Kaip tėvams tinkamai išrinkti mokyklą: ugdymo ekspertas atsakė į 7 dažniausius klausimus

Būsimų mokyklinukų tėvams pavasaris dažnai yra streso metas, nes tenka pasirinkti mokyklą, kuriai reikės patikėti savo vaiko ugdymą. Naujiems mokyklinukams šis etapas taip pat yra ypatingas – mokykla formuos jų žinias, nuostatas bei socialinius įgūdžius. Būtent dėl to labai svarbu pasirinkti mokyklą, kurioje vaikas jaustųsi saugiai, galėtų geriausiai atsiskleisti. Apie tai, kokius namų darbus renkantis mokyklą turėtų atlikti tėvai ir ką daryti norint pakeisti mokyklą, pasakoja vaikų ugdymo ekspertas, Vilniuje veikiančios „Demokratinės mokyklos“ bendraįkūrėjas Nerijus Buivydas.

Kodėl svarbu tinkamai pasirinkti mokyklą?


Mokykloje vaikai praleidžia itin reikšmingą dienos ir gana didelę savo gyvenimo dalį, todėl mokyklos filosofija, aplinka, personalas, net ir vaikai, kurie eina į tą pačią mokyklą, turi nemažai įtakos vaikui – jo mintims, poelgiams, žodynui, gebėjimams. Būtent dėl to, mokyklos pasirinkimas yra labai svarbi ir atsakinga užduotis, kurios negalima atlikti atmestinai. Vertinti mokyklą tik pagal tai, ar ji arti, ar iki jos vaikui bus patogu nuvažiuoti, būtų neatsakinga.


Kada tėvai jau turėtų pradėti galvoti, į kokią mokyklą leisti savo vaiką?


Jei tėvai jaučia poreikį ir nerimą bei nori pradėti mokyklos paieškas kuo anksčiau –tikrai viskas gerai, manau, kad per anksti būti negali. Nors įprastai rekomenduoju mokyklą pradėti rinktis likus bent devyniems mėnesiams iki rugsėjo, o pavasario pradžia dažnai yra tas laikas, kai daugiausiai tėvų tuo susirūpina, tad dabar jau reikėtų suskubti ir pradėti domėtis, kokią mokyklą pasirinkti, jeigu dar to nepadarėte.


Pagal kokius kriterijus tėvai turėtų rinktis mokyklą?


Pirmiausia – pagal savo šeimos vertybes, akademiškumo ir vaiko gerovės santykį. Tėvams reikėtų atsakyti į klausimą, ar jie nori, kad jų vaikas siektų aukščiausių akademinių rezultatų bet kokia kaina, ar, kad mokykloje kaip tik būtų skiriama daugiausia dėmesio vaiko gerovei, o gal nori aukso vidurio – mokyklos, kurioje būtų išlaikytas balansas tarp akademinių rezultatų siekimo ir vaiko gerovės mokykloje.


Kai tai išsigryniname, manau, galima atrasti mokyklas, kurios patenka į pasirinktą grupę ir judėti toliau. Įvertini mokyklos aplinką, personalą, nuvykti pasikalbėti, stengtis pajausti, ar mokykla yra artima jų šeimai, pačiam vaikui ir priimti galutinį sprendimą.


Kokius pagrindinius žingsnius, padedančius pasirinkti mokyklą sėkmingai, išskirtumėte?


Pirmiausia, susidaryti bent penkių analizuojamų mokyklų sąrašą ir įdirbį pradėti internete: paanalizuoti mokyklų puslapius, socialinių tinklų paskyras, perskaityti komentarus.


Tada galima pereiti prie antro svarbaus žingsnio – atsiliepimų, geriausia, kad juos tėvai gautų iš bendrų pažįstamų ir patikimų žmonių, kurių vaikai lanko arba anksčiau lankė tą mokyklą. Dabar labai populiaru pagalbos šiais klausimais ieškoti socialiniuose tinkluose ir įvairiose grupėse, tačiau nepažįstami žmonės nėra geriausi patarėjai. Mes nežinome, kokios jų vertybės ir kas jiems svarbu. Juk tai, kad vieniems yra pliusas, mums gali būti didelis minusas ir atvirkščiai.


Trečias svarbus žingsnis – atvykimas į mokyklą. Jei turite per mažai laiko, siūlyčiau aplankyti bent tris mokyklas. Dauguma rengia atvirų durų dienas arba siūlo tėvams atvykti individualiai. Šiems vizitams taip pat yra labai svarbu pasiruošti – suplanuoti klausimus, į kuriuos norėsite gauti atsakymus. Geriausia, kad šie klausimai būtų vienodi visoms mokykloms į kurias važiuosite, nes tai leis lengviau palyginti ir išsirinkti tą, kuri geriausiai atitinka lūkesčius. Taip pat į mokyklą reikėtų važiuoti kartu su savo vaiku, kad jis pats pajaustų ryšį su aplinka, ją pamatytų ir, jei tik jaučiasi patogiai – pats galėtų užduoti jam rūpimus klausimus.


Kaip tėvams įvertinti vaiko lūkesčius?


Vaiką į mokyklos pasirinkimo procesą reikėtų įtraukti kuo anksčiau, kol dar nepriimti sprendimai. Galima su juo pasikalbėti, paklausti, kas jam pačiam svarbu. Važiuojant apžiūrėti mokyklos, taip pat reikėtų su vaiku aptarti į kokią mokyklą važiuojate, ką ten apžiūrėsite, ko paklausite, o nuvykus nesėdėti tik kabinete, kuriame vyksta pokalbis – apžiūrėti klases, koridorius, ugdymosi erdves, pamatyti mokytojus ir kitus besimokančius vaikus.


Ką siūlytume daryti tokiu atveju, jei mokykla netinka?


Tikrai pasitaiko, kad mokykla gali netikti, net jei ir rinkotės labai atsakingai. Tokiu atveju, pirmiausia, siūlyčiau aptarti, kas nepatinka ir kas kelia abejones su mokytojais ir administracija. Išklausyti mokyklos poziciją ir įsitikinti, kad ji tikrai yra netinkama jūsų vaikui, negali adaptuotis prie šeimos poreikių ir tik tada galvoti apie mokyklos keitimą.


Tiesa, jei mokykloje nėra faktorių, dėl kurių vaiką palikti joje būtų pavojinga, siūlyčiau mokyklą keisti mokslo metų sandūroje, po vasaros atostogų.


Mokyklos keitimas viduryje mokslo metų gali sukelti labai daug nepatogumų ir iššūkių tiek į naują klasę ateinančiam vaikui, tiek visai klasei. Nuo rudens vaikai jau būna sukūrę ar atnaujinę socialinius ryšius, klasių bendruomenes, „įsivažiuoja“, turi savo taisykles ir tvarkas, todėl naujam vaikui, natūralu, kad gali būti daug sunkiau įsilieti. Jam reikėtų ne tik susipažinti su naujais mokytojais, aplinka ir, galbūt, kitokiais mokymosi metodais, bet tuo pačiu kurti naujus socialinius ryšius – tai gali būti tikrai sudėtinga ir kelti papildomų iššūkių.


Ar keičiant mokyklą reikėtų vadovautis tokiais pačiais principais kaip ir pirmą kartą renkantis mokyklą?


Taip, principai galioja tie patys, tačiau reikėtų įsivertinti, kur buvo padaryta klaida ir kokie klausimai buvo neužduoti ar kas liko nepatikrinta. O gal mokykla buvo pasirinkta pagal lokaciją ir tai buvo didžiausia klaida.


Jei matote, kad mokykla vaikui tikrai netinkama, bijoti ją keisti nereikėtų. Kaip ir minėjau, mokykloje vaikai praleidžia nemažą savo dienos ir gyvenimo dalį, todėl tai yra vieta, kurioje vaikas turėtų jaustis gerai.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis