Kaip kalbėti su vaiku, kad jis klausytų?

Kaip kalbėtis su vaikais, kad jie klausytų? Tokį klausimą neretai sau užduoda tėvai, ypač rytais, kai tenka skubėti į darželį ar mokyklą, arba vakarais, kai mažiesiems metas ruoštis poilsiui. Kodėl maži vaikai tarsi nustoja reaguoti į tėvų raginimus paskubėti rengtis, susitvarkyti žaislus ar eiti praustis vakarais? Kaip kalbėti su vaikais, kad jie girdėtų, o kasdienė rutina netaptų pykčio ir barnių priežastimi?

Kalbėkime trumpai ir aiškiai


Bendraujant su vaikais, reikia atminti, kad jų protiniai gebėjimai dar nėra visai susiformavę, suaugusiųjų ir vaikų laiko suvokimas labai skiriasi.


Tyrimai atskleidė, kad žmogaus smegenys vienu metu gali apdoroti tik 4 nedidelius informacijos „kąsnius“ savo trumpalaikėje (aktyvioje) atmintyje. Tai atitinka maždaug vieną - du sakinius arba 30 sekundžių išsakomos informacijos. Tad kalbant su vaikais reikėtų formuluoti kuo trumpesnes ir aiškesnes žinutes ar nurodymus. 


Pavyzdžiui, jei norite, kad mažylis eitų praustis, išsivalytų dantis, apsivilktų pižamą ir atsigulęs į lovą palauktų, kol ateisite paskaityti pasaką prieš miegą, nesudėkite visų šių nurodymų į vieną sakinį. Mažam vaikui įsiminti tiek daug informacijos bus tiesiog per sudėtinga. Geriau, tegul nurodymai būna trumpesni: „eik išsivalyk dantukus“, „o dabar apsivilk pižamą“.


Ramiai ir kantriai


Ko gero, visi prisimename Astridos Lingdren personažą Karlsoną, kuris gyveno ant stogo, krėtė išdaigas ir nuolat kartojo: „ramybės, tiktai ramybės!“ Šią frazę galima tarsi mantrą kartoti mintyse, tuomet kai jūsų mažylis iškrečia ką nors „karlsoniško“, netinkamai pasielgia ar tiesiog neklauso. 


Ar jums patinka, kai ant jūsų kas nors šaukia, rėkia ir bara? Be abejo, ne. Tai nepatinka ir vaikams, kurie apskritai daugelyje situacijų nesupranta, kodėl suaugusieji ant jų šaukia. Ar pakeltu tonu subarate savo vaiką, tuomet, kai skubate į darželį ar mokyklą ir matote, kad jis tebestovi dar tik su vienu batu? Bet juk tai nepadės vaikui greičiau apsirengti. Greičiau atvirkščiai – neigiamos emocijos persiduos ir vaikui, tad sutrikęs ir piktas mažylis besirengdamas užtruks dar ilgiau. Tokioje situacijoje, geriau ramiai pasakykite vaikui, ką daryti, net jei tektų tai pakartoti kelis kartus.


Pasakykime tiksliai, ką vaikui daryti


Kartais suaugusiųjų mintis vaikai supranta savaip. Todėl neretai, kai tėvai prašo savo mažylio, baigus žaisti susitvarkyti savo kaladėles, jas vėliau gali aptikti sustumtas kur nors į kambario kampą. Tokią „tvarką“ aptikę tėvai dažnai supyksta. Tačiau užuot prašius „sutvarkyti kaladėles“ vaikui geriau pasakyti, kur tiksliai jas sudėti: į specialiai tam skirtą dėžutę, ar maišelį. 


Gamintojo archyvas


Bendraujant su mažais vaikais, svarbu atsižvelgti į jų amžių ir galimybes priimti ir suvokti informaciją, kurią jiems sakome. Abstraktūs žodžiai, tokie kaip „geras“, „blogas“, „mandagus“, „grubus“ suaugusiems atrodo paprasti ir aiškūs. Tačiau mažų vaikų žodynas nėra itin turtingas, jie kasdien išgirsta naujų žodžių ir mėgina juos suprasti. Kartais vaikams sunku suprasti, ko tėvai iš jų tikisi sakydami „būk geras berniukas ar mergaitė“. Ką reiškia „būti geram“? Tad kiekvienu atveju, geriausia tiksliai pasakyti, ko tikitės iš vaiko. Pavyzdžiui, „noriu, kad dabar ramiai pasėdėtum“, arba „neimk kitų vaikų žaislų“. 


Būkime nuoseklūs ir nekeiskime nuomonės 


Jei prašome savo vaiką ką nors padaryti, svarbu, po minutės nepakeisti nuomonės. Jei paprašėte mažylį išjungti televizorių, nes jau metas eiti miegoti, nereikėtų nenuolaidžiauti ir pasiduoti vaiko protestams leisti dar šiek tiek pasėdėti prie ekrano. Nusileisdami vaikui, leisite jam suprasti, kad į jūsų žodžius galima nekreipti dėmesio. Jei jau vaikui davėte nurodymą, įsitikinkite, kad jis jį išgirdo ir vykdo.


Mokykimės bendrauti kartu žaisdami


Bendravimo subtilybių galima mokyti vaiką kartu žaidžiant. Tai taip pat padeda atsipalaiduoti po įtemptos dienos ir užmegzti glaudesnį ryšį su savo vaikais. Pavyzdžiui, žaisdami LEGO® DUPLO® kaladėlėmis ir minifigūrėlėmis galite sukurti įvairių scenarijų, kurie leis mažyliui parodyti, kaip tinkamai elgtis skirtingose situacijose. Žaisdami su vaiku apsikeiskite rolėmis – tegul ir jis pabūna tėčiu ar mama, o jūs pamėginkite įsijausti į vaiko vaidmenį. Tai padės jums patiems įvertinti, ar visuomet lengva ir paprasta paklusti kito nurodymams bei instrukcijomis.



Gamintojo archyvas


Užsakymo nr.: PT_50342

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis