Kurią valandą migdyti vaikus ir kiek jie turi išmiegoti per parą

 (21)
Specialistai teigia, kad nuo kokybiško kūdikio, vaiko miego priklauso jo raida, sveikata ir atsparumas vadinamosioms peršalimo ligoms. Kaip tik todėl labai svarbu, kad jis keltųsi ir užmigtų palankiausiu jo sveikatai laiku. Kaip pripratinti mažąjį prie miego režimo, kuris būtų tinkamas ir jam pačiam, ir tėvams?
Kurią valandą migdyti vaikus ir kiek jie turi išmiegoti per parą
© Shutterstock nuotr.

Mamos Irmos istorija: "Supainiojo dieną su naktimi"

Vilnietė Irma (30 m.) augina du sūnus – Augustiną (3 m.) ir Dominyką (3 mėn.). Šiuo metu berniukai dieną miega panašiu metu, bet dar prieš keletą mėnesių jaunėlio miego ir būdravimo režimas buvo visiškai sujaukęs šeimos gyvenimą. Neatsibusdamas jis miegodavo apie 14-16 val., o kitas valandas būdavo budrus. Blogiausia, kad jo miego laikas nesutapo su paros ritmu. Berniukas užmigdavo 12-1 val. dienos ir miegodavo iki vidurnakčio ar 1-3 val. nakties. Mama tokiu ritmu gyventi negalėjo, nes namuose augo dar vienas mažas vaikas.

„Tai truko apie porą mėnesių. Buvau pavargusi, pikta, viskuo nepatenkinta. Nusprendžiau, kad ilgai taip nesugebėsiu gyventi, todėl ėmiausi drastiškų priemonių ir pradėjau vaiką žadinti arba neleisti jam užmigti. Neįsivaizduojate, kiek būdavo klyksmo! Pažadintas sūnus maždaug valandą būdavo nesukalbamas ir neretai vėl „nulūždavo“. Dažnai man apskritai nepavykdavo jo prikelti – jis net nepramerkdavo akių, nereguodavo. Man širdis plyšo, kad turiu imtis prievartos, bet negalėjau visko palikti taip, kaip buvo, nes jaučiausi išsekusi.

Galiausiai per du mėnesius pavyko „perlaužti“. Šiuo metu Dominykas miega kaip ir visi normalūs vaikai. Tiesa, jam užtenka numigti tik kartą per dieną tris-keturias valandas, tačiau pagaliau leidžia mums išsimiegoti naktį“, – atvirai sako moteris.

Šeimos gydytoja Laima Bulikaitė: „Nereikėtų taikyti prievartos ir vaiko žadinti“

Pasak šeimos gydytojos Laimos Bulikaitės, yra dvi miego teorijos. Viena orientuota į tėvų poreikius ir griežtą režimą, kita palieka visišką laisvę mažyliui. Medikės nuomone, reikėtų rasti aukso viduriuką, be to, vaikai turi skirtingą miego poreikį, todėl pirmiausia reikia stebėti, kiek laiko mažylis nori miegoti, o tuomet jo režimą suderinti su tėvų dienotvarke.

Pašnekovė griežtai nerekomenduoja vaiko žadinti. Tėvai dažnai tikisi, kad tuomet jis miegos naktį, bet taip nenutinka. Prikeltas bus piktas, irzlus, jausis sudirgusi ir mama, o juk kūdikis jau moka skirti mamos emocijas. Taigi, ydingas ratas užsisuka.

„Reikėtų po truputį didinti būdravimo periodus dieną ir palikti visišką laisvę naktį, pratinant mažylį skirti tamsą nuo šviesos. Jis turi suprasti, kaip skiriasi tėvų elgesys, aplinka, garsai, drabužėliai dieną ir naktį. Net kūdikiai sugeba prisiderinti.

Labai svarbu pasiruošti miegui: jau prieš valandą galima pritemdyti šviesas, mažinti kūdikio aktyvumą, jo nebežaidinti, perrengti drabužėlius. Tokį mažylį, kuris bus emociškai įsiaudrinęs, bus sunku užmigdyti. Irzlumas rodo, kad jis nori miego, yra pavargęs, bet dėl kunkuliuojančių emocijų negali užmigti. Tam ir reikalingas pereinamasis laikotarpis, kad žinotų: ateina metas miegoti. Kas sukuria pereinamojo laikotarpio nuotaiką? Paprasti, trumpi, bet jaukūs ritualai likus maždaug valandai ar dviem iki miego meto.

Pavyzdžiui, maudynės šilto vandens vonelėje (galima įlašinti lašelį kvapaus levandų aliejaus), švelnus masažas-paglostymas, perrengimas minkštais miego drabužėliais, tylus kalbinimas ar mamos lopšinė ir pan. Pasitelkus ritualus miegas mažyliui pradeda asocijuotis su teigiamomis emocijomis. Trumpai tariant, reikėtų elgtis be prievartos, bet sukuriant malonią aplinką padėti kūdikiui priprasti prie režimo“, – sako gydytoja L.Bulikaitė.

Jei supainiojo naktį su diena

Šeimos gydytoja nerekomenduoja kūdikio ir migdyti per prievartą. Pavyzdžiui, ne kiekvienam reikia poilsio pirmoje dienos pusėje. Jeigu kūdikis žvalus, nepiktas, domisi aplinka, gal jam tiek ir tereikia miego. Jeigu migdoma per prievartą, emociškai pavargsta ir mama, ir mažylis. Jei jis pavargęs, ir pats atras laiko pamiegoti. Kartais vyresni kūdikiai randami užsnūdę net prie žaislų.

Pasak pašnekovės, tiek žadinimas, tiek migdymas per prievartą yra trauma kūdikiui, todėl pati geriausia priemonė režimui pakeisti – didinti būdravimo tarpus ir ruošti kūdikį miegui.

Reikėtų elgtis be prievartos, bet sukuriant malonią aplinką padėti kūdikiui priprasti prie režimo.
Gydytoja Laima BULIKAITĖ

„Tiesiog reikia stebėti kūdikį, jo poreikius ir bandyti juos priderinti prie savo taisyklių. Pavyzdžiui, jeigu nemiega naktį, nereikia su juo žaisti, degti ryškios šviesos. Jis turi suprasti, kad šviesa naktį pritempdyta, tėvų elgesys yra kitoks, nes šiuo metu reikia miegoti. Jeigu nepasiduosite, kūdikis tai supras ir prisiderins prie naujo režimo“, – tikina L.Bulikaitė.

Režimas būtinas todėl, kad miegas tiesiogiai susijęs su sveikata. Kai kūdikis yra pavargęs, jis yra irzlus, viskuo nepatenkintas, mėto žaislus, atsisako valgyti ir miegoti, nuolat priešgyniauja. Mažylio nervinė sistema yra glaudžiai susijusi su imunitetu: jis įsijautrina, dėl to silpsta sveikata, ima „kabintis“ ligos, prasideda pilvuko bėdos, mitybos ir miego sutrikimai.

Susidaro užburtas ratas: žadinant ar migdant per prievartą išvarginama nervų sistema, taip migdomas kūdikis gauna daug neigiamų emocijų, jis nori miego, bet užmigti negali.

Vaikų priežiūros specialistė „Sąmoningų mamų“ bendruomenės įkūrėja Giedrė Veličkienė: „Nėra gerai nei leisti vaikui miegoti bet kada, nei jį migdyti griežtai, pagal valandas“

4,5 m. Arvydo mama Giedrė Veličkienė: „Tiesa, pirmos aštuonios savaitės skirtos kūdikiui susipažinti su pasauliu, todėl tikėtis, kad tokiame ankstyvame amžiuje bus dienotvarkė, nereikėtų. Vėliau 40-50 proc. kūdikių savaime atranda ritmą, tačiau kitais atvejais tėvams reikia įsikišti. Juk mažylis – kaip baltas popieriaus lapas: kokius jo įpročius suformuosime, tokie jie ir bus.

„Kartais tėvai sako, kad kūdikis užmiega pusę dvyliktos nakties. Mano nuomone, jis tik tuomet yra migdomas. Vienas sklandžios dienotvarkės aspektų – paros bioritmai. Tai reiškia, kad keliamasi ir gulama maždaug tuo pačiu metu, todėl organizmas pripranta prie besikartojančio ritmo ir nėra jokios kovos ar ašarų dėl miego. Psichologai sako, kad vaikui saugumo teikia kasdieniai ritualai ir dienotvarkė. Tai ypač svarbu pirmaisiais gyvenimo metais.

Tėvai daro klaidą, kai atėjus metui migdyti tiesiog įdeda kūdikį į lovelę ir tikisi, kad jis užmigs. Kūdikis nesupranta, ko iš jo norima. Kas kita, jeigu tam tikrais veiksmais parodome, ko iš jo tikimasi. Pavyzdžiui, mūsų šeimoje buvo įprasta lengva mankšta, masažas, maudynės, persirengimas pižama, dainelė, sūnus pamaitinamas ir tik tada guldomas į lovelę. Tai užtrukdavo apie valandą, bet per ją mažylis nusiramindavo, nusiteikdavo miegui ir guldomas į lovytę nerodydavo jokių ašarėlių“, – sako pašnekovė.

Kiek turi miegoti

Vaiko sveikatos priežiūros specialistai yra sudarę lentelę, pagal kurią tėvai gali orientuotis, kiek laiko tam tikro amžiaus vaikas turėtų miegoti.

„Pavyzdžiui, 6 mėn. kūdikiui reikia 15 val. miego per parą.Tarkime, naktį jis išmiegojo 11 val., nors ir kiek kartų kėlėsi valgyti. Vadinasi, dienai liko 4 val. Jei kūdikis pamiegojo valandą ryte ir porą valandų per pietus, mes žinome, kad turime valandą „rezervo“. Tačiau jei per pietus jis išmiegojo 3,5 val., greičiausiai migdyti jo daugiau nereikės. Kartais, kai kūdikis miega pernelyg ilgai, o tėvams svarbu, kad nesusijauktų jo dienotvarkė, verta žadinti, tik reikia žinoti, kada tai daryti. Miegas sudarytas iš tam tikrų fazių. Jeigu kūdikį pažadinsime esant giliojo miego fazei, natūralu, jis bus piktas“, – sako moteris.

Mažylis, kitaip nei suaugęs žmogus, dar jaučia darną su gamta ir neretai pats „susidėlioja“ dienotvarkę pagal paros bioritmus, egzistuojančius gamtoje.
Giedrė VELIČKIENĖ

Pasak G.Veličkienės, kai tėvai skundžiasi, kad kūdikis visiškai nemiega dieną arba supainioja dieną su naktimi, jie tiesiog neatkreipia dėmesio, kad vaikai gali miegoti trumpais intervalais, pavyzdžiui, dviem minutėms užsnūsta prie krūties, kėdutėje ar dar kur nors. Mums jos nieko nereikštų, bet kūdikio organizmas užsideda „varnelę“, kad jau pamiegojo, nors toks trumpas miegas nebuvo visavertis. Šios dvi minutės gali visiškai išderinti dienotvarkę, todėl nereikėtų leisti kūdikiui miegoti tokiais trumpais intervalais. Jei matote, kad maitinamas mažylis ima snausti, pakutenkite jam skruostuką, ausytę. Moters nuomone, Irmai taip ir galėjo nutikti: kūdikis numigdavo trumpais intervalais, o tėvai to nepastebėjo ir nežinojo, ką daryti.

Kokiu metu geriausiai migdyti

Pasak G.Veličkienės, mažylis, kitaip nei suaugęs žmogus, dar jaučia darną su gamta ir neretai pats „susidėlioja“ dienotvarkę pagal paros bioritmus, egzistuojančius gamtoje. Pavyzdžiui, rytais jis tikrai nemiega iki 9-10 val. kaip mes, jeigu niekas mūsų nežadina. Mažylio rytas dažniausiai prasideda 7-8 val. ryto.

Pirmasis dienos miegas planuojamas 10-12 val., ilgasis pietų miegas – 12-14.30 val., nes tuomet būna sumažėjusi kūno temperatūra ir tai fiziologiškai palankus metas miegui.

Trečias geras laikas miegui yra apie 16 val. Migdyti nakties miegui kūdikį iki metų reikėtų 19-19.30 val., vyresni vaikai migdomi iki 21 val. vakaro. Mat iki vidurnakčio išskiriama daugiausia augimo hormono, taigi, kuo daugiau vaikas pamiegos iki vidurnakčio, tuo kokybiškesnė bus jo raida. Be to, iki vidurnakčio miegas būna pats giliausias ir tiesiogiai susijęs su imunine sistema.

Pasak moters, naujausi tyrimai rodo, kad vaikai, kurie guldomi anksti, turi aiškų ritmą, tris-keturis kartus rečiau serga vadinamosiomis peršalimo ligomis.

2016 metų vasario mėnesio TAVO VAIKO žurnale skaitykite:

Nebijok!

Saugūs genetiniai tyrimai

Pasiklydę tarp laisvės ir ribų

Nauja mada – viską fotografuoti

Į darželį – be žaislo

Išsamų žurnalo anonsą rasite ČIA.

Užsiprenumeruoti žurnalą palankiausiomis sąlygomis galite ČIA.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

„Nestlé“ pusryčių dribsniai – ne tokie saldūs, kaip jums gali pasirodyti

Nesmulkintų grūdų dribsniai su pienu yra maistingas būdas pradėti dieną ir prisidėti prie subalansuotos mitybos.

Padėvėti batai vaikui: kenkia pėdutei ar drąsiai galima avėti? (1)

Atsakymų į šį klausimą galima išgirsti įvairių: vieni tvirtina, kad mažyliams tinka tik nauji batukai, kiti sako, kad vaikai batus avi taip trumpai, kad padėvėti batai tikrai nekenkia kitam jų avėtojui.

Kada vaikams reikia vitaminų?

Vaikams, kaip ir suaugusiems, geriausias maistingųjų medžiagų ir vitaminų šaltinis yra maistas.

Duoti ar neduoti valgyti grybų vaikams? (2)

Rudenį, kai dygsta grybai, mamai taip ir norisi ir mažylį palepinti nauju patiekalu. Tačiau ar vaikams galima grybų?

Ką paruošti pusryčiams, kad būtų sveika, greita ir patiktų vaikams (4)

Mamos žino, kad, jei galėtų rinktis, vaikai kiekvieniems pusryčiams valgytų saldainių ir užsikąstu šokoladu. Tačiau iš tokių pusryčių jokios naudos, tik tuščios kalorijos. Tuo labiau, kad pusryčiai turėtų sudaryti 30 procentų dienos raciono energetinės vertės. Tad kaip suderinti vaikų norus ir sveiką mitybą?

Kuriam iš 6 mitybos tipų priklauso jūsų vaikas?

Jūsų vaikas nori tik saldumynų? Jis valgo kaip žvirblis? Arba kemša per daug? Čia sužinosite, kaip reaguoti į tokius mitybos įpročius.

Piknikas su vaikais gamtoje – ką valgyti ir ko vengti?

Nors gamta geru oru nelepina, noras savaitgalį bent trumpam ištrūkti į gamtą ar sodybą užmiestyje niekur nedingsta.

Kai kuriuose darželiuose vaikai vis dar valgo šlamštą APKLAUSA (6)

Ką valgo mūsų vaikai darželiuose, o ką jie iš tiesų turėtų valgyti? Ikimokyklinio amžiaus vaikų mitybos klausimus aptaria trys skirtingi šios srities specialistai.

Dietologė: saldumynų vaikams negalima drausti (5)

Jei saldumynų nesureikšminsite, valgysite juos kartu su visa šeima ir mažomis porcijomis, tikėtina, kad vaikas jų nenorės ir nevalgys saujomis pasislėpęs.

Gastroenterologas V. Urbonas pataria: ką daryti, jei vaikas nevalgo? (7)

Vasarą per karščius dažnai pastebime, kad valgyti norisi mažiau arba visai nebesinori. Ypač tai pastebi vaikų „nevalgiukų" tėveliai.

Tinkamos žinios apie atopinį dermatitą gali padėti jį sėkmingai kontroliuoti

Trijų vaikų mama dalinasi pagerėjusia gyvenimo kokybe. „Naktį man nebereikia keltis kas valandą ir nešioti ar tepti kremu verkiančių besikasančių vaikų – mažasis ramiai išmiega apie 7 valandas.

Skanioji uoga, kurios nauda didesnė negu tabletės (5)

Miškuose jau noksta mėlynės. Šias uogas paprastai mėgsta ir vaikai. Kaip jas džiovinti ir šaldyti? Kokių maistingųjų medžiagų turi mėlynės?

Kai mamoms ne tas pats, ką valgo jų vaikai

Pastebima, kad šiuolaikinėje visuomenėje daugėja žmonių, kurie nebesivaiko mitybos madų, o iš tiesų domisi tuo, ką valgo.

Gydytoja: ką valgyti vasarą, kad vaikas nesirgtų rudenį?

Vaiko mityba – itin svarbi tema, kelianti tėvams daugybę klausimų. Į dažniausius iš jų padės atsakyti gydytoja dietologė.

Ką daryti, kad ir išrankiausias vaikas valgytų daugiau daržovių?

Vaiko supažindinimas su naujais skoniais reiškia visai naujo vaisių pasaulio atvėrimą mažajam ir jo naujų ateities įpročių kūrimą, na, o visų pirma, rūpestį subalansuota mityba. Intensyvaus vystymosi laikotarpiu svarbu, kad vaiko mityba būtų kuo įvairesnė, tad jai paįvairinti puikiai tiks ir vaisių ir daržovių sultys bei glotnučiai.