Šeši būtini dalykai, kad vaikas užaugtų savimi pasitikintis

 (8)
Nepasitikėjimas savimi, savo darbo nuvertinimas, negebėjimas pasakyti „ne", gerų pasiūlymų atsisakymas manant, kad nesugebėsi – su šiais sunkumais susiduria suaugusieji.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Psichologai tvirtina, kad tam įtakos gali turėti žema savivertė, kuri formuotis pradeda jau ankstyvoje vaikystėje. „Mažųjų ekspertų mokyklos" komanda kartu su ambasadore, gydytoja, vaikų ir paauglių psichiatre Sigita Lesinskiene pataria dažniau pagirti vaikus ir išskiria šešis pagrindinius dalykus, būtinus vaiko savivertės formavimuisi.

  1. Meilė, saugumas ir dėmesys. Mažiems vaikams labai reikalingas tėvų ir kitų juos supančių žmonių atidumas, vaiko poreikių atliepimas ir dėmesys. Visų pirma ikimokyklinio amžiaus vaikas turi jaustis mylimas ir saugus draugiškoje, padedančioje, palaikančioje aplinkoje. Tėvams būtina tuo pasirūpinti, nes vaikams jų ankstyvoji aplinka, ankstyvieji santykiai su šeimos nariais yra pagrindas tiek savęs, tiek supančio pasaulio suvokimui.

  2. Padrąsinimas. Augdami vaikai vis daugiau gali patys, mokosi susigalvoti tikslą ir jį įvykdyti, įveikti kylančius sunkumus, rasti tinkamus sprendimus. Taip jie ieško bei randa būdų saviraiškai, gali pasidžiaugti pasiekimais ar smagia veikla. Tėvams reikėtų mokytis pajusti ir suprasti, kaip ir kada reikia padrąsinti savo vaiką, kiek paraginti, pareikalauti, pagirti.

  3. Palaikymas. Vaikui labai svarbus tėvų, šeimos palaikymas, bendras pasidžiaugimas patikusia veikla, įveiktais sunkumais, įdėtom pastangom. Būtina atsižvelgti į individualias vaiko charakterio savybes ir pakoreguoti tėviškus lūkesčius. Kritika ir pagyros turėtų būti laiku ir vietoje, o vaikas turėtų turėti erdvės veikti savarankiškai. Jei tėvai dėl savo perdėto nerimastingumo pernelyg stengiasi apsaugoti vaiką nuo kylančių sunkumų, daug ką daro už vaiką, tai vaikas ilgainiui tampa mažiau savarankiškas, labiau priklausomas nuo aplinkinių nuomonės ir pagalbos.

  4. Džiaugsmas atliktu darbu. Jeigu vaikas augdamas dažnai girdi daug kritikos, griežtų reikalavimų, raginimų, jis neišmoksta pasidžiaugti tuo, ką padarė, nes vis jaučia spaudimą padaryti dar daugiau, dar geriau, taip ir neišgyvendamas sėkmės džiaugsmo, mažai jausdamas savo paties gebėjimą keisti ar reguliuoti aplinkybes, rasti tinkamus sprendimus.

  5. Laisvė. Vaikui augant palaipsniui turi būti ugdoma laisvė ir atsakomybė rinktis, priimti sprendimus, patirti jų pasekmes. Vaikas turi jausti, kad jis prisideda prie bendro namų ar vaikų grupės gyvenimo, yra visavertis ir visateisis tos grupės narys. Aplinkiniams reikia atidžiai stebėti ir jausti, kiek augantis vaikas jau sugeba pats, ir kiek jam reikia supratingos pagalbos.

  6. Atsakomybė. Vaikui reikia išmokti įveikti sunkumus, klystant pačiam ieškoti ir rasti tinkamų išeičių, patirti, jog kartais pasiseka, kartais – ne, kartais gauni ko nori, o kartais – ne. Tuomet užaugs geranoriškas žmogus, pasitikintis savimi ir aplinka, sugebantis pripažini savo nesėkmes ar klaidas, mokantis pasidžiaugti, pasakyti gražų, smagų, palaikantį žodį ir sau, ir aplinkiniams.

Mažųjų ekspertų mokyklos" patarimai:

  1. Domėkitės vaiku. Kaip jam sekasi, ką jis veikė darželyje, kaip bendrauja su draugais. Klausinėkite jo, kodėl jis pasielgė vienaip ar kitaip, kodėl liūdi. Raskite tinkamą laiką ir būdą vaiką paglostyti, priglausti, pasakyti, kad juo pasirūpinsite, padėsite, prireikus apginsite.

  2. Įkvėpkite vaiką. „Tu gali", „Tu moki", „Pabandyk, tai nesunku", „Aš irgi bijojau, bet pabandžiau ir man pasisekė", „Esi tikras šaunuolis", „Pabandysi ir iš moksi", „Pabandyk, ir tau patiks" – tėvai randa daugybę tinkamų žodžių ir motyvų vaikui įveikti vieną ar kitą užduotį ar kliūtį.

  3. Įvertinkite vaiką žodžiais ir maloniais dalykais. Tegul kiekvieną jūsų vaiko atliktą nedidelį darbelį lydi pagyrimas: „Šaunuolis", „Darbštuolė", „Aš tavimi didžiuojuosi", „Tu mane džiugini!" Vaikui tokių pagyrimų niekada nebus per daug. Kai vaikui kas nors pasiseka, galite apdovanoti jį kuo nors, ką jis mėgsta – išvyka, žaidimu, jaukiomis namų vaišėmis. Svarbu, kad tėvai žinotų, kas jų vaikui iš tiesų atneš džiaugsmo.

  4. Leiskite veikti ir mokytis iš klaidų. Jei vaikas imasi ką nors daryti ir daro ne visai teisingai, nestabdykite, o pamokykite. Jei vaikas nenori mokytis, spyriojasi, tegul daro savaip. Vėliau raskite jam laiko parodyti, paaiškinkite, ką reiškia nemokšiškai atliktas darbas. Niekada nesijuokite iš vaiko nesėkmės ir nemoralizuokite. Verčiau sakykite jam: „Kitą sykį tau pasiseks geriau". Arba paguoskite: „Ir man ne iš karto pasisekė".

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lavinimas ir ugdymas

Psichologė, muzikantė Eglė Sirvydytė – apie mokymąsi gamtoje be sienų ir lubų

„Kodėl mus gąsdina vaikas lauke? Gal nuskambės labai poetiškai, bet aš savo praktikoje esu pastebėjusi, kad gamta ir buvimas joje daro stebuklus vidiniame pasaulyje", – įsitikinusi psichologė, skautė ir muzikantė Eglė Sirvydytė.

Vaikų darželio auklėtojos turi patarimų tėvams (2)

Nors tėvai yra pagrindiniai vaiko ugdytojai, ugdymo įstaigą lankantys mažyliai didelę dienos dalį praleidžia su pedagogais - mokytojais ar vaikų darželio auklėtojais.

10 požymių, kad auginate išskirtiniais gabumais apdovanotą vaiką (1)

Dauguma tėvelių ir mamyčių mano, kad jų atžala turi išskirtinių talentų, tačiau daugumą vaikų genijais galėtų pavadinti nebent jų pačių tėvai.

Išsiskyrusi mama: pradėjus gyventi su draugu, pasikeitė vaiko elgesys (10)

Išsiskyrusi mama kuria naujus santykius su vyru ir neabejoja, kad draugas myli jos sūnų. Tačiau kai jie apsigyveno drauge, berniuko elgesys pasikeitė į blogąją pusę. Ką patars mamai psichologė?

Trys iššūkiai tėvams, kurie augina vaikus

Alfredas Adleris (1870-1937), Individualiosios psichologijos kūrėjas, daug dėmesio skyrė socialinei vaikų gyvenimo situacijai, jų ankstyviesiems santykiams su tėvais bei broliais ir seserimis, auklėjimo stiliui, šeimos atmosferai.

Nesusitvarkau su vaiku, jis nuolat atsikalbinėja ir negražiai kalba (14)

Redakcija gavo trijų sūnų mamos laišką, kuriame ji klausia patarimo dėl savo penkiamečio elgesio. Moteris sako, kad vaikas atsikalbinėja ir namie, ir darželyje. Be to, auklėtojos sako, kad berniukas negražiai kalba kitų akivaizdoje.

Nelengva, bet įmanoma: kaip užauginti atsakingą vaiką

Nors ši užduotis ganėtinai sudėtinga, vis tik galima būtų išskirti kelias svarbiausias taisykles, kurių vertėtų laikytis tėvams.

Skausminga šeimos patirtis: iki 3 metų vaikas naktimis kėlėsi po 10 kartų (48)

Publikavę TavoVaikas.lt portale straipsnį apie neramų kūdikių miegą („Padėkite, auginu neramų vaiką, kuris niekada neužmiega pats"), sulaukėme tėčio Martyno laiško. Jis norėjo pasidalinti savo šeimos neeiline patirtimi.

„Pypliukas“: kaip išvengti vaikų isterijų parduotuvėje

Televizijos laida „Pypliukas“ pradeda naują sezoną ir pirmoje savo laidoje aptaria kelias vaikus auginantiems tėvams rūpimas temas.

Psichologė – apie vieną tėvų daromą klaidą, kuri skaudžiai atsiliepia vaikui (3)

Prieš skaitant šį straipsnį rekomenduojame atlikti nedidelį, bet įdomų tyrimą: suskaičiuokite, kiek kartų per dieną meluojate.

Kas yra išmintinga tėvų meilė ir kodėl mes užauginame nelaimingus vaikus (2)

Esu sutikusi ne vieną suaugusį žmogų, kuris yra laimingas, kai jaučiasi nelaimingas.

Būkite žmonės, neverskite to daryti vaikų (11)

„Lenk medį, kol jaunas“. Taip, yra tokia lietuvių liaudies patarlė, tačiau nesupraskite jos paraidžiui, kai kalbame apie vaikų auklėjimą. Vaikų nereikia nei „perlaužti“, nei versti kažką daryti. Su jais reikia kalbėtis ir tartis.

6 frazės, kurių mūsų vaikams reikia kaip duonos kasdienės (2)

Kaip dažnai sakote vaikui, kad jį mylite? Ar parodote tą ir veiksmais? Jūsų dėmesiui - dar šešios frazės, kurių vaikui reikia ne mažiau, kaip „Aš tave myliu“.

Vienas populiarus auklėjimo metodas kenkia vaikams labiau už viską (5)

Egzistuoja vienas auklėjimo metodas, kuris labai paplitęs. Ir tik nedaugelis tėvų žino, ką jie daro savo vaikui.

7 skirtumai tarp įprastų ir išmintingų tėvų

Vaikams nereikia tobulų tėvų, jiems reikia išmintingų tėvų.