų C ir E kiekis jose gali padidėti kelis kartus, o krakmolas ir kiti polisacharidai skyla į lengvai virškinamus angliavandenius. Sunkiai virškinami baltymai daigintuose grūduose taip pat suskyla ir tampa lengvai virškinami bei greičiau įsisavinami.

Dygstančios sėklos yra puikus mineralų šaltinis. Pavyzdžiui, daigintose liucernose daug seleno, kalcio, kalio ir magnio, o lęšių sėklose - geležies. Vertingos daigintos sėklos ir dėl nesočiųjų riebalų rūgščių, kurių ypač gausu kelias dienas daigintuose linuose, saulėgrąžose, aguonose.

Daiginimui tinka beveik visų augalų sėklos, tačiau dažniausiai tam naudojami kviečiai, miežiai žirniai, lęšiai, avinžirniai, saulėgrąžos, linų sėmenys, grikiai, avižos, rugiai, sojos. Taip pat gali būti daiginama liucernos, dobilai, pupos, ridikėliai", - pabrėžia A.Drumstienė.

VMVT Maisto skyriaus specialistė pataria pirkti maistui daiginti skirtas sėklas. Svarbu, kad jos nebūtų apdorotos termiškai, nes dėl to gali būti praradusios daigumą. Be to, maistui daiginti netinka sėklos, paruoštos sėjai dirvoje. Jos būna beicuotos, apdorotos įvairiais herbicidais, skirtais apsaugoti sėklas ir padidinti jų daigumą dirvožemyje, todėl gali pakenkti sveikatai.

Prieš daiginant, sėklas būtina labai gerai keletą kartų nuplauti tekančiu vandeniu. Tada rekomenduojama jas bent keletą valandų pamirkyti, periodiškai keičiant vandenį. Daiginant taip pat reikėtų kartas nuo karto sėklas perplauti, kad būtų pašalinti nešvarumai, suskilusios sėklų dalys, įsimaišiusios luobelės ir žmonių sveikatai pavojų keliantys mikroorganizmai, bakterijos.

Kaip išmokyti vaikus valgyti sveiką maistą?

Tradiciškai manoma, kad sveikuoliški patiekalai vaikams bus neskanūs, todėl net neverta to išmėginti namuose patiems. Tokiam požiūriui nepritarianti Ingrida Lauciuvienė sako, kad sėklas į vaikų darželio valgiaraščius jie yra įtraukę įvairiausiais pavidalais: "Kartais žaliais daigeliais tiesiog skaniname mūsų keptą duonelę, ant kurios tepamės užtepėlę ir dedame daigų. Kai kurias plakame į kokteilius kartu su vaisiais. Dar beriame į salotas, į sriubas. Net skaniukus vietoj saldainių gaminamės".

Svarbiausia, informaciją apie daigintas sėklas pateikti vaikams patraukliu būdu. Pavyzdžiui, kartą Danutė atvažiavo ir vaikams sako: „Kas norite paukščių saldainių?" Visi apspito ir sulapnojo šermukšnių uogas vienu ypu. O jos juk karčios!
Ingrida Lauciuvienė

Sveikos gyvensenos ekspertė Ingrida Lauciuvienė mano, kad pirmas žingsnis supažindinant vaiką su sveiku maistu ir daigintomis sėklomis - tėvų pavyzdys. „Sėklos maistui mūsų darželyje atsirado po Žolinčių akademijos vadovės Danutės Kunčienės paskaitų. Beje, ji mokė ne tik auklėtojas, virėjas, bet ir vaikus. Po Danutės pamokų vaikai pamėgo sėklas. Svarbiausia, informaciją apie jas pateikti atraktyviu būdu. Pavyzdžiui, kartą Danutė atvažiavo ir vaikams sako: „Kas norite paukščių saldainių?" Visi apspito ir sulapnojo šermukšnių uogas vienu ypu. O jos juk karčios!

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Kitas aspektas - kai patys vaikai daigina, sodina, augina, laukia derliaus, tada jie labai noriai ir ragauja. Jie kartu dalyvauja ir maisto gaminimo pamokose. Todėl natūraliai viską išbando. Mūsų imuninės sistemos varomoji jėga yra fermentai. Jei maiste nėra fermentų, organizmas ima eikvoti savus. O svarbiausias fermentų šaltinis - žalias neapdorotas maistas. Ir beje, vaikai jį mėgsta. Tik dar turime rodyti ir patys savo pavyzdį. Tai yra valgyti tą patį", - sako pašnekovė.

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Parduodamų daigintų sėklų ir želmenų kokybė yra tikrinama

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Drumstienė sako, kad sudaigintos sėklos vartojamos visos: sėklos, lukštai, daigeliai, šaknelės. Pašalinami tik labai kieti avižų, grikių, saulėgrąžų lukštai. Liucernų, garstyčių, kviečių daiguose prie šaknų atsiranda šakniaplaukiai. Tai natūrali augalo dalis, nors kartais klaidingai supainiojama su pelėsiu.

Didesni daigintų sėklų kiekiai gali būti laikomi uždaruose induose šaldytuve keletą dienų, tačiau prieš vartojant maistui jas reikėtų dar kartą perplauti tekančiu vandeniu.

Kaip imunitetą stiprina <span style="color: #ff0000;"><em>paukščių saldainiai</em></span><span style="color: #ff0000;"><em>?</em></span>
© Olgos Posaškovos

Beje, sėklas galima ne tik namuose daiginti, bet ir įsigyti jau sudaigintų prekybos centruose arba turgavietėse. Nusipirkus sudaigintų grūdų ar sėklų, prieš vartojimą jas taip pat būtina labai gerai nuplauti šiltu tekančiu vandeniu.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo "TAVO VAIKAS" prenumeratą.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.

Rūkote ir turite vaikų? – Tuomet turėtumėte suklusti

Ne paslaptis, kad pasyvus rūkymas, arba kitaip – kvėpavimas cigarečių dūmų užterštu oru, kelia pavojų sveikatai.

7 klausimai mitybos specialistei apie ledus ir firminis naminių ledų receptas

„Ledų sezonas“ tęsiasi, ir daugeliui tėvų kyla klausimų: kiek ir kokių ledų galima per dieną suvalgyti vaikui? Ar jis neperšals, jei juos valgys kasdien?

Kirmėlės gali sukelti ir rimtų sveikatos problemų: kaip apsaugoti vaikus

Tikimybė užsikrėsti kirmėlėmis ypač padidėja šiltuoju sezonu, kuomet vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia gamtoje, nepaisydami kai kurių tėvų įspėjimų, tokių kaip „nusiplauk rankas po žaidimų kieme" ar „nevalgyk neplautų vaisių ir daržovių".

9 mėgstamiausios lietuvių uogos ir jų gydomosios savybės

Miškai ir sodai sunokino įvairiausių uogų. Vasarą vaikai jas valgo rieškučiomis. Kokių gerųjų savybių turi mėgstamiausios lietuvių uogos?

Žinomos moterys atskleidė savo šeimų sveikos mitybos paslaptis (1)

Sveikatai palanki mityba nėra mada ar pomėgis, tai sąmoningas pasirinkimas būti sveikesniam.

Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą? (2)

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad vaikų iki 18 metų dantų priežiūra, gydymas papildomai nekainuoja, nes šias paslaugas apmoka ligonių kasos.

Padidėję limfmazgiai vaikui – ar verta sunerimti?

Padidėję limfmazgiai vaikui – pakankamai dažna, ankstyvoje vaikystėje pasitaikanti problema.

Medikai pataria, ką daryti įsisiurbus erkei (27)

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) išplatino pranešimą, kuriame informuoja, kaip elgtis, jei įsisiurbia erkė.

8 mitybos specialistės patarimai tėvams, kaip užkirsti kelią vaiko apkūnumui (3)

Vaikų sveikata, valgymo įpročiai ir kūno linijos priklauso tik nuo tėvų, nors apkūnių vaikų tėvai dažnai tik skėsčioja rankomis, nežinodami, ko griebtis. Dietologai pataria patyrinėti savo valgymo įpročius ir nebedaryti svarbiausių klaidų, kurios tukina jūsų atžalas.

Kelionė su atžalomis: vaikų gydytoja pataria, kaip pasiruošti atostogoms užsienyje

Užsienyje su atžalomis atostogaujančios šeimos vasarą dvigubai dažniau patiria rimtus iššūkius dėl vaikų sveikatos ar nelaimingų atsitikimų. Draudikai atkreipia dėmesį, kad užsienyje vaikai dažniausiai kenčia nuo žarnyno virusų, ūmių peršalimų, alerginių reakcijų ir traumų.

Ką reikia žinoti perkant uogas?

Kas dažnam lietuviui svarbiausia renkantis uogas? Žinoma, kad kilmė. Labai dažnai turguje pardavėjų klausiama – lietuviškos ar lenkiškos braškės? Bet ar tik tai svarbu renkantis uogas? „Sveikatai palankus" eksperčių komanda pataria vartotojams atkreipti dėmesį į daugiau kriterijų.

Braškių ir žemuogių savybės, apie kurias girdėjo ne visi (5)

Braškes ir žemuoges mėgstame daugelis, o ar žinote, kokių tiksliai naudingųjų medžiagų jose yra ir nuo kada galima pasmaližiauti vaikams?

Skaniosios uogos, apie kurių naudą žino ne visi (+RECEPTAS) (3)

Šiuo metu soduose rausta trešnės ir vyšnios. Kokių naudingųjų savybių jos turi?