Psichologė – apie vaikų skatinimą: kaip išvengti nepageidautino elgesio

Kiekvienoje šeimoje ar darželio grupėje galima pastebėti, kaip suaugusieji tam tikrus dalykus kartoja šimtus kartų ir vis tiek lieka neišgirsti: „pavalgę pasakome „ačiū", „tylime pietų miego metu", „dalijamės žaislais", „pažaidę susitvarkome". Vaikai tiesiog pamiršta, ko yra prašomi, neteikia tam didelės reikšmės, o dažnai net nesupranta, kodėl taip turėtų elgtis, o ne kaip norisi jiems.
© Vida Press

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Psichologė Eglė KURAITĖ-ŽIČKĖ:

Kaip sukurti veiksmingą skatinimo sistemą vaikui

Teigiamas dėmesys gali daug kuo pagelbėti tėvams, auklėjantiems vaikus. Vaikai yra linkę labai aktyviai reaguoti į pagyrimą ar paskatinimą - jie siekia būti pastebėti, o skaudžiausia jiems, kai jų pastangos lieka neįvertintos. Jei taip atsitinka, tikėtina, kad vėliau vaikas bus mažiau linkęs demonstruoti panašų elgesį.

Skatinimo sistema - tai viena iš pasaulyje dažniausiai naudojamų strategijų, padedančių vaikams įgyti naujų įgūdžių ir keisti elgesį. Tai sistema, kai suaugusieji (tėvai arba auklėtojai) už tam tikrą pageidaujamą vaiko elgesį ar naują įgūdį paskatina pagal iš anksto nustatytą susitarimą, arba sistemą. Dažniausiai tokiose sistemose naudojamos elgesio lentelės, žetonai ar kitos priemonės, kurios vaikui padeda suprasti, kokį paskatinimą jis pelnė. Ši sistema veiksminga vaikams nuo dvejų metų ir turi būti pritaikyta pagal jų amžių ir asmeninius ypatumus.

Mažiems vaikams sunku susieti priežastis su tolimomis pasekmėmis ir išlaukti ilgesnį laiką, kol bus paskatinti, todėl atlygį reikėtų vaikui suteikti nedelsiant, vos pastebėjus pageidaujamą elgesį.
Psichologė Eglė KURAITĖ - ŽIČKĖ

Kaip sukurti skatinimo sistemą:

1. Nuspręskite, kokio naujo įgūdžio norite išmokyti vaiką, ar kokį elgesį norite keisti.

Galbūt pastebite tam tikrą probleminį vaiko elgesį ar niekaip nesusitariate, kad jis vykdytų dienos užduotis - turite tai jam nuolat priminti. Geriausiai šią sistemą taikyti siekiant paskatinti tinkamą elgesį: tvarkytis, eiti laiku miegoti, valytis dantis, atsiprašyti, dalytis žaislais, kalbėti paeiliui, nusiraminti supykus. Taip pat galima siekti pakeisti netinkamą vaiko elgesį: nemeluoti, agresyviai nesielgti su kitais vaikais, neatsikalbinėti, nekramtyti nagų ar kt.

Susėskite kartu su vaiku ir aptarkite, kokio elgesio jūs tikitės. Svarbu pasirinkti ne daugiau kaip tris siektinus išugdyti įgūdžius ir sutelkti dėmesį į juos. Kol vaikas neįgis šių įgūdžių, nekeiskite jų. Vaikui gali būti lengviau, jei pasirinksite ugdyti vieną įgūdį, kuriam reikia mažiau pastangų, ir kitą, kuris vaikui yra sudėtingesnis.

Pavyzdžiui, Jokūbas dažniausiai ryte atsikelia pirmas ir greit susiruošia į darželį, tačiau vakare tėvams sunku su juo susitarti, kad 9 valandą jis jau gulėtų lovoje. Tokiu atveju tėvai gali pasirinkti ugdyti du įgūdžius: „laiku keltis" ir „laiku gultis". Jokūbas, matydamas, kad jam gali gerai sektis įgyvendinti vieną užduotį, stengsis pasiekti ir kitos tokius pačius rezultatus.

Stenkitės pageidaujamą elgesį suformuluoti teiginiais, nevartodami žodelio „ne". Geriau aiškiai pasakykite, ką vaikas turi daryti, o ne ko nedaryti. Pavyzdžiui: „Pyktį išsakyti žodžiais", o ne „Nesimušti". Vaikas gali suprasti, kad muštis negalima, bet nežino, kaip kitaip išreikšti savo jausmus. Būtinai labai aiškiai apibūdinkite, koks elgesys bus skatinamas, užrašykite tai, o dar nemokantiems skaityti vaikams pageidaujamas veiklas pavaizduokite piešiniais. Kai vaikai tiksliai žino, kokio elgesio iš jų tikimasi, jiems lengviau jo siekti.

2. Nustatykite, koks bus atlygis.

Kai tik pastebite pageidaujamą elgesį - suteikite vaikui atlygį. Tai gali būti lipdukas, žetonas, stiklinis rutuliukas, dėlionės ar konstruktoriaus detalė ar kitas paskatinimą simbolizuojantis daiktas. Atlygį parinkite kūrybingai - tai gali būti bet koks daiktas, kuris pradžiugins vaiką ir motyvuos stengtis toliau. Įteikdami atlygį, aiškiai pasakykite vaikui, kokį tinkamą, pagirtiną jo elgesį pastebėjote, ir pagirkite už tai: „Šaunuolis, kaip ir tarėmės, tu 9 val. jau guli lovoje" arba „Pastebėjau, kad paskolinai savo lėlę sesei. Tu moki dalytis žaislais."

Mažiems vaikams sunku susieti priežastis su tolimomis pasekmėmis ir išlaukti ilgesnį laiką, kol bus paskatinti, todėl atlygį reikėtų vaikui suteikti nedelsiant, vos pastebėjus pageidaujamą elgesį.

Svarbu, kad vaikas turėtų ir tam tikrą būdą, kaip stebėti savo pasiekimus. Galite pakabinti lentelę, kurioje kiekvieną dieną nupiešiate žvaigždutę ar kitą pasiekimo simbolį, arba pats vaikas gali užklijuoti gautą lipduką. Kartu su vaiku galite pagaminti žaismingą, spalvingą ir patrauklią lentelę. Kad ji neatsibostų, galite keisti kiekvieną savaitę vis kitokia.

Jei už pageidaujamą elgesį įteikiate žetoną, rutuliuką ar kokį kitą daiktą, paskirkite specialią dėžutę ar stiklainį, kuriame vaikas galėtų juos kaupti. Pasiekimų lentelę ar dėžutę laikykite namuose gerai matomoje vietoje, kad vaikas galėtų stebėti, kaip jam sekasi, taip pat ir kiti šeimos nariai matytų ir galėtų pasidžiaugti mažylio pasiekimais.

Jei jūsų sūnus ar dukra pageidaujamo elgesio nedemonstruoja, tiesiog nesuteikite atlygio. Šioje sistemoje nėra jokių bausmių ir atimti anksčiau skirto paskatinimo negalima.

Psichologė – apie vaikų skatinimą: kaip išvengti nepageidautino elgesio
Nepamirškite, kad pirmiausia vaikus motyvuojate tuo, kad pastebite jų pastangas ir už tai pagiriate.
© Shutterstock nuotr.

3. Apmąstykite skatinimo sistemos sąlygas.

Apgalvokite visas detales, kaip skatinsite vaiką: kada pradėsite įgyvendinti sistemą, už ką ir kur skatinsite vaiką: ar tik namuose, ar ir viešose vietose, svečiuose, kaip įteiksite atlygį, kada turi būti demonstruojamas pageidaujamas elgesys ir kokie veiksmai jį sudaro. Pavyzdžiui, jei vaikas mokosi susitvarkyti žaislus, - ką konkrečiai tai reiškia: kada jis turi juos tvarkyti, kaip turi atrodyti sutvarkyta žaidimų vieta ir kt.

Siekdami įvertinti, ar vaikas atliko tam tikrą užduotį, pavyzdžiui, susitvarkė žaislus, numatykite ir skiriamą laiką tai užduočiai atlikti. Galite susitarti, kad paprašytas susitvarkys per 10 min. ar kad žaislai bus savo vietoje iki vakarienės. Taip išvengsite painiavos, kada skirti atlygį, o kada ne.

Kiek vyresniems vaikams galite pasiūlyti tam tikrą skaičių surinktų taškų - žvaigždučių, lipdukų ar žetonų - iškeisti į tam tikras privilegijas. Tai tarsi būdas pasidžiaugti ir „atšvęsti" mažus pasiekimus. Kartu su vaiku sudarykite sąrašą veiklų, pramogų ar daiktų ir nustatykite, kiek paskatinimo simbolių jis „kainuos".

