Patarimai, kad vaiko miegas būtų ne bet koks, o kokybiškas

Sveikatos specialistai pabrėžia, kad vienas iš veiksnių, padedančių išsaugoti gerą savijautą ir sveikatą, yra kokybiškas miegas. Ką turime žinoti apie kokybišką mažųjų miegą?
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Ypač kokybiškas miegas svarbus vaikystėje - tik miegodami vaikai tinkamai pailsi, miegas būtinas jų normaliai raidai, fiziniam bei protiniam vystymuisi. Įrodyta, kad neišsimiegojus vaikams daug sunkiau atlikti abstrakčias ir sudėtingas, didesnio smegenų darbo reikalaujančias užduotis. Vilniaus visuomenės sveikatos centro specialistai primena, kad vaikams rekomenduojama miegoti ir dieną, bei atkreipia dėmesį į tai, kaip pasirūpinti kokybišku vaikų miegu.

Geras miegas ir gera savijauta neatsiejama

Gerai miegantys vaikai išsiskiria pozityvesniu savęs vertinimu, tuo tarpu vaikai, kuriems trūksta miego, nesugeba kontroliuoti savo emocijų, jiems sunku susikaupti. Tinkama miego trukmė yra svarbus nuotaikos stabilumo, gero mokymosi veiksnys. Ypatingai svarbus miegas nuvargus, pervargus ar susirgus, jis padeda atgauti jėgas, sveikti.

TAIP PAT SKAITYKITE:
Kada tinkamiausias metas susilaukti vaikų?
10 idėjų, kaip su šeima įdomiai praleisti šį savaitgalį

Vidutiniškai žmogui reikia 7-8 val. miego, vaikams jo reikia daugiau. 3-5 metų vaikai turi miegoti ne mažiau kaip 12-12,5 val., iš jų turi būti vienas dienos miego periodas, kurio trukmė - 2 valandos. Vyriausiems ikimokyklinukams rekomenduojama miego trukmė - apie 11,5 val., iš jų 1,5 val. dieną.

Specialistų teigimu, miego poreikiai yra labai individualūs. Todėl reikia stengtis atpažinti kiekvieno vaiko poreikius, kad trumpas dienos miegas netaptų kliūtimi užmigti vakare.

Kad dieną vaikai būtų aktyvūs ir geros nuotaikos, svarbu ne tik miego trukmė, bet ir jo kokybė. Kokybiškas „jėgas grąžinantis" miegas turi būti gerai organizuotas, todėl svarbu laikytis dienos režimo, t.y. eiti miegoti tuo pačiu laiku. Tai padeda greitai užmigti ir gerai pailsėti.

Geram miegui - geras oras

Vaikų miegui labai svarbi oro kokybė. Ilgai būdami blogai vėdinamoje patalpoje, vaikai ne tik pasidaro irzlūs, vangūs, skundžiasi galvos skausmais, bet ir blogai miega. Todėl prieš einant miegoti, vaikų miegamąjį būtina išvėdinti.

Miegas būna ramesnis ir gilesnis, jei miegamajame kambaryje nekaršta, tinkamiausia miegamojo oro temperatūra 18-22 laipsnių. Be temperatūros, svarbios ir santykinės oro drėgmės bei oro judėjimo greičio ribinės vertės. Esant per sausam orui išdžiūva gleivinė, tampa sunku kvėpuoti, esant per didelei drėgmei, kūnas „atiduoda" daugiau šilumos energijos į aplinką, padidėja šalčio pojūtis, be to, patalpose gali įsiveisti pelėsis. Tad oro drėgnis miegamajame turi būti 40-60 proc., oro judėjimo greitis šaltuoju metų laikotarpiu turi būti ne didesnis kaip 0,15 m/sek.

Vaikai yra jautresni žemai aplinkos temperatūrai, todėl patalpose, kuriose jie žaidžia, miega, mokosi, turėtų būti išlaikomos viršutinės temperatūros normos ribos - kuo šalčiau lauke, tuo aukštesnė temperatūra turi būti patalpose.

Miegas darželyje

Darželius lankantys vaikai visą dieną praleidžia triukšmingesnėje aplinkoje, atlieka įvairias užduotis (žaidžia, sportuoja, šoka, dainuoja), tad jiems miegas būtinas. Pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus, Lietuvoje darželiuose privaloma užtikrinti vaikams galimybę pamiegoti dieną.

Kad mažieji gerai išsimiegotų ir tinkamai pailsėtų, jiems turi būti sudarytos sąlygos. Vaikams iki vienerių metų turi būti įrengtas atskiras miegamasis, vyresniems vaikams lovelės miegui gali būti pastatomos ir tame pačiame kambaryje, kuriame jie žaidžia.

Miegamojo patalpos turi būti apsaugotos nuo triukšmo, gerai vėdinamos, kad miego netrikdytų saulės šviesa, turi būti įrengtos priemonės nuo tiesioginių saulės spindulių (užuolaidos, žaliuzės ir pan.).

Be abejo, turi būti užtikrinamas vaikų saugumas - lovelių aukštis turi atitikti jų ūgį, patiems mažiausiems turi būti įrengtos saugos priemonės, kad jie neiškristų (iki 1,5 metų amžiaus vaikams skirtos lovos turi būti su sienelėmis). Vaikams skirtų lovų pagrindas turi būti kietas, o čiužinio aukštis turi būti ne mažesnis nei 7 cm. Kadangi miego kokybė labai priklauso nuo čiužinio, o jie laikui bėgant susiguli, patartina juos keisti kas septyneri metai. Lovos ar čiužiniai turėtų būti sustatomi taip, kad būtų galima laisvai prieiti prie kiekvieno vaiko. Miegamojo patalpose apšvietimas turi būti neryškus. Visi reikalavimai ikimokyklinio ugdymo įstaigoms nustatyti Lietuvos higienos normoje „Įstaiga, vykdanti ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programą. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai".

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: vaikai jaučia saiką ir intuityviai žino ką, kaip ir kiek valgyti

Pradėti keisti mitybos įpročius nėra lengva. Kardinalūs ir staigūs pokyčiai dažnai sukelia papildomą stresą tiek vaikams, tiek tėvams.

Vaistininkė: vitaminų trūkumą išduoda vaikų elgesys

Vitaminai yra vieni pagrindinių vaiko sveikatos ir energijos šaltinių. Vaistinių tinklo „Eurovaistinė" farmacininkė Elvyra Ramaškienė sako, kad yra vos vienas sezonas metuose, kai galima svarstyti, verta vaikui siūlyti vitaminus ar ne, visu kitu metu tėvai gali būti tikri, kad su maistu vaikas gauna ne visą jam būtinų vitaminų kiekį.

Kada dantų dengimas silantais gali pridaryti daugiau žalos, o ne naudos

Daug saldumynų kenkia ne tik bendrai vaiko sveikatai, bet ir sukelia dantų ėduonį.

Kokie pusryčiai vaikui geriausi žiemą

Visaverčiai pusryčiai – svarbus fizinės ir protinės energijos šaltinis reikalingas ne tik geros dienos pradžiai. Ką geriausia valgyti žiemos rytais, pataria gydytoja-dietologė Laura Romeraitė-Kuklierienė.

Praktiški specialistės patarimai, kaip nuo šiandien sveikiau maitinti vaikus

Ne draudimais, ne kritika, ne prievarta ar pagrūmojimu „turi valgyti sveikai", o tik sudarydami tinkamas sąlygas, būdami pavyzdžiu ir mokydami vaikus pasieksime, kad jie valgytų sveikiau.

Jei puola virusai, pasitelkite šias 3 liaudiškas priemones

Pajutus, kad ima kibti liga ir “kažkas ne taip” nereikia laukti, kas bus toliau, o geriau imtis visų priemonių, kaip užkirsti ligai kelią.

Kaip apskaičiuoti, kiek kalorijų per dieną reikia skirtingo amžiaus vaikams (LENTELĖ)

Ar žinote, kiek kalorijų per dieną reikia suvartoti vaikui?

Prof. Dario Martinelli atviras laiškas apie veganišką mitybą ir vaikus

„Vaikų ligoninės gydytojai perspėja: veganiška mityba vaikams yra pavojinga“ (čia)– tokiu pavadinimu išplatintas spaudos pranešimas sulaukė didžiulio visuomenės ir specialistų susidomėjimo. Redakciją pasiekė prof. Dario Martinelli laiškas.

Naujos vaikų mitybos rekomendacijos: ką svarbu žinoti tėvams (3)

Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigalioja naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.

Specialistai išskyrė 5 svarbiausius dalykus, kad vaikų dantys būtų sveiki (2)

Vaikų burnos higiena yra ne mažiau svarbi nei fizinis aktyvumas ir tinkama mityba, todėl ja privaloma pradėti rūpintis vos išdygus pirmiesiems dantims.

Kaip išsirinkti kokybišką ir skanią žuvį

Statistinis lietuvis per metus suvalgo apie 15 kg žuvies, tačiau dažniausiai šį produktą valgo per šventes. Pagal sveikatai palankios mitybos principus, žuvis, o ypač šviežia žuvis, turi būti mūsų racione ir ją reiktų rinktis bent kartą per savaitę. Tam, kad žuvis ant jūsų stalo patektų sveika ir kokybiška, būtina žinoti ne tik kaip tokią žuvį išsirinkti, bet ir kaip tinkamai ją paruošti.

Žalingi produktai, arba ko neturėtų būti vaikų valgiaraštyje (5)

Suaugusieji žino – dauguma ligų kyla dėl netinkamos mitybos. Deja, žalingi produktai labai dažnai patenka į mūsų mažylių racioną. Tada kyla pavojus – juk jau vaikystėje susiformuoja pagrindas vėlesnėms vaiko ligoms, tam daug įtakos turi nesveikas maistas.

4 paprasti triukai, kurie paskatins valgyti sveikiau vaikus

Maisto vaizdas, skonis, kvapas – ši trijulė nenuginčijamai turi įtakos maisto pasirinkimui.

Kauno vaikų darželyje – palankesnis sveikatai meniu

„Mano vaikas košių nevalgo!“. „Daržovių lėkštę stumia nuo savęs kuo toliau!“.„Žuvies kvapo tiesiog pakęsti negali!“ Tokias ir panašias tėvų kalbas girdime tikrai dažnai. Tačiau ar žinome, kaip tai pakeisti?

Gydytoja ortodontė – apie kreivų dantų gydymą (1)

Sveikiausiais dantimis gali džiaugtis 1,5–3 metų amžiaus vaikai, tačiau jau penkiamečių-šešiamečių dantys tampa prasti.