Prisijunkite!

Prisijungę vartotojai gali:

  • dalyvauti konkursuose
  • skaityti straipsnius vėliau
  • gauti naujienų prenumeratą

Neturite paskyros?

Gydytoja dietologė: kaip išmokyti vaikus valgyti tai, kas sveika, o ne tai, ko norisi

Sveikatos specialistai tvirtina, kad norint užtikrinti sveiką mažylių augimą, teisingi mitybos įpročiai yra ypač svarbūs.

Rūpintis jais būtina pradėti nuo pat pirmųjų kūdikiams duodamų maisto tyrelių šaukštelių. Gydytojai pastebi, kad teisingų mitybos įpročių stokojantys vaikai iki 5 metų jau gali turėti virškinimo, žarnyno veiklos ir svorio problemų. Deja, vis dažniau gydytojai pastebi, kad vaikai ne tik nevalgo pakankamai vaisių ir daržovių, tačiau jų net neatpažįsta. Apie subalansuotos mitybos pagrindą – vaisius ir daržoves – pasakoja gydytoja dietologė Lina Barauskienė.

Sveiki įpročiai – nuo pat pirmųjų dienų

Gydytoja teigia, kad mitybos režimas mažiems vaikams reikalingas. Tai neturi būti daroma griežtai, tačiau pamažu vaiko įpročius formuoti būtina: „Augančiam vaikui labai svarbu matyti pavyzdį. Jeigu tėvai valgys vaisius ir daržoves, tokius įpročius turės ir vaikas. Pastebima, tik 25 proc. tėvų vaikams į mokyklą įdeda daržovių ar vaisių, o ir įdėti neretai atsiduria šiukšliadėžėse. Tai rodo, kad daržovių ir vaisių vartojimo situacija Lietuvoje yra prasta – trūksta elementarių, dar kūdikystėje suformuotų įpročių".

Kūdikius geriausia pradėti papildomai maitinti daržovėmis, vėliau duoti ir vaisių. Kūdikio virškinamasis traktas dar yra nebrandus, todėl pirmasis maistelis geriau virškinamas, o maisto medžiagos lengviau įsisavinamos iš daržovių negu iš kitų produktų. Vaisiai, kaip ir daržovės, yra puikus, vitaminais, mineralais, maistinėmis medžiagomis ir skaidulomis gausus maistas. Vaisius kūdikis mieliau ir lengviau ragauja, nes jie saldūs. Visgi, vaisiai natūraliai turi daugiau cukraus, todėl mažylis turėtų valgyti daugiau daržovių. Prie kokio skonio kūdikis pripras per pirmus metus – tokie įpročiai, skonio suvokimas, galimai, liks visam gyvenimui.

„Galima sakyti, kad vaiko racione būtinai turi atsirasti įvairių spalvų. Skirtingų spalvų vaisiai ir daržovės turi tik jiems būdingų ir augančiam organizmui reikalingų naudingų medžiagų. Blogai, kad tėveliai nesivargina daržovių įtraukti į racioną. Tai yra pastangų reikalaujantis, tačiau būtinas darbas. Tam, kad vaikas pajustų skonį, naujus produktus tenka duoti ragauti ir vieną, ir dešimtą kartą. Rekomenduočiau vangiai valgomus produktus sumaišyti su mažyliui jau žinomais", – teigia L. Barauskienė.

Kaip išmokyti valgyti vaisius ir daržoves

L. Barauskienė pastebi, kad šiomis dienomis net penkerių metų vaikai sunkiai atpažįsta daržoves. Tai reiškia, kad jas ir valgo retai: „Anksčiau atrodė, kad tai kitų Vakarų šalių problema, tačiau turime situaciją, kai vaikai nebežino, kaip kopūstas auga. Tai rodo, kad tėvai neužsiima ugdymu, nors tai vienas iš būdų, kaip įtraukti į racioną vaisius ir daržoves. Maitinimą galima paversti žaidimu – rodyti daržoves, paveikslėlius, pasakoti, koks raudonas pomidoras, kaip jį sėti, kur jis auga, kokia bulvė, kaip jas kasa ir pan".

Gydytoja pabrėžia, kad patiems mažiausiams duodamos daržovės ir vaisiai turi būti švieži, tačiau termiškai apdoroti – toks maistas lengviau yra virškinamas ir saugesnis. Nors namuose gamintas maistas yra geriausias, tačiau šiais laikais sveiką mažylio mitybą padeda užtikrinti ir „Milupa" tyrelės stiklainiuose.

„Visos mamos žino, kaip dažnai vaikui prireikia maisto čia ir dabar. Natūralu, kad galima nespėti maistelio išvirti ir tinkamai sutrinti. Tyrelės stiklainiuose taip pat puikus pasirinkimas keliaujant, jų saugiam vartojimui nereikia jokių specialių laikymo sąlygų. Tai geras būdas supažindinti vaiką su naujais produktais ir skoniais. Vaikai iki vienerių metų pratinasi prie maisto ir iš anksto sunku numatyti, ar vaikui produktas iš karto patiks. Jeigu vaikui daržovė netinka, alergizuoja ar nepatinka, visą namuose paruoštą maistą po kiekvieno bandymo gali tekti išmesti", – pasakoja L. Barauskienė

Gydytoja dietologė pastebi, kad šaltuoju metų laiku tyrelės tampa dar naudingesnės: „Šviežios daržovės ir vaisiai tuo metu turi menką maistinę vertę, nebeturime savų produktų – viskas yra atvežta iš toli, be skonio ir žemesne maistine verte. Žinoma, svarbu rinktis vaikams pritaikytas, visus saugumo reikalavimus bei rekomendacijas atitinkančias tyreles stiklainiuose, kuriose nebus dirbtinių priedų, konservantų. Tokios tyrelės stiklainiuose gali būti gera alternatyva".

Apibendrindama L. Barauskienė primena, kad sveikos mitybos įpročiams svarbu organizmo, ypač augančio, poreikių patenkinimas, valgymo reguliarumas, pilnavertiškas ir įvairus maistas. Reguliariai maitinamas mažylis mokosi priimti maistą, jį virškinti. Pamažu maitinimo dažnis retėja tol, kol pasiekia rekomenduotiną skaičių – 5 kartus per dieną. Maisto įvairumas būtinas tam, kad mažylis gautų visas reikiamas medžiagas. Jei mitybos racionas bus subalansuotas, darniam mažylio vystymuisi nereikės nei papildų, nei vitaminų.

Projektas „Vaikas – ne suaugęs“ – tai gydytojų, dietologų ir mitybos specialistų patirtimi parengta informacija, kuri padės tinkamai maitinti savo mažylį. Projekto tikslas – pateikti svarbiausius patarimus apie vaikų iki trejų metų mitybą, paneigti mitus ir papasakoti, kokias klaidas dažniausiai daro tėveliai bei kaip jų išvengti. Padėkime savo mažyliui išvengti suaugusiųjų pasaulio iššūkių ir sudarykime visas sąlygas jam augti sveikam ir laimingam! Daugiau apie projektą sužinokite ČIA.

Užsakymo nr.: PT_72466152

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis

Prisijunkite!

Prisijungę vartotojai gali:

  • dalyvauti konkursuose
  • skaityti straipsnius vėliau
  • gauti naujienų prenumeratą

Neturite paskyros?