Biochemikė sklaido mitus apie kūdikių miegą

(3)

„Sumaišė dieną su naktimi“, „Visiškai nemiega“, „Kada jis pailsi?“, „Lai šaukia, vis tiek pavargs ir užmigs“, „Turi išmokti užmigti savarankiškai“ – kūdikių miego tema neišsemiama. Blogiausia tai, kad išsekusios „nemiegiukų“ mamos pervargsta ir tampa lengvu masalu įvairiems miego ekspertams, kūdikio dienotvarkės konsultantams, kurie kartais duoda naudingų patarimų, o kartais nuvaro mamas į dar didesnę neviltį ir beviltiškumo būseną.  

Konsultuoja biochemikė Greta Kasparaitytė:


Šiuolaikinė tėvų karta jau įpratinta gyventi vadinamuoju kūdikio miego treniravimo režimu. Dėl jo lengvai išpopuliarėjo miego konsultantai, kurių konsultacijos kartais priverčia suabejoti realia nauda kūdikiui ir mamai. Skaudžiausia būna tuomet, kai pasinaudojama pavargusiais, išsekusiais tėvais ir galimybe iš jų uždirbti. Kartais tėvams pasėjama baimė: „Juk toliau bus dar blogiau – jeigu dabar nesusiimsite ir nepradėsite migdyti bei mokyti jį užmigti patį, toliau nebesusitvarkysite, vaikas niekada nebus savarankiškas. 4, 5, 6 mėnesių ir vyresnis vaikas jau yra pasiruošęs išmiegoti visą naktį. Žinoma, kad jam nepatiks, jis verks, nes migdysite kitaip, bet po kelių dienų viskas pasitaisys.“ Ir štai jums pirmasis argumentas prieš tokius patarimus – bemaž visų konsultantų patarimai yra vienodi visoms amžiaus grupėms.


Tačiau puikiai žinome, kad kiekvieno vaiko raida, poreikiai, fiziologija yra skirtingi, kai kurie naujagimiai yra daugiau miegantys, ilgiau žindantys ar atvirkščiai, bet staiga viskam, kas siejasi su miegu, taikomos tokios pat teorijos, metodai ir būdai.


Žurnalą TAVO VAIKAS pirkti internetu pigiau - tik 2.99 Eur/vietoj 3.99 Eur. Spausk NORIU!


Kitaip valgo - kitaip miega


Be abejo, ritualai yra svarbūs, dienos miego trukmė – taip pat, bet pirmiausia reikia šviesti visuomenę, kad kūdikiai neturi išmiegoti visą naktį, kad jų miego ciklai visiškai skiriasi nuo suaugusiųjų. Netgi gamta sudėliojo taip, jog žindančių mamų pienas yra visiškai kitokios sudėties nakties metu ir išskiria tam tikrų medžiagų, kurios yra svarbios, vystantis mažyliui. Ne veltui sakoma, kad vaikai sparčiausiai auga naktį ir šiuo paros metu jų organizmui ypač reikia svarbių medžiagų, maisto, dėl to kūdikiai prabunda milijonus kartų, kad išgyventų, stiprėtų, augtų, o ne tam, kad vargintų ir erzintų tėvus. Toks išgyvenimo procesas sudėliotas pačios gamtos. Vaikas ir nenutraukiamas nakties miegas yra du nesusiję dalykai nei moksliniais, nei žmonių elgsenos, nei evoliucijos atžvilgiais.


Buvo laikai, kada tie didžiausi miegaliai buvo silpnoji palikuonių dalis ir tiesiog neišgyvendavo. Vis dėlto, įsismarkavus buteliukų ir mišinukų industrijai, miego, maitinimo, būdravimo, energijos ir visi kiti fiziologiniai rodikliai buvo labai iškraipyti ir vaikai, maitinami mišinukais, pradėti lyginti su mamos pienu maitinamais vaikais, bet taip apskritai negali būti lyginama. Nesivelkime į debatus, kas geriau – motinos pienas ar mišinys. Ir taip aišku, kad mamos pieno niekas neatstos, tačiau pripažinkime, jog adaptuotas pieno mišinys yra sotesnis ir sunkiau virškinamas, todėl natūralu, kad jį valgantys kūdikiai gali išmiegoti ilgesnį laiko tarpą nepraalkdami. Taigi, ir pasakymas, kad 6 mėnesių kūdikis gali išmiegoti visą naktį, yra nesuvokiamas.


Žurnalą TAVO VAIKAS pirkti internetu pigiau - tik 2.99 Eur/vietoj 3.99 Eur. Spausk NORIU!


Artimųjų supratimas ir pagalba


Kūdikiai nenaudoja jūsų naktį kaip čiulptuko – žindant nakties metu, išsiskiria hormonas melatoninas, kuris padeda vaikams užmigti ir ilsėtis, vykstant svarbiems procesams jų nervinėje sistemoje. Žindymo proceso metu kūdikių organizme išskiriamas hormonas cholecistokininas, kuris taip pat prisideda prie ramesnio vaikų miego, padeda kūdikiui atsipalaiduoti. Tai yra mokslo įrodyta, tačiau šie faktai neparankūs šiuolaikinei visuomenei ir kartais labai vargina tėvelius.


Reikėtų nepamiršti, kad kūdikiams yra kur kas sunkiau ir gamta pati sukūrė tam tikrus procesus, kad jie išgyventų, kad žmonija galėtų daugintis. Jums nereikia miego konsultanto, jums reikia pagalbos iš artimųjų: tetų, brolių, sesių, draugių, kad jūsų kasdieniai darbai negultų tik ant jūsų pečių, kad turėtumėte laiko kartais nieko neveikti ir tiesiog sėdėti. Nepaguosiu gal tų, kurios gyvena užsienyje. Asmeniškai man labai gelbėjo vyro švietimas, nebijojimas pripažinti, kad, atrodo, nieko neveikiu, bet man sunku, nebijojimas paprašyti jo, grįžus iš darbo, padėti išskalbti, išsiurbti, padaryti valgyti, nes tikrai, pripažįstu, naktys sekina. Ir viskas, patikėkite, tikrai praeina. Vienoms anksčiau, kitoms vėliau, bet juk vaiko nepasirinksi.


Bergždžios miego treniruotės


Nesmerkiu tų mamų, kurios kreipiasi pagalbos, nes atėjo laikai, kai niekuo nebetikima ir atrodo, kad miego treniravimas nuo kūdikystės yra vienintelė išeitis, jog kažkada išsimiegosime. Tai – didžiausias mitas. Kiekvienas vaikas, net ir treniruojamas, kelsis tiek kartų, kiek reikės jo organizmui. Kiekvienas vaikas miegui visą naktį subręsta skirtingai. Ne vienu metu visus aplanko natūralus atsijunkymas, pradeda dygti dantys, ima vaikščioti, šnekėti, skaičiuoti, rašyti ir t. t.


Asmeniškai palinkėčiau tiek būsimai mamai, tiek galbūt jau esančiai ir žindančiai kūdikį, bet vis užduodančiai klausimą „Kodėl mano vaikas nemiega?“, daugiau skaityti, šviestis, ieškoti informacijos knygose, moksliniuose straipsniuose, taip pat – apie žmogaus prigimtį, instinktus, fiziologiją ir stengtis suprasti, kodėl vaikai miega taip, o ne kitaip, kodėl vyksta taip, o ne anaip, kad nusiramintumėte psichologiškai. Nors ir jaučiate, kad viskas gerai, tikrai bus momentų, kai atrodys, jog palūžote. Galbūt klausite savęs ir to: kokia nauda iš to žindymo, kodėl aš taip jaučiuosi, kodėl turiu tiek kankintis, kai kitos miega ramiai ir vaikai atrodo laimingesni?


Žindančios miega ilgiau


Motinystė yra toks etapas, kad jau niekada nebebus taip, kaip buvo anksčiau, ir jūsų vaikas niekada nebus toks, kaip draugės, kaimynės ar sesers. Žindymo nutraukimas (jau seniai įrodyta) nelemia to, jog vaikas pradeda ilgiau miegoti. Taip pat nustatyta, kad žindančios mamos išties miega daug ilgiau! Bet mes visos esame skirtingos!


Skirtingai priimame miego, rutinos pasikeitimus, gimdymo skausmus ir visus išgyvenimus, atsiradus mažyliui. Todėl ir mūsų patirtys skamba skirtingai, ir nuovargis matuojamas visiškai nevienodais lygiais. Palengvėjimas ateina tada, kai pirmiausia mūsų galvoje susidėlioja ramybė. Nesitikėkite iš mažo kūdikio, vaiko daugiau, nereikalaukite iš jo to, kam jis visiškai nepasiruošęs, neužverskite vaiko reikalavimais, kurių jis negali įvykdyti, ir nepykite ant jo dėl savo klaidų ir mistiškų poreikių, kuriuos pati išsigalvojate. Iškelkite reikalavimų pirmiausia SAU – išmokti suprasti mažesnį ir silpnesnį, juk čia jūs esate suaugęs, subrendęs žmogus!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis