Psichologė pataria, kaip motyvuoti vaikus mokytis

 (1)
Didžiausia tėvų svajonė – kad vaikui sektųsi darželyje, mokykloje, vėliau – kitose mokymosi įstaigose ir tai atvestų į profesinę sėkmę.
© Adobe Stock

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Deja, kartais ilgi mokslo metai šeimai atneša ne tik pasiekimo ar pasididžiavimo jausmą, bet ir iššūkių. Sunkiausia – susidūrus su vaiko nenoru mokytis, vengimu atlikti namų darbus ar net bėgimu iš pamokų. Apie tai, kaip motyvuoti vaikus mokytis, kokių klaidų vengti ir kaip sustiprinti vaiko savarankiškumą, kalbamės su vaikų ir paauglių psichologe, leidyklos „Šviesa" knygų „Vaikas pokyčių kelyje" ir „Ypatingas vaikas – vienas ar kiekvienas" autore Asta Blande.

Šį rudenį A. Blandė sukūrė „Z kartos testą tėvams", padedantį įvertinti tėvų įtaką vaiko mokymuisi ir motyvacijai, jį galima išspręsti svetainėje www.zkartostestas.lt .

Kokiais būdais, pasitelkiant skatinimą, derėtų koreguoti vaikų suvokimą ir elgesį mokykloje?

Visų pirma, reikia galvoti apie vaiko poreikius. Per visus mokslo metus svarbu būti šalia jo, kalbėtis apie vaikui įdomius ir aktualius dalykus. Tėvams patarčiau kartu su savo atžala aptarti norų ir galimybių ribas bei išsikelti realius tikslus semestrui ar net visiems mokslo metams. Jei yra būtinybė – padėkite spręsti sunkumus ir nukreipkite į reikalingus veiksmus ar pokyčius, kurie padėtų vaikui gauti reikiamas pamokas.

Tėvai privalo būti vienoje komandoje su mokytojais, teirautis jų įžvalgų apie vaiko pasiekimus, stipriąsias puses bei silpnųjų tobulinimą. Vaiko elgesį ir sprendimus ypatingai įtakoja pačių tėvų pavyzdys. Todėl nuolat tobulėkite ir mokykitės patys – teigiamą rezultatą atneš konkretūs veiksmai, o ne pamokymai.

Kas padeda geriau suprasti vaiko poreikius ir padeda jam tobulėti?

Vaikai yra skirtingi, todėl ir keliai į jų pasaulį negali būti vienodi. Nuoširdžiai bendraujant galima nuversti kalnus ir rasti tinkamiausią būdą, kaip sustiprinti vaiko norą mokytis. Kai kuriems vaikams svarbu išbandyti kuo daugiau veiklų ir vėliau apsispręsti, kuri iš jų jiems artimiausia. Yra tokių vaikų, kuriems būtina turėti šalia vieną ar kelis draugus, su kuriais smagu ne tik sportuoti ar žaisti, bet ir kartu mokytis – tada jie jaučiasi puikiai. Vadinasi, tam, kad vaikas norėtų veikti – visuomet reikės geros draugijos. Į tai tėvai taip pat galėtų atsižvelgti.

Vaikai yra skirtingi, todėl ir keliai į jų pasaulį negali būti vienodi. Nuoširdžiai bendraujant galima nuversti kalnus ir rasti tinkamiausią būdą, kaip sustiprinti vaiko norą mokytis.
Psichologė Asta BLANDĖ

Dalis vaikų yra ypač jautrūs suaugusiojo asmenybei. Dažnai jie renkasi veiklą pagal tai, kas yra tos veiklos vadovas ar mokytojas. Tad vienas iš namų darbų tėvams – ne tik kartu su vaiku pasirinkti norimą veiklą, bet ir pabendrauti su būrelio vadovu. Taip pat patariu tėvams nepamiršti nuoširdžiai klausytis, atsisakyti kritikos, išankstinių vertinimų bei pasidalinti istorijomis ir pamokomis iš savo gyvenimiškos patirties.

Kokie tėvų veiksmai ar žodžiai gali būti lemtingi vaiko požiūriui, net jei apie tai tėvai ir nesusimąsto?

Vaikai yra jautrūs bet kokiai tėvų išsakomai nuomonei. Kartais ta nuomonė nieko nelemia, tačiau kartais – gali daryti didelę įtaką netinkamam vaiko elgesiui mokykloje. Tėvams patarčiau atsisakyti kritikos mokytojo ir mokyklos atžvilgiu. Jei norite, kad vaikas netaptų tuo, kuris tyčiojasi ir ardo klasės atmosferą, būkite draugiški aplinkiniams, vaiko klasės draugams bei jų tėvams – rodykite tolerantiško žmogaus pavyzdį.

Šiuo metu daug kalbama apie kritinio, kūrybinio mąstymo ugdymą. Kaip jį tėvai galėtų lavinti ne tik mokyklos ar namų darbų atžvilgiu?

Šeima yra puiki terpė visapusiškam ugdymui. Artimųjų rate įmanoma sugalvoti visiems įdomios veiklos, kur mokymasis tampa malonus ir įdomus. Drauge galite pasirinkti žaidimus, filmus ir temas diskusijoms – būtent čia atsiranda unikali galimybė kritiniam mąstymui pasireikšti. Jei suaugusieji visa tai daro su meile, pagarba ir atsidavimu – tuomet jie tampa svarbiausi ugdytojai savo vaikų gyvenimuose.

Ar tiesa, kad vaikams ir paaugliams mokytis padeda nuoseklumas, kuomet tas pats dalykas yra pakartojamas ne tik klasėje, vadovėlyje, bet ir užrašuose, papildomoje, eksperimentinėje veikloje?

Mokantis labai svarbu, kad įgytos žinios ar gebėjimai būtų naudojami ir praktiškai pritaikomi. Įvairios šeimyninės veiklos, tokios kaip kelionės, iškylos, žaidimai taip pat gali būti panaudojami žinių pritaikymo tikslais. Žinoma, tai neturi virsti sunkia mokslo grandine ar kasdieniais šeimos pančiais – tiesiog reikia nuolat domėtis kuo vaikas gyvena, ką jis geba, žino, ir kur gali praversti šis jo žinių bagažas.

Vaikų gebėjimai, motyvacija ir pasiekimai skiriasi. Ką patartumėte tėvams, kurių vaikai susiduria su mokymosi ar dėmesio koncentravimo sunkumais?

Pirmiausia reikia žinoti tokių sunkumų priežastis. Kartais jos yra gana lengvai nuspėjamos, tačiau kartais reikalinga specialisto konsultacija. Žinant priežastis, tiek mokytojams, tiek tėvams būtinos rekomendacijos, kaip elgtis ir kokiais būdais suteikti pagalbą vaikui, kuris turi mokymosi ar dėmesio sutelkimo problemų. Tačiau nepamirškite, kad šeimos palaikymas yra būtinas sprendžiant panašaus pobūdžio problemas.

Daugiau asmeniškai parinktų A. Blandės patarimų įvairaus amžiaus vaikų tėvams galima gauti nemokamai atlikus „Z kartos testą" (www.zkartostestas.lt).

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pradinukas

Vaikų kūrybiškumo lavinimas - darbas ir tėvams, ir pedagogams

Ką turi vaikai, o per laiką praranda suaugusieji? Ne pienininius dantukus ar pirmas garbanas, bet tą vaikišką gebėjimą fantazuoti ir kurti.

Pedagogė: mokymosi tempas didžiulis, vaikai pavargsta ir mokykla jiems tampa atgrasi (10)

Kodėl kiekvienais metais Lietuvoje vis jaunesni vaikai praranda motyvaciją mokytis? Kodėl į pirmą klasę ateina vaikai, turintys daug akademinių žinių, bet stokojantys kitų įgūdžių? Koks yra tėvų vaidmuo vaiko gyvenime jam pradėjus lankyti mokyklą?

Vienišo ir draugų nemėgstamo vaiko drama: psichologės patarimai (6)

Vaikas nedrąsus. Darželyje daugiausiai tyli. Mokykloje neturi draugų. Kaip padėti vaikui gerinti socialinius įgūdžius, kad jis nesijaustų vienišas ir atstumtas? Sulaukę štai tokių skaitytojų klausimų, perdavėme juos psichologei.

Kas gali slėptis už vaiko tingėjimo? (1)

Psichologai tvirtina, kad vaikų tinginystė neatsiranda tuščioje vietoje. Galbūt atidžiau pasižiūrėję į savo atžalą rasite tikrąsias šio erzinančio elgesio priežastis.

KOMENTARAS. Dr. Monika Skerytė-Kazlauskienė: prieš ankstinant mokymąsi kviečiu labai gerai pagalvoti (17)

Psichologijos mokslų daktarė, LEU lektorė, VšĮ Vaiko psichologijos centras psichologė Monika Skerytė-Kazlauskienė parengė komentarą apie planus ateityje ankstinti formalųjį mokymąsi mokykloje, kuriame kelia visoms vaikus auginančioms šeimoms aktualius klausimus.

25 klausimai, kuriuos užduokite mokyklą lankančiam vaikui

Labai dažnai paklaustas, kaip sekėsi mokykloje, vaikas standartiškai atsako – gerai, normaliai. Kaip sužinoti daugiau ir prakalbinti nekalbią atžalą?

Gebėjimas, kurio šiandien Lietuvoje trūksta ne tik vaikams, bet ir mokytojams bei tėvams

Lietuvos švietimo sistemą nuolat lydi įvairios reformos, tačiau realių pokyčių gyvenimo ir ugdymo kokybėje vis dar yra per mažai, netgi stebima mažėjimo ir blogėjimo tendencija. Taip yra todėl, kad tikrosios reformos turi įvykti ir žmonėse. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis.

Pradėję lankyti mokyklą vaikai nustoja valgyti košę

Tik pusę Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikų – 55 proc., pusryčiams valgo košę.

Iš kur atsiranda vaikai: kokio amžiaus vaikai jau turi žinoti atsakymą į šį klausimą (1)

Pastaruoju metu vis dažniau pasigirsta klausimas, ar reikia pasakoti vaikams tiesą apie tai, iš kur gi jie atsiranda ? Jei reikia, tai kokio amžiaus vaikams?

Z kartos vaikams tėvai nori padėti, bet nežino, kaip tai padaryti

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams", skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Patarimai, kaip sumaniai ir neišlaidaujant atnaujinti vaiko garderobą

Prieš atnaujindami mokyklinį vaiko garderobą, pirmiausia peržvelkite drabužius, kuriuos jis jau turi. Išrūšiuokite - ką galite palikti, o ką reikėtų pakeisti ar papildyti.

Darius Savickas: „Dirbau darželio auklėtoju, dabar esu pirmokų mokytojas"

Šiemet rugsėjo pirmąją mokyklos slenkstį peržengė jaunas pradinių klasių mokytojas Darius Savickas. Pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių.

Psichologė Asta Blandė: tėveliai, leiskite vaikams klysti

Ne vienus metus šeimas, mokyklas, vaikus bei paauglius konsultuojančios psichologės Asta Blandė ir Eglė Gudelienė kasdienių praktikų patirtimi dalijasi su skaitytojais ir pristato knygą apie svarbiausius vaikų gebėjimus, jų atskleidimą bei stiprinimą.

Vaikai ir pinigai: specialistės patarimai, kaip ugdyti finansinį raštingumą

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse.

„Labaiteatras“ kviečia vaikus į netradicines pamokas

Šeimai kuriantis „Labaiteatras" naująjį sezoną pradeda pačių inicijuotu tęstiniu projektu „Į pamoką su „Labaiteatru".