Įtraukite įvairių pasiūlymų, kurie būtų skirtingos vertės, kad vaikas pats galėtų rinktis, ar išsikeisti gaunamus taškus greičiau ir gauti mažesnės vertės pramogas ar taupyti juos kam nors didesniam.

Apgalvokite, kas motyvuoja jūsų vaiką, kas jam įdomu, svarbu, išklausykite paties vaiko idėjas, kokių apdovanojimų jis norėtų už savo pastangas. Tai padės jam stengtis dėl to, ko jis iš tiesų trokšta. Žinoma, kartu aptarkite, kurie iš jų yra realiai įgyvendinami apdovanojimai.

Dažnai tėvai galvoja, kad geriausias paskatinimas ar atlygis - pinigai ar brangios pramogos. Iš tiesų dauguma vaikų labiausiai nori tėvų dėmesio ir skiriamo laiko. Jūs esate geriausias apdovanojimas savo vaikui. Tad į sąrašą įtraukite bendras veiklas: kartu kepti sausainius, eiti į filmą su šeima, išvykti į turistinį žygį.

Yra daugybė ir kitų nemokamų dalykų, pavyzdžiui: 15 ar 20 papildomų minučių žiūrėti animacinį filmą; papildoma pasaka prieš miegą; pažaisti stalo žaidimą su tėvais; galimybė eiti 15 minučių vėliau miegoti nei įprastai; rinktis, ką valgys pietums ar kokį filmą žiūrės.

Kiti galimi apdovanojimai - saldainiai ar kiti skanėstai, išvyka į koncertą, teatrą ar kiną, koks nors žaislas ar žaidimas, apie kurį vaikas svajoja. Parinkdami apdovanojimus apgalvokite, ar jie atitinka jūsų vertybes ir auklėjimo stilių.

Kiekvieną apdovanojimą įvertinkite tam tikru taškų skaičiumi, užrašykite ar nupieškite apdovanojimų „meniu" su jo simboline kaina ir leiskite vaikui rinktis.

Dažnai tėvai galvoja, kad geriausias paskatinimas ar atlygis - pinigai ar brangios pramogos. Iš tiesų dauguma vaikų labiausiai nori tėvų dėmesio ir skiriamo laiko.
Psichologė Eglė KURAITĖ - ŽIČKĖ

Kai vaikas pasiekia savo tikslą, pavyzdžiui, surenka tam tikrą skaičių taškų per mėnesį ir matote, kad jis jau įvaldė naują įgūdį ar atsisakė nepageidaujamo elgesio, pažymėkite tai - pagirkite vaiką ir įteikite pačių pagamintą „Pasiekimo diplomą".

Nekurkite pernelyg sudėtingos skatinimo sistemos, nes svarbu, kad vaikas ją suprastų ir galėtų stebėti savo pasiekimus ir apdovanojimus.

Kai apgalvosite visas detales, paaiškinkite sistemą vaikui. Neakcentuokite „blogo" ir nepageidaujamo elgesio ar kas nutiks, jei jis nesistengs, tiesiog paaiškinkite: „Kaskart, kai tu pasakysi mandagų žodį: „prašau", „ačiū" ar „atsiprašau", tau duosiu vieną lipduką. Juos klijuosime štai čia. Kai surinksi 10 lipdukų, už juos galėsi išsirinkti pramogą." Jaunesniems vaikams gali būti sunku laukti pramogų, todėl juos reikėtų apdovanoti tuoj pat kokiu mažu žaisliuku, saldainiu, apkabinimu ar pan.

4. Pasirinkite tinkamą laiką mokyti naujo elgesio.

Pagrindinis šios sistemos tikslas - padėti vaikui įgyti motyvaciją pačiam atlikti pageidaujamas užduotis ar demonstruoti išmoktus įgūdžius. Kai pastebite, kad elgesys, kurį skatinote, tampa natūralus jūsų vaikui, t. y. jis susirenka žaislus iš karto, kai yra prašomas, eina miegoti laiku ar pyktį išreiškia žodžiais, toliau skatinkite, girkite ir apdovanokite už pageidaujamą elgesį.

Jei neišliksite nuoseklūs ir nesilaikysite sistemos, vaikas gali greitai prarasti motyvaciją stengtis. Susitarkite ir kartu nuspręskite, kiek taškų - žvaigždučių, žetonų ar lipdukų vaikas turi surinkti, kad galėtumėte paskelbti, jog tikslas pasiektas ir tai kartu atšvęsti. Pasakykite vaikui, kad džiaugiatės ir didžiuojatės juo. Vėliau vis tiek nepamirškite pastebėti, pagirti ir apdovanoti vaiką už pageidaujamą elgesį, tik tai galite daryti kiek rečiau, lipdukus ar žaislus vis dažniau pakeisdami žodiniais pagyrimais, apkabinimais, šypsena.

Šitaip skatinami vaikai išmoksta, kad tam tikras jų elgesys suteikia gerų emocijų, taip pat prisimena, kaip gerai jaučiasi, kai įvykdo užduotį ir pasiekia savo tikslą.

Kai manote, kad vaikas jau pasiruošęs, galite pradėti mokyti naujo įgūdžio. Vaikas pripras prie skatinimo sistemos ir aktyviai stengsis pasiekti naujus tikslus.

Dar keli svarbūs patarimai, kad skatinimo sistema būtų veiksminga:

  1. Būkite pozityvūs: pastebėkite tai, kas vaikui sekasi, o ne kas nesiseka; kaip jis stengiasi, o ne kaip pamiršta susitarimus. Dėmesį koncentruokite į teigiamas vaiko savybes ir pasiekimus.

  2. Būkite nuoseklūs: ši skatinimo sistema pareikalaus nemažai energijos ir iš suaugusiųjų - yra labai svarbu laikytis susitarimų ir apdovanoti vaiką pastebėjus kiekvieną pageidaujamo elgesio apraišką. Taip pat svarbu nekeisti taisyklių ir sąlygų, kai sistema jau yra įgyvendinama. Nenuolaidžiaukite, kai vaikas „beveik" atliko užduotį, taip pat neatimkite vaiko uždirbto atlygio - tai nesąžininga.

  3. Būkite realistai: nesitikėkite iš vaiko per daug ir per greitai. Pasirinkite tokį pageidaujamą elgesį, kurį vaikas yra pajėgus demonstruoti ir būkite kantrūs laukdami, kol jis vis dažniau taip elgsis.

Nepamirškite, kad pirmiausia vaikus motyvuojate tuo, kad pastebite jų pastangas ir už tai pagiriate. Materialūs apdovanojimai yra tik simboliai, kurie padeda vaikui siekti užsibrėžtų tikslų. Skatinimo sistema padeda ne tik išmokti naujų elgesio būdų, bet ir stiprinti tėvų ir vaikų ryšį. Suaugusiesiems tai puiki galimybė mokytis pastebėti vaiko pastangas ir į jas reaguoti.

Vaikai patys užsidirbdami privilegijas mokosi prisiimti atsakomybę už savo veiksmus, savarankiškai kontroliuoti elgesį. Taip pat vaikams svarbu būti pastebėtiems ir įvertintiems, tai didina jų pasitikėjimą savimi ir savivertę. Naujų įgūdžių ir motyvacijos ugdymas - tai nuolatinis procesas, kuris kiekvienam vaikui savitas: kas veiksminga vienam, gali visai netikti kitam. Kurdami sistemą pritaikykite ją savo vaikui ir kantriai laukite rezultatų.

Sėkmės!

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Kaip lietuviai savo vaikus auklėjo žiloje senovėje (11)

Apie vaikų auklėjimą teorijų yra įvairiausių – vieni teigia, kad vaikus reikia auklėti griežtai, kiti į juos žiūri atlaidžiai, treti sako, kad auklėti apskritai nereikia, svarbu tik būti šalia ir padėti jiems augti... Ir dažniausiai mamos pasikliauja ne teorijomis, o širdimi. O kaipgi anksčiau, prieš daug daug metų? Ar šiandieniniai vaikai pavydėtų anų dienų mažųjų vaikystės?

Kas iš tiesų atsitinka, kai pakeliame balsą ar užrėkiame ant savo vaikų (3)

Vaikas suvokia jį supantį pasaulį ir rūpinimąsi juo visiškai kitaip nei mes, suaugusieji. Jų požiūris kartais yra visiškai priešingas mūsiškiui.

Naujos higienos normos leis darželinukams visą dieną praleisti lauke

Vaikai darželiuose nuo šiol galės valgyti, miegoti ir beveik visą dieną leisti lauke. Tai bus įtvirtinta teisės aktuose.

TIKROJI PRIEŽASTIS, KODĖL VAIKAI TAMPA 800 PROC. BLOGESNI ĮEINANT MAMAI Į KAMBARĮ (10)

„Jie visą dieną buvo ramūs su manimi, tačiau kai tik pamatė tave, staiga pasikeitė, prarado savitvardą ir tapo neramūs. Aš nesuprantu"! – šiuos žodžius girdžiu iš vyro kaskart, kai palieku jį vieną su vaikais.

„Elfai“ pristatė žaismingą drabužių kolekciją vaikams

Vasara - kelionių bei švenčių metas, kada norisi, kad viskas vyktų sklandžiai, suplanuotai ir be jokių trukdžių. Todėl lietuviško vaikiškų drabužių prekinio ženklo „Elfai“ kūrėjai pasirūpino, kad mažieji “Elfų“ gerbėjai bei jų mamos visada galėtų įsigyti šeimos atostogoms ar šventėms patogių, gražių ir stilingų drabužėlių.

Kaip atpažinti ir auklėti skirtingus vaikus – choleriką, sangviniką, flegmatiką, melancholiką (3)

Kiekvienas vaikas turi įgimtą temperamentą, kuris veikia jausmus ir charakterį.

Stilingiausios mamos ir tėčiai susirinko mažylių šventėje

Spalvingoje mados šventėje susirinko stilingiausios mamos, tėčiai ir jų mažyliai. Čia buvo pristatytos naujos vaikams skirtos avalynės bei drabužių kolekcijos.

50 būdų suteikti savo vaikui laimės

Net jei diena buvo prasta, raskite savyje jėgų deramai priimti vaiko dovanojamą besąlyginę meilę.

5 požymiai, kad vaikui trūksta pasitikėjimo savimi

Kaip padidinti vaiko savivertę? Galime manyti, kad pakanka girti vaiką tam, kad jis įgautų pasitikėjimo savimi, tačiau to neretai nepakanka. Net ir mums itin stipriai rūpinantis savo vaikais jiems gali trūkti savivertės.

Vaikas auksinis būna su kitais, o prie tėvų pasikeičia į blogą pusę: psichologės patarimai (6)

Visada žinau, kas manęs laukia grįžusios namo: dvi mažos rankutės apsiveja kaklą taip stipriai, kad negaliu net įkvėpti. Jei mėginu išsivaduoti – klyksmas. Ir anytos žodžiai: „Buvo auksinis vaikas, bet grįžo mama..." Kodėl vaikas taip pasikeičia? Konsultuoja psichologė dr. Rasa Bieliauskaitė.

Keliaujate su vaikais atostogų į užsienį? – Pasiruoškite tam iš anksto

Laužydami nusistovėjusius standartus, jog atostogauti su vaikais – didesnis vargas nei malonumas, šeimos vis dažniau pasiryžta atostogauti su mažaisiais.

„Kitoks" vaikas darželyje arba mokykloje: slėpti diagnozę ar sakyti (28)

Sutrikusios raidos vaikų, kuriems nustatoma vienokia ar kitokia diagnozė, vis daugėja. Tėvai susiduria su problema, ar visada sakyti aplinkiniams, kad jų vaikas šiek tiek kitoks, nei visuomenėje priimta, ypač jei sutrikimas plika akimi nematomas.

Metas į pajūrį: ką turėtumėte žinoti prieš keliaudami su mažyliu į paplūdimį (1)

Ar važiuotumėte į Lietuvos pajūrį, ar pasipliuškenti svetur, svarbūs tie patys dalykai. Paplūdimyje reikėtų nepamiršti ne tik savo ir mažojo apsaugos nuo saulės, bet ir tinkamos aprangos. Štai keli patarimai, į kuriuos verta atkreipti dėmesį prieš kelionę prie jūros.

Geriausias laikas mokytis antrosios kalbos – ankstyvoji vaikystė

Per vasarą vaikai žaidžia ir ilsisi, o apie jų mokslus daugelis tėvų pradeda galvoti tik rudenį. Tačiau žaidimai ir laisvalaikis gali būti puiki proga be pastangų išmokti antrą kalbą.

Harvardo psichologų taisyklės, kaip užauginti gerą vaiką

Laikai keičiasi, o su naujais laikais ateina nauji įpročiai, elgesio modeliai ir požiūris, kurie labai skiriasi nuo to, prie ko mes buvome įpratę vaikystėje.