Kurią valandą migdyti vaikus ir kiek jie turi išmiegoti per parą

 (25)
Specialistai teigia, kad nuo kokybiško kūdikio, vaiko miego priklauso jo raida, sveikata ir atsparumas vadinamosioms peršalimo ligoms. Kaip tik todėl labai svarbu, kad jis keltųsi ir užmigtų palankiausiu jo sveikatai laiku. Kaip pripratinti mažąjį prie miego režimo, kuris būtų tinkamas ir jam pačiam, ir tėvams?
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Mamos Irmos istorija: "Supainiojo dieną su naktimi"

Vilnietė Irma (30 m.) augina du sūnus – Augustiną (3 m.) ir Dominyką (3 mėn.). Šiuo metu berniukai dieną miega panašiu metu, bet dar prieš keletą mėnesių jaunėlio miego ir būdravimo režimas buvo visiškai sujaukęs šeimos gyvenimą. Neatsibusdamas jis miegodavo apie 14-16 val., o kitas valandas būdavo budrus. Blogiausia, kad jo miego laikas nesutapo su paros ritmu. Berniukas užmigdavo 12-1 val. dienos ir miegodavo iki vidurnakčio ar 1-3 val. nakties. Mama tokiu ritmu gyventi negalėjo, nes namuose augo dar vienas mažas vaikas.

„Tai truko apie porą mėnesių. Buvau pavargusi, pikta, viskuo nepatenkinta. Nusprendžiau, kad ilgai taip nesugebėsiu gyventi, todėl ėmiausi drastiškų priemonių ir pradėjau vaiką žadinti arba neleisti jam užmigti. Neįsivaizduojate, kiek būdavo klyksmo! Pažadintas sūnus maždaug valandą būdavo nesukalbamas ir neretai vėl „nulūždavo“. Dažnai man apskritai nepavykdavo jo prikelti – jis net nepramerkdavo akių, nereguodavo. Man širdis plyšo, kad turiu imtis prievartos, bet negalėjau visko palikti taip, kaip buvo, nes jaučiausi išsekusi.

Galiausiai per du mėnesius pavyko „perlaužti“. Šiuo metu Dominykas miega kaip ir visi normalūs vaikai. Tiesa, jam užtenka numigti tik kartą per dieną tris-keturias valandas, tačiau pagaliau leidžia mums išsimiegoti naktį“, – atvirai sako moteris.

Šeimos gydytoja Laima Bulikaitė: „Nereikėtų taikyti prievartos ir vaiko žadinti“

Pasak šeimos gydytojos Laimos Bulikaitės, yra dvi miego teorijos. Viena orientuota į tėvų poreikius ir griežtą režimą, kita palieka visišką laisvę mažyliui. Medikės nuomone, reikėtų rasti aukso viduriuką, be to, vaikai turi skirtingą miego poreikį, todėl pirmiausia reikia stebėti, kiek laiko mažylis nori miegoti, o tuomet jo režimą suderinti su tėvų dienotvarke.

Pašnekovė griežtai nerekomenduoja vaiko žadinti. Tėvai dažnai tikisi, kad tuomet jis miegos naktį, bet taip nenutinka. Prikeltas bus piktas, irzlus, jausis sudirgusi ir mama, o juk kūdikis jau moka skirti mamos emocijas. Taigi, ydingas ratas užsisuka.

„Reikėtų po truputį didinti būdravimo periodus dieną ir palikti visišką laisvę naktį, pratinant mažylį skirti tamsą nuo šviesos. Jis turi suprasti, kaip skiriasi tėvų elgesys, aplinka, garsai, drabužėliai dieną ir naktį. Net kūdikiai sugeba prisiderinti.

Labai svarbu pasiruošti miegui: jau prieš valandą galima pritemdyti šviesas, mažinti kūdikio aktyvumą, jo nebežaidinti, perrengti drabužėlius. Tokį mažylį, kuris bus emociškai įsiaudrinęs, bus sunku užmigdyti. Irzlumas rodo, kad jis nori miego, yra pavargęs, bet dėl kunkuliuojančių emocijų negali užmigti. Tam ir reikalingas pereinamasis laikotarpis, kad žinotų: ateina metas miegoti. Kas sukuria pereinamojo laikotarpio nuotaiką? Paprasti, trumpi, bet jaukūs ritualai likus maždaug valandai ar dviem iki miego meto.

Pavyzdžiui, maudynės šilto vandens vonelėje (galima įlašinti lašelį kvapaus levandų aliejaus), švelnus masažas-paglostymas, perrengimas minkštais miego drabužėliais, tylus kalbinimas ar mamos lopšinė ir pan. Pasitelkus ritualus miegas mažyliui pradeda asocijuotis su teigiamomis emocijomis. Trumpai tariant, reikėtų elgtis be prievartos, bet sukuriant malonią aplinką padėti kūdikiui priprasti prie režimo“, – sako gydytoja L.Bulikaitė.

Jei supainiojo naktį su diena

Šeimos gydytoja nerekomenduoja kūdikio ir migdyti per prievartą. Pavyzdžiui, ne kiekvienam reikia poilsio pirmoje dienos pusėje. Jeigu kūdikis žvalus, nepiktas, domisi aplinka, gal jam tiek ir tereikia miego. Jeigu migdoma per prievartą, emociškai pavargsta ir mama, ir mažylis. Jei jis pavargęs, ir pats atras laiko pamiegoti. Kartais vyresni kūdikiai randami užsnūdę net prie žaislų.

Pasak pašnekovės, tiek žadinimas, tiek migdymas per prievartą yra trauma kūdikiui, todėl pati geriausia priemonė režimui pakeisti – didinti būdravimo tarpus ir ruošti kūdikį miegui.

Reikėtų elgtis be prievartos, bet sukuriant malonią aplinką padėti kūdikiui priprasti prie režimo.
Gydytoja Laima BULIKAITĖ

„Tiesiog reikia stebėti kūdikį, jo poreikius ir bandyti juos priderinti prie savo taisyklių. Pavyzdžiui, jeigu nemiega naktį, nereikia su juo žaisti, degti ryškios šviesos. Jis turi suprasti, kad šviesa naktį pritempdyta, tėvų elgesys yra kitoks, nes šiuo metu reikia miegoti. Jeigu nepasiduosite, kūdikis tai supras ir prisiderins prie naujo režimo“, – tikina L.Bulikaitė.

Režimas būtinas todėl, kad miegas tiesiogiai susijęs su sveikata. Kai kūdikis yra pavargęs, jis yra irzlus, viskuo nepatenkintas, mėto žaislus, atsisako valgyti ir miegoti, nuolat priešgyniauja. Mažylio nervinė sistema yra glaudžiai susijusi su imunitetu: jis įsijautrina, dėl to silpsta sveikata, ima „kabintis“ ligos, prasideda pilvuko bėdos, mitybos ir miego sutrikimai.

Susidaro užburtas ratas: žadinant ar migdant per prievartą išvarginama nervų sistema, taip migdomas kūdikis gauna daug neigiamų emocijų, jis nori miego, bet užmigti negali.

Vaikų priežiūros specialistė „Sąmoningų mamų“ bendruomenės įkūrėja Giedrė Veličkienė: „Nėra gerai nei leisti vaikui miegoti bet kada, nei jį migdyti griežtai, pagal valandas“

4,5 m. Arvydo mama Giedrė Veličkienė: „Tiesa, pirmos aštuonios savaitės skirtos kūdikiui susipažinti su pasauliu, todėl tikėtis, kad tokiame ankstyvame amžiuje bus dienotvarkė, nereikėtų. Vėliau 40-50 proc. kūdikių savaime atranda ritmą, tačiau kitais atvejais tėvams reikia įsikišti. Juk mažylis – kaip baltas popieriaus lapas: kokius jo įpročius suformuosime, tokie jie ir bus.

„Kartais tėvai sako, kad kūdikis užmiega pusę dvyliktos nakties. Mano nuomone, jis tik tuomet yra migdomas. Vienas sklandžios dienotvarkės aspektų – paros bioritmai. Tai reiškia, kad keliamasi ir gulama maždaug tuo pačiu metu, todėl organizmas pripranta prie besikartojančio ritmo ir nėra jokios kovos ar ašarų dėl miego. Psichologai sako, kad vaikui saugumo teikia kasdieniai ritualai ir dienotvarkė. Tai ypač svarbu pirmaisiais gyvenimo metais.

Tėvai daro klaidą, kai atėjus metui migdyti tiesiog įdeda kūdikį į lovelę ir tikisi, kad jis užmigs. Kūdikis nesupranta, ko iš jo norima. Kas kita, jeigu tam tikrais veiksmais parodome, ko iš jo tikimasi. Pavyzdžiui, mūsų šeimoje buvo įprasta lengva mankšta, masažas, maudynės, persirengimas pižama, dainelė, sūnus pamaitinamas ir tik tada guldomas į lovelę. Tai užtrukdavo apie valandą, bet per ją mažylis nusiramindavo, nusiteikdavo miegui ir guldomas į lovytę nerodydavo jokių ašarėlių“, – sako pašnekovė.

Kiek turi miegoti

Vaiko sveikatos priežiūros specialistai yra sudarę lentelę, pagal kurią tėvai gali orientuotis, kiek laiko tam tikro amžiaus vaikas turėtų miegoti.

„Pavyzdžiui, 6 mėn. kūdikiui reikia 15 val. miego per parą.Tarkime, naktį jis išmiegojo 11 val., nors ir kiek kartų kėlėsi valgyti. Vadinasi, dienai liko 4 val. Jei kūdikis pamiegojo valandą ryte ir porą valandų per pietus, mes žinome, kad turime valandą „rezervo“. Tačiau jei per pietus jis išmiegojo 3,5 val., greičiausiai migdyti jo daugiau nereikės. Kartais, kai kūdikis miega pernelyg ilgai, o tėvams svarbu, kad nesusijauktų jo dienotvarkė, verta žadinti, tik reikia žinoti, kada tai daryti. Miegas sudarytas iš tam tikrų fazių. Jeigu kūdikį pažadinsime esant giliojo miego fazei, natūralu, jis bus piktas“, – sako moteris.

Mažylis, kitaip nei suaugęs žmogus, dar jaučia darną su gamta ir neretai pats „susidėlioja“ dienotvarkę pagal paros bioritmus, egzistuojančius gamtoje.
Giedrė VELIČKIENĖ

Pasak G.Veličkienės, kai tėvai skundžiasi, kad kūdikis visiškai nemiega dieną arba supainioja dieną su naktimi, jie tiesiog neatkreipia dėmesio, kad vaikai gali miegoti trumpais intervalais, pavyzdžiui, dviem minutėms užsnūsta prie krūties, kėdutėje ar dar kur nors. Mums jos nieko nereikštų, bet kūdikio organizmas užsideda „varnelę“, kad jau pamiegojo, nors toks trumpas miegas nebuvo visavertis. Šios dvi minutės gali visiškai išderinti dienotvarkę, todėl nereikėtų leisti kūdikiui miegoti tokiais trumpais intervalais. Jei matote, kad maitinamas mažylis ima snausti, pakutenkite jam skruostuką, ausytę. Moters nuomone, Irmai taip ir galėjo nutikti: kūdikis numigdavo trumpais intervalais, o tėvai to nepastebėjo ir nežinojo, ką daryti.

Kokiu metu geriausiai migdyti

Pasak G.Veličkienės, mažylis, kitaip nei suaugęs žmogus, dar jaučia darną su gamta ir neretai pats „susidėlioja“ dienotvarkę pagal paros bioritmus, egzistuojančius gamtoje. Pavyzdžiui, rytais jis tikrai nemiega iki 9-10 val. kaip mes, jeigu niekas mūsų nežadina. Mažylio rytas dažniausiai prasideda 7-8 val. ryto.

Pirmasis dienos miegas planuojamas 10-12 val., ilgasis pietų miegas – 12-14.30 val., nes tuomet būna sumažėjusi kūno temperatūra ir tai fiziologiškai palankus metas miegui.

Trečias geras laikas miegui yra apie 16 val. Migdyti nakties miegui kūdikį iki metų reikėtų 19-19.30 val., vyresni vaikai migdomi iki 21 val. vakaro. Mat iki vidurnakčio išskiriama daugiausia augimo hormono, taigi, kuo daugiau vaikas pamiegos iki vidurnakčio, tuo kokybiškesnė bus jo raida. Be to, iki vidurnakčio miegas būna pats giliausias ir tiesiogiai susijęs su imunine sistema.

Pasak moters, naujausi tyrimai rodo, kad vaikai, kurie guldomi anksti, turi aiškų ritmą, tris-keturis kartus rečiau serga vadinamosiomis peršalimo ligomis.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

8 įpročiai, kad jūsų vaikai darželyje ar mokykloje nesusirgtų

Mokslo metai – nelengvas laikas ne tik vaikui, bet ir jo tėvams. Kygos, daugybė kanceliarinių prekių, namų darbai. Iš esmės tai – malonūs rūpesčiai, išskyrus vieną – darželyje ir mokykloje prasideda ligos, kuriomis vieni nuo kitų užsikrečia.

Dažniausios ligos Lietuvoje, kurias sukelia kirmėlės

Kai tik vaikas ima griežti dantimis, pagalvojame, kad gal jis turi kirmėlių. Ar išties taip yra? Kada duoti vaistų?

Dietologė pataria, kokių vaisių ir daržovių geriausia valgyti vaikams

Dažnas vaikas nemėgsta vaisių ir daržovių, o užkandžiams mieliau renkasi miltinius gaminius. Gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė pataria, kokius vaisius ir daržoves, sultis ir glotnučius geriausia valgyti mažiesiems ir kaip paskatinti jų suvalgyti daugiau.

Iš lūpų į lūpas perduodamos liaudiškos priemonės nuo kosulio (3)

Prasidėjus ligų sezonui, prisimename liaudiškas priemones, kurios padeda mums kovoti su sloga, gerklės skausmu ar kosuliu. Šįkart - apie pastarąjį.

Dietologė dr. Edita Gavelienė – apie dažniausias vaikų mitybos klaidas

Nors tėvai nori palaikyti sveiką savo vaikų gyvenimo būdą, vien intensyvaus sporto ir fizinio aktyvumo nepakanka – neretai vaikams trūksta maistingųjų medžiagų.

Šeimos nuo ligų sezono bėga į šiltus kraštus

Vis daugiau šeimų renkasi atostogauti būtent rudenį ir žiemą, o nuo nemalonumų nors trumpam pasislėpti šiltuosiuose kraštuose. Apie rudens ir žiemos keliones pasakoja kelionių organizatoriaus „Kidy Tour" produkto vadovė Neringa Kurtinaitienė.

Dr. Vaidotas Urbonas: kokią košę valgyti sveikiausia (2)

Per pastaruosius metus ne tik suaugusiųjų, bet ir vaikų tarpe ženkliai išaugo gastroezofaginio refliukso ligos atvejų.

Vaikui skauda, bet ligos nėra: interviu su psichologe, kurį rekomenduojame visiems tėvams

Interviu su psichologe Dovile Jankauskiene apie psichosomatinius sutrikimus, kuomet vaikas skundžiasi, kad jam skauda, tačiau medikai ligos neranda.

Išsamūs odontologės patarimai, kaip prižiūrėti vaikų dantis nuo gimimo

Gyd. vaikų odontologės doc. dr. Vilmos Brukienės patarimai, kaip išsaugoti sveikus vaiko dantis.

9 maisto produktai, kurie stiprina vaiko protą

Tam, kad vaikas augtų sveikas, jam reikia pilnavertės mitybos nuo mažų dienų. Ypač atkreipkite dėmesį į mokyklinio amžiaus vaikų mitybą.

Kaip suderinti sveiką vaiko mitybą ir malonumą

Nerasime vaiko, kuris nemėgtų saldumynų. Tačiau rūpestingi tėvai supranta, kad gardėsiai negerai nei figūrai, nei dantims, tačiau negi vaiką paliksi be saldumynų... Kokią rasti išeitį?

Jei ant maisto produkto parašyta „skirta vaikams“, išlikite budrūs – tai gali būti spąstai (1)

Parduotuvių lentynose dažnai išvystame maisto produktų, kurių etiketėse puikuojasi mažąjį pirkėją viliojantys spalvoti piešinukai ir net užrašai „skirta vaikams". Ar tikrai jie pagaminti kokybiškiau nei suaugusiųjų maistas ir yra palankūs vaikų sveikatai?

Kaip išrinkti vaikui batus, kurie nedarytų žalos jo pėdutei

Kiekvienas vaikas yra individualus ne tik savo pomėgiais, charakteriu, būdo savybėmis, tačiau ir savo fiziologiniais procesais.

Kaip namų sąlygomis džiovinti uogas, kad jos džiugintų visus metus

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Šiemet per pusmetį užregistruota daugiau susirgimų pneumokokine infekcija

Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje sergamumas pneumokokine infekcija padidėjo beveik 40 proc. lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu.