Sužinokite, kokioje namų vietoje kompiuterio negalima statyti

 (2)
Mūsų vaikai anksti susipažįsta su kompiuteriu. Jau koks trejų-ketverių metų mažylis mieliau maigo kompiuterio pelę nei žaidžia su mašinytėm ar kaladėlėm. Dažnai tėvams tai labai patogu - pasodinai vaiką prie kompiuterio, ir namuose keletą valandų būna ramu... Tačiau reikėtų nepamiršti, kad nekontroliuojama ši veikla gali neigiamai paveikti vaiko sveikatą.
Sužinokite, kokioje namų vietoje kompiuterio negalima statyti
© AOP nuotr.

Kodėl miegamajame kompiuteriui - ne vieta?

Vaikams, praleidžiantiems daug laiko prie kompiuterio, atsiranda ne tik regos bet ir psichoneurologinių, kaulų ir raumenų sistemos sutrikimų, gresia nutukimas. Todėl tėveliai turėtų prižiūrėti, kiek laiko vaikas naudojasi kompiuteriu ir užtikrinti, kad darbas juo būtų saugus.

TAIP PAT SKAITYKITE:
10 dalykų, kuriuos supratau tik tapusi mama
Visa tiesa apie dantų dygimą: interviu su gydytoja

Kompiuterinę darbo vietą namuose svarbu tinkamai įrengti. Patalpa, kurioje yra vienas kompiuteris, turi būti ne mažesnė nei 6 kvadratinių metrų ploto, nes kompiuterio ekrano skleidžiami spinduliai jonizuoja orą, daugėja sunkiųjų aerojonų ir mažėja lengvųjų aerojonų, maža erdvė greičiau užteršiama.

Be to, kompiuteris išskiria ozoną, kuris aplinkoje nėra pavojingas, tačiau uždaroje patalpoje sukelia tam tikrus cheminius pakitimus ašarų plėvelėje, dirginančius rageną. Dėl to patalpas būtina dažnai vėdinti. Puiku, jei kambaryje, kuriame pastatytas šis prietaisas, yra ne tik orlaidės, bet ir įrengta mechaninė ventiliacija. Ten, kur vaikas miega, kompiuterio neturėtų būti. Jei tokių galimybių nėra, bent porą valandų prieš miegą kompiuteriu reikėtų nesinaudoti ir gerai išvėdinti kambarį.

Kompiuterį patartina statyti kambaryje, kurio langai yra į šiaurę ar šiaurės rytus. Ant langų turėtų būti užuolaidos arba žaliuzės, saugančios nuo tiesioginių saulės spindulių. Darbo vietoje turi būti įrengtas šoninis apšvietimas iš kairės, vien lemputės palubėje neužtenka. Baldus geriau rinktis matinius - neatsiras akis varginančių atspindžių ir blyksnių.

Kokį pasirinkti stalą ir kėdę?

Kompiuteris labiau nei televizorius vargina centrinę nervų sistemą, nes pats vaikas atlieka tam tikras užduotis, mokosi, žaidžia. Greičiau pavargstama ir fiziškai, ypač jei darbo vieta neatitinka elementarių reikalavimų.

Labai svarbu, kaip ir ant ko vaikas sėdi. Jei darbo stalas ir kėdė jam nepritaikyti, gali vystytis kaulų ir raumenų sistemos ligos, iškrypti stuburas, atsiranda menčių ir pečių lanko asimetrija. Kadangi sėdint pilvas spaudžia krūtinės organus, gali pakisti širdies pakrypimo kampas, sutrikti plaučių darbas, blogiau pasisavinamas deguonis, o sėdint per arti ekrano vystosi lėtinis akių nuovargis, trumparegystė.

Stalas turėtų būti bent 70 centimetrų ilgio ir 50 centimetrų pločio. Geriausias atstumas nuo akių iki ekrano yra 60-70 centimetrų, o akių linija su ekrano plokštuma turi sudaryti 70-90 ° kampą. Tai apsaugos nuo kaklo raumenų ir slankstelių pokyčių.

Kėdė turi atitikti vaiko ūgį. Geriausiai pirkti tokią, kurios atlošo aukštį, linkį nugarai, alkūnramsčius galima reguliuoti. Patogiai sėdint nespaudžiami raumenys, kraujagyslės ir nervai, nesutrinka kraujotaka, vaikas nepavargsta ir, svarbiausia, išvengia kenksmingo poveikio sveikatai.

Būtina daryti pertraukas ir mankštą

Dirbant kompiuteriu mirksima mažiau nei 10 kartų per minutę, nors normalus skaičius yra 22 kartai per minutę. Darbas kompiuteriu nuvargina akis, ko pasėkoje gali išsivystyti trumparegystė. Taip pat yra pakenkiami drėgni kūno paviršiai - burna, akys, lūpos, liežuvis, nes jie yra organizmo savotiški laidininkai. Pajutus akyse „smėlio pojūtį" svarbu nutraukti darbą prie kompiuterio. Žinoma, geriau nelaukti, kol atsiras toks jausmas ir kas valandą, o mažiems vaikams ir dažniau, daryti 10-15 minučių pertraukas. Tuo metu svarbu leisti pailsėti organams, kurie labiausiai pavargsta: akims, rankų pirštams, riešui, nugarai. Tegu vaikai pakeičia veiklos pobūdį: išeina į lauką, pažaidžia, pasportuoja.

Galima atlikti keletą paprastų pratimų rankoms, kaklui: pasukti riešus, pakelti ir nuleisti rankas, pasukioti galvą. Akis patariama pailsinti žvilgsnį nuo ekrano nukreipiant į toliau esančius objektus, pavyzdžiui, į vaizdą už lango, medžius, dangų ar kieme žaidžiančius vaikus, tiesiog sufokusuokite savo akis į tolį. Tada atsipalaiduoja akies raumenys, sumažėja regos nusilpimo ir trumparegystės pavojus. Žinant, kad žalia spalva ramina akis, savo žvilgsnį nukreipkite į medžius, krūmus ar kitus augalus.

Dėl neigiamo poveikio centrinei nervų bei atramos judėjimo sistemoms ir akims reikėtų riboti laiką, kurį vaikas praleidžia prie kompiuterio. Jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikas prie kompiuterio turėtų praleisti ne ilgiau kaip 1 valandą, vyresniojo - 2 valandas per dieną. Neretai kompiuterio klaviatūrą spaudo ir darželinukas: piešia, žaidžia, rašo raideles. Tokiam kėdės nenupirksi, tinkamo akių nuotolio nuo ekrano neparinksi. Tad laikas prie kompiuterio turėtų būti dar trumpesnis.

Dar keli patarimai dirbant kompiuteriu

- Vaikui rekomenduojama dirbti kompiuteriu ne ilgiau kaip 2 valandas per dieną darant pertraukas kas dešimt arba dvidešimt minučių, priklausomai nuo amžiaus.
- Po darbo kompiuteriu rekomenduojama 2-3 valandas nežiūrėti televizijos laidų.

- Nedirbkite prie kompiuterio gripuodami.

- Jei jūs naudojate kontaktinius lęšius, dirbant kompiuteriu geriau būtų jas išsiimti ir naudotis akiniais.

Parengė Utenos visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vyriausioji specialistė Ina Venslovienė.

Dėmesio!

Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo "TAVO VAIKAS" prenumeratą.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mokslo pagrįsti būdai sustiprinti imunitetą

Šaltasis periodas ir kartu su juo įsibėgėjantis ligų sezonas dažnai išmuša tėvus iš pusiausvyros. Deja, iki šiol stebuklingas sveikatos eliksyras neišrastas, tad ką daryti, kad vaikai nesirgtų, o susirgę greičiau pasveiktų?

Kaip žirgų terapija padeda vaikams

Nors netradicinio gydymo srityje bangas jau praskyrė delfinai, fizinei ir emocinei sveikatai stiprinti vis dažniau pasitelkiami ir žirgai.

Kodėl vieni vaikai serga nuolat, o kiti – rečiau?

Kai vaikui pakyla temperatūra, pradeda sloguoti, dažniausiai sakome, kad jis peršalo. Tačiau gydytojai teigia, kad „peršalimo" ligos - klaidinga sąvoka.

Dar negirdėtas būdas, kaip greitai išdžiovinti šlapius batus (18)

Viena dažniausių lietuviško klimato problemų - drėgnas oras ir balos, kuomet pasivaikščiojimas su vaiku baigiasi ties pirma bala, nes... ir vėl sušlapo batai!

Kur kreiptis, jei nesate patenkinti maitinimu vaiko darželyje? (2)

Vaikų maitinimas darželiuose atitinka teisės aktų reikalavimus, bet tėveliai nėra patenkinti, nes jų akimis vaikai maitinami gerokai šio laikmečio sveikatai palankumo kriterijų neatitinkančiu maistu. Valgiaraščių pagrindiniai produktai – bulvės, mėsa, pieno produktai, rafinuoti kvietiniai miltai.

6 klausimai apie dantų silantus (3)

Ką svarbu žinoti apie silantus, kuriais dengiami ką tik išdygę nuolatiniai vaiko dantys? 6 klausimai ir atsakymai šia tema.

Gydytoja neurologė – apie vaikų pomėgį suptis (1)

Lietuvoje yra keli išvykų automobiliu maršutai, kurių mano vaikai laukia kaip Kalėdų. Vadiname juos linksmaisiais kalneliais, nes riedant jais vėjas įlenda vaikams į pilvą ir jie juokiasi net susirietę.

Įvertino vaikų maitinimą Kauno ugdymo įstaigose (3)

Apsilankius keliuose Kauno valstybiniuose darželiuose ir pradinėse mokyklose, įvertinta vaikų mityba – nustatyti pranašumai ir trūkumai.

Gydytoja neurologė: ką daryti, kad vaikai ryte nubustų žvalūs?

Jūsų vaikui sunku vakare užmigti, o ryte laiku atsikelti? Poilsis ir kokybiškas miegas – vieni svarbiausių dalykų. Nuo to priklauso vaiko sveikata ir produktyvumas. Tad ką daryti, jei sutriko vaiko miego režimas? Pateikiame patarimus, padėsiančius vaikui saldžiai užmigti ir su šypsena atsikelti ryte.

Saulės ir laimės vitaminas Pik-Nik sūrio lazdelėse

Vitaminas D vaikams būtinas, – tai žino kiekviena mama, tačiau Lietuvoje jo trūksta beveik 90 proc. vaikų.

Plaučių uždegimas: ką būtina žinoti tėvams

Kas sukelia plaučių uždegimą ir kaip jo išvengti? Patarimai, kuriuos pravartu žinoti visiems tėvams.

Vaikas peršalo? Liga gali būti visai kita

Kokliušas yra iš tiesų nepaprasta liga. Jos nešiotojais suaugusieji gali būti net to neįtardami. O užsikrėtus kokliušu, nėra lengva jį iš karto atpažinti, nes simptomai primena paprasčiausio peršalimo požymius.

Laringitas: kuo pavojingas ir kaip gydyti

Laringitas - viena iš nemaloniausių ir tėvus ne juokais išgąsdinančių mažų vaikų ligų. Ką reikia žinoti apie ją?

Gydytoja pataria, ką daryti, jei užpuolė kosulys (1)

Ką daryti, jei vaikas ima kosėti? 3 gydytojos patarimai.

Testas: pasitikrinkite, ar teisingai gydote savo vaiką (1)

Ruduo į kiekvieną šeimą atgena ligų ir namuose ima gyventi kosuliukas. Ar jis - visuomet baisios ligos pranašas, ar jį reikia slopinti, ar galima gydyti močiučių rekomenduojamomis primeonėmis? Kviečiame visas mamas išspręsti šį testą ir pasitikrinti žinias. Straipsnio apačioje rasite teisingus atsakymus ir paaiškinimus